Messerschmitt Bf 109 G-10

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 G-10 Messerschmitt Bf 109 G-10
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 G-10
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Messerschmitt GmbH, Regensburg /
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt /
DD.RR.1944-DD.RR.1945 Diana GmbH, Tišnov / 1)
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1944-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~2600:
445 (G-10, do 30.11.1944 / until 30.11.1944)
49 (G-10/R6, do 30.11.1944 / until 30.11.1944)


Messerschmitt: 112 G-10 (W.Nr.: 130000-130500)
Erla-Maschinenwerk: 333 G-10 + 49 G-10/R6 (W.Nr.: 150700-151000, 151500-152000, 490000-490800, 491000-491600)
Wiener Neustädter Flugzeugwerke: ? (W.Nr.: 610300-610600, 610900-611000, 611900-612000, 612700-613000, 613000-613300, 770000-770400, 770900-771000, 771000-7712000)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1944
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1970 kg 4343 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3500 kg 7716 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m 32ft 6,7in
Délka:
Length:
8,940 m 29ft 3,97in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,1 m2 173.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
217.391 kg/m2 44.53 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 605 DB
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 1140 kW (1550 PS) (1324 kW / 1800 PS s MW 50)
Daimler-Benz DB 605 DB
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 1529 hp (1775 hp with MW 50)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l 88 Imp gal / 106 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
6551) km/h v 9000 m 4071) mph in 29528 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
525 km/h v ? m 326 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17 m/s 3346.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,5 min do 6000 m 7,5 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12500 m 41010 ft
Dolet:
Range:
560 km 348 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
8502) km 5282) mi
Výzbroj:
Armament:
2x 13mm kulomet MG 131 v přídi, každý 300 nábojů
1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů
Two fixed forward-firing 0.51 inch MG 131 machine-guns in the nose, 300 rpg and
one fixed forward-firing 0.79 inch MG 151/20 cannon as Motorkanone firing between the cylinder banks and through the propeller hub, 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
1) 685 km/h v 7500 m (s MW 50)
2) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem
3) Diana GmbH - v tunelech na nedokončené trati z Tišnova do Křižanova


Rüstsätze:
Bf 109 G-10/R1 - se závěsníkem ETC 500 IXb
Bf 109 G-10/R2 - se závěsníkem ETC 50 VIIId
Bf 109 G-10/R3 - s 300l přídavnou nádrží
Bf 109 G-10/R4 - s výmetnicí pumiček SD 2
Bf 109 G-10/R6 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem
Bf 109 G-10/R7 - s radiokompasem (Peilrufanlage)


Rüstzustände:
Bf 109 G-10/R1 - stíhací bombardér (Jabo Rei)
Bf 109 G-10/R2 - s kamerou Rb 50/30
Bf 109 G-10/R3 - s kamerou Rb 75/30
Bf 109 G-10/R4 - s kamerou Rb 20/30
Bf 109 G-10/R6 - vybaven FuG 125 a PKS 12 pro lety za každého počasí


Umbausätze:
Bf 109 G-10/U1 - s vrtulí Me P6
Bf 109 G-6/U2 - se systémem GM 1
Bf 109 G-10/U4 - Motorkanone typu MK 108
Bf 109 G-10/U5 - Motorkanone typu MG 151/20 a dvěma MK 108 pod křídlem
Bf 109 G-10/U6 - Motorkanone typu MK 108 a dvěma MK 108 pod křídlem
1) 426 mph in 24606 ft (with MW 50)
2) with external fuel tank (66 Imp gal / 79 US gal) under fuselage



Rüstsätze:
Bf 109 G-10/R1 - with ETC 500 IXb bomb rack
Bf 109 G-10/R2 - with ETC 50 VIIId bomb rack
Bf 109 G-10/R3 - with 300l fuel tank
Bf 109 G-10/R4 - with SD 2 bomblets dispenser
Bf 109 G-10/R6 - with two MG 151/20 under wing
Bf 109 G-10/R7 - with radio compass (Peilrufanlage)


Rüstzustände:
Bf 109 G-10/R1 - fighter bomber (Jabo Rei)
Bf 109 G-10/R2 - with Rb 50/30 camera
Bf 109 G-10/R3 - with Rb 75/30 camera
Bf 109 G-10/R4 - with Rb 20/30 camera
Bf 109 G-10/R6 - equipped with FuG 125 and PKS 12 for all weather operations


Umbausätze:
Bf 109 G-10/U1 - with Me P6 propeller
Bf 109 G-10/U2 - with GM-1 system
Bf 109 G-10/U4 - Motorkanone of type MK 108
Bf 109 G-10/U5 - Motorkanone of type MG 151/20 and two MK 108 under wing
Bf 109 G-10/U6 - Motorkanone of type MK 108 two MK 108 under wing
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 G/K, Flugzeug Profile 5
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#298614 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 G-10

Další vývojový stupeň Gustava po verzi Bf 109 G-6 a předchůdce Bf 109 K-4.
Zástavbou výkonnějšího motoru DB 605 D byla verze G-10 optimalizována pro boj se stíhači ve velkých výškách. Vzhledem k výrobním problémům s motorem DB 605 D se do prvních sérií G-10 montoval motor DB 605 AS. Byl to vlastně DB 605 A s větším kompresorem z motoru DB 603 G. Dalšími úpravami tohoto "spářence"(úprava vačkového hřídele, úprava olejové vany, zvětšení olejové nádrže) vznikl již zmiňovaný motor DB 605 D, který byl ve většině případů instalován se zařízením MW-50. To umožňovalo krátkodobé (max. 10 min s 5 min přestávkou před dalším zapnutím) zvýšení výkonu vstřikováním speciální směsi do kompresoru motoru. Směs tvořilo 50% methanolu, 49,5% vody a 0,5% antikorozní kapaliny. V tom případě se za písmeno D v označení motoru přidávalo písmeno M.
Motor byl konstruován pro dva druhy paliva: B4 - oktanové číslo 87, nebo C3 - oktanové číslo 96. Celé označení motoru pak bylo podle používaného paliva a zařízení zvyšující výkon buď DB 605 DBM, nebo DB 605 DCM.

Naprostá většina Bf 109 G-10 měla zvětšenou SOP vyrobenou ze dřeva, ale je známo i použití starší SOP z kovu. Ostruhové kolečko nebylo možno zatahovat a bylo prodlouženo, aby se zlepšil výhled vřed.
Letoun byl vybaven zaměřovačem Revi 16B.

Výroba byla zahájena až na podzim 1944 z důvodu zdržení dodávek motorů DB 605 D, které měly být hlavním znakem G-10.

Celkový přesný počet vyrobených strojů Bf 109 G-10 není znám, ale odhaduje se, že bylo vyrobeno zhruba 2600 strojů.


Motor: Invertní vidlicový dvanáctiválec DB 605 DCM
Startovní výkon: 1323 kW/ 1800 k
Max. výkon ve výšce 7800 m: 845 kW/ 1150 k
Délka: 2304 mm
Šířka: 837 mm
Výška: 1037 mm

Motor: Invertní vidlicový dvanáctiválec DB 605 AS
Startovní výkon: 1470 kW/ 2000 k
Max. výkon ve výšce 5100 m: 1323 kW/ 1800 k
Délka: 2304 mm
Šířka: 793 mm
Výška: 1072 mm
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#62304 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 G-10 - Osobní stroj rotného (örmester) Fabiána Istvána, esa 101. stíhací skupiny. Na zobrazeném stroji létal na podzim 1944. Kamufláž standardní: spodní a a boční plochy světle šedé (RLM 76), na horních plochách lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), na bočních plochách navíc stříkané skvrny týmiž barvami, vrtulový kužel černozelený RLM 70.

Osobní stroj rotného (örmester) Fabiána Istvána, esa 101. stíhací skupiny. Na zobrazeném stroji létal na podzim 1944. Kamufláž standardní: spodní a a boční plochy světle šedé (RLM 76), na horních plochách lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), na bočních plochách navíc stříkané skvrny týmiž barvami, vrtulový kužel černozelený RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#401682 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 G-10 - Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./KG(J) 6, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.

Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./KG(J) 6, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414162 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 G-10 - Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu Stab I./KG(J) 6 letci, jenž zastával funkci Gruppe Adjutant, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu (označení jednotky)  a černý klín na boku trupu (označení funkce). Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.

Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu Stab I./KG(J) 6 letci, jenž zastával funkci Gruppe Adjutant, o čemž svědčí černočerveně šachovaný pruh kolem zadní části trupu (označení jednotky) a černý klín na boku trupu (označení funkce). Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414167 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 G-10 - Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./JG 53, o čemž svědčí černý pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.

Bf 109 G-10, jenž se v květnu 1945 nacházel na letišti Praha-Kbely. Stroj náležel do stavu I./JG 53, o čemž svědčí černý pruh kolem zadní části trupu. Stroj nese nátěr světle šedomodrou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních kombinace RLM 74 střední šedá a RLM tmavá šedá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414165 Verze : 0
Bf 109 G-10 ("žlutá 7") z výzbroje stíhací eskadry JG 300.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 G-10 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414512 Verze : 0
Italská Bf 109 G-10 (W.Nr.: 491333) ze sestavy I° Gruppo Caccia.

Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 G-10 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#414513 Verze : 0
Něco málo z pozůstatků Messerschmittu Bf 109 G-10 z továrenského komplexu DIANA u Tišnova
- kola hlavního podvozku, ostruhové kolo a elektrovybavení
(Foto - Dolin, foceno 4/2007)
Messerschmitt Bf 109 G-10 -


Messerschmitt Bf 109 G-10 -


Messerschmitt Bf 109 G-10 -


Messerschmitt Bf 109 G-10 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-10-t16996#215936 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více