Tupolev ANT-2

Туполев АНТ-2
     
Název:
Name:
Tupolev ANT-2 Tupolev ANT-2
Originální název:
Original Name:
Туполев АНТ-2
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1924-DD.MM.1924 Ústřední aerohydrodynamický institut, Moskva /
DD.MM.1930-DD.MM.1930 Kolčuginský závod č. 7, Kolčugino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1924-DD.MM.1930
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 ANT-2
1(?) ANT-2bis
První vzlet:
Maiden Flight:
26.05.1924
Osádka:
Crew:
1 + 2-3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
523 kg 1153 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
837 kg 1845 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,45 m 34ft 3,42in
Délka:
Length:
7,60 m 24ft 11,2in
Výška:
Height:
2,12 m 6ft 11,45in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,89 m2 192.57 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
ANT-2: Bristol Lucifer III o výkonu 75 kW
ANT-2bis: Wright Whirlwind o výkonu 149 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
ANT-2: Bristol Lucifer III, power 100 hp
ANT-2bis: Wright Whirlwind, power 200 hp
two-bladed wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2071) km/h v 0 m 128.6 1) mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
155 km/h v ? m 96.3 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,5 min do 1000 m 8,5 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3300 m 10827 ft
Dolet:
Range:
425 km 264.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
750 km 466 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1) podle jiných zdrojů 170 km/h; 207 km/h snad byla rychlost dosažená s motorem Wright -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
Gunston, Bill. Tupolev Aircrat since 1922. Naval Institute Press, Annapolis 1995. ISBN 1-55750-882-8.
Duffy, Paul; Kandalov, Andrej. Tupolev: muž a jeho letadla. Jan Vašut, Praha 1999. ISBN 80-7236-051-5.
Andersson, Lennart. Soviet Aircraft and Aviation 1917-1941. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-859-3.
http://www.tupolev.ru/ant-2
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-ANT-2-t8988#555136 Verze : 0
ANT-2

Lehké dopravní letadlo, uvedeno do sériové výroby. První sovětské celokovové letadlo. Úspěšné ovládnutí výroby polotovarů z kolčugaluminia (plátového válcovaného vlnitého plechu, profilů, potrubí, nýtů) dal možnost kolektivu v čele s A. N. Tupolevem, přistoupit k zpracování malého celokovového letadla ANT-2.

V květnu r. 1923 Komise pro stavbu kovových letadel přistoupila k vyřízení objednávky UVVS na stavbu jednomotorového letadla v dvou variantách: v osobní, určené k dopravě 2 - 3 cestujících, a verze letadla-průzkumníka s pozorovatelem vyzbrojeným kulometem. Pro ANT-2 bylo určeno schéma samonosného celokovový jednoplošného hornoplošníku. Na první prototyp byl instalován motor Bristol "Lucifer", o výkonu 100 k.s.

V květnu r. 1923 Komise pro stavbu kovových letadel přistoupila k vyřízení objednávky UVVS na stavbu jednomotorového letadla v dvou variantách: v osobní, určené k dopravě 2-3 cestujících, a verze letadla-průzkumníka, s pozorovatelem vyzbrojeným kulometem. Pro ANT-2 bylo určeno schéma samonosného celokovového hornoplošníku s otevřenou kabinou pilota a nejprve dvoumístnou kabinou cestujících. Na první prototyp byl instalován tříválcový motor Bristol "Lucifer", o výkonu 100 k.s. Na konstrukci letadla se zúčastnili inženýři a konstruktéři V. M. Petljakov, A. I. Zimin, V. M. Kondorskij, I. I. Pogosskij, M. S. Někrasov a dal. (В. М. Петляков, А. И. Зимин, В. М. Кондорский, И. И. Погосский, М. С. Некрасов)

V květnu r. 1924 byla ukončená stavba prvního ANT-2 a 26. května r. 1924 pilot-inženýr N. I. Petrov (Н. И. Петров) poprvé zvedl letadlo do vzduchu. Zkoušky prototypu probíhaly do dubna r. 1925. Na základě jejich výsledku bylo rozhodnuto silami dílen Kolčuginského závodu vyrobit sérii 5 strojů.

Celá konstrukce letadla byla dobře promyšlenou, lehkou. Trup letadla byl vysoký a úzký, skoro trojúhelníkového průřezu. Cestující seděli obličeji proti sobě – tedy přední z nich zády ke směru letu, v levém boku byly dveře. Celý potah trupu byl z vlnitého plechu, kostra z různých kolčugaluminiových profilů, dvounosníkové křídlo, s třináctidílným žebrováním na každé polovině, nedělené. Ovládání křidélek a výšky táhly, směrové řízení - lanové.

Vzhledem k absenci domácích motorů požadovaného výkonu se letadlo ANT-2 nedočkalo širšího nasazení. V květnu r. 1924 byla ukončena stavba prvního ANT-2 a 26. května r. 1924 pilot-inženýr N. I. Petrov (Н. И. Петров) poprvé zvedl letadlo do vzduchu. Zkoušky prototypu probíhaly do dubna r. 1925. Podle jejich výsledku bylo rozhodnuto silami dílen Kolčuginského závodu vyrobit sérii 5 strojů. V sérii letadlo, obdrželo, vzhledem k použití motoru o výkonu 200 KS a faktu, že bylo určeno pro dopravu 3 osob, označení ANT-2bis (АНТ-2бис). V souvislosti se zatížeností KB pracemi s rozběhem série ANT-3 (R-3) se nepodařilo uskutečnit v plném rozsahu plány na výrobu pěti ANT- 2bis, v r. 1930 byl postaven a létal jediný. Také nebyl uskutečněn projekt průzkumníka na bázi ANT-2.

Letadlo ANT-2 sehraje důležitou úlohu, tím, že zahájí cestu uplatnění kovu v leteckém průmyslu. Zkušenosti s technologií stavby celokovových letadel a metodika jejich výpočtu na pevnost se projevily jako velmi cenné a později byly použity při projektování a stavbě takových letadel, jako TB-1, TB-3 a dalších.
Letadlo ANT-2 bylo dlouhá léta vystaveno v Ústředním domě letectví a kosmonautiky M. I. Frunze, odkud byl v říjnu 1960 po renovaci předán do muzea VVS v Moninu.

Prameny:
rus.polymus.ru
www.tupolev.ru
www.tupolev.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://www.tupolev.ru

pramen:
https://www.tupolev.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://www.tupolev.ru/Russian/Picture.asp?PubID=267

pramen:
www.tupolev.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://www.tupolev.ru/russian/Picture.asp?PubID=2531

pramen:
www.tupolev.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://rus.polymus.ru/index.php?h=relics&rel_id=22&mid=9&aid=25&aid_prev

pramen:
rus.polymus.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://rus.polymus.ru/index.php?h=relics&rel_id=22&mid=9&aid=25&aid_prev

pramen:
rus.polymus.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://www.tupolev.ru/russian/Picture.asp?PubID=2530

pramen:
www.tupolev.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://www.tupolev.ru/russian/Picture.asp?PubID=2529

pramen:
www.tupolev.ru

Tupolev ANT-2 - pramen:
https://www.tupolev.ru/russian/Picture.asp?PubID=2528

pramen:
www.tupolev.ru

URL : https://www.valka.cz/Tupolev-ANT-2-t8988#250193 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více