Martin B-26B Marauder

Martin Marauder Mk.IA
     
Název:
Name:
Martin B-26B Marauder Martin B-26B Marauder
Originální název:
Original Name:
Martin B-26B Marauder
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1942-DD.02.1944 Glenn L. Martin Aircraft Co., Middle River, Maryland
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1942-DD.02.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1883
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10151 kg 22380 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
13483 kg 29725 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
16783 kg 37000 lb
Rozpětí:
Wingspan:
21.64 1) m 71ft1)
Délka:
Length:
17.75 2) m 58ft 3in2)
Výška:
Height:
6.55 m 21ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
61.13 m2 658 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-2800-5 Double Wasp o výkonu 1380 kW nebo
Pratt & Whitney R-2800-41 Double Wasp o výkonu 1432 kW nebo
Pratt & Whitney R-2800-43 Double Wasp o výkonu 1432 kW
čtyřlisté kovové stavitelné vrtule Curtiss Electric
Pratt & Whitney R-2800-5 Double Wasp, power 1850 hp or
Pratt & Whitney R-2800-41 Double Wasp, power 1920 hp or
Pratt & Whitney R-2800-43 Double Wasp, power 1920 hp
Four-bladed metal variable-pitch propellers Curtiss Electric
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3642 l
2+4 pomocné 946 l nádrže v pumovnici
962 US gal
2-4 250-gallon bomb bay ferry tanks
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
453.8 km/h v 4572 m 282 mph in 15000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
344.4 km/h v ? m 214 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.1 m/s 1200 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6614 m 21700 ft
Dolet:
Range:
1850.7 2) km 11503) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4586.6 km 2850 mi
Výzbroj:
Armament:
2x 12,7mm kulomet Browning M2 ve hřbetní věži Martin 250CE
1x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v přídi
1x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 v přídi
4x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 po stranách přídě1)
2x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v zádi
1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning AN/M2 v podlaze zádi a/nebo
2x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v bočních oknech3)

2359 kg bomb nebo
408 kg torpédo
2x .50 Browning M2 machinegun in a Martin 250CE dorsal turret
1x flexible .50 Browning M2 machinegun in the nose
1x fixed .50 Browning M2 machinegun in the nose
4x fixed .50 Browning M2 machinegun on sides of the fuselage1)
2x flexible .50 Browning M2 machinegun in the rear
1x flexible .30 Browning AN/M2 machinegun in the rear fuselage floor and/or
2x flexible .50 Browning M2 machinegun in the waist windows4)

5200 lb of bombs or
1x 900 lb torpedo
Uživatelské státy:
User States:

(Marauder Mk.IA)


(Marauder Mk.IA)

Poznámka:
Note:
3) s 1360 kg bomb

Hlavní bloky a jejich rozdíly:
B-26B-MA - úvodní blok s upravenou výzbrojí, rozpětí 19,81 m
B-26B-2-MA - motory R-2800-41
B-26B-3-MA - motory -43 a větší přívody vzduchu ke karburátorům
B-26B-4-MA - prodloužena noha příďového podvozku, později změna výzbroje4)
- 19 strojů předáno Britům jako Marauder Mk.IA
B-26B-10-MA - nové křídlo o větším rozpětí1), vyšší směrovka, čtyři kulomety po stranách přídě
B-26B-20-MA - dvojice kulometů v zádi nahrazena věžičkou Martin-Bell M6 se dvěma kulomety (délka změněna na 17,7 m)2)
B-26B-30-MA - přídavné pancéřování přídě a dalších částí
3) with a 3000-pound bombload

Significant blocks and their changes:
B-26B-MA - initial block with new armament, wingspan 65 ft
B-26B-2-MA - R-2800-41 engines
B-26B-3-MA - -43 engines, bigger carburetor intakes
B-26B-4-MA - longer nose wheel strut, later armament change4)
- Great Britain received 19 as Marauder Mk.1A
B-26B-10-MA - increased wingspan1), heightened vertical stabilizer, four fixed fuselage-mounted machineguns
B-26B-20-MA - rear machineguns replaced with Martin-Bell M6 turret with two guns (lenght reduced to 58ft 1in)2)
B-26B-30-MA - additinal armor in certain critical locations
Zdroje:
Sources:
Birdsall, Steve. B-26 Marauder in Action. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1981. ISBN 0-89747-119-9.
Wagner, Ray. The Martin B-26B & C Marauder, Profile No. 112. Profile Publications, Windsor 1965.
Johnsen, Frederick A. Martin B-26 Marauder. Specialty Press, North Branch 2000. ISBN 1-58007-029-9.
http://joebaugher.com/usaf_bombers/b26_4.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.vectorsite.net/avb26.html

Martin B-26B Marauder - B-26B-4-MA s poškozeným křídlem. Za pozornost stojí kulomety v bocích, zavvedené v průběhu výroby tohoto bloku, a původní kulometné dvojče v zádi.

B-26B-4-MA s poškozeným křídlem. Za pozornost stojí kulomety v bocích, zavvedené v průběhu výroby tohoto bloku, a původní kulometné dvojče v zádi.
Martin B-26B Marauder - B-26B-50-MA se zbavuje svého nákladu. V zádi již nová střelecká věž.

B-26B-50-MA se zbavuje svého nákladu. V zádi již nová střelecká věž.
Martin B-26B Marauder - Skupina B-26B-55-MA, pod kabinou jsou viditelné packy pevných kulometů.

Skupina B-26B-55-MA, pod kabinou jsou viditelné "packy" pevných kulometů.
URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#372710 Verze : 0
Martin B-26B Marauder


Zdroj: http://www.dark-history.eu/B%2026.htm
Martin B-26B Marauder - Maximální výzbroj, jaká mohla na B-26B být - pohyblivý browning v plexisklové přídi, na 10. výrobním bloku poprvé uvedené pevné kulomety po stranách trupu a jeden pevný kulomet vlevo dole pod přídí, od 45. bloku vypuštěný.

Maximální výzbroj, jaká mohla na B-26B být - pohyblivý browning v plexisklové přídi, na 10. výrobním bloku poprvé uvedené pevné kulomety po stranách trupu a jeden pevný kulomet vlevo dole pod přídí, od 45. bloku vypuštěný.
Martin B-26B Marauder - Původní ocasní střeliště, od 20. výrobního bloku nahrazené věžičkou Martin-Bell

Původní ocasní střeliště, od 20. výrobního bloku nahrazené věžičkou Martin-Bell
URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#372712 Verze : 1
B-26B-55-MA Marauder (6B-T, 42-96165, "The Big Hairy Bird"), 598th Bombardment Squadron, 397th Bombardment Group, 9th USAAF, letecká základna Rivenhall, Velká Británie, červen 1944.
Martin B-26B Marauder -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Martin B-26B Marauder -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Martin B-26B Marauder -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#406960 Verze : 0
Príslušníci pozemného personálu maľujú invázne pruhy na Martin Marauder B-26 patriaci 553rd Bombardment Squadron, 386th Bombardment Group, 9th Air Force, letisko Great Dunmow, Essex, 03-05.06.1944. V pozadí ďalší Marauder B-26B-15-MA, sériové číslo (s/n) 41-31577, Crusaders Code AN-Y.


https://www.pinterest.com/pin/546765210986661083/
http://www.markstyling.com/b26_research.10.htm
www.asisbiz.com

Martin B-26B Marauder - o tom, že na detailnú a pozornú prácu nebol pred inváziou čas svedčia aj fŕkance farby na krídle (vľavo dole)

o tom, že na detailnú a pozornú prácu nebol pred inváziou čas svedčia aj fŕkance farby na krídle (vľavo dole)
URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#539798 Verze : 9
Keď americká filmová herečka Loretta Young navštívila 555th BS, požiadal ju poručík M.O. Elling o podpis na nos jeho lietadla B-26, výr. č. 41-31624 YA-S. Tento stroj bol ťažko poškodený počas misie nad Európou, kedy ho zasiahol nemecký stíhač na Fw-190. Útok prerušil až po presnej streľbe chvostového strelca, ktorému sa podarilo stíhacie lietadlo zasiahnuť. Stroj však bol ťažko poškodený projektilmi kanónu a štyria členovia posádky boli zranení. Napriek tomu sa pilotovi podarilo doletieť späť. Tým si však bombardér vyčerpal svoj prídel šťastia. Osudným sa mu stal máj 1944, kedy prišiel o motor pri štarte z letiska Great Dunmow v Essexe. Pilotovi sa síce podarilo núdzovo pristáť a nikto s posádky nebol zranený, stroj však bol odpísaný ako neopraviteľný.



Aviation Archive, Medium Bombers of World War 2, Issue 31

Martin B-26B Marauder -


URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#572980 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více