Curtiss P-1A Hawk

     
Název:
Name:
Curtiss P-1A Hawk Curtiss P-1A Hawk
Originální název:
Original Name:
Curtiss P-1A Hawk
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1926-DD.MM.1927 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1926-DD.MM.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
33 + 3 konverze
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1926
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
926 kg 2041 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1300 kg 2866 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.63 m 31ft 7in
Délka:
Length:
6.99 m 22ft 11in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
23.23 m2 250 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss V-1150-1 o výkonu 324 kW
dvoulistá kovová vrtule
Curtiss V-1150-1, power 435 hp
two-blade metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
189 l
189 l přídavná nádrž
50 US gal
50 US gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
257.5 km/h v 0 m 160 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
206 km/h v ? m 128 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11 m/s 2170 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2.6 min do 1524 m 2.6 min to 5000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6401 m 21000 ft
Dolet:
Range:
550.4 km 342 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 12,7mm kulomet Browning
1x 7,62mm kulomet Browning
.50 Browning machine gun
.30 Browning machine gun
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
Bowers, P. M. Curtiss Army Hawks, Aircraft in Profile No.45. Profile Publications, Leatherhead 1965.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
Bowers, P. M. Forgotten Fighters/2 and Experimental Aircraft U.S. Army 1918-1941, Arco Publishing Company, New York 1971. ISBN 0-66802-403-8.
http://home.att.net/~jbaugher1/p1.html
www.nationalmuseum.af.mil
http://www.aerofiles.com/_curt.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-P-1A-Hawk-t84495#310659 Verze : 0
P-1A (Model 34G) byla vylepšená varianta P-1 a první verzí postavenou ve větších počtech. V září 1925 bylo USAAC objednáno 25 strojů (26-276/300), dodávky začaly v dubnu následujícího roku. Rozdíl byl v prodloužené konstrukci trupu, upravené kapotáži motoru a pozměněném palivovém systému. Tři další P-1A byly přestavěny ne druhé polovině roku z P-2 25-421, 422, a 424. Jejich uživatelem se opět stala 1. stíhací skupina, sídlící na Selfridge Field, stroj 26-296 z původní objednávky byl ale ponechán v továrně a upraven na prototyp pokročilého cvičného XAT-4. V roce 1927 byl do továrny vrácen také 26-300, který dostal hvězdicový motor Wasp a nové označení XP-3A. Přestavby se dočkal také 26-295, který byl upraven pro další ročník Národních leteckých závodů tím, že dostal rovná křídla z XPW-8A, tentokrát s povrchovým chlazením, a motor V-1570 Conqueror. Pod označením XP-6A s ním poručík Batten vyhrál první místo s rychlostí 233,9 km/h, krátce před závodem roku 1928 byl ale zničen při havárii. Dalším pokusným strojem se stal pod označením XP-1A také 26-280.

Již v roce 1927 se začaly P-1A dostávat také k 43. školní letky na texaském Kelly Field, kde se tři z nich zapsaly i do kinematografie vystupováním v roli německých letadel ve filmu Wings.

P-1A byla také první variantou, která se dočkala exportu - v roce 1926 osm strojů zakoupilo Chile, kde sloužily až do roku 1939, pravděpodobně bez "ostrého" nasazení. Curtiss dokonce v Los Cerrillos u Santiaga de Chile založil se státní podporou továrnu, kde probíhala montáž Hawků P-1A a P-1B a O-1E Falcon z amerických dílů pro latinskoamerický trh, skutečná výroba zde ale pravděpodobně neprobíhala. Počátkem 30. let byl Curtiss donucen kvůli ekonomické krizi tuto montovnu uzavřít, když chilská vláda zrušila velkou část svých objednávek. V továrně tak dokonce zůstalo několik dokončených strojů, kterých se Curtiss snažil zbavit ještě několik let.

Další stroj koupilo Japonsko,tradičně se snažící udržet si přehled o západních konstrukcích. V únoru a březnu 1928 byl jeden P-1A předváděn Jimmym Doolittlem společně s Curtissem Falcon v Bolívii, kde se oba stroje účastnily cvičného souboje s bolivijským Breguetem XIX, a Doolitle uskutečnil neúspěšný pokus vzlétnout s plováky vybaveným Hawkem z jezera Titicaca. Bolivie projevila zájem a koupila několik Falconů, ačkoli je ale zmiňováno, že koupila i čtyři Hawky, ve skutečnosti v této době dala přednost Vickersu Type 143 "Bolivian Scout". Až na počátku 30. let koupila devět příbuzných exportních strojů Hawk II.
Curtiss P-1A Hawk - P-1A 17. stíhací letky

P-1A 17. stíhací letky
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-P-1A-Hawk-t84495#423829 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více