Supermarine Spitfire PR Mk.ID

Supermarine Spitfire PR Mk.IV
     
Název:
Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.IV Supermarine Spitfire PR Mk.IV
Originální název:
Original Name:
Supermarine Spitfire PR Mk.ID
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.03.1943 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.03.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
229
První vzlet:
Maiden Flight:
15.09.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3256 kg 7178 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,227 m 36ft 10in
Délka:
Length:
9,130 m 29ft 11.5in
Výška:
Height:
3,480 m 11ft 5in
Plocha křídla:
Wing Area:
22,48 m2 242 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
145,28 kg/m2 29.76 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin 45, kapalinou chlazený dvanáctiválec o vzletovém výkonu 884 kW (1 201 k) a bojovém výkonu 1 130 kW (1 536 k) ve výšce 3 353 m, později
Rolls-Royce Merlin 46, kapalinou chlazený dvanáctiválec s nominálním výkonem 1 055 kW v h= 4 270 m, při 3 000 ot/min a plnícím tlaku 1,103 kPa.
Vrtule trojlistá Rotol Type RX5/2 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 290 mm.
Rolls-Royce Merlin 45, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,185 hp at 3,000 rpm for take-off and 1,515 hp at 3,000 rpm at 11,000 ft for combat power or later
Rolls-Royce Merlin 46, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,415 hp at 14,000 ft at 3,000 rpm and pressure boosted +16 psi.
driving a three-bladed Rotol Type RX5/2 constant-speed propeller of 10ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
991 l 218 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
598.7 km/h v 6096 m 372 mph in 20000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
523 km/h v 6096 m 325 mph in 20000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
16,4 m/s 3228.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m 39370 ft
Dolet:
Range:
2349.6 km 1460 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3218.7 km 2000 mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 353

PR Mk.IV disponoval nejdelším doletem ze všech dosud vyrobených průzkumných verzí Spitfirů. Jeho dolet stačil dokonce k letům nad přístav Štětín v Baltském moři.

Doletu bylo dosaženo díly křídlu typu "D", které neneslo žádné zbraně, ale do jeho náběžných hran byly instalovány palivové nádrže o objemu 302 l (v každé polovině křídla).

Kombinaci počtu a druhu nesených kamer byl přidělen písmenný kód:
W: 2x F.8 s ohniskovou vzdáleností 508 mm,
X: 1x F.24 s ohniskovou vzdáleností 356 mm,
Y: 1x F.52 s ohniskovou vzdáleností 914 mm,
S: 2x F.24 s ohniskovou vzdáleností 356 mm.

Několik Spitfirů této verze bylo dodáno v tropické úpravě s filtry Vokes Mk.III.

Motor Rolls-Royce Merlin 46 měl nový kompresor, který sice odebral motoru na výkonu (oproti Merlinu 45 o 85 koní při vzletu), ale dokázal udržet jeho výkon ve vyšších výškách.
Supermarine Type 353 (Extra Super Long Range Spitfire)

Several versions of Spitfires were delivered in a tropical adaptation with a Vokes filter Mk.III.

The PR Mk IV had the longest range of any of the early PR Spitfires. PR Mk IV reached Stettin, in the Baltic. The PR Mk IV could carry a wide variety of cameras, each given a letter code:
W: Two F.8 with 20in focal length
X: One F.24 with 14in focal length
Y: One F.52 with 36in focal length
S: Two F.24 with 14in focal length.

Wing D type - unarmed long-range wing for reconnaissance versions with the D shaped wing structure ahead of the main spar converted to integral fuel tanks capable of carrying 66½ UK gallons.
Heated cabins, which were a great comfort to pilots on such long flights.
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Ted Hooton, Supermarine Spitfire V, Aircraft Profile No 166, Profile Publications, rok 1970
www.jaapteeuwen.com
www.xs4all.nl
www.aeroflight.co.uk - fotografie
http://wp.scn.ru/ru/ww2/f/52/9 - barevné schéma
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-ID-t48538#189140 Verze : 0
Fotografie průzkumné "čtyřky" bez filtru Vokes
Zdroj je uveden výše
Supermarine Spitfire PR Mk.ID -


Supermarine Spitfire PR Mk.ID -


Supermarine Spitfire PR Mk.ID -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-ID-t48538#189141 Verze : 0
Barevná schémata PR Mk.IV
Malta 1942
Indie 1944
Zdroj uveden výše.
Supermarine Spitfire PR Mk.ID -


Supermarine Spitfire PR Mk.ID -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-ID-t48538#189142 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Supermarine Spitfire PR Mk.ID - Petach Tikva, Palestina.

Petach Tikva, Palestina.
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Spitfire-PR-Mk-ID-t48538#538218 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více