Nieuport N.10

     
Název:
Name:
Nieuport N.10 Nieuport N.10
Originální název:
Original Name:
Nieuport N.10
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1914-DD.MM.1916 Société anonyme des établissements Nieuport, Issy-les-Moulineaux /
DD.MM.1915-DD.MM.191R SA Nieuport-Macchi, Varese /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1914-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
240 Nieuport-Macchi
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1-2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
410 kg 904 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
660 kg 1455 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,9 m 25ft 11,01in
Délka:
Length:
7,0 m 22ft 11,58in
Výška:
Height:
2,7 m 8ft 10,29in
Plocha křídla:
Wing Area:
18 m2 193.75 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Le Rhône 9C o výkonu 60 kW nebo
Le Rhône 9Ja1) o výkonu 82 kW nebo
Le Rhône 9Jb1) o výkonu 89 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Le Rhône 9C, power 80 hp, or
Le Rhône 9Ja1), power 110 hp, or
Le Rhône 9Jb1), power 120 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
146 km/h v 0 m 90.7 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
16 min do 2000 m 16 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3800 m 12467 ft
Dolet:
Range:
250 km 155.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 7,7mm kulomet Lewis nebo 8mm Hotchkiss na na různých držácích nad horním křídlem 1x .303 Lewis or 8mm Hotchkiss machine gun on various overwing mountings
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
1) ruské stroje 1) russian machines
Zdroje:
Sources:
Sanger, Ray. Nieuport Aircraft of World War One. The Crowood Press, Ramsbury 2002. ISBN 1-86126-447-X.
Bruce, J. M. Nieuport Fighters, Windsock Datafile Special vol.1. Albatros Porductions, Berkhamsted 1993. ISBN 0-948414-54-5.
Bruce, J. M. Nieuport 10-12, Windsock Datafile No.68. Albatros Productions, Berkhamsted 1998. ISBN 1-902207-01-7.
Cooksley, Peter. Nieuport Fighters in Action, In Action No.167. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1997. ISBN 0-89747-377-9.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#401090 Verze : 0
Fotografie převzaty ze serveru www.earlyaviator.com.
Nieuport N.10 -


Nieuport N.10 -


URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#203913 Verze : 0
.
Nieuport N.10 - Nieuporty 10 (přezdívané Nieuport 18 mq, podle plochy křídel) byly prvními stíhacími letouny italského letectva. Na tomto stroji (vyrobeném v licenci firmou Macchi) se 13. 9. 1915 utkal F. Baracca s rakouským pozorovacím letounem typu Lloyd. Se zaseknutým kulometem však musel z boje odstoupit. Letoun je v barvě materiálu trup, křídla a ocasní plochy jsou olemovány šedohliníkovou barvou. Kromě výsostného označení na SOP, nese letoun ještě národní barvy na motorovém krytu a spodních plochách křídel (bílá je vynechána).

Nieuporty 10 (přezdívané Nieuport 18 mq, podle plochy křídel) byly prvními stíhacími letouny italského letectva. Na tomto stroji (vyrobeném v licenci firmou Macchi) se 13. 9. 1915 utkal F. Baracca s rakouským pozorovacím letounem typu Lloyd. Se zaseknutým kulometem však musel z boje odstoupit. Letoun je v barvě materiálu trup, křídla a ocasní plochy jsou olemovány šedohliníkovou barvou. Kromě výsostného označení na SOP, nese letoun ještě národní barvy na motorovém krytu a spodních plochách křídel (bílá je vynechána).
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#398854 Verze : 0
.
Nieuport N.10 - Nieuport 10 (respektive Nieuport 9, jak byla v Rusku nazývána místní výroba jednomístné verze tohoto francouzského stroje) na němž v období květen-srpen roku 2016 u 19. leteckého oddílu létal nejúspěšnější carský stíhač A. A. Kazakov. Letoun ještě není vybaven synchronizačním zařízením, proto je nouzově vyzbrojen kulometem (zřejmě typu Maxim 1910) před pilotem, jenž míří šikmo vzhůru přes horní okraj okruhu vrtule. Kazakov na tomto stroji dosáhl dvou sestřelů. Letoun létal celý v barvě materiálu. Podle dochované fotografie se však zdá, že neměl kokardy na bocích trupu.

Nieuport 10 (respektive Nieuport 9, jak byla v Rusku nazývána místní výroba jednomístné verze tohoto francouzského stroje) na němž v období květen-srpen roku 2016 u 19. leteckého oddílu létal nejúspěšnější carský stíhač A. A. Kazakov. Letoun ještě není vybaven synchronizačním zařízením, proto je nouzově vyzbrojen kulometem (zřejmě typu Maxim 1910) před pilotem, jenž míří šikmo vzhůru přes horní okraj okruhu vrtule. Kazakov na tomto stroji dosáhl dvou sestřelů. Letoun létal celý v barvě materiálu. Podle dochované fotografie se však zdá, že neměl kokardy na bocích trupu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 - Umístění kokard na horní nosné ploše. Kokardy byly shora i zespodu horního křídla (na stejném místě). Na spodním křídle byly kokardy pouze zespodu.

Umístění kokard na horní nosné ploše. Kokardy byly shora i zespodu horního křídla (na stejném místě). Na spodním křídle byly kokardy pouze zespodu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 - Jediné další viditelné označení na letounu. Uprostřed horní části motorového krytu byl carský dvouhlavý orel.

Jediné další viditelné označení na letounu. Uprostřed horní části motorového krytu byl carský dvouhlavý orel.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Nieuport N.10 - Detail této insignie. Orel je tvořen bílou siluetou v černém kruhu.

Detail této insignie. Orel je tvořen bílou siluetou v černém kruhu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#569074 Verze : 0
.
Nieuport N.10 - Nieuport 10 C.1 stíhací varianta vzniklá přestavbou dvoumístné verze na jednomístnou. Stroj je vyzbrojen kulometem Lewis nad horní nosnou plochou. Ačkoliv je stroj sériového čísla 237 poměrně dobře fotograficky zdokumentován, bohužel nevíme, u které jednotky letoun sloužil. Letoun je kompletně v barvě materiálu, je však zajímavý kokardami na bocích trupu, které francouzského Nieuporty v tomto období (v letech 1915/16) obvykle nenosily.

Nieuport 10 C.1 stíhací varianta vzniklá přestavbou dvoumístné verze na jednomístnou. Stroj je vyzbrojen kulometem Lewis nad horní nosnou plochou. Ačkoliv je stroj sériového čísla 237 poměrně dobře fotograficky zdokumentován, bohužel nevíme, u které jednotky letoun sloužil. Letoun je kompletně v barvě materiálu, je však zajímavý kokardami na bocích trupu, které francouzského Nieuporty v tomto období (v letech 1915/16) obvykle nenosily.
URL : https://www.valka.cz/Nieuport-N-10-t55765#611973 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více