Hlavní správa pro letištní výstavbu NKVD (GUAS)

NKVD Main Directorate for Airports Construction (GUAS) / Glavnoje upravlenije aerodromnogo strojitělstva НКВД (ГУАС)
     
Název:
Name:
Hlavní správa pro letištní výstavbu NKVD NKVD Main Directorate for Airports Construction
Originální název:
Original Name:
Главное управлене аэродромного строительства НКВД
Datum vzniku:
Raised/Formed:
22.03.1941
Předchůdce:
Predecessor:
- -
Datum zániku:
Disbanded:
13.02.1946
Nástupce:
Successor:
- -
Nadřízený úřad:
Higher Authority:
22.03.1941-13.02.1946 Lidový komisariát vnitra
22.03.1941-13.02.1946 People's Commissariat for Internal Affairs
Dislokace:
Deployed:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Přednosta / náčelník:
Chief:
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Fjodorov, V. T. (vojenský inženýr 1. stupně)
31.07.1941-DD.MM.RRRR Safrazjan, L. B. (starší major státní bezpečnosti)
Podřízené úřady či jednotky:
Subordinated Agencies or Units:
02.07.1941-13.02.1942 Vjazemský nápravně pracovní tábor
24.03.1943-12.02.1946 Kaspický nápravně pracovní tábor
02.07.1941-13.02.1942 Vyazma Corrective Labor Camp
24.03.1943-12.02.1946 Caspian Corrective Labor Camp
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
- http://memo.ru/history/nkvd/gulag/
- CHLEVŇUK, Oleg V.: Historie Gulagu od kolektivizace do "velkého teroru", BB/Art, Praha 2008
URL : https://www.valka.cz/Hlavni-sprava-pro-letistni-vystavbu-NKVD-GUAS-t105156#413739 Verze : 0
Hlavní správa pro letištní výstavbu NKVD byla zřízena k 22. březnu 1941 (jiný zdroj uvádí 27. březen) v souvislosti s přijetím rozhodnutí o hromadné výstavbě letišť pro potřeby vojenského letectva. Prvním náčelníkem Hlavní správy výstavby letišť byl jmenován vojenský inženýr 1. stupně V. T. Fjodorov. K 31. červenci 1941 byl nahrazen starším majorem státní bezpečnosti L. B. Safrazjanem. V rámci Správ NKVD dotčených republik, krajů a oblastí byly zřízeny správy/skupiny pro letištní výstavbu (UAS). Náčelníky těchto UAS byli jmenováni náčelníci místních správ NKVD. Oni pak jmenovali zplnomocněnce NKVD pro výstavbu konkrétních letišť. V polovině června 1941 bylo rozestavěno 254 letišť. Některá z nich byla dokončena v následujícím měsíci. Práce prováděli vězni nápravně pracovních táborů, váleční zajatci, pracovní prapory i zmobilizovaní kolchozníci.


Za dobu existence GUAS pod ní spadaly jen dva nápravně pracovní tábory - Vjazemský a Kaspický. V lednu 1943 byly pod GUAS převeleny letištní organizace Hlavní správy pro železniční výstavbu (GULŽDS). Od poloviny roku 1942 GUAS realizovala i jiné stavby, neboť objem prací při stavěb letišť poklesl. Vězni GUAS tak pracovali ve stalingradské chemičce či ropných zařízeních na Kavkaze. Na osvobozených územích vězni GUAS obnovovali letiště a prováděli výstavbu obytných i průmyslových objektů.


Dne 13. února 1946 byl GUAS převeden do nově zřízeného lidového komisariátu výstavby podniků těžkého průmyslu. Převod se týkal prostředků a zaměstnanců. Netýkal se táborů a jejich vězňů.




Zdroje:
- http://memo.ru/history/nkvd/gulag/
- CHLEVŇUK, Oleg V.: Historie Gulagu od kolektivizace do "velkého teroru", BB/Art, Praha 2008.
URL : https://www.valka.cz/Hlavni-sprava-pro-letistni-vystavbu-NKVD-GUAS-t105156#376426 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více