Název: Name: | Curtiss P-40B Tomahawk | Curtiss P-40B Tomahawk |
Originální název: Original Name: | Curtiss P-40B Tomahawk | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.194R Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1941-DD.MM.194R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 131 pro USAAC 110 pro RAF (Sn. AH881-AH990) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.03.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2550 kg | 5622 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3323 kg | 7326 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3458 kg | 7624 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,370 m | 37ft 3,6in |
Délka: Length: | 9,670 m | 31ft 9in |
Výška: Height: | 3,226 m | 10ft 7in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.92 m2 | 235.94 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 151,597 kg/m2 | 31.05 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Allison V-1710-33 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 775,5 kW (1 054 k) při 2 800 ot/min, trvalý 723,3 kW (983,5 k) v h= 3 901 m při 2 600 ot/min a bojový: 812,8 kW (1 105 k) v h= 4 025 m při 3 000 ot/min. Vrtule trojlistá elektricky polohovatelná Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 360 mm. | Allison V-1710-33 twelvee-cylinder supercharged liquid-cooled Vee engine rated at 1,040 hp for take-off, continuous output 970 hp at 12,800 ft and maximum output 1,090 hp at 13,200 ft, driving a three-blade constant-speed Curtiss Electric propeller of diameter 11ft |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 454 l + jedna přídavná nádrž pod trupem o objemu 196, 289, 578 nebo 655 l. | 100 UK gallons and one drop tank under the fuselage of the following volumes: 43 or 63.5 or 127 or 144 UK gallons. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 566.5 km/h v 4572 m | 352 mph in 15000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 488 km/h v 4572 m | 303.2 mph in 15000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14.5 m/s | 2860 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5.1 min do 4572 m | 5.1 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9096 m | 29843 ft |
Dolet: Range: | 1174.8 km | 730 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1979.5 km | 1230 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm nad motorem s 235 náboji na hlaveň 4x pevný kulomet Colt-Browning MG-40 ráže 7,62 mm v křídlech s 500/480 náboji na hlaveň. Pumový náklad: 1x 227 kg puma pod trupem, nebo 2x 45,4 (nebo 6x 13,6 kg) pumy pod křídly | Two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning MG-53 machine-guns upper the engine with 235 rpg and four fixed forward-firing 0.3 inch Colt-Browning MG-40 machine-guns in wing mounted, 500/480 rpg. Bomb load: Up to 500 lb bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Pro RAF byly do křídel montovány kulomety ráže 7,7 mm | - |
Zdroje: Sources: | Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0 William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd., New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1-84065-269-1 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Ray Wagner, Aircraft Profile No. 35 Curtiss P-40 Tomahawk rok 1967 L+L 12/1966, Letadla 1939 - 45 L+K 9/1991, P-40 až P-40C, Letadla 39-45 http://home.att.net/~jbaugher1/p40_4.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40b.html http://www.warbirdforum.com/p040.htm http://www.uswarplanes.net/p40.html archiv autora |