R-23
Preklad textu - strana 101: (viz níže)
Revolverové kanóny A.A. Richtera
Prvým a jediným v ZSSR do výzbroje prijatým leteckým kanónom revolverového typu sa stal 23mm kanón R-23, rozpracovaný v OKB-16 pod vedením A.A.Richtera.
R-23 (továrenský index 261P) predurčený pre obrannú výzbroj bombardérov a jeho konštrukčná schéma zabezpečovala minimálne pôsobenie vzdušného prúdu na hlavne vežových kanónov pri priečnom postavení. Preto celkovú dĺžku kanónu urobili rovnú dĺžke hlavne. Nábojové komory sú oddelené od drážkovanej časti hlavne a spojené do bloku, ktorý sa otáča okolo osy rovnobežnej s osou hlavne. Použitie takéhoto bloku dovolilo umiestniť nábojový pás pred jednou z nábojových komôr bez toho, aby tam prekážala hlaveň, robiť zasúvanie náboja jeho (Preklad textu - strana 102) vytlačením z pásu priamo do nábojovej komory v smere proti smeru streľby a vyhadzovanie nábojníc v smere streľby. Celková dĺžka zbrane sa takým spôsobom stala rovnou dĺžke drážkovanej časti hlavne, nábojovej komory a elektrického odpalovacieho systému.
Konštrukčná schéma zohľadňovala takú súčinnosť mechanizmov kanónu s nábojovým pásom, nábojom a vystrelenou nábojnicou, ktorá zabezpečoval porovnateľnú jednoduchosť jeho konštrukcie, výroby, výcviku a použitia. To sa dosahovalo použitím troch autonómnych plynových motorov, pôsobiacich (Preklad textu - strana 103) bezprostredne na nábojový pás, náboj a vystrelenú nábojnicu.
Pritom sa piest motoru a nábojový pás presúvali priečne k ose hlavne, a blok nábojových komôr sa otáčal v rovine rovnobežnej s osou hlavne, pričom bol vylúčený vplyv pozdĺnych kmitov kanónu pri streľbe na činnosť automatiky.
Záver je klinový, s vertikálne spusteným klinom a poloautomatkou mechanického (slovo v zátvorke nepreložiteľné - <копирново> - kopírovacieho???) typu.
Utesnenie styku hlavne s bubnom nábojových komôr sa dosiahlo vložkou-tesnením v zostave umiestnenej na vstupe do kanálu hlavne, tesniaca vložka sa pritláčal na blok nábojových komôr pri výstrele tlakom plynov v smere proti smeru streľby.
Kanón bol v palebnom postavení upevnený v dvoch bodoch, pritom predný uzol bol zachytený za tiahlo amortizátora. Automatika pracovala s pomocou troch autonómnych plynových motorov.
Tento unikátny kanón mal i unikátne náboje. Dĺžka nábojnice (260mm) je rovná celkovej dĺžke náboje, teda strela sa celá nachádza vo vnútri nábojnice.
Parametre kanónu R-23
Kaliber, mm ....................... 23x260
Dĺžka chodu strely, mm ............ 1222
Počet drážok ...................... 12
Hĺbka drážok, mm .................. 0,35
Šírka drážok, mm .................. 4,0+0,3
Stúpanie drážok na ústí (drážkovanie s premenlivým stúpaním), kalibrov ............... 27
Sila spätného rázu, kg ........... do 4500
Maximálna dĺžka, mm
záklzu kanónu ................... 20
predklzu kanónu ................. 12
Rozmery kanónu, mm
dĺžka ............................ 1468
šírka ............................ 170
výška ............................ 165
Hmotnosť kanónu, kg .............. 58,5
Počiatočná rýchlosť strely, m/s .. 850-860
Tempo streľby, výstr./min ........ 2500
Životnosť kanónu, výstr. ......... 3000
Znovunapnutie pyrotechnické, s pomocou pyronábojky DZ-P.
(Preklad textu - strana 104)
Konštrukcia náboja mal svoje výhody i nedostatky. Hmotnosť náboja bola veľmi vysoká, a hlavne, náboje R-23 neboli zameniteľné s nábojmi iných sovietskych leteckých kanónov. A pritom práve v období 1960 - 1980 bola existencia niekoľkých typov 23mm nábojov vo výzbroji VVS neustále predmetom kritiky.
Zpočiatku bol kanón R-23 používaný s dvomi typmi bojových nábojov - s rovnakými strelami OFZ, rozdiel bol len v použitom zapalovači: V-23 - hlavový s oneskorením a VD-23 - dnový
Parametre 23mm nábojov pre kanón R-23
Typ náboja ................... 23-OFZ-G-R ... 23-OFZ-D-R
Hmotnosť náboja, g .............. 513 .......... 505
Dĺžka náboja (tj, nábojnice), mm ..... 260 .......... 260
Hmotnosť náplne, g ............... 65 ........... 65
Hmotnosť strely, g ............... 173 ............ 168
Hmotnosť trhaviny, g .............. 18 ............. 18
Dĺžka strely, mm ................. 102 ............. 102
Typ zapalovaču ................... V-23 ............. VD-23
Nábojnica je oceľová, o hmotnosti 256g, neskôr bola zvýšená na 270 gramov. Zápalka elektrická EKV-23A.
Z kanónov prvých sérii sa mohla viesť streľba dávkami 10-20 výstrelov, a po 125 výstreloch bola potrebná prestávka na 15-20 minút.
Kanóny so zosilneným zasúvačom?, z produkcie závodu No.500, dovoľovali vo vzduchu streľbu dávkami dávkami 50-60 výstrelov, a po (Preklad textu - strana 105) 125 výstreloch bola potrebná prestávka na 15-20 minút. Pri takomto režime mohlо opotrebenie hlavne a ďalších častí začať už po 500 výstreloch - to jest po spotrebovaní celého palebného priemeru Tu-22. (poznámka prekladateľa - znamená to, že v takomto režime paľby bola životnosť kanónu ukončená už po 500 výstreloch)
Výroba prvých kanónov 261P začala v závode No.235 roku 1957. Zpočiatku boli kanóny vyrábané v malých sériách. V rokoch 1970-1971 vyrábal tulský závod 22 kusov ročne. V roku 1959 prešiel kanón R-23 štátnymi skúškami a v roku 1962-1963 letovými skúškami na Tu-22. (koniec textu chýba)
Preklad textu - strana 101: (viz níže)
Revolverové kanóny A.A. Richtera
Prvým a jediným v ZSSR do výzbroje prijatým leteckým kanónom revolverového typu sa stal 23mm kanón R-23, rozpracovaný v OKB-16 pod vedením A.A.Richtera.
R-23 (továrenský index 261P) predurčený pre obrannú výzbroj bombardérov a jeho konštrukčná schéma zabezpečovala minimálne pôsobenie vzdušného prúdu na hlavne vežových kanónov pri priečnom postavení. Preto celkovú dĺžku kanónu urobili rovnú dĺžke hlavne. Nábojové komory sú oddelené od drážkovanej časti hlavne a spojené do bloku, ktorý sa otáča okolo osy rovnobežnej s osou hlavne. Použitie takéhoto bloku dovolilo umiestniť nábojový pás pred jednou z nábojových komôr bez toho, aby tam prekážala hlaveň, robiť zasúvanie náboja jeho (Preklad textu - strana 102) vytlačením z pásu priamo do nábojovej komory v smere proti smeru streľby a vyhadzovanie nábojníc v smere streľby. Celková dĺžka zbrane sa takým spôsobom stala rovnou dĺžke drážkovanej časti hlavne, nábojovej komory a elektrického odpalovacieho systému.
Konštrukčná schéma zohľadňovala takú súčinnosť mechanizmov kanónu s nábojovým pásom, nábojom a vystrelenou nábojnicou, ktorá zabezpečoval porovnateľnú jednoduchosť jeho konštrukcie, výroby, výcviku a použitia. To sa dosahovalo použitím troch autonómnych plynových motorov, pôsobiacich (Preklad textu - strana 103) bezprostredne na nábojový pás, náboj a vystrelenú nábojnicu.
Pritom sa piest motoru a nábojový pás presúvali priečne k ose hlavne, a blok nábojových komôr sa otáčal v rovine rovnobežnej s osou hlavne, pričom bol vylúčený vplyv pozdĺnych kmitov kanónu pri streľbe na činnosť automatiky.
Záver je klinový, s vertikálne spusteným klinom a poloautomatkou mechanického (slovo v zátvorke nepreložiteľné - <копирново> - kopírovacieho???) typu.
Utesnenie styku hlavne s bubnom nábojových komôr sa dosiahlo vložkou-tesnením v zostave umiestnenej na vstupe do kanálu hlavne, tesniaca vložka sa pritláčal na blok nábojových komôr pri výstrele tlakom plynov v smere proti smeru streľby.
Kanón bol v palebnom postavení upevnený v dvoch bodoch, pritom predný uzol bol zachytený za tiahlo amortizátora. Automatika pracovala s pomocou troch autonómnych plynových motorov.
Tento unikátny kanón mal i unikátne náboje. Dĺžka nábojnice (260mm) je rovná celkovej dĺžke náboje, teda strela sa celá nachádza vo vnútri nábojnice.
Parametre kanónu R-23
Kaliber, mm ....................... 23x260
Dĺžka chodu strely, mm ............ 1222
Počet drážok ...................... 12
Hĺbka drážok, mm .................. 0,35
Šírka drážok, mm .................. 4,0+0,3
Stúpanie drážok na ústí (drážkovanie s premenlivým stúpaním), kalibrov ............... 27
Sila spätného rázu, kg ........... do 4500
Maximálna dĺžka, mm
záklzu kanónu ................... 20
predklzu kanónu ................. 12
Rozmery kanónu, mm
dĺžka ............................ 1468
šírka ............................ 170
výška ............................ 165
Hmotnosť kanónu, kg .............. 58,5
Počiatočná rýchlosť strely, m/s .. 850-860
Tempo streľby, výstr./min ........ 2500
Životnosť kanónu, výstr. ......... 3000
Znovunapnutie pyrotechnické, s pomocou pyronábojky DZ-P.
(Preklad textu - strana 104)
Konštrukcia náboja mal svoje výhody i nedostatky. Hmotnosť náboja bola veľmi vysoká, a hlavne, náboje R-23 neboli zameniteľné s nábojmi iných sovietskych leteckých kanónov. A pritom práve v období 1960 - 1980 bola existencia niekoľkých typov 23mm nábojov vo výzbroji VVS neustále predmetom kritiky.
Zpočiatku bol kanón R-23 používaný s dvomi typmi bojových nábojov - s rovnakými strelami OFZ, rozdiel bol len v použitom zapalovači: V-23 - hlavový s oneskorením a VD-23 - dnový
Parametre 23mm nábojov pre kanón R-23
Typ náboja ................... 23-OFZ-G-R ... 23-OFZ-D-R
Hmotnosť náboja, g .............. 513 .......... 505
Dĺžka náboja (tj, nábojnice), mm ..... 260 .......... 260
Hmotnosť náplne, g ............... 65 ........... 65
Hmotnosť strely, g ............... 173 ............ 168
Hmotnosť trhaviny, g .............. 18 ............. 18
Dĺžka strely, mm ................. 102 ............. 102
Typ zapalovaču ................... V-23 ............. VD-23
Nábojnica je oceľová, o hmotnosti 256g, neskôr bola zvýšená na 270 gramov. Zápalka elektrická EKV-23A.
Z kanónov prvých sérii sa mohla viesť streľba dávkami 10-20 výstrelov, a po 125 výstreloch bola potrebná prestávka na 15-20 minút.
Kanóny so zosilneným zasúvačom?, z produkcie závodu No.500, dovoľovali vo vzduchu streľbu dávkami dávkami 50-60 výstrelov, a po (Preklad textu - strana 105) 125 výstreloch bola potrebná prestávka na 15-20 minút. Pri takomto režime mohlо opotrebenie hlavne a ďalších častí začať už po 500 výstreloch - to jest po spotrebovaní celého palebného priemeru Tu-22. (poznámka prekladateľa - znamená to, že v takomto režime paľby bola životnosť kanónu ukončená už po 500 výstreloch)
Výroba prvých kanónov 261P začala v závode No.235 roku 1957. Zpočiatku boli kanóny vyrábané v malých sériách. V rokoch 1970-1971 vyrábal tulský závod 22 kusov ročne. V roku 1959 prešiel kanón R-23 štátnymi skúškami a v roku 1962-1963 letovými skúškami na Tu-22. (koniec textu chýba)