PZL P.11f

     
Název:
Name:
PZL P.11f PZL P.11f
Originální název:
Original Name:
PZL P.11f
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.1936 SA Industria Aeronautică Română, Brasov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
80-95 (nejistý údaj)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1108 kg 2443 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1586 kg 3497 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,719 m 35ft 2in
Délka:
Length:
7,550 m 24ft 9,25in
Výška:
Height:
2,850 m 9ft 4,2in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,90 m2 192.67 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
88,60 kg/m2 18.15 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnôme Rhône 9 Krse Mistral, vzduchem chlazený hvězdicivý devítiválec o vzletovém výkonu 418 kW, 455 kW maximální výkon.
Vrtule dvoulistá dřevěná vrtulové listy s pevným úhlem náběhu.
Gnôme Rhône 9 Krse Mistral, nine-cylinder, air-cooled radial engine, rated 560 hp for take-off, maximum power 610 hp,
driving a two-blade fixed-pitch wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
trupová nádrž: 313 l
spádová v levém křídle: 11 l
fuselage tank: 68.85 UK gallons
downflow tank in the left wing: 2.42 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
360 km/h v 5000 m 223.7 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
250 km/h v 4000 m 155.3 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,0 m/s 2165.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,5 min do 5000 m 6,5 min to 16400 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7540 m 24738 ft
Dolet:
Range:
520 km 323.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
750 km 466 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet FN Browning ráže 7,92 mm, na bocích trupu (po 500 nábojích) a
2x pevný kulomet FN Browning ráže 7,92 mm, v křídlech (po 600 nábojích).
Two fixed forward-firing 0.311 inch FN Browning in the fuselage, 500 rpg and
two fixed forward-firing 0.311 inch FN Browning in the wings mounted.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Předlohou pro tuto verzi byl prototyp P.11/IV.
- PZL P.11C byl jednomístný hornoplošník klasické konstrukce s celokovovou konstrukcí. Kostra i potah byly z duralu.
- Rumunské stroje měly motor kapotovaný poněkud oblejším prstencem, většinou chyběl kužel vrtule a všechny letouny nesly výzbroj čtyř kulometů.


- Počátkem třicátých let hledalo Rumunsko pro své letectvo moderní stíhací letoun, který měl nahradit již zastaralé a olétaní Spady S.61 a Fokkery D.XI. Tehdy představilo svůj nejnovější letoun Polsko. Po nějaké době bylo přijato rozhodnutí zakoupit letouny PZL P.11b a spolu s nákupem letadel zakopilo Rumusko i licenční práva na stavbu letadel. Rumunské letouny byly upraveny pro pohon motorem typu Gnôme Rhône 9, tyto motory byly licenčně vyráběny továrnou IAR. Celá soutěž o nový stíhací letoun byla nejasná a neprůhledná, zřejmě došlo k podplácení.
Polsko dodalo 50 letadel PZL P.11b a další stroje již měla vyrobit rumunská továrna IAR. Výroba nabíhala velmi pomalu, Rumuni neměli žádné zkušenosti s výrobou letadel s celokovovou konstrukcí. Nakonec bylo vyrobeno necelých 100 letadel (údaje o počtu vyrobených strojů se značně rozcházejí).
Mnoho polských letounů se po polsko-německé válce dostalo do Rumunska, Rumuni je zařazovali do svých bojových jednotek i ke školním jednotkám. Mnoho polských letadel bylo rozebráno na náhradní díly.
PZL P.11 byl v Rumunsku nejrozšířenějším stíhacím letadlem a byl používán po celou válku.
In the early 1930's, the Romanian Royal Air Force was looking for a modern fighter to replace its obsolete and worn-out Spad S.61's and Fokker D.XI's. The favourite in this competition seemed to be the new Polish PZL P.1/II fighter, at that moment one of the best in the world. Inspite of this, the appearance of IAR's first own fighter design, in the shape of the IAR CV-11, pre longed the suspense, until September 1931, when an improved version of the PZL P.1/II, the PZL P.11 was chosen as the new main fighter of the Romanian Royal Air Force. This decision, although somewhat suspicious due to corruption allegations, seemed to be the right one since the Polish aircraft had superior maneuvrability over its Romanian counterpart, and its armament was an impressive one for the early 1930's.
The initial order was for 50 modified versions of the PZL P.11, called PZL P.11b, to be produced in Poland. Changes over the original model consisted in fitting a Romanian IAR K9 engines as well as Romanian produced instruments.
After the delivery of the first 50 planes, the IAR works got the contract for producing the fighter under license, designating it as PZL P.11f. Production started in 1934, a bit slower at start as the IAR lacked experience with all-metal construction, but ramped up the next year. Eventually, some 100 - 150 P.11f's would be manufactured until the end of 1935. The PZL P-11f would remain the most numerous of all ARR fighters right until the start of World War Two. Of the 300 Polish airplanes that found refuge in Romania in late September 1939, some 50 PZL P.11b fighters were taken over and used by the ARR, some for training and combat, but most were dismantled and turned into spare.
Zdroje:
Sources:
Krzystof Cieślak, Wojciech Gawrych a Andrzej Glass, Samoloty Myśliwskie września 1939, Serie AEROHOBBY, Wydawatelstwo Not Sigma, Warszawa, 1987, ISBN 83-85001-11-05
Witold Liss, Aircraft Profile No.75, The P.Z.L. P-11, Profile Publications Ltd., Leathead, Surrey, London and Watford, No ISBN.
http://www.pilotfriend.com/.../Panstwowe%20PZL%20P11.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p11.html
archiv autora

PZL P.11f -


PZL P.11f -


PZL P.11f -


URL : https://www.valka.cz/PZL-P-11f-t111983#392224 Verze : 0
.
PZL P.11f - V Rumunsku licenčně vyráběné PZL P.11f nesly na kromě spodních ploch křídel všude nátěr tmavou zelenou barvou. Nosné plochy zespodu nesly nátěr světle modrou barvou. Roku 1941 dostaly podobně jako jiné stroje Osy žluté doplňky pro rychlou identifikaci letounů bojujících na východní a balkánské frontě.

V Rumunsku licenčně vyráběné PZL P.11f nesly na kromě spodních ploch křídel všude nátěr tmavou zelenou barvou. Nosné plochy zespodu nesly nátěr světle modrou barvou. Roku 1941 dostaly podobně jako jiné stroje Osy žluté doplňky pro rychlou identifikaci letounů bojujících na východní a balkánské frontě.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/PZL-P-11f-t111983#532770 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více