Messerschmitt Bf 109 G-4

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 G-41) Messerschmitt Bf 109 G-41)
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 G-4
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.09.1942-DD.02.1943 Messerschmitt GmbH, Regensburg /
DD.01.1943-DD.03.1943 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.12.1942-DD.05.1943 Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt /
DD.07.1943-DD.09.1943 Rába Magyar Vagon- és Gépgyár (Großkonzern Manfred Weiss), Győr /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1942-DD.07.1943 (1 Bf 109 G-4 vyroben u WNF v 12.1943) z toho / (1 Bf 109 G-4 manufactured by WNF in 12.1943) from that:
DD.01.1943-DD.01.1943 Erla-Maschinenwerk (W.Nr.: 10864-10921)
DD.12.1942-DD.02.1943 Wiener Neustädter Flugzeugwerke (W.Nr.: 14851-15000)
DD.02.1943-DD.03.1943 Erla-Maschinenwerk (W.Nr.: 15001-15204)
DD.09.1942-DD.11.1942 Messerschmitt (W.Nr.: 16001-16250)
DD.02.1943-DD.02.1943 Messerschmitt (W.Nr.: 16301-16312)
DD.07.1943-DD.09.1943 Großkonzern Manfred Weiss (W.Nr.: 16651-16653)
DD.02.1943-DD.05.1943 Wiener Neustädter Flugzeugwerke (W.Nr.: 16651-16653)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1242:
Messerschmitt: 173 G-4/Trop + 77 G-4 (W.Nr.: 16001-16250) + 12 G-4 (W.Nr.: 16301-16312)
Erla-Maschinenwerk: 58 G-4/Trop (W.Nr.: 10864-10921) + 204 G-4/Trop (W.Nr.: 15001-15204)
Wiener Neustädter Flugzeugwerke: 70 G-4 + 80 G-4/R3 (W.Nr.: 14851-15000) + 565 G-4 (W.Nr.: 19093-19999)
Großkonzern Manfred Weiss: 3 Ga-4 (W.Nr.: 16651-16653)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2585 kg 5699 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m 32ft 6,7in
Délka:
Length:
8,940 m 29ft 3,97in
Výška:
Height:
2,600 m 8ft 6,36in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,1 m2 173.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 605 A-1
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 1085 kW (1475 PS) při ? ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Daimler-Benz DB 605 A-1
- inverted V-design (60°)
- number of cylinders: 12
- maximum power output: 1455 hp at ? rpm (at sea level)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l 88 Imp gal / 106 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
650 km/h v 7000 m 404 mph in 22966 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11500 m 37730 ft
Dolet:
Range:
560 km 348 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů
2x 7,92mm MG 17 machine gun in the nose, 500 rounds each
1x 20mm MG 151/20 cannon as Motorkanone, 200 rounds
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
1) verze vyráběná v Maďarsku značena jako Ga-4



Rüstsätze:
Bf 109 G-4/R1 - se závěsníkem ETC 500 IXb
Bf 109 G-4/R2 - se závěsníkem ETC 50 VIIId
Bf 109 G-4/R3 - s 300l přídavnou nádrží
Bf 109 G-4/R6 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem


Rüstzustände:
Bf 109 G-4/R1 - s 300l nádrží a kamerou Rb 50/30
Bf 109 G-4/R2 - se dvěma 300l nádržemi pod křídlem a kamerou (Rb 50/30 nebo Rb 75/30), redukovaná výzbroj (pouze MG 151/20)


Umbausätze:
Bf 109 G-4/U1 - s vrtulí Me P6
Bf 109 G-4/U3 - bez výzbroje, 2 kamery Rb 12,5/7x9
1) version manufactured in Hungary designed as Ga-4



Rüstsätze:
Bf 109 G-4/R1 - with ETC 500 IXb bomb rack
Bf 109 G-4/R2 - with ETC 50 VIIId bomb rack
Bf 109 G-4/R3 - with 300l drop tank
Bf 109 G-4/R6 - with two MG 151/20 under wing


Rüstzustände:
Bf 109 G-4/R2 - with 300l drop tank and Rb 50/30 camera
Bf 109 G-4/R3 - with two 300l drop tanks under wing and camera (Rb 50/30 or Rb 75/30), reduced armament (MG 151/20 only)


Umbausätze:
Bf 109 G-4/U1 - with Me P6 propeller
Bf 109 G-4/U3 - no armament, 2 cameras Rb 12,5/7x9
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 G/K, Flugzeug Profile 5
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
http://www.messerschmitt-bf109.de/
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-4-t114328#398194 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 G-4 - Na tomto Bf 109 G-4 MT-220 dosáhl O. Tuominen tří sestřelů sovětských LaGG-3. Stroj nese standardní německou kamufláž té doby. Na horních plochách byla lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá). Spodní a boční plochy v barvě RLM 76 (světlá šedá). Barvy RLM 74/75 přecházejí v nepravidelné skvrny na bocích trupu a svislé ocasní ploše. Žluté doplňky byly určeny pro letadla bojující na východní frontě.

Na tomto Bf 109 G-4 MT-220 dosáhl O. Tuominen tří sestřelů sovětských LaGG-3. Stroj nese standardní německou kamufláž té doby. Na horních plochách byla lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá). Spodní a boční plochy v barvě RLM 76 (světlá šedá). Barvy RLM 74/75 přecházejí v nepravidelné skvrny na bocích trupu a svislé ocasní ploše. Žluté doplňky byly určeny pro letadla bojující na východní frontě.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-4-t114328#398195 Verze : 0
.
Messerschmitt Bf 109 G-4 - Na tomto Bf 109 G-4/R6 létal na jaře 1943 z letiště Anapa na Kubáni rotník Ján Režňák, příslušník 13. (Slowakenstaffel) JG 52. Režňák na tomto stroji dosáhl během dubna a května 1943 celkem sedmi potvrzených sestřelů (5 x LaGG-3, 1 x Mig-1 a 1 x I-16). Letoun používali i další příslušníci Letky 13 a dne 9. září  1943 na něm rotník Anton Matušek uletěl na sovětskou stranu. Další osud letounu není znám, pravděpodobně jej však  Sověti užívali k testům. Vzhled letounu je rekonstruován na základě německých úředních záznamů, dostupných fotografií analogických strojů s přihlédnutím na zvyklosti Luftwaffe i Letky 13 v tomto období. Letoun nese standardní kamufláž Lufwaffe té doby. Spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (světlá šedá), na horních plochách jsou pak ostře lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá), těmito barvami je také nastříkáno množství skvrn na boky trupu a SOP. Žluté doplňky (pás kolem trupu, spodní část motorového krytu a konce křídel zespodu) byly užívány na východní frontě a sloužily pro rychlou identifikaci cizí-vlastní svými pozemními jednotkami. Protože tyto stroje nebyly slovenským majetkem, nýbrž byly Slovákům pouze zapůjčeny, nesly německá výsostná označení. Jediným znakem státní příslušnosti byly předky vrtulových kuželů ve slovenských národních barvách. Zbytek kužele byl černý.

Na tomto Bf 109 G-4/R6 létal na jaře 1943 z letiště Anapa na Kubáni rotník Ján Režňák, příslušník 13. (Slowakenstaffel) JG 52. Režňák na tomto stroji dosáhl během dubna a května 1943 celkem sedmi potvrzených sestřelů (5 x LaGG-3, 1 x Mig-1 a 1 x I-16). Letoun používali i další příslušníci Letky 13 a dne 9. září 1943 na něm rotník Anton Matušek uletěl na sovětskou stranu. Další osud letounu není znám, pravděpodobně jej však Sověti užívali k testům. Vzhled letounu je rekonstruován na základě německých úředních záznamů, dostupných fotografií analogických strojů s přihlédnutím na zvyklosti Luftwaffe i Letky 13 v tomto období. Letoun nese standardní kamufláž Lufwaffe té doby. Spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (světlá šedá), na horních plochách jsou pak ostře lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá), těmito barvami je také nastříkáno množství skvrn na boky trupu a SOP. Žluté doplňky (pás kolem trupu, spodní část motorového krytu a konce křídel zespodu) byly užívány na východní frontě a sloužily pro rychlou identifikaci "cizí-vlastní" svými pozemními jednotkami. Protože tyto stroje nebyly slovenským majetkem, nýbrž byly Slovákům pouze zapůjčeny, nesly německá výsostná označení. Jediným znakem státní příslušnosti byly předky vrtulových kuželů ve slovenských národních barvách. Zbytek kužele byl černý.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Messerschmitt Bf 109 G-4 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-4-t114328#404993 Verze : 1
.
Messerschmitt Bf 109 G-4 - Bf 109 G-4 ze stavu Stab III./JG 3. Létal na něm počátkem roku 1943 Gruppenkommmandeur Major Wolfgang Ewald (RK, 78 sestřelů). Letoun nese standardní kamufláž Lufwaffe té doby. Spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (světlá šedá), na horních plochách jsou pak ostře lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá), těmito barvami je také nastříkáno množství skvrn na boky trupu a SOP. Na přídi znak JG 3.

Bf 109 G-4 ze stavu Stab III./JG 3. Létal na něm počátkem roku 1943 Gruppenkommmandeur Major Wolfgang Ewald (RK, 78 sestřelů). Letoun nese standardní kamufláž Lufwaffe té doby. Spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (světlá šedá), na horních plochách jsou pak ostře lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá), těmito barvami je také nastříkáno množství skvrn na boky trupu a SOP. Na přídi znak JG 3.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-4-t114328#412166 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 G-4/R6 z výzbroje 2./JG 27, Leuuwarden, konec března 1943.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 G-4 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-4-t114328#414371 Verze : 0
Messerschmitt Bf 109 G-4 ze sestavy III./JG 54, pilotem letounu byl Hptm. Reinhard Seiler.


Zdroj: viz výše
Messerschmitt Bf 109 G-4 -


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-4-t114328#414372 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více