sWS

schwerer Wehrmachtschlepper
     
Název:
Name:
sWS sWS
Originální název:
Original Name:
schwerer Wehrmachtschlepper
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Büssing NAG, Berlin-Oberschöneweide /
DD.0á.RRRR-DD.MM.RRRR Továrna na vozy a.s., Kolín /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1943-DD.04.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
cca 832+ (celkové počty vrátane protilietadlovej verzie)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2+10
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
135002) kg 297622) lb
Celková délka:
Overall Length:
6675 mm 21 ft 10 ¾ in
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm 8 ft 2 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2830 1) mm 9 ft 3 ⅜ in 1)
Světlá výška:
Ground Clearance:
500 mm 1 ft 7 ¾ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 42 TRKMS (zážihový 6-valec, objem 4.198 cm3) Maybach HL 42 TRKMS (6 cyl., gasoline, 4.198 ccm)
Výkon:
Power:
74.6 kW při 2800 ot/min 100 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
ZF Kb 40 D (4+R) ZF Kb 40 D (4+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
27,4 km/h 17 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km 186 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
100 km 62 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
24 ° 53 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
1 m 39 in
Přepravní kapacita:
Transport Capacity:
ťahaný príves - 8 tony
vezený náklad - 4 tony 
ťah na navijáku - 5.000 kg
Towing capacity - 8 metric ton
Loading capacity - 4 metric ton
Winch towing force - 5.000 kg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) Celková výška s natiahnutou plachtou.
2) Prázdna hmotnosť ťahača - 9.500 kg


Pásy:
Gg 25/500/180 (55 článkov v jednom páse)
1) The total amount of sails.
2) Empty weight - 9.500 kg


Tracks:
Gg 25/500/180 (55 links per side)
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.22-3 mittler Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz.6) and Schwerer Wehrmachtsschlepper development and production from 1934 to 1945, rok vydania 2010, ISBN: Nie
Ing. Luboš Hovorka - Výroba ťěžkých amádních tahačů sWS v Továrně na vozy, a.s., Kolín, HaPM č.7/98, ISSN 1210-1427
Walter J. Spielberger - Die Halbkettenfahrzeuge Des Deutschen Heeres 1909-1945, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 4.vydanie, rok 1993, ISBN 3-87943-403-4
Technische daten: Blatt G402IV
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#431609 Verze : 3
Koncom roka 1943 bol firmou Büssing NAG vyvinutý polopásový delostrelecký ťahač schwerer Wehrmachtschlepper (sWS), ktorý mal nahradiť delostrelecký ťahač Sd.Kfz. 6 hmotnostnej kategórie 5 ton. Vzniklo však vozidlo, ktoré kontrastovalo s doposiaľ produkovanými ťahačmi nemeckej armády. Vozidlo celkovo ťažšej hmotnostnej kategórie než jeho predchodca (prázdna hmotnosť bola 9,5 tony), ktoré charakterizovala malá maximálna rýchlosť, no vysoký pomer výkonu k hmotnosti. Vozidlo utiahlo náklad s hmotnosťou 8 ton, naviják dával plný ťah 5 ton. Namiesto klasickej karosérie používanej u obdobných nemeckých polopásových ťahačov mal sWS len valníkovú nadstavbu (plošinu s drevenými bočnicami). Vozidlo dokázalo uviesť 4 tony nákladu (bojová hmotnosť 13,5 tony). Dôkazom značnej nosnosti bola i obrnená protilietadlová verzia.
Firma Büssing NAG vyrobila päť prototypov (Versuchs-Fgst.Nr. 2016-2018, 2020, 2021). Nasledoval podpis kontraktov na sériové vozidlá.



Číslo objednávkyPočet kusovVerziaTováreň
0213-1001/42625sWS mit PritschenaufbauBüssing NAG
0213-1001/42375sWS mit Flak-AusfbauBüssing NAG
0213-1003/431725sWS mit PritschenaufbauBüssing NAG
0213-1003/43575sWS mit Flak-AusfbauBüssing NAG
SS218-1001/43500sWS mit PritschenaufbauTatra
SS4019-213500sWS mit PritschenaufbauTatra

9.8.1944 bola požiadaná firma Martini-Hütte zo Salzkotten aby vyvinula obrnený raketomet na platforme sWS.
V zozname kódových označení z 19.4.1944 mal klasický ťahač kódové meno "Schleswig" a ťahač s obrnenou kabínou kódové označenie "Schwerin". Obrnená protilietadlová verzia ťahača sa okrem protilietadlovej verzie využívala i ako klasický delostrelecký ťahač, či nákladné vozidlo, kedy bol protilietadlový kanón odstránený a ťahač ťahal napr. 8,8 cm Flak, či 8,8 cm PaK 43/41.

V zdroji Nuts & Bolts sa spomína, že jeden ťahač obdržal experimentálnu montáž 8-valcového vzduchom chladeného vznetového motora Tatra 108 a podrobil sa podobným testom ako Sd.Kfz. 9 s podobnou montážou motora Tatra. HWA akceptovala takúto prestavbu sWS na ťahanie ťažkých delostreleckých zbraní (17-cm-Kanone 18 in Mörserlafette a 21 cm Mörser M 18/L31).3)
Zaujímavosťou je československý povojnový projekt modifikovaného sWS známeho pod označením PPT-8 (Tatra T 809), z ktorého vznikli dva prototypy.

Produkcia (novšie údaje použité v tabuľke sa v Nuts & Bolts mierne líšia od údajov v Panzer Tracts):



DátumBüssing NAG (ťahač/flak)Továreň na vozidlá, Kolín (ťahač)Celkové počtyAkceptované In 12
12/19434/155 (prototypy)
1/194415/12185
2/19448/02107
3/194425/823523
4/194444/1156046
5/194436/6105246
6/194477/7109484
7/194470/10159590
8/194470/1078788
9/194460/10148489
10/194489/519113111
11/194478/51497102
12/194426/243232
1/194522/422826
2/194526/153246
3/194533/2439?
4/1945????
Celkovo683/83115798/115=881800

História výroby vo firme Ringhoffer-Tatra:
Ťahače sWS produkovala i česká firma Továreň na vozidlá (Vozovka) a.s. Kolín. Z celkovej pôvodnej objednávky SS213-1001/43 na 500 vozidiel (v podobe klasických ťahačov) bolo v období od 5/1944 do 2/1945 zdokumentovaných 97 vyrobených vozidiel. Ďalšia produkcia pravdepodobne pre druhý letecký nálet spojeneckých lietadiel z 28.12.1944 nepokračovala, resp. možno pokračovala, ale údaje o produkcii po 2/1945 nie sú zdokumentované.
Kolínska továreň spoločne s jeho subdodávateľmi produkovali všetky súčiastky sWS okrem motora a prednej nápravy. Cena za jedno vozidlo bola dohodnutá na 21.000 ríšskych mariek. Sériové čísla začínali od Fgst.Nr. 250001.
Pôvodne mala firma spustiť výrobu v 10/1943 v počte 20 vozidiel mesačne. Pre túto výrobu však bolo potrebné zabezpečiť 77 nových obrábacích strojov. Vzhľadom na problémy so získaním aj týchto zdrojov bol začiatok výroby posunutý na 1. štvrťrok roku 1944 a ani vtedy neboli plánované počty naplnené. Kolínska pobočka firmy Ringhoffer-Tatra nebola výrobcom všetkých častí sWS. Pobočka BMM Blansko vyrábala a dodávala rámy sWS, pobočka BMM v Libni zasa dodávala pomocný pohon, riadiaci mechanizmus a navijak. Pobočka BMM Slaný zasa dodávala oceľové laná pre navijaky. Zapojenie firmy BMM malo svoj logický dôvod, podieľala sa na výrobe Sd.Kfz. 6 a mala s touto výrobou skúsenosti. BMM bola požiadaná, aby sa podieľala na komplácii sWS, no pre kapacitné problémy toto bolo zamietnuté. Po rozhodnutí započať veľkosériovú výrobu stíhačov tankov Jagdpanzer 38(t) bola firma BMM nútená ukončiť výrobu pomocného pohonu a navijaku. Výroba týchto komponentov bola presunutá do firmy Ringhoffer-Tatra v Kopřivnici, no i tá v 8/1944 oznámila, že pre kapacitné problémy nemôže výrobu navijakov zahájiť.
Montáž v Kolíne započala v 1/1944, kedy dorazili z firmy Büssing NAG prvé štyri rámy. Ďalších desať rámov dorazilo do 31.1.1944.
Pre zabezpečenie dostatku materiálu pre kompletovanie sWS bola zahájená úzka spolupráca medzi Büssing NAG a Ringhoffer-Tatra. Dochádzalo k synchronizácii zásob medzi oboma firmami, ktoré zabezpečoval zamestnanec firmy Büssing NAG. Ten navštevoval firmu Ringhoffer-Tatra dvakrát za mesiac. Zároveň bol po skúsenostiach so spojeneckými náletmi vypracovaný pohotovostný plán, ktorý mal zabezpečiť alternatívnych výrobcov v prípade poškodenie niektorej z výrobných tovární. Zároveň bolo nariadené vytvoriť ochranné tehlové alebo betónové steny, ktoré mali chrániť kvalitné a špeciálne obrábacie stroje. Obe výrobné továrne boli v roku 1944 bombardované, no nakoniec bola výroba zachovaná. 24.8.1944 bol bombardovaný kolínsky závod a bolo zničených 13 dokončených sWS (pri nálete na Büssing NAG dňa 27.1.1944 bolo zničených 10 vozidiel). Výroba bola v 9/1944 v obmedzenom rozsahu obnovená. Ďalší nálet zažila firma 28.12.1944. Rozsah poškodenia nie je známy.

Dodnes zachované sWS:
Militärhistorisches Museum der Bundeswehr, Drážďany - ťahač s lúčovými pojazdovými kolesami (Fgst.Nr. 150362, Bussing NAG) - vozidlo si zahralo vo východonemeckom seriáli Begegnungen (1. časť - Der Sumpf)
Liberty Museum Overloon - stroj je v súkromnom vlastníctve v Nemecku, no je zapožičaný v holandskom múzeu (ide o prototyp ťahača Versuchs-Fgst.Nr. 2018 s diskovými pojazdovými kolesami, modifikovanými pásmi pre lepšiu trakciu v snehu a s novými hnacími kolesami s 13 zubami)
Súkromný vlastník v Nemecku - obrnená verzia bez kanóna. Podľa zdroja survivingpanzers a Nuts & Bolts je to vozidlo Fgst.Nr. 250041, to znamená, že bolo vyrobené v českom Kolíne. Podľa vysoko položenej ložnej plochy to vyzerá ako prototyp obrnenej verzie. Možno však ide o nepodarenú muzeálnu úpravu. Vozidlo je po rekonštrukcii umiestnené v Panzermuseum Münster. U predchádzajúceho vystavovateľa (Belgicko ?) mal stroj lafetovaný 3,7 cm Flak 18.
Súkromný vlastník v Nemecku - (Fgst.Nr. 150129 vyrobený v Büssing NAG)
Kevin Wheatcroft Collection - torzo prototypu ťahača Versuchs-Fgst.Nr. 2021



1)Thomas L. Jentz, Hilary Louise Doyle - Panzer Tracts No.22-3 mittler Zugkraftwagen 5t (Sd.Kfz.6) and Schwerer Wehrmachtsschlepper development and production from 1934 to 1945, rok vydania 2010, ISBN: Nie
Ing. Luboš Hovorka - Výroba ťěžkých amádních tahačů sWS v Továrně na vozy, a.s., Kolín, HaPM č.7/98, ISSN 1210-1427
2)Dr. Nicolaus Hettler, Heiner F. Duske, Tony Greenland, Detlev Terlisten - Büssing´s schwerer Wehrmachtschlepper (sWS) armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolt Vol. 41, rok vydania 2018
3)Dr. Nicolaus Hettler, Heiner F. Duske, Tony Greenland, Detlev Terlisten - FAMO´s Sd.Kfz. 9 18 ton Zugkraftwagen armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolt Vol. 43, rok vydania 2019
https://web.kolin.cz/militaryclub/index2.htm
https://the.shadock.free.fr/Surviving_Panzers.html
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#38495 Verze : 61
Militärhistorisches Museum der Bundeswehr, Drážďany


Vozidlo z čias východného Nemecka, kedy si zahral v seriáli Begegnungen z roku 1967. Na techniku je to zaujímavý seriál, v prvej časti je použitá štvorica polopásových ťahačov.
Kolóna v 22:13, ak som to správne identifikoval:
Sd.Kfz.6 - Sd.Kfz.7 - sWS (drážďanský) - Sd.Kfz.7.


Na podvozku je za pôvodnou kabínou vodiča nejaký filmársky (?) pokus nahradiť klasickú valníkovú korbu karosériou podobnou aké mali klasické delostrelecké verzie polopásových ťahačov iných nemeckých typov napr. Sd.Kfz.6, či Sd.Kfz.7. Možno ide o filmové rekvizity, no predpokladám, že v povojnovom období mohol ťahač poslúžiť v civilnej, možno i vojenskej sfére.
Dochované vozidlo je zaujímavé použitím posledného typu pojazdových kolies (paprskovité).


www.youtube.com
www.csfd.cz

sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#42316 Verze : 5
Pár fotek z Muzea v Drážďanech (odtud je i jedna z fotek nahoře (ta složená z několika dílů).


Vlastní foto

sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#135997 Verze : 1
No a ještě pár detailů, pokud jsem tenhle kousek prohlížel jde o dost velkou rekonstrukci z nějakého vraku a zřejmě některé díly chyběly.


Vlastní foto

sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#135999 Verze : 1
sWS vyrobené pro Wehrmacht u nás ve firmě Vozovka v roce 1945.
sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#160625 Verze : 1
www.ebay.de
NARA
www.modelforum.cz
www.bundesarchiv.de

sWS - sWS v pozadí

sWS v pozadí
sWS -


sWS -


sWS -



Web autora : http://www.history.jp/

sWS -


sWS -


sWS -


sWS - Berlín, 1945

Berlín, 1945
sWS -


sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS -


sWS -


sWS -


sWS -


sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Ardeny ?

Ardeny ?
sWS - Berlín, 1945

Berlín, 1945
sWS - Zničené vozidlo z bojov o Berlín, 1945. Zaujímavosťou je, že má hnacie koleso s 13 zubami (pôvodne 15 zubov). Pôvodne som si myslel, že ho len testovali, no zdá sa, že sa dostalo i na sériové vozidlá.

Zničené vozidlo z bojov o Berlín, 1945. Zaujímavosťou je, že má hnacie koleso s 13 zubami (pôvodne 15 zubov). Pôvodne som si myslel, že ho len testovali, no zdá sa, že sa dostalo i na sériové vozidlá.
sWS -


sWS -


sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS -


sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS - Stroj s paprskovitými pojazdovými kolesami

Stroj s paprskovitými pojazdovými kolesami
sWS -


sWS - Stroj ukoristený v Ardenách 1944.

Stroj ukoristený v Ardenách 1944.
sWS -


sWS - www.modelforum.cz

www.modelforum.cz
sWS - Prototypové testy

Prototypové testy
sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#135983 Verze : 18
http://www.pietvanhees.nl/sws/chassis.htm

sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#58469 Verze : 2
http://www.pietvanhees.nl/sws/chassis.htm

sWS -


sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#58468 Verze : 2
...
sWS -


sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#58466 Verze : 1
...
sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#42314 Verze : 0
Ardeny 1944
sWS -


URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#40411 Verze : 0

Diskuse

Opravte mne, pokud se pletu - kdysi jsem (ještě v tehdejším Atomu) viděl fotografii několika vozidel tohoto typu s talířovými koly (typu SdKfz 251 či OT-810 s odlehčovacími otvory), táhnoucí na přehlídce těžká děla. Podotýkám, že šlo o přehlídku ČSLA na Letné. Byl tenhle typ vyráběn po válce jako Tatra 809?
Jak už to chodí, fotku samozřejmě nemohu najít...
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#136110 Verze : 0
Myslím že Tatra 809 (tedy ČS verze SWS) zůstala jen v prototypovém stadiu (ale ani já si nejsem jist poválečná technika je mimo mou oblast zájmu)
URL : https://www.valka.cz/sWS-t11835#136114 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více