McDonnell Douglas F-15C Eagle

     
Název:
Name:
F-15C Eagle F-15C Eagle
Originální název:
Original Name:
F-15C Eagle
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1979-DD.MM.1985 McDonnell Douglas Corporation, St. Louis, Missouri
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1979-DD.MM.1985
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
483
První vzlet:
Maiden Flight:
26.02.1979
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
12247 kg 27000 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
18144 kg 40000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
29937 kg 66000 lb
Rozpětí:
Wingspan:
13.04 m 42ft 9.5in
Délka:
Length:
19.43 m 63ft 9in
Výška:
Height:
5.63 m 18ft 5.5in
Plocha křídla:
Wing Area:
56.49 m2 608 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
356.91 kg/m2 73.1 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový turbofan
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney F100-PW-220, každý o maximálním tahu 65,26 kN bez přídavného spalování, resp. 105,7 kN s přídavným spalováním Pratt & Whitney F100-PW-220, each rated at 14,670 pounds at full military power and 23,830 pounds with afterburning
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
6 776 l (maximální množství paliva ve vnitřních nádržích) 1790 US gal (maximum internal fuel)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2655 km/h v 10973 m 1650 mph in 36000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
917 km/h v ? m 570 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
203.2 m/s 40000 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
19812 m 65000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
5552 km 3450 mi
Výzbroj:
Armament:
rotační kanón M61A1 Vulcan se zásobou 940 kusů munice

závěsníky: šest podkřídlových a pět podtrupových o nosnosti 7257 kg

protiletadlové střely:
4x AIM-120 AMRAAM
4x AIM-7F/M Sparrow
4x AIM-9L/M/X Sidewinder

ostatní:
3 přídavné palivové nádrže, každá o objemu 2 309 l
M61A1 Vulcan gatling gun with 940 rounds of ammunition

hardpoints: six wing and five fuselage with a capacity of 16000 lb

air-to-air missiles:
4x AIM-120 AMRAAM
4x AIM-7F/M Sparrow
4x AIM-9L/M/X Sidewinder

other:
3 external fuel tanks Sargent Fletcher, each with 610 US gal
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#109554 Verze : 0
F-15C Eagle v operaci Pouští bouře



USA
Po irácké invazi do Kuvajtu 2. srpna 1990 zahájily Spojené státy 6. srpna operaci Pouštní štít, jejímž cílem byla obrana Saúdské Arábie před případnou iráckou agresí. Jedním z prvních kroků proto byl přesun amerických stíhaček F-15C/D do této země. Jako první sem 7. srpna dorazily stroje 71. TFS ze sestavy 1. TFW, které byly o den později následovány Eagly od 27. TFS (taktéž od 1. TFW z Langleyho letecké základny ve Virginii). V průběhu srpna přibyla 58. TFS z floridského 33. TFW. V prosinci 1990 na základně v saúdském Tabuku přistály F-15C z výzbroje 53. TFS spadající pod 36. TFW z německého letiště Bitburg. Na základně Incirlik v Turecku se mezitím shromáždily Eagly z 525. a 32. TFS, které zde operavovaly v rámci 7440. smíšeného křídla.


Účinnost amerických F-15C irácké letectvo poznalo již první noci operace Pouštní bouře 17. ledna 1991, kdy Eagly sestřelily celkem 5 iráckých stíhacích letounů. V průběhu bojů pokračovaly F-15C v hlídkové činnosti na saúdsko-irácké hranici a spolu s tím zajišťovaly stíhací krytí spojeneckých letadel útočících na cíle v Iráku. F-15C byly hlavním koaličním nástrojem pro vybojování a udržení letecké nadvlády nad nepřátelským územím. Po skončení války měly americké stíhací jednotky používající tento typ na svém kontě 36 sestřelených iráckých letadel. To bylo dáno především tím, že americké letectvo svým stíhacím útvarům dokázalo zajistit ty "nejlukrativnější" oblasti pro vedení bojové činnosti (narozdíl od stíhacích jednotek námořnictva používající F-14A/F-14A+, které mohly stíhací operace vykonávat prakticky jen nad severní oblastí Perského zálivu; příspěvek Tomcatů k eliminaci iráckého letectva tak byl zcela nicotný). Většina ze zásahů byla dosažena za pomoci protiletadlových řízených střel středního dosahu AIM-7M Sparrow. V operace Pouštní bouře nebyl v boji ztracen ani jeden stroj F-15C/D.


Přítomnost amerických F-15C nad Irákem ovšem s jeho porážkou neskončila. V rámci operací Jižní a Severní hlídka "Orli" po celá devadesátá léta hlídkovaly v bezletových zónách nad jižním a severním Irákem až do zahájení operace Irácká svoboda v březnu 2003.



Jednotka
Dislokace mírová
Dislokace během bojů
Používaná technika
Poznámka
71. TFS / 1. TFW (1. TFW (Provisional))
Langley AFB, Virginia
Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán, Saúdská Arábie
24x F-15C
3x F-15D
TFW = taktické stíhací křídlo
TFS = taktická stíhací letka
27. TFS / 1. TFW (1. TFW (Provisional))
Langley AFB, Virginia
Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán, Saúdská Arábie
22x F-15C
4x F-15D

58. TFS / 33. TFW
Eglin AFB, Florida
Letecká základna krále Faisala, Tabuk, Saúdská Arábie
24x F-15C

53. TFS / 36. TFW
Bitburg, Německo
Letecká základna krále Faisala, Tabuk, Saúdská Arábie
17x F-15C

525. TFS / 36. TFW (7440. Composite Wing)
Bitburg, Německo
Incirlik, Turecko
20x F-15C

32. TFS / 32. TFG (7440. Composite Wing)
Soesterberg, Nizozemsko
Incirlik, Turecko
?x F-15C
TFG = taktická stíhací skupina



Sestřely

Datum
Jméno pilota
Jednotka
Sériové číslo letounu
Zbraň
Sestřel
17.1.1991
Capt. John Kelk
58. TFS
85-0125
AIM-7M
MiG-29
17.1.1991
Capt. Robert E. Graeter
58. TFS
85-0105
AIM-7M
2x Mirage F.1EQ
17.1.1991
Capt. Rhory Draeger (59. TFS)
58. TFS
85-0119
AIM-7M
MiG-29
17.1.1991
Capt. Charles Magill (USMC)
58. TFS
85-0107
AIM-7M
MiG-29
17.1.1991
Capt. Steve Tate
71. TFS
83-0017
AIM-7M
Mirage F.1EQ
19.1.1991
Capt. Larry Pitts
58. TFS
85-0099
AIM-7M
MiG-25
19.1.1991
Capt. Richard C. Tollini
58. TFS
85-0101
AIM-7M
MiG-25
19.1.1991
Capt. Craig Underhill
58. TFS
85-0122
AIM-7M
MiG-29
19.1.1991
Capt. Cesar A. Rodriguez Jr.
58. TFS
85-0114
náraz do země
MiG-29
19.1.1991
Lt. David G. Sveden (22. TFS)
525. TFS
79-0021
AIM-7M
Mirage F.1EQ
19.1.1991
Capt. David S. Prather
525. TFS
79-0069
AIM-7M
Mirage F.1EQ
26.1.1991
Capt. Anthony Schiavi
58. TFS
85-0104
AIM-7M
MiG-23
26.1.1991
Capt. Rhory Draeger (59. TFS)
58. TFS
85-0108
AIM-7M
MiG-23
26.1.1991
Capt. Cesar A. Rodriguez Jr.
58. TFS
85-0114
AIM-7M
MiG-23
27.1.1991
Capt. Jay T. Denney
53. TFS
84-0025
AIM-9M
2x MiG-23
27.1.1991
Capt. Benjamin D. Powell
53. TFS
84-0027
AIM-7M
MiG-23 + Mirage F.1EQ
28.1.1991
Capt. Donald S. Watrous
32. TFS
79-0022
AIM-7M
MiG-23
29.1.1991
Capt. David Rose
58. TFS
85-0102
AIM-7M
MiG-23
2.2.1991
Capt. Gregory Masters
525. TFS
79-0064
AIM-7M
Il-76
6.2.1991
Capt. Thomas N. Dietz
53. TFS
79-0078
AIM-9M
2x MiG-21
6.2.1991
Lt. Robert W. Hehemann
53. TFS
84-0019
AIM-9M
2x Su-25
7.2.1991
Capt. Anthony R. Murphy
58. TFS
85-0102
AIM-7M
2x Su-22
7.2.1991
Col. Rick Parsons
58. TFS
84-0124
AIM-7M
Su-20?
7.2.1991
Maj. Randy May
525. TFS
80-0003
AIM-7M
Mi-24
11.2.1991
Capt. Steven Dingy
525. TFS
79-0048
AIM-7M
0,5 Mi-8
11.2.1991
Capt. Mark McKenzie
525. TFS
80-0012
AIM-7M
0,5 Mi-8
20.3.1991
Capt. John Doneski
53. TFS
84-0014
AIM-7M
Su-22
22.3.1991
Capt. Thomas N. Dietz
53. TFS
84-0010
AIM-9M
Su-22
22.3.1991
Lt. Robert W. Hehemann
53. TFS
84-0015
náraz do země
PC-9




Zdroje
1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
3) F-15 Eagle in Desert Storm, 27.2.2000

McDonnell Douglas F-15C Eagle - F-15C (s/n 83-0039) ze sestavy 27. TFS na letecké základně v Dahránu (USAF)

F-15C (s/n 83-0039) ze sestavy 27. TFS na letecké základně v Dahránu (USAF)
McDonnell Douglas F-15C Eagle - F-15C zachycený po doplnění paliva za letu nad Saúdskou Arábií, březen 1991 (USAF)

F-15C zachycený po doplnění paliva za letu nad Saúdskou Arábií, březen 1991 (USAF)
McDonnell Douglas F-15C Eagle - F-15C (s/n 83-0035) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)

F-15C (s/n 83-0035) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)
McDonnell Douglas F-15C Eagle - F-15C (s/n 83-0031) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)

F-15C (s/n 83-0031) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)
McDonnell Douglas F-15C Eagle - F-15C (s/n 85-102, Gulf Spirit, 33. TFW) se symboly sestřelů iráckých letadel (USAF)

F-15C (s/n 85-102, "Gulf Spirit", 33. TFW) se symboly sestřelů iráckých letadel (USAF)
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#322381 Verze : 3
F-15C Eagle v operaci Pouští bouře



Saúdská Arábie
Královské saúdské letectvo mělo v době irácké invaze do Kuvajtu k dispozici celkem 3 letky vyzbrojené stíhacími letouny F-15C a dvoumístnými F-15D. V srpnu 1990 bylo z výzbroje amerického letectva pro potřeby Saúdské Arábie uvolněno dalších 24 Eaglů (sériová čísla USAF 79-00xx), díky nimž byla postavena čtvrtá jednotka, 42. letka. Během operací Pouštní štít a Pouštní bouře vykonávaly saúdské F-15C společně s Tornady F.3 od RAF a F-15C amerického letectva hlídkové lety podél saúdsko-irácké hranice. Během této činnosti dosáhlo saúdské letectvo dvojice sestřelů, když kpt. Saláh al-Šamrání poslal 24.1. 1991 k zemi dvojici iráckých letounů Mirage F.1EQ.

JednotkaZákladnaPočet letounů
5. letka
Letecká základna krále Faháda, Taif
16x F-15C (taktická čísla 501 až 516)
4x F-15D (taktická čísla 517 až 520)

6. letka
Letecká základna krále Chálida, Chámis Mušait
15x F-15C (taktická čísla 601 až 615)
5x F-15D (taktická čísla 616 až 620)

13. letka
Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán
15x F-15C (taktická čísla 1301 až 1315)
7x F-15D (taktická čísla 1316 až 1322)

42. letka
Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán
20x F-15C (taktická čísla 4201 až 4220)
4x F-15D (taktická čísla 4221 až 4224)




Sestřely

Datum
Jméno pilota
Jednotka
Označení letounu
Zbraň
Sestřel
24.1.1991
kpt. Saláh al-Šamrání
13. letka
1312 (sériové číslo USAF 80-0075)
AIM-9P
2x Mirage F.1EQ



Zdroje
1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
3) Service of F-15 with Saudi Arabia, 27.2.2000

McDonnell Douglas F-15C Eagle - F-15C Eagle (taktické číslo 601, s/n USAF 80-0062) ze sestavy 6. letky startuje z Letecké základny krále Chálida na další hlídkovou misi, operace Pouštní štít, 1990 (USAF)

F-15C Eagle (taktické číslo 601, s/n USAF 80-0062) ze sestavy 6. letky startuje z Letecké základny krále Chálida na další hlídkovou misi, operace Pouštní štít, 1990 (USAF)
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#322315 Verze : 1
F-15C-39-MC Eagle (sériové číslo 85-0102, EG, "Gulf Spirit"), 58. taktická stíhací peruť, 33. taktické stíhací křídlo, letecká základna Tabuk, Saúdská Arábie, březen 1991. Zobrazený letoun byl k 33rd TFW dodán v říjnu 1986. Během operace Pouštní bouře si na své konto připsal sestřel trojice iráckých letounů (29.1.1991 - MiG-23 a 7.2.1991 - 2x Su-22).
McDonnell Douglas F-15C Eagle -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#397044 Verze : 0
...
McDonnell Douglas F-15C Eagle - F-15C z výzbroje 363rd Air Expeditionary Wing startuje na další misi v rámci Operation Southern Watch (USAF)

F-15C z výzbroje 363rd Air Expeditionary Wing startuje na další misi v rámci Operation Southern Watch (USAF)
McDonnell Douglas F-15C Eagle - Eagle nad bezletovou zónou nad Severním Irákem, Operation Northern Watch (USAF)

Eagle nad bezletovou zónou nad Severním Irákem, Operation Northern Watch (USAF)
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#109555 Verze : 0
Letoun na fotografiích je F-15C-41-MC Eagle sériového čísla 86-0159, jenž večer 24. března 1999 sestřelil srbský MiG-29. Americkým pilotem byl Capt. Michael Shower ze sestavy 493rd EFS.


Další informace - viz citace z článku AIM-120 AMRAAM:
"První večer bojů operace Allied Force - 24. března 1999 - zajišťovalo stíhací krytí „neviditelných“ bombardérů B-2 Spirit a F-117 Nighthawk 16 stíhacích letounů, mezi nimiž byly i Eagly ze sestavy 493rd Expeditionary Fighter Squadron. Přibližně v 20.09 místního času nad Kosovem zachytil LtCol. Cesar Rodriguez, letící jako číslo 3 ve čtyřčlenném roji Knife, na svém radaru letoun letící ve vzdálenosti 62 mil (100 km) ve výšce 6 000 stop (1 829 m). Jednalo se o srbský MiG-29, který vzlétl z letiště Niš. Jeho pilotem byl příslušník 127. stíhací letky major Ilijo Arizanov. Ve vzdálenosti 30 mil (48 km) od cíle odhodil Rodriguez přídavné palivové nádrže a začal stoupat do 33 000 stop (10 058 m) a zrychlovat až na M=1,4. V 20.13 pak ze vzdálenosti cca 25 km následoval odpal jednoho AMRAAMu. Střela se naváděla bezchybně a letoun protivníka změnila v obrovskou kouli ohně. Sám úspěšný pilot na to vzpomínal se slovy: „Bylo to jako 10 nebo 15 fotbalových hřišť vedle sebe. Ozářilo to noční nebe jako nic, co jsem kdy před tím viděl.“ LtCol. Rodriguez si tak ke svým dvěma sestřelům ze Zálivu připsal třetí. O dvě minuty později se ke slovu dostal další stíhač sedlající F-15C. Ze základny Batajnica ležící západně od Bělehradu právě odstartoval major Nebojša Nikolić s MiGem-29 (taktéž sloužícím v řadách 127. stíhací letky) a vydal se stíhat letouny NATO. V tom se mu však pokusil zabránit Capt. Michael Shower, který proti MiGu vyslal dva AMRAAMy, oba však neúspěšně. Ujal se až třetí, odpálený ze vzdálenosti 6 mil (9,7 km). Major Nikolić tak musel nedobrovolně opustit svůj letoun na vystřelovací sedačce K-36 poblíž města Titel, které se nachází zhruba 45 km severně od Bělehradu."



upravil Martin Smíšek
McDonnell Douglas F-15C Eagle -


McDonnell Douglas F-15C Eagle - kabina F-15 s vyznačeným sestřelem MIGu 29

kabina F-15 s vyznačeným sestřelem MIGu 29
McDonnell Douglas F-15C Eagle - tentýž stroj

tentýž stroj
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#279633 Verze : 0
Další "MiG Killer", F-15C-37-MC Eagle, ze sestavy 493rd FS dislokované na základně v britském Lakenheathu. Sestřeleným letounem byl irácký Su-22, k události došlo 22. března 1991, když tento stroj bombardoval kurdské utečence na severu Iráku. Jeho přemožitelem byl AIM-9M Sidewinder vystřelený Capt. Thomasem Dietzem, pro něhož to byl třetí a zároveň poslední sestřel během Války v Perském zálivu (fotografie ©herr66, červenec 2008).














URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#287035 Verze : 0
F-15C Eagle z 65th Aggressor Squadron při nácviku stíhacího souboje 17.5.2012.

USAF photo

McDonnell Douglas F-15C Eagle -


URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#433816 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více