URL : https://www.valka.cz/DEU-LFF-Lorenz-radiomajakovy-pristavaci-system-t122590#418328
Verze : 0
Radiomajákový přistávací systém Lorenz s metodou vodícího paprsku s poslechem a indikací odchylky ze směru příletové přistávací dráhy vlevo/vpravo způsobem morse značek E (. tečka) - T (- čárka) /nebo/ A (. -) - N (- .) vznikl již ve třicátých letech min. století a bývá označován jako LandeFunkFeuer (LFF)zkrácene "Leitstrahl" či "BAKE" / Standard Beam Approach (SBA).
Pro přistání využívaly osádky letadel zařízení tvořené: - kurzovým majákem(Ansteurung-Funk-Feuer / AFF) - vysílačem pracujícím na VKV kmitočtu 30 - 33,3 MHz umístěným v prodloužené ose za koncem VPD. Na př. Ansteuersenders AS 2 s výkonem 120 W (r. 1941), AS 3 s výkonem 120 W (r. 1942) nebo AS 4 s výkonem 500 W (r. 1943) Jeho antenní systém tvořily 3 svisle upevněné λ/2 dipoly a - dvě radiová návěstidla ("markery") (Einflug-Zeichen-Sender / EZS 2) vysílačem s kmitočtem 38 MHz.
Byly umístěny zpravidla: - ve vzdálenosti 3000 m (označován "VEZ" - Vor-Einflugzeichensender ) a - ve vzdálenosti 300 m (označován "HEZ" - Haupt-Einflugzeichensender )před prahem a v ose VPD.
Jejich antenní systém tvořil vodorovný λ/2 dipol.
Na letišti byly dále dlouhovlnné a krátkovlnné radiokomunikační vysílače a nesměrové radiomajáky pro palubní zařízení -radiopolokompas či radiokompas, sloužící k "přivedení" k letišti.
Při přistávacím manévru s použitím systému LFF/SBA informoval osádku letadla o přesném „usazení“ v ose přistávací dráhy zvukový signál ve sluchátkách a vizuální informaci poskytoval pilotovi "ručičkový" přístroj AFN 1 nebo AFN 2.
Při "odchylce" - poloze letounu nalevo od osy přistání byly se vzrůstající odchylce slyšet sílící tečky, napravo pak čárky.