CZK - VT-72B (vyprošťovací tank)

Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank)

    Avatar
    VT-72B


    Vývoj sa uskutočnil v období rokov 1983-1987 v ZTS VVÚ Martin. Overovacia séria bola vyrobená v roku 1988 a nasledujúci rok začala sériová výroba, ktorá však bola ovplyvnená procesom konverzie vojenskej výroby. Vozidlá vyrobené do roku 1990 boli dodané do ČSLA (50%), a ostatné do štátov bývalej Varšavskej zmluvy včetne SSSR. Po roku 1990 pokračoval čiastkový vývoj niektorých systémov, aj výroba na export.




    Zdroj: MOT 9/2000


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#46232 Verze : 0
    loskilleros
    Avatar

    Název / Name VT-72B
    Výrobce / Manufacturer : ZTS Martin n.p.
    Prototyp vyroben / Prototype created : 1988 (ověřovací série)
    Vyráběn / Production period : 1989 - 1995 (?)
    Vyrobeno kusů / # of produced : 110 (?)
    (75 do roku 1989)
    Osádka / Crew : 2
    Technické údaje / Technical data
    Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 45 800
    Celková délka / Overall length : (mm) 8 150
    Celková šířka / Overall width : (mm) 3 460
    Celková výška / Overall height : (mm) 2 640
    Světlá výška / Ground clearance : (mm) 435
    Nástavba / Superstructure Hlavní naviják:
    - tažná síla: max. 300 kN
    - pracovní délka lana: 200 m
    - průměr lana: 29,5 mm
    - max. tažná síla přes jednu kladku: 600 kN
    - max. tažná síla přes dvě kladky: 900 kN


    Pomocný naviják:
    - tažná síla: 10 kN
    - průměr lana: 6,3 mm
    - pracovní délka lana: 400 m


    Jeřáb:
    - nosnost : max. 19 000 kg, 18 000 kg při čistém vyložení (od obrysu vozidla) 1,9 m a maximální výšce háku nad zemí 5,5 m
    - maximální vyložení: 7,6 m
    - maximální vyložení od osy otoče: 2,24 m


    Buldozerová radlice:
    - šířka záběru: 3 360 mm
    - zahloubení: 300 mm
    - výkon v jílovitém terénu: 126 m3/h


    Nákladová plošina:
    - nosnost: 4 000 kg
    - rozměry: 1,4 m x 2,0 m


    Svařovací zařízení:
    - svářecí proud: 300 A
    Výzbroj / Armament 12,7 mm protiletadlový kulomet NSVT
    Náboje pro protiletadlový kulomet: 300 kusů
    Maximální dálka mířené střelby:
    - na vzdušné cíle: 1 500 m
    - na pozemní cíle: 2 000 m
    Zaměřovač: K-10T


    Výzbroj osádky:
    Pancéřovka RPG-7: 1 kus
    7,62 mm samopal vz. 58: 2 kusy
    Signální pistole: 1 kus
    Pancéřování / Armour
    Výkony / Automotive performance
    Pohonná jednotka / Engine : V-46
    - čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový
    s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
    - maximální kroutící moment: 3 160 Nm při 1 300 - 1 400 ot/min
    - dmychadlo: N-24, odstředivé s mechanickým pohonem
    - rozměry:
    -- délka: 1 480 mm
    -- šířka: 896 mm
    -- výška: 903 mm
    - hmotnost (bez náplní) se sběrnými výfukovými troubami a čističem MC-1: 980 kg
    Výkon motoru / Engine power : (kW) 573 při 2 000 ot/min
    Převodovka / Gearbox : 2 planetové
    - počet převodových stupňů: 7 vpřed + 1 vzad
    - ovládání: hydraulické s mechanicky ovládanými posouvači
    Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 60 (maximální), 35 - 45 (průměrná), 5 - 12 (průměrná s vlečeným tankem)
    Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 25 - 30 (průměrná)
    Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 485 (bez přídavných sudů)
    Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) 235 - 470 (bez přídavných sudů)
    Svah / Gradient : (°) 30
    Boční náklon / Side slope : (°) 25
    Překročivost / Trench crossing : (m) 2,6 - 2,8
    Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 0,85
    Brodivost / Fording depth : (m) 1,2
    Jízda tanku pod vodou:
    - maximální rychlost proudu: 1,5 m/s
    - maximální šířka vodní překážky: 1 000 m
    - maximální hloubka vody: 5 m
    Poznámka / Note Spotřeba paliva:
    - na silnici: 290 l/100 km
    - v terénu: 300 - 600 l/100 km
    - s vlečeným tankem: 500 - 1100 l/100 km


    Spotřeba oleje:
    - na silnici, v terénu: 3 - 10 l/100 km
    - s vlečeným tankem: 6 - 15 l/100 km


    Ochrana proti ZHN:
    - ochrana při výbuchu atomové zbraně: kolektivní, automatické
    nebo ruční uzavření bojového prostoru, přístroj radiačního
    a chemického průzkumu GO-27
    - ochrana při průjezdu zamořeným prostorem:
    FVU - filtroventilační zařízení k vytvoření přetlaku a čištění vzduchu v bojovém prostoru


    Požární zařízení:
    - automatické s možností trojnásobného použití
    - 3 láhve Freonu 114 V2
    - 12 hlásičů
    - ovládací zařízení ZEC 11-3
    - ruční hasící přístroj: OU-2


    Zadýmovací zařízení: TDA - tepelné


    Zaměřovací a pozorovací přístroje:
    Pozorovací přístroj velitele s nočním viděním: TKN-3
    - dálka viditelnosti: 300 - 400 m


    Pozorovací přístroj řidiče s nočním viděním: TVNE-4PA
    - dálka viditelnosti: 60 - 100 m


    Spojovací prostředky:
    Radiostanice: R-123M
    - dosah ve dne i v noci: do 20 km


    Tankové hovorové zařízení: R-124


    Přenosná radiostanice: PR-22
    - počet: 2 kusy



    Zdroje
    1) Zupko, Š., Zupko, J.: Obrnená technika 1944 - 2001, Výroba v Slovenskej republike, Magnet Press, 2002
    2) Tanková a automobilová technika v české a slovenské armádě, Naše vojsko, Praha 2003
    3) http://www.1rota.com/vt72.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#307997 Verze : 0
    Martin Smíšek MOD
    Avatar
    VT-72B alias T-72TK


    I když byla východoněmecká armáda (NVA) na tanky řady T-72 přezbrojována prakticky ve stejné době jako ČSLA (prvních 35 tanků bylo ze SSSR do NDR dodáno v roce 1978), o vyprošťovací tanky postavené na stejném podvozku se začala intenzivně zajímat až na sklonku osmdesátých let. Skutečnost, že NDR byla stálým klientem československých zbrojovek v oblasti vyprošťovacích (T-55T) a jeřábových tanků (T-55TK), tak o dodavateli nových vozidel rozhodla předem. Do konce existence NDR stihly být dodány pouze tři exempláře VT-72B, které v NVA obdržely označení T-72TK (finální montáž všech tří patrně proběhla v červnu 1989). První T-72TK převzala východoněmecká armáda v červenci 1989. Všechna vozidla po dodání do NDR nejdříve směřovala do Ústřední tankové opravny v Grossenhainu, kde na nich byly provedeny menší úpravy na základě požadavků NVA. První takto upravený tank pak putoval k Praporu oprav 9 (Instandsetzungsbataillon 9, zkráceně IB-9) dislokovaného v Drögeheide a podřízeného 9. tankové divizi (9. Panzerdivision, zkráceně 9. PD). To byl zároveň i poslední T-72TK, jenž se dostal k bojovému útvaru. Dříve než stihly být v Grossenhainu provedeny úpravy na zbylých dvou vozidlech, přišlo sjednocení Německa. Všechny T-72TK pak převzal Bundeswehr a provedl na nich své zkoušky.




    Zdroje
    1) http://www.t-72.de/html/t-72tk.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#250418 Verze : 0
    Martin Smíšek MOD
    Avatar
    VT-72B ("bílá 371") z výzbroje 142. praporu oprav, květen 2004 (?).






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#47445 Verze : 0
    ICE MOD
    Avatar
    V službách slovenských ozbrojených síl ...


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#110207 Verze : 0
    loskilleros
    Avatar
    VT-72B ("bílá 257") z výzbroje Tankového praporu.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#116218 Verze : 0
    wade MOD
    Avatar
    VT-72B na stanici Sása


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#232336 Verze : 0
    Janko PALIGA MOD
    Avatar
    VT-72B ("bílá 371") z výzbroje Vyprošťovací a odsunové roty 142. praporu oprav, červen 2005.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#290950 Verze : 0
    Martin Smíšek MOD
    Avatar
    Zemní práce v podání VT-72B ze sestavy Opravárenského praporu OS SR, VVP Záhorie, 2010.



    Fotografie: Opravárenský prápor




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#394529 Verze : 0
    Martin Smíšek MOD
    Avatar
    VT-72B ("371), Vyprošťovací a odsunová rota, 142. prapor oprav, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


    autor: Josef Holek



    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12516#534678 Verze : 3
    RoBoT MOD