Nehoda L-29 (údajně) Plzeň-Sever

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 29.590,- Kč Chci přispět
Sraz 18.06.2017 Praha | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Nehoda L-29 (údajně) Plzeň-Sever

    Avatar
    Ahoj, hledam jestli nekdo nevi nejake informace o nehode L-29 (udajne) v oblasti mezi obcemi Zruc a Dolany, pobliz Chrastu na okrese Plzen - Sever v letech (nejspise) 1970-1976.
    Jedina zminka ktera se da najit (zrejme chybna) na seznamu nehod (na wikipedii) je jako jako Chrast u Plzne a datum 26.01.1973 (mig 21f) jedna se vsak zrejme o nehodu u jineho Chrastu pobliz Milevska a Bechyne kdy pilot umrzl diky odhozenemu krytu.
    Nehoda na Plzensku (zrejme fatalni) je zajimava tim ze nelze najit zadne zminky o ni a neni v seznamu nehod CSLA ani u L-29 ani u Migu 21 ato ani jako katastrofa ani havarie.
    dekuji za jakekoliv info.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#427049Verze : 0
    Avatar
    ja na wiki vidim toto


    4.12.1973 Lhota u Dobřan Aero L-29R 2 - † pplk. Karel Šebek, † mjr. Vladimír Kostelný [35]


    info http://www.pavpec.info/47pzlp.html


    je to ale jizne od plzne, nikoliv severne.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#427057Verze : 0
    MOD
    Avatar
    vice take tady


    forum.valka.cz



    u stroje L-29R 2805 neni uvedeno misto havarie, je mozne, ze je to take on, ze stejneho utvaru jako predchozi, ale z roku 1977


    forum.valka.cz


    utvar byl po celou tuto dobu dislokovan v Plzni, takze mozne to je
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#427059Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to lhota u dobran je neco jineho, je to u letiste v Linich
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#427061Verze : 0
    Avatar
    a to druhe jsou Blovice u plzne, taky neco jineho.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#427062Verze : 0
    Avatar
    ale jinak dik za snahu. to co hledam je severne od plzne, kousek od obce zruc, kde je airpark pan tarantika. nemusel to taky nevyhnutelne byt L29 ale nikde neni ani zminka o jine nehode v te oblasti.....?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#427063Verze : 0
    Avatar
    Zdravím a přeji dobrý den

    odpovídám a uvádím LN na pravou míru U CHrástu sz Milevsko dne 26.1.1973 se stala katastrofa letounu Mig 21 F 760713 tr.č 0713 č.m. G 33537062 od 9.slp.Bechyně mjr. Machovec Jaroslav Při navigačním letu upřesňoval pilot svou polohu zaměřením .Letoun se začal pohybovat v nezvyklé poloze ,blízké vývrtce. Pilot se chtěl patrně katapultovat ale omylem zatáhl za rukojeť odpoutání od sedačky. Ve V 3000 m odhodil překryt kabiny, a pilot prochladl a nebyl schopen aktivní činnosti až do nárazu do země. Pro zajímavost bydlel na sídlišti naproti přes silnici a znal jsem ho velice dobře .

    K další LN ze 4.12.1973 L 29 R 892801 tr.č. 2801 od 47.pzlp plk.Šebek Karel a mjr.Kostolný Vladimír. Místo dopadu 300m Lhota u Dobřan letoun měl nálet 485,35 hod. Příčina katastrofy vysazení motoru ve v 250 m ,po chvilce se motor rozběhl a pracoval nepravidelně a katap. nebyla možná pro malou výšku, jednalo se o námrazu na let. S pozdravem Jaroslav Bartáček
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#454804Verze : 0
    Avatar
    hmmm, dekuji za snahu, ale kdybyste si poradne precetl tema tak jste se docetl ze Vami popisovanou nehodu jsem vyloucil. Je sice nekde chybne uvadena jako Chrast U Plzne ale jedna se o Chrast sz Milevsko a to je nekde u Bechyne v uplne jine casti CR. To same plati o nehode u Dobran. Ty jsou v Okrese Plzen-Jih. Ta neznama nehoda se stala v lesich asi 6km od obce Plzen-Bila Hora pobliz obci Chrast, Zruc, Druztova a Drahotinskeho rybniku. Je to primo na sever od Plzne.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#454834Verze : 0
    Avatar
    Vážený příteli .
    pokud chcete vědět něco o nějaké LN tak musíte taky říci aspoń jméno pilota nebo opravdu čas kdy se to stalo pak můžete k tomu diskutovat .Byla má chyba že jsem si to pořádně nepřečetl ,v zásadě vy o té nehodě nevíte nic. pokud se to jedná o katastrofě L 29 2805 tak to nebyla fatální nehoda.O této katastrofě je psáno velice dlouze v přehledu leteckých nehod a závažných předpokladů ,kniha 2 kde je uvedeno přibližně na jedné stránce co se stalo. Katastrofa se udála dne 31.3.1977 na letounu L 29R výr.čísla 892 805 tr.č. 2805 a zahynul na něm mjr. Pyš Oldřich a ppor. Palla Josef od 47.pzlp Byl prováděn zálet po GO v LO Trenčín, ve zkratce 15minut po vzletu bylo poslední radiospojení s letounem kdy let probíhal normálně ,další pokus o navázání spojení bylo bezvýsledné.
    Letoun dopadl na zem v poloze na zádech pod úhlem 70stupňů z následného šetření bylo zjištěno že část L křídla s přídavnou nádrží bylo nalezeno asi 2.5 km před místem dopadu a l křidélko ještě asi o300 m dále ke kráteru ,a osádka neprovedla katapultáž. Hlavní příčina stanovena komisí bylo překročení mezních hodnot .Závěr je uveden na straně 165 pod poř.číslem 1369 místo dopadu letadla v této knize není uvedeno pouze v protokolu o LN.


    Jinak mám seznam skoro všech nehod od roku 1945 až po rok 1993 přibližně 97-98 procent


    S pozdravem Bartáček Jaroslav
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#454872Verze : 0
    Avatar
    Zdravím a ještě jednou k nehodě L 29

    při podrobnějším čtení jsem našel ještě jednu LN která by to mohla být. Havárie L 29 ?? dne 22.6.1972 od 5.slp Líně pilot kpt. Krýda Jaroslav a mjr.Skorka popis LN při letu podle přístrojů v zakryté kabině V 900m se rozsvítila signalizace "Požár, nespouštěj dynamo " a teplota stoupla na 900 stupňů ,do kabiny vnikal dým ,vypnuly motor a zároveň vysadila el.síť i spojení ,nefungovalo hašení ,posádka poté přistála do terénu bez podvozku. Po vystoupení z letadla letoun začal hořet a vzápětí se vystřelila zadní sedačka, příčina vznícení paliva které unikalo z příruby trysky spalovací komory ,nevhodné konstrukční řešení které umožňovalo chybnou montáž ,hašení bylo vypnuté a hasicí přístroj neměl potřebný tlak ,9měsíců nebyl kontrolován ,


    To je asi vše ,číslo letounu není zaznamenáno v této publikaci ani místo dopadu ,informaci by mohl podat jedině pan Krýda nebo pan Skora jak k letounu a k místu dopadu. K protokolu LN bohužel nemám už přístup ( povodně v roce 2002 ) již jsem do Prahy na Invalidovnu přestal jezdit a v současné době mám jiné starosti. To jen na doplnění k této LN
    s pozdravem Bartáček J.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#454901Verze : 0
    Avatar
    Dobry den,
    dekuji za vase reakce. Mate pravdu ze o zminovane nehode nic nevim. To je duvod proc jsem zalozil toto tema - abych se neco o teto udalosti dovedel. Prislo mi zajimave ze nehoda neni v zadnem seznamu zminena. Moji prarodice meli v oblasti dopadu letounu chatu a tak jsem se tam vyskytoval kazde leto v prvni polovine 80. let. Na miste dopadu - krater- jsem byl nekolikrat a s otcem vykopal nekolik casti tohoto letounu. V zadnem pripade nouzove nepristal, zritil se do lesa pod plochym uhlem- podle tehdy jeste viditelne skody na vzrostlem porostu. Male kousky, zejmena krycich plechu, byli rozhazeny v celem okoli krateru 20-30m. Nasli jsme take cosi co vypadalo jako ksandy od letecke kombinezy vyset ve vetsi vysce na jednom stromu v okoli dopadu, z cehoz usuzuju ze se muselo jednat o fatalni nehodu. Take jsme nasli ulomky kosti ale nebylo jasne jestli nepochazi z lesni zvere. Podle oxidace plechu a ostatnich nalezenych casti odhaduji dobu nehody nekdy mezi 1970 -1976. Z vyse popsaneho se zda ze ani jeden z Vami zminenych pripadu na tuto nehodu nesedi. Jedine ta 1977? Za dalsi pomoc dekuji
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#455162Verze : 0
    Avatar
    Můžete ještě blížeji upřesnit místo dopadu. Alespoň nejbližší obec, případně na katastru které obce místo dopadu leží? Rovněž by mne zajímalo z jakého zdroje čerpáte datum havárie v rozmezí let 1970 - 1976 a zrovna typ L-29/například vzpomínka pamětníků/. Můžu říci, že často není na místě dopadu velký rozdíl mezi plechy letadla havarovaného v roce 1970 a letounu havarovaného například 1957 i dříve.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#455180Verze : 0
    Avatar
    Misto dopadu je v lese Okres Plzen Sever, ktery je mezi obci Ceska Briza (zapadne od dopadu), Zruc-Senec (jz), Druztova(jih), Dolany (Jz). Dalsi mala obec je na severu lesa ale neznam jeji jmeno. Na jiznim okraji lesa se nachazi rybnik Drahotin ve tvaru trojuhelniku. katastr nevim ale bude to bud Ceska Briza nebo Zruc-Senec.
    Zde jsou souradnice (Google Earth) urcujici pribliznou polohu mista havarie:49*48'48.38" E a 13*27'24.96" E
    Ano, pametnici tehdy tvrdili ze se jednalo o typ "Delfin".
    Armada tehdy udajne odvezla vsechny vetsi kusy trosek.
    Podle stavu krateru,porostu a nekterych trosek (nekovove materialy, napr. jiz zminene ksandy) dnes soudim ze nehoda se stala v rozmezi tak 5-15 let od doby kdy ja jsem navstivil toto misto,to je nekdy v letech 1981-1984.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#455183Verze : 0
    Avatar
    jen male update; datum nehody je 1966-1967
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#464899Verze : 0
    Avatar
    U Dolan skutečně k havárii L-29 došlo,bylo to 26.3.1965.Vím to zcela bezpečně,protože při havárii zahynul můj otec,který v letadle seděl jako letec-pozorovatel.Při havárii u Dobřan,při které se zabil pplk.Karel Šebek,se jednalo o jinou tragickou nehodu.Pplk.Šebka jsem velice dobře znal,bydlel na stejné chodbě v domě v Líních,kde jsme před otcovou smrtí bydleli.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470270Verze : 0
    Avatar
    dekuji za nove informace. nevite nahodou co bylo pricinou nehody, pripadne poznavaci oznaceni letounu? zajimave je ze tato nehoda neni z nejakeho duvodu v zadnem "oficialnim" seznamu ani v seznamu pana Bartacka, ktery reagoval o par prispevku vyse.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470597Verze : 0
    Avatar
    Také mě překvapilo,že tato havárie není nikde podchycena.Začal jsem pátrat teprve cca.před měsícem,jak k tragédii došlo,měli jsme jako rodina pouze velmi omezené informace.Trvalo velmi dlouho,než jsem dostal odvahu zjistit,co se tenkrát stalo.Již jsem získal osobní spis mého otce,pravděpodobně budu úspěšný i se získáním vyšetřovacího spisu.Pak zřejmě nějaké údaje pro historiky-amatéry zveřejním,aby se i na tento nešťastný příběh nezapomělo.Mzslíte si-že by jste ještě dnes našel místo,kde se letadlo zřítilo?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470617Verze : 0
    Avatar
    Ano, myslim ze bych to misto nasel, ale za predpokladu nekolika hodin stravenych patranim v lese a trochu mapove pripravy. Pomatuji si dokonaly obrazek toho mista a jeho okoli, dokonce i tvaru zahybu cesty, ktera vedla tesne kolem mista dopadu. Byl jsem na miste mnohokrat v rozmezi let tak 79-85 (ta vyse zminovana navsteva musela byt jedna z prvnich tj tak v 78/80). Problem je v tom ze porost v teto casti lesa se uplne zmenil - puvodne misto bylo na okraji/prechodu uzemi mladeho lesa - ohranicene vzrostlejsim lesem. Dnes bohuzel les vypada vsude stejne pokud stojite dole na zemi. Nejaka zmena vysky porostu (hranice vysek)je videt v teto oblasti na Google Earth - mozna by se z toho dalo vychazet a vytypovat mozne lokality a zapomoci GPS se pak v lese orientovat. Ziju v soucastnosti v zahranici ale na plzensko jezdim tak 2x rocne, takze by nebyl problem se domluvit a na misto vyrazit. Veskere vybaveni mam. Popisovanym mistem jsem projizdel predloni na kole a take jsem nedavno hovoril se svym otcem, ktery tudy cas od casu taky projizdi a shodli jsme se ze misto havarie uz neni mozne pri bezne navsteve t lesa bez patrani najit. Nejvetsim problemem muze byt skutecnost ze ona cesta lesem nemusi byt v nekterych usecich totozna s puvodni cestou a tim by se misto posunulo od cesty hloubeji do lesa kde by lokalizace byla pomerne nesnadna. Cesta a hranice porostu byly hlavni orientacni body - jinak je les v miste rovina bez rokli, potucku atd. Myslim ale ze ke zmene cesty nedoslo, protoze stari stromu vsude v okoli vypada na 30+ let.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470639Verze : 0
    Avatar
    Děkuji za info.Já už velmi dlouho v Plzni nebydlím.Už cca 4O let bydlím v Praze.Je možné,že až obdržím vyšetřovací spis,dozvím se i přesnější informace o místě dopadu letadla.Je to už tak dávno,že se krajina velmi změnila.Zatím mám informaci,že se tragedie stala v lese 2km severozápadně od Dolan.Při pohledu na Google maps,je oblast dopadu jasná,ale jedná se o velké území.Do Plzně jezdím často,máme na Hracholuské přehradě chatu,kterou jsem zdědil po rodičích.Pokud se na jaře,nebo v létě budete na plzeňsku vyskytovat,můžeme do zmíněné oblasti zajet,a pokusit se místo najít společně.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470649Verze : 0
    Avatar
    Obavam se, ze pokud ve vysetrovacim spisu nebudou presne souradnice mista nehody, presnejsi informace o mistu dopadu nebudou moc platne - jak jsem uz zminil v sirsim okoli toho mista neni (dnes) jediny orientacni bod - jen rovinaty les. Pomohlo by kdyby ve spisu byla zminena vzdalenost k mistu nestesti po pristupovych cestach od silnice a to bud od severu(severo-zapadu) nebo od jihu (rybnika)a to s presnosti alespon na 100m. I kdyz je tento les pomerne rozsahly, soudim ze dokazu misto dopadu urcit bezpecne do prostoru cca 200 x 500 m (odhadem). Souradnice mnou uvedene o nekolik prispevku vys urcuji misto dopadu tak jak jsem je nejlepe mohl urcit pouze na zaklade Google Earth, moji pameti, znalosti lokality a s pouzitim cesty viditelne na satelitnim fotu jako orientacniho bodu, ale bohuzel bez fyzicke pritomnosti na miste. Riziko toho odhadu je ze cesta dnes viditelna (Google) neni - nebo jeji casti - totozna s tou puvodni - puvodni cestu mohli lesohospodari nechat zarust a ta dnes viditelna muze byt nejaka jina. Pokud je cesta puvodni - mnou odhadnuta lokace by mela byt maximalne v okruhu 100-200m od mista dopadu. Behem jara/leta se urcite do Plzne dostanu, alespon na par dni a bylo by skutecne zajimave misto najit.
    muj email je geetee71@hotmail.co.uk
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470668Verze : 0
    Avatar
    Jedná se o katastrofu L-29 výrobního čísla 290111 - trupové číslo 0111 od 45. dpzlp. Zahynuli kpt.Hromada Antonín, kpt.Klouček Vlastimil. Letoun havaroval v 01.27 hodin během zatáčky na sestupovou osu 1,5 km severozápadně obce Dolany. Závadu na letounu vyšetřovací komise nenašla. Příčinou byla zřejmě fyzická a psychická únava pilota, který provedl během čtyř nočních letů několik sestupů a přiblížení bez přistání. Při tomto letu pravděpodobně usnul a probudil se až v mracích v nezvyklé poloze, kterou nedokázal zvládnout. Výcvik v nočním létání v mracích teprve začínal. Pokud mám správné informace tak velice smutný je i osud dělostřeleckého pozorovatele letounu kpt.Vlastimila Kloučka. Vůbec nebyl na tuto letovou akci plánován a místo v kabině si u řídícího létání doslova vyprosil. Omlouvám se panu Kloučkovi. Nemusí to být příjemné čtení. Směl bych se pane Kloučku zeptat kde máš Váš otec hrob?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470674Verze : 0
    Avatar
    O.K.během března by jsem měl vyšetřovací spis obdržet,pokud nebyl skartován.Mám ale informaci,že písemnosti se uchovávají 100let,tak doufám,že to dobře dopadne.Ozvu se na Váš E-mail.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470677Verze : 0
    Avatar
    Děkuji panu Knotkovi za informace,víte o celé události více než já.Jsem skutečně Klouček Vlastimil ml.Zajímé mne, jak jste k těmto informacím přišel,V okamžiku,kdy jsem se rozhodl se celou pravdu dozvědět,jsem si uvědomil,že se nedozvím nic příjemného.Pokud nechcete odpovědět veřejně,tak můj E-mail:vlastimilkloucek@seznam.cz.Ďíky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470678Verze : 0
    Avatar
    Ještě dodatek.Hrob mého otce je v Plzni-Bolevci.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470679Verze : 0
    Avatar
    Pane Kloucku,
    podival jsem se jeste jednou na snimky oblasti a
    myslim ze jsem identifikoval misto dopadu s presnosti 5-20m. Chcete-li, muzu vam emailem zaslat screnshoty satelitnich snimku s nakresy predpokladane presne polohy mista dopadu. Pripadne data pro GPS.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470680Verze : 0
    Avatar
    Ano budu velmi rád.Má nabídka o společné prohlídce místa platí.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#470681Verze : 0
    Avatar
    Po delší době jsem se podíval na tento problém a konečně jsem zjistil jméno které bylo uvedeno že se jedná o pana Kloučka Vlastimila a dodatečně jsem nehodu vyhledal podle jména a našel jsem toto v soupise LN katastrofa se udála 25.3.1965 45.dpzlp piloti Kpt Hromada Antonín a pzorovatel Kpt Klouček Vlastimil typ letadla L 29 R v.č. 290111 nálet letounu 256 h místo dopadu 9 km sv. Plzeň, Dolany u Chrástu popis příčiny : let po systému OSP, v místě zatáčky na osu provedl letoun prudký klesavý manévr na druhou stranu zatáčky, na opakované volání ŘP pilot neodpověděl, letoun vrazil do země pod úhlem 30-40 stupňů při rychlosti 500 km /h .Pravděpodobně došlo ke krátkodobému -usnutí- pilota. V zápisu o přehledech LN je uvedeno : po procitnutí pilot zjistil že jde o nezvyklou polohu v oblacích a pád nevybral .U pilota se prokázalo menší psychické zatížení než u pozorovatele / pravděpodobně únava : předtím měl 4 noční lety z toho 2 za ZPP bez přerušení a provádělo se více sestupů a také pokročilá noční doba ,nestálé počasí s proměnlivou oblačností a přeháňkami.To je vše co k tomu mohu dodat. Jaroslav Bartáček
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#486257Verze : 0
    Avatar
    Pan Bartáček má naprostou pravdu.Vyžádal jsem si z vojenského archivu vyšetřovací spis o celé tragické havárii.Klouček Vlastimil ml.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#486259Verze : 0
    Avatar
    Ještě drobnost.Havárie se stala 26.3.1965
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/125850#486261Verze : 0