Petrolejové lampy, známé jako "Husí krky" (Gooseneck) byly vyráběny v mnoha konstrukčních provedeních a objemu.
Základem byla kovová nádoba na petrolej a hrdlo s knotem. Při objemu 18 l (2 galony) lampa svítila cca 6 hod. Rozmísťovaly se po obou stranách přistávací dráhy v roztečích 90 m s tím, že na začátku dráhy byly zdvojeny.
Mimo vlastní "řady" kolem přistávací dráhy byly rozmísťovány k vyznačení směru přistání a bodu dosednutí - tzv. "T".
Vyznačovaly i nouzový přistávací pás ("Emergency strip") v počtu min. 6 lamp v roztečích 90 m.
Na letištích byly "Husí krky" používány někdy spolu s akumulátorovou lampou "Glim"(viz. foto). V pozdějším období pak tyto akumulátorové lampy nahradily "Husí krky" zcela (na př. typ LE 58).
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428712
Verze : 0
Značkovací lampy (Marker lamp)
Značkovací/Signalizační lampa byla napájena z akumulátoru 2V a používala se čirým sklem (bílá) nebo v barvě červené, oranžové, modré. Používala se k vyznačení překážek, staní letounů, letištní techniky, nerovností pojížděcích ploch a pod.
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428744
Verze : 0
Sodíková návěstidla typ "FF" (Sodium Flarepath type "FF")
Sodíková návěstidla vynikala vysokou "svítivostí" a byla převážně používána ke "zvýraznění" dalšího světelného zabezpečovacího zařízení - na př. návěstidel přibližovací soustavy, k vyznačení počátku/hranice přistávací plochy nebo "vložením" do samotné přistávací řady ("ob" 2 nebo 3 - v roztečích 180 nebo 270 m). ("Plný" svit nastával do 15´ po zapnutí)
K napájení byla používána letištní síť nebo elektrocentrála. Komplet byl ovládán z pultu na letové kontrole ("věže") nebo mobilního stanoviště řízení letů ("caravanu").
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428746
Verze : 0
Reklama
Elektrická návěstidla typ "G" (Electrical Flarepath type "G")
Návěstidla byla označována jako světla "nízké/střední intezity" (low/medium intesity)a byla určena pro letiště bez stabilního osvětlení. Zdrojem byla letištní elektrická síť nebo elektrocentrála.
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428818
Verze : 0
Elektrická návěstidla typ "H" (Electrical Flarepath type "H")
a) Směrová návěstidla vysoké intenzity dráhová a prahové příčky. Návěstidla byla používána v různých kombinacích: - jednosměrové - obousměrové (nejčastěji kombinace zelená/červená pro signalizaci povolení/zákaz) - obousměrové s všesměrovým
b) Všesměrová návěstidla vysoké intenzity dráhová (bílá)
c) Všesměrová návěstidla (červená) nízké intenzity - přibližovací soustava, ozn. překážek a pod.
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428819
Verze : 0
Diskuse
Podle sdělení pamětníků, kteří "prošli" pilotním výcvikem v LU Prostějov, byly "Husí krky" používány při "nočním létání" (což byly i případy v době před 22.00 hod) v našem letectvu ještě počátkem padesátých let.
Z vlastní zkušenosti ("výuky" prostředků zabezpečovací služby) byly "Husí krky" v našem letectvu nahrazeny fakticky až zasazením sovětského systému LUČ-1.
URL : https://www.valka.cz/GBR-Mobilni-letistni-osvetleni-letistni-svetlotechnicky-system-t126437#428743
Verze : 0