Název: Name: | Jakovlev UT-2 | Yakovlev UT-2 |
Originální název: Original Name: | Яковлев УТ-2 (эталон 1940 года) | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1937-DD.MM.1937 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva DD.MM.1938-DD.MM.1941 Leningradský letecký závod č. 23, Leningrad DD.MM.1938-DD.MM.1939 Chimkovský letecký závod č. 301, Chimki DD.MM.1939-DD.MM.1942 Letecký opravárenský závod č. 47 Maxima Gorkého, Leningrad DD.MM.1941-DD.MM.1946 Semjonovský letecký závod č. 116, Semjonovka DD.MM.1945-DD.MM.194R Jerevanský letecký závod č. 447, Jerevan | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1937-DD.MM.1946 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 7243 všech verzí | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.07.1935 prototyp AIR-10 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 628 kg | 1385 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 856 kg | 1887 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 938 kg | 2068 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,180 m | 33ft 4,8in |
Délka: Length: | 7,08 m | 23ft 2,75in |
Výška: Height: | 2,990 m | 9ft 9,71in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,12 m2 | 184.28 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 50,00 kg/m2 | 10.24 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov M-11D vzduchem chlazený hvězdicový pětiválec o výkonu 92 kW. Vrtule dvoulistá dřevěná | Shvetsov M-11D five-cylinder air-cooled radial engine rated at 123 hp, drivig a two-blade wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 205 km/h v 0 m | 130.5 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 160 km/h v 1000 m | 99.4 mph in 3281 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3,3 m/s | 649.6 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 15,5 min do 3000 m | 15,5 min to 9843 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 4700 m | 15420 ft |
Dolet: Range: | 450 km | 279.6 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 750 km | 466 mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | UT-2 учебно-тренировочный - učebno-trenirovočnyj. A. S. Jakovlev navrhl nový cvičný letoun, protože Polikarpov U-2, který byl dosud k výcvik výhradně používán, měl vysokou autostabilitu a tak svým žákům odpustily většinu pilotních chyb. S U-2 také nebylo možno pomýšlet na na jakékoliv prvky vyšší pilotáže. A. S. Jakovlev proto navrhl letoun, který umožnil vedle základního výcviku také pokračovací výcvik, projevila se úzká spolupráce s Osoaviachimem a tak nový letoun vyhovoval i při výcviku pilotů vojenského letectva. Nejprve byl zalétán prototyp AIR-9, ten vyhrál soutěž a po úpravách (zavedení otevřené kabiny a zvýšení odolnosti draku letounu) se dostal do sériové výroby. Postupně byly montovány výkonnější verze motoru M-11. Jak UT-2 sloužil u bojových jednotek pro kondiční létání a plnil spojovací a kurýrní úkoly. | UT-2 учебно-тренировочный - uchebno-trenirovochnyi - primary trainer NATO reporting name "Mink" |
Zdroje: Sources: | L+K č. 21/1981, Václav Němeček, Letadla 39-45, Jakovlev UT-2. http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/1-24.htm#20 http://www.airwar.ru/enc/other1/ut2.html http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft21206.htm http://aviarmor.net/aww2/Trainer/ussr/ut2.htm archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev UT-2 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |