SOV - GAZ-M1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
Sraz říjen 2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

SOV - GAZ-M1

ГАЗ-М1

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    GAZ-M1 GAZ-M1
    Originální název:
    Original Name:
    ГАЗ-М1
    Výrobce:
    Producer:
    Gorkovský automobilový závod, Gorkij
    Období výroby:
    Production Period:
    17.03.1936-DD.MM.1941
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    62888
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.01.1934 3 ks (na základe modelu Ford Model B (Ford-V8))
    Počet míst k sezení:
    Troop Seating Capacity:
    5
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Náhon:
    Configuration:
    4x2
    Pohotovostní hmotnost:
    Curb Weight:
    1370 kg 3020 lb
    Užitečné zatížení:
    Payload:
    250 kg 551 lb
    Celková hmotnost:
    Gross Vehicle Weight:
    1720 kg 3792 lb
    Přípojná hmotnost:
    Gross Trailer Weight:
    ? kg ? lb
    Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
    Gross Combination Weight:
    ? kg ? lb
    Celková délka:
    Overall Length:
    4625 mm 15ft 2,09in
    Celková šířka:
    Overall Width:
    1770 mm 5ft 9,68in
    Celková výška:
    Overall Height:
    1775 mm 5ft 9,87in
    Světlá výška:
    Ground Clearance:
    210 mm 8,27in
    Rozvor:
    Wheelbase:
    2845 mm 112,01in
    Rozchod:
    Track:
    1435 mm - přední
    1440 mm - zadní
    5 - rear
    Brzdová soustava:
    Braking System:
    - prevádzková i parkovacia: mechanická, čeľusťová, na všetky kolesá ?
    Elektrický systém:
    Electrical System:
    6V
    batéria: 3ST-100
    generátor: 120W
    6V
    battery: 3ST-100
    Pneumatiky:
    Tyres:
    7,00-16"
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Typ:
    Type:
    GAZ-M
    - benzínový, štvortaktný, karburátorový s výkonom 37,29 kW / 2800 ot/min
    GAZ-M
    50 hp / 2800 rpm
    Převodovka:
    Gearbox:
    mechanická, 3 rýchlosti vpred, 1 vzad mechanical, 3 gears forward, 1 gears aft
    Spojka:
    Clutch:
    suchá, jednokotúčová dry,
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    60 l 13.2 Imp gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Rychlost na silnici:
    Road Speed:
    100 km/h 62.1 mph
    Rychlost v terénu:
    Cross-country Speed:
    25 km/h 15.5 mph
    Spotřeba paliva:
    Fuel Consumption:
    12 1) l/100 km 23.54 1) mi/Imp gal
    Jízdní dosah po silnici:
    Cruising Range on Road:
    500 km 310.7 mi
    Jízdní dosah v terénu:
    Cross-country Cruising Range:
    300 km 186.4 mi
    Překonávání překážek:
    Obstacles Crossing:
     
    Nájezdový úhel přední/zadní:
    Angle of Approach/Departure:
    ° / °
    Svah:
    Gradient:
    15 ° 33 %
    Boční náklon:
    Side Slope:
    12 ° 27 %
    Překročivost:
    Trench Crossing:
    ? m ?
    Výstupnost:
    Vertical Obstacle:
    ? m ?
    Brodivost:
    Fording Depth:
    0,5 m 19,7in
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    1) 20 l/100 v teréne 1) 14.12 mi/Imp gal in cross-coutry
    Zdroje:
    Sources:
    М. Князев: Автомобили Красной Армии 1941-1945 г.; Бронеколлекциа - Специальный выпуск 2/2006 г.
    Абтолегенды СССР 34 - ГАЗ-M1
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12817#389007Verze : 0
    MOD
    Avatar
    GAZ-M1


    Vyráběno v létech: 1935 - 1943 (1942?)
    Celková produkce: 62888 kusů
    4x2 5-míst 4-dveře 6-okének kabiny cestujících
    Motor: 50hp/2800rpm, 4-válec, 4-takt, 3285 cm³
    Vrtání/zdvih: 98.43/107.95 mm
    délka: 4625mm, šířka: 1770mm, výška: 1775mm
    Světlost: 2845mm, světlost zadní osy: 210mm
    Rozchod předních kol: 1435mm
    Rozchod zadních kol: 1440mm
    Poloměr zatáčky: 6,35 m
    Kompresní poměr: 4,6
    Spojka: suchá, jednokotoučová
    Převodovka: 3 rychlosti
    Převodový převod: dvojice kuželových soukolí se spirálovým ozubením
    Mechanické brzdy na všechna kola
    Hmotnost (prázdná): 1370kg
    Maximální rychlost (obsazený vůz, na dálnici): 100 km/h (jiné prameny udávají 105 km/h)
    Doba zrychlení na 80 km/h - 24 s
    Pneumatiky: 7,00-16"
    Palivová nádrž: 60 L
    Spotřeba benzínu: 14,5 L/100km


    Historie
    Tento vůz byl prakticky jediným velitelským vozidlem RKKA po ty nejtěžší roky války. Nebyl ideálním řešením, původně čistě civilní vůz se na vojenské účely adaptoval nepříliš dokonale. Vznikla řada verzí, vůz byl po celou dobu produkce dále vyvíjen, včetně verze 4 x 4. Teprve později byl nahrazován americkými vozidly Willys MA a MB z dodávek Lend Leasu.


    Vozidlo vzniklo na základě již řadu let fungující spolupráce mezi sovětským automobilovým průmyslem a americkou firmou Ford. Již od 20. let se v SSSR vyráběly nákladní vozy Ford, které nesly sovětské označení GAZ (Горьковский автомобильный завод - ГАЗ= Gorkovskij Avtomobilnyj zavod). Prvním vozidlem takto vzniklým byl GAZ-A (ГАЗ-А), nahrazený v r. 1936 modernějším typem GAZ-M1 (ГАЗ-М1).Podle písmene M v označení se mu dostalo i lidové přezdívky Emka (Эмка). Ono M v označení nebylo zkratkou technickou, nýbrž, jak bylo v počátcích sovětského státu zvykem, zkratkou příjmení politické veličiny, jíž byla konstrukce dedikována. Tentokrát jím byl sovětský předseda Rady lidových komisařů Vjačeslav Michailovič Molotov. Вячеслав Михайлович Молотов (Скрябин).


    Dohoda s Fordem o technické pomoci umožnila také v průběhu devíti let výměnu konstrukčních podkladů. Když byla v roce 1933 zahájena výroba modelu Ford-40, zazněla také otázka jeho výroby i v továrně GAZ. První tři vzorky byly připravené v lednu 1934 a dva první sériové vzorky byly poslány do Kremlu 17. března 1936, kde byly podrobeny zkouškám J. V. Stalinem, V. M. Molotovem, K. J. Vorošilovem, G. K. Ordžonikidzem a dalšími. Tak byla vytvořena tradice, kdy všechny nové automobily prošly státní kontrolu jakosti na nejvyšší úrovni. V r. 1937 byl GAZ M-1 představen na Mezinárodní průmyslové výstavě v Paříži.


    V době Vlastenecké války byl vůz velmi populární, vzniklo o něm dokonce i několik písní. O jejich popularitě svědčí i výše zmíněná přezdívka. Sériová výroba sice skončila roku 1941, ale ještě nějaký čas probíhala montáž nových vozidel z již vyrobených součástek. Většina vyrobených strojů sloužila buď v armádě, nebo ve státních institucích. Proto se jich do dnešní doby zachovalo relativně méně, než např. vozidel německých - Opel či Mercedes - ze stejné doby, neboť trofejní německá vozidla si vojáci po válce ponechávali pro svou osobní potřebu, zatímco služební "Emky" zůstávaly majetkem armády a po odpisu ze stavu byly sešrotovány.


    GAZ-M1 vyšel ze vzoru modelu Ford-V8-40 z r. 1933, ale neopakoval tak docela design Fordu-40. Především sovětský motorářský průmysl nedisponoval osmiválcem amerického typu, takže "Emka" dostala pouhý čtyřválec. Navíc tým konstruktérů, vedený Andrejem Aleksandrovičem Lipgartem (Андрей Александрович Липгарт), také přizpůsobil americkou konstrukci kvalitě, spíše nekvalitě ruských cest.


    Konstrukce:
    Tuhý rám s příčkami tvaru X, silové tlaky byly do rámu rozkládány prostřednictvím trubky, kterou procházel i kardanový hřídel. Emka byla prvním sovětským vozem s automatickým seřizováním předstihu zapalování (což znamenalo, že řidič po startu nemusel již seřizovat zapalování ručně, jak tomu bylo u motorů z počátků automobilismu).


    I když se nabízela možnost vyjít z již vyzkoušené koncepce GAZ-A, ve skutečnosti z GAZu-A na GAZ-M1 přešlo jen velmi málo dílů. Prakticky jen čtyřválcový motor a převodní ústrojí byly zdokonalenými částmi GAZu-A. Motor GAZ - M1 obdržel systém mazání pod tlakem, nucený systém chlazení ( čerpadlem), již zmíněné automatické nastavení předstihu zapalování, zdokonalený karburátor, nový vzduchový filtr a pružné zavěšení. Při stejném pracovnímu objemu (3,285 l) jako u GAZu-A byl motor silnější (50 hp).


    Nejpodstatnější změny se týkaly podvozků: byl vyvinut zvlášť odolný rám a nová struktura zavěšení (na čtyřech listových pružinách namísto dvou křížových u vzoru); paprsková kola byla nahrazena lisovanými koly s většími pneumatikami. A to ze zcela pochopitelných důvodů: Fordův rám karoserie se ukázal být opravdu nevhodný pro ruské podmínky. Následkem toho, GAZ M-1, jako všechny další následující modely vozidel GAZ se ukázaly být odolné, robustní a snadné k údržbě. Zevnějšek vozidla byl také změněný: zásluhou větší přední část a delšího rámu i rozvoru náprav se vozidlo stalo vyváženější v proporcích a lépe vypadající, jeho přední část se stala zajímavější, včetně předních blatníků a chladiče masky. GAZ-M1, vytvořený týmem návrhářů a inženýrů, nejen úspěšně prošel testem, ale také jím byl položen základ vlastní školy designu.


    Hlavní novinkou byla uzavřená celokovová karoserie. Zde byl dřevěný jediný detail - boční rám střechy. Karoserie GAZ - M1 byla pohodlnější pro řidiče i pasažéry. Hodně z designu M1 bylo v sovětském průmyslu motorových vozidel použito poprvé, například sklo v oknech, stahované pomocí kliček, sluneční clony proti oslnění, zapalovač, popelník, obrysová světla a látkové čalounění potahu sedadel, bezprůvanové větrání s čtyřmi větracími okénky v boční oknech, nožní přepínač dálkových světel. Kabina karosérie se stala pohodlnější i díky možnosti podélné regulace řidičova sedadla, měkčímu pérování a modernějšímu řízení, kde v řídicím ústrojí byl šnek a dvouzubá výseč nahrazen globoidním šnekem a dvouhřebenovým válečkem.


    Produkce
    Od roku 1936 až do 1943 bylo vyrobeno téměř 62 888 vozů GAZ-M1. Je zajímavé, že výroba GAZ - M1 byla sice zastavena v r. 1941, nicméně ještě dva roky běžela produkce ze stávajících náhradních dílů. V r. 1941 a v období 1945-1948 pak ještě 1250 automobilů GAZ-11-73.


    Automobil prošel vícekrát modernizaci. V 1939 byla změněna maska chladiče, boční stěna krytu motoru, nárazníky a další podrobnosti. Probíhaly práce na vytvoření mohutnějšího šestiválcového motoru. Ani zde nešlo o novou konstrukci, inspirací byl motor Dodge D-5 Konstruktéři prakticky jen převedli rozměry z anglosaských jednotek do metrické soustavy. Motor měl pracovní objem 3483 cm³ a dával výkon 76 hp. Tento motor pomohl zlepšit dynamiku vozidel a zpřístupnit jeho případné použití do dalších nákladních aut, včetně jejich aplikace v lehkých tancích a samohybný dělech. Vozidla s šestiválcem dostala označení GAZ-11. Kromě nové pohonné jednotky dostala upravená konstrukce vozu několik dalších zlepšení, jako delší přední listové pružiny, účinnější brzdy, nový přístrojový panel. V 1938 byly připraveny zkušební vzorky nových typů s motorem GAZ M-11: GAZ-11-73 s korbou sedan, GAZ-11-40 s karosérií faetón kvůli válce do produkce nešel, GAZ-11-41 s karosérií pikap (GAZ-11-41 - ani ten sériově vyráběn nebyl, do výroby šel až pikap GAZ-415 o nosnosti do 400 kg s motorem GAZ-M), a také GAZ-61 - automobil se zvýšenou průchodivostí. Na GAZ-11 je montován šestiválcový motor o výkonu 76 hp při 3400 otáčkách za min. Pohotovostní hmotnost GAZ-11-73 byla 1455 kg. Obrysové rozměry: délka x šířka x výška - 4655 x 1770 x 1775 mm. Rozvor kol - 2845 mm. Pneumatiky - 7,00-16''. Maximální rychlost - 110 km/č, spotřeba paliva - 17 l na 100 km cesty.


    Do hromadné výroby byl dán až GAZ-61 s pohonem všech kol, verze navržená V. A. Gračevem. Ten mohl vyšplhat svah 38' a zdolat brod až 720 mm hluboký. Někteří odborníci také předpokládají, že GAZ-61 jako terénní vozidlo měl vyrovnanější výkony než vozidla polopásová. Vůz byl osazen pneumatikami s nově vyvinutými běhouny. V roce 1940 tak vznikl první sovětský vůz s pohonem všech kol. Vznikl kompletně na bázi M1. Tyto vozy byly produkované v malých sériích. Je známo, že GAZ-61 byl oblíbeným vozem maršála G. K. Žukova. Také byl z něj odvozen pickup GAZ-415, který byl v malých sériích vyráběný od r. 1937 až do července 1941. Jak bylo řečeno výše, v roce 1940 byl vytvořen nový šestiválcový motor GAZ-11, určený pro novou generaci vozů automobilky. Prvním z nich byl GAZ-11-73. Představoval vlastně GAZ-M1 se šestiválcovým motorem a změněným designem. Pro nedostatek džípů byl GAZ-M1 v Rudé armádě dlouho používán jako štábní vůz, až byl nakonec nahrazen vozem GAZ-67B s pohonem všech 4 kol.


    Prameny:
    http://www.autogallery.org.ru/gazm1.htm
    www.automotomuseum.vl.ru
    http://www.autowiki.fi/index.php/GAZ-M1
    beute.narod.ru
    http://www.i0100.it/gaz-m1_ts14545mt_p0.htm
    http://autobook.by.ru/gaz-m1.shtml
    http://en.wikipedia.org/wiki/GAZ
    http://auto.lissyara.su/catalog/gaz/m1/
    http://www.volga.nl/GAZhistorieEN1930.htm
    http://www.avtomarki.ru/GAZ-M1.html
    www.the-blueprints.com
    www.the-blueprints.com
    [/b]

    pramen v textu

    pramen v textu

    pramen v textu

    pramen v textu

    pramen v textu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12817#242565Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě několik dalších obrázků. Prameny byly uvedeny v předchozím příspěvku.

    pramen v textu

    pramen v textu

    pramen v textu

    manuál z r. 1939 pramen v textu

    pramen v textu

    pramen v textu

    pramen v textu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12817#242639Verze : 0
    MOD
    Avatar
    GAZ-M1
    délka 4625mm
    šířka 1770mm
    výška 1775mm
    hmotnost 1370kg
    motor čtyřválcový o obsahu 3285cc
    výkon motoru 50hp při 2800ot./min
    max. rychlost 100km/h


    V letech 1935-1943 bylo vyrobeno 62888ks
    V prvním roce války to byl téměř jediný velitelský vůz používaný Rudou armádou.
    Později byl nahrazován Jeepy. Tento automobil vychází z Fordu-V8-40 z roku 1933.
    Vůz byl nazván po tehdejším ministru zahraničí V.M.Molotovovi. Označeni M-1
    znamená Molotov-model č.1. GAZ-M1 byl první sovětský automobil s automatickým
    předstihem zapalování a nastavitelnými předními sedadly. Byl velmi oblíbený a
    nazývali ho "Emka" podle písmena M v názvu. Jedním z jeho uživatelů byl například
    I.S. Koněv.




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/12817#44303Verze : 0
    MOD