CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank)

JVBT-55A


Cieľom tohot projektu bolo vyvinúť pre zahraničných odberateľov špeciálne pásové vozidlo na podvozku tanku T-55A s využitím koštukčných skupín vyslobodzovacieho tanhu VT-55A, ktoré by okrem vyslobodzovacích úkolov bolo schopné dvíhať bremená do 20 ton (nadvihnúť prednú alebo zadnú časť stredného tanku, premiestniť vežový komplet tanku a pod.) a vykonávať terénne úpravy pomocou tankového buldozéra.


Vývoj JVBT-55A začal vo Vývojovom závode Turčianskych strojárni n.p. Martin v roku 1967 na základe požiadavky bývalého NDR. Skončil výrobu jedného prototypu v roku 1970. V roku 1971 bola vyrobenná prvá séria týchto vozidiel, sérová výroba pokračovala až do roku 1983. Približne 50% vyrobených vozidiel exportovali z Martina do krajín bývalej Varšavskej zmluvy, zvyšok do tzv. nesocialistických štátov.


Vozidlo je schopné prekonávať vodné prekážky do šírky 1000 m hlbokým brodením pomocou zariadenia "RIEKA" do hĺbky 5 m. Strelecká a protiradiačná odolnosť je na úrovni tanku T-55A. S tankom T-55A má unifikovanú pohonnú jednotku, prevodové ustrojenstvo a podvozok.



Počet vyrobených kusů: 508
Uživatelé (vývoz): NDR (používány pod označením T-55TK), Finsko (stroje z ex-NDR), MLR, Jugoslávie (používány pod označením T-55TZI), SSSR



Zdroj: MOT 9/2000
URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#47612 Verze : 0

Název / Name JVBT-55A
Výrobce / Manufacturer : ZTS Martin, n.p.
Prototyp vyroben / Prototype created : 1970
Vyráběn / Production period : 1971 - 1983
Vyrobeno kusů / # of produced : 508
Osádka / Crew : 3
Technické údaje / Technical data
Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 42 000
Celková délka / Overall length : (mm) 9 740 (s radlicí)
Celková šířka / Overall width : (mm) 3 290 (s radlicí)
Celková výška / Overall height : (mm) 2 900
Světlá výška / Ground clearance : (mm) 380 - 390
Nástavba / Superstructure Hlavní naviják:
- mechanický s tažnými bubny
- tažná síla přes jednu kladku: 500 kN
- tažná síla přes dvě kladky: 750 kN
- pracovní délka lana: 200 m
- průmer lana: 28 mm


Pomocný naviják:
- bubnový s kapalinovým pohonem
- tažná síla: 8 kN
- pracovní délka lana: 400 m
- průměr lana: 6,3 mm


Jeřáb:
- maximální vyložení: 8 m
- maximální nosnost:
-- 100 kN bez podepření radlice (možnost otáčet výložník o 360°)
-- 150 kN s podepřením radlice (možnost otáčet výložník o 360°)
-- 200 kN s břemenem před přední částí korby (bez otáčení výložníku)


Buldozerová radlice BTZ-55:
- čelní radlice
- výkon v zeminách 1. až 4. třídy: 130 - 150 m3/hod


Nákladová plošina:
- plocha: 3,31 m2
- nosnost: do 1 500 kg
Výzbroj / Armament 7,62 mm kulomet PKT


+ výzbroj osádky
Pancéřování / Armour
Výkony / Automotive performance
Pohonná jednotka / Engine : V-55A
- čtyřdobý, vznětový s kapalinovým chlazením
- maximální kroutící moment: 2 400 Nm při 1 200 - 1 500 ot/min
Výkon motoru / Engine power : (kW) 426 při 2 000 ot/min
Převodovka / Gearbox : Mechanická se stupňovitou změnou převodových poměrů
- počet převodových stupňů: 5 vpřed + 1 vzad
- ovládání: mechanické
Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 40 (maximální), 25 - 30 (průměrná)
Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 20
Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 250 (bez přídavných nádrží)
Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) 170 (bez přídavných nádrží)
Svah / Gradient : (°) 28
Boční náklon / Side slope : (°) 13
Překročivost / Trench crossing : (m) 2,7
Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 0,8
Brodivost / Fording depth : (m) 1,4 (bez přípravy)


Jízda tanku pod vodou:
- maximální rychlost proudu: 1,5 m/s
- maximální šířka vodní překážky: 1 000 m
- maximální hloubka vody: 5 m
Poznámka / Note Spotřeba paliva:
- na silnici: 200 - 250 l/100 km
- v terénu: 300 - 350 l/100 km


Objem vnitřních palivových nádrží: 475 l
Objem vnějších palivových nádrží: 400 l


Spojovací prostriedky:
Radiostanice: R-123
- frekvenčný rozsah 20,5 - 51,5 MHz
- dosah: do 20 km
Radiostanice přenosná: VXW 020
- dosah: do 3 km
Tankové hovorové zařízení: R-124



Zdroje
1) Zupko, Š., Zupko, J.: Obrnená technika - výroba v Slovenskej republike 1944 - 2001, 2002
URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#307302 Verze : 0
JVBT-55A
CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#47611 Verze : 0
Maďarský JVBT-55A v muzeu


upravil M. Smíšek, 24.9. 2005
CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#47613 Verze : 0
Maďarský JVBT-55A v muzeu


upravil M. Smíšek, 24.9. 2005
CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#47615 Verze : 0
JVBT-55A finské armády na červnovém cvičení Pouta 05.
CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank) - (Puolustusvoimat)

(Puolustusvoimat)
URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#115326 Verze : 0
...
CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank) - Vozidlo slovinské armády (Militaryphotos.net)

Vozidlo slovinské armády (Militaryphotos.net)
URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#133723 Verze : 0
Východoněmecký T-55TK v "pracovním procesu", cca rok 1976. Tato vozial byla do výzbroje Německé lidové armády zaváděna mezi roky od začátku sedmdesátých let do roku 1978.
CZK - JVBT-55A (jeřábovací vyprošťovací buldozerový tank) - (Militaertechnik)

(Militaertechnik)
URL : https://www.valka.cz/CZK-JVBT-55A-jerabovaci-vyprostovaci-buldozerovy-tank-t13319#275149 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více