CZK - PM-55 (přepravník náhradního mostového pole)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CZK - PM-55 (přepravník náhradního mostového pole)

    Avatar
    T813 PM-55


    Prepravník náhradného mostového poľa T813 PM-55 je postavený na podvozku T813 8x8 "KOLOS". Je určený pro přepravu náhradního mostního pole pro mostní tank MT-55 a přemosťování překážek. Vozidla jsou väčšinou vybavena radlicou BZT-813.


    Technické parametre PM-55
    Dĺžka - 12000 mm
    Šířka - 3150 mm
    Výška - 3800 mm
    Rozvor - 1650mm + 2970mm + 1450mm
    Motor - Tatra T3-930
    Objem - 19 000 ccm
    Výkon - 187kW
    Rychlosť - 70 km/h
    Dlžka mostního pole - 18000 mm
    Šířka mostního pole - 3300 mm


    Foto ze sbírky autora


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#47622Verze : 0
    Avatar
    Prepravník mosta PM-55 je mostná súprava zabezpečujúca plynulé premosťovanie rôznych, ale najmä protitankových prekážok v priebehu bojovej činnosti vojsk. Prepravník mosta tvorí ťažký terénny automobil Tatra T-813 8 x 8 / nosná rúra je oproti pôvodnému podvozku predĺžená o 600 mm / vystrojený ukladacím zariadením na manipuláciu s mostom, buldozérovým zariadením BZ-T 813 na úpravu terénu a potrebným výstrojom. Ukladacie zariadenie umožňuje zdvihnutie mosta z prekážky, jeho zloženie, naloženie na PM-55 a zabezpečenie na dopravu, zloženie mosta z MP-55 na terén, pričom zabezpečuje aj položenie mosta cez prekážku. Most možno zdvihnúť z prekážky z ktoréhokoľvek brehu. Most skladá na terén osádka priamo z kabíny.


    Hlavné údaje :


    Rozmery PM-55 s mostom / bez mosta v mm :


    Dĺžka : 11500 / 11500


    Šírka : 3300 / 2500


    Výška : 3300 / 3000


    Hmotnosť PM-55 s mostom / bez mosta v kg : 27.000 / 20.500


    Nadstavba : 11500 kg


    Most : 6500 kg


    Max. rýchlosť na ceste : 80 km / hod.


    - v teréne 15 km / hod.


    Brodivosť : 1400 mm


    Osádka : vodič T 813 + strojník MP-55


    Automobil T 813 8 X 8 :


    Obsah palivových nádrží : 520 l


    Spotreba paliva na ceste : 60 – 70 l / 100 km


    Spotreba pri pohone čerpadiel : 20 l / MH


    Most : typ nožnicový koľajový


    Zovretý v mm : dĺžka : 9500 / šírka : 3300


    Rozovretý v mm : dĺžka : 18000 / šírka : 3300


    Únosnosť : 50t.


    PM-55 sa po železnici prepravuje na dvoch železničných vozňoch Px alebo Paon tak, že podvozok sa uloží na jednom vozni a most v zovretom stave na druhom vozni.



    Zdroj : Vojenské mosty a zásobovanie vodou SVŠT Bratislava 1984
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#254293Verze : 0
    Avatar
    Základní operace vozidla PM-55:


    - složení sevřeného mostu na terén
    - naložení sevřeného mostu na nosič
    - sejmutí položeného z překážky
    - položení mostu na překážku
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#47631Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pohled z boku, na kterém je zřejmé, že uložení mostovky v teto konfiguraci vylučuje její položení z přepravního podvozku.

    Foto ze sbírky autora


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#47633Verze : 0
    MOD
    Avatar
    3/4 zepředu


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#47634Verze : 0
    MOD
    Avatar
    pohled zezadu


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#47635Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...





    (ATOM)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#51525Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pro položení mostu přes překážku se nejprve most musel složit na zem a opět naložit ale v opačné poloze. Jinak položení mostu přes překážku se provádělo jen v nezbytných případech.

    Most v poloze pro položení přes překážku

    Pokládka mostu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#139077Verze : 0
    Avatar
    PM-55: V případě ,že je vyjimečně potřeba přesunout PM-55 s obráceně naloženým mostem k překážce na větší vzdálenost ,je nutné jet velmi opatrně max.rychlost 15km/h a né dál než 3 km ,vzhledem k velmi vysokému zatížení nosného rámu nástavby.Když se k tomu přidá veškerá váha na přední dvojnápravě,vometený vzorek pneu,váha radlice vpředu tak bych s tím ani dál jak 3 km nejel Rolling Eyes


    Beteer
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#155876Verze : 0
    Avatar
    ...






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#168775Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Foceno na akci Ženijní den-Lešany 2006.
    zdroj:soukromý archiv


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#224081Verze : 0
    Avatar
    Dostal se mi, mimo jiné, do rukou zajímavý předpis na trenažér PM-55 psaný Azbukou. Přikládám něco fotek.












    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#235103Verze : 0
    Avatar
    24.5.2010 - Slovenský PM-55 počas operácie Daždivý mrak


    Položenie zabezpečili príslušníci ženijnej roty 2. mechanizovanej brigády Prešov


    foto: (c) www.mil.sk

    (c) www.mil.sk

    (c) www.mil.sk

    (c) www.mil.sk
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#360007Verze : 0
    MOD
    Avatar
    PM-55 (VPZ 139 92-95) od 73. tankového praporu, Tankový den, Vojenské technické muzeum, Lešany, 1.9.2012.

    Zdroj: Vlastní foto Lešany 1. září 2012

    Zdroj: Vlastní foto Lešany 1. září 2012

    Zdroj: Vlastní foto Lešany 1. září 2012

    Zdroj: Vlastní foto Lešany 1. září 2012

    Zdroj: Vlastní foto Lešany 1. září 2012


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#489980Verze : 0
    Avatar
    Tak vám nevím, ale první fotka od M.Smíška dokazuje že most mohl být naložen i opačně. Nevím však jestli na každý přepravník a zda se tak činilo. Přepravník na fotce by však byl schopen mostovku i položit, protože ji má ve stejné konfiguraci jako MT-55.
    Smola P.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#77421Verze : 0
    Avatar
    Konfigurace jistě odpovídá, leč postup, který vidíme na zmíněném obrázku, zcela jistě z rozložení mostu nevedl. Stačí se podívat na to, pod jakým úhlem je nyní most vůči zemi, pokud by se měl rozložit, tak by v tuto chvíli musel být již rozevřen, což není a tudíž se domnívám, že most je také jen složen na zem následné pro použití s MT-55.


    Jestli se spíše ten most takhle neskládá běžně... Víte někdo, jak doopravdy vypadá postup vyložení?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#83389Verze : 0
    Avatar
    Postup skládání mostu jsem viděl na Libavé. To si MT-55 přijede k překážce, potom položí část mostovky hydraulikou na zem a zvedne ji do skoro 90stupňů. poté se mostovka začne otevírat a zároveň se pomalu sklápět kousek nad zemí až do úplného otevření. Jakmile je mostovka úplně otevřená, tak se položí na zem. Ale ta tatra by si s tím asi neporadila, protože ten mosťák je i přes svou váhu docela dost zvedlý zadní částí nad terénem. - pozn. buko1: uvedený text je nepravdivý a je vyvrátený ďalšími informáciami (vrátane trenažéra).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#103657Verze : 0
    Avatar

    Citace - Lowpass :

    Konfigurace jistě odpovídá, leč postup, který vidíme na zmíněném obrázku, zcela jistě z rozložení mostu nevedl. Stačí se podívat na to, pod jakým úhlem je nyní most vůči zemi, pokud by se měl rozložit, tak by v tuto chvíli musel být již rozevřen, což není a tudíž se domnívám, že most je také jen složen na zem následné pro použití s MT-55.


    Jestli se spíše ten most takhle neskládá běžně... Víte někdo, jak doopravdy vypadá postup vyložení?



    Já jsem s tímto přepravníkem jezdil na vojně. V první řadě je potřeba říct, že tato souprava PM55 sloužila prioritně jako přepravník záložního mostu pro mostní tank MT55. Přeprava mostu probíhala normálně tak jak je na fotografiích výše v tomto fóru, tj. špičkami dopředu, kdy byl most naložen a zajištěn zámky a kolíky pomocí hydrauliky. V případě, že se chtěl most jen složit na zem, kde si ho pak naložil mostní tank, stačilo jen sklopit zadní podpěru, uvolnit zámky a lano, přizvednout středový sloup a most spustit po kladkách na zem.
    V případě že se chtěl most postavit pomocí samotného přepravníku PM55, najelo se do mostu opačně. Zadní opěra se sklopila, most se napíchnul do výběrů v podpěře a hydraulický válec s hákem se zahákl do táhla v mostu. Umístila se rozporka pro lano, lano se zapojilo do rozporky v mostu. Poté se zvedl středový sloup. Navijákem se most zvedl až do polohy (90°), kdy se opřel o vztyčený sloup a poté se pomocí sloupu a navijáku položil až na samotné auto. Zůstal tak naložený na autě opačně jak je vidět na další fotce. Takto se pak najelo k překážce, kterou bylo potřeba přemostit. Most se pomocí středového sloupu znovu vztyčil a zároveň přidržoval napnutým lanem. V poloze 90°se pak pomocí zaháklého hydraulického pístu, který se zatahoval, začalo s rozevíráním mostu a jeho postupným pokládáním pomocí navijáku a lana. Most samotný má v sobě kladky a lana a pomocí tohoto nůžkového mechanismu dochází k jeho rozevírání. (Krásně je to vidět na fotkách s modelem)
    Možná jsem to nenapsal dost pochopitelně, ale v praxi to není složité. Jen je potřeba aby auto při pokládce stálo na tvrdém povrchu a alespoň trochu na rovině jinak dojde k vyháknutí lana z kladky a k pádu mostu, což se mi několikrát také podařilo. Nebylo to nic příjemného, při pádu to vymrští celý zadek auta asi 1m do vzduchu Smile Jednou se mi z toho utrhla i radiostanice v kabině a pak jsem ji lovil pod sedadlem spolujezdce Smile
    Dále je zde výše napsána další nepřesnost a to že se most mohl pokládat přímo z kabiny. Možné to samozřejmě je, ale nepraktické.
    Most pokládal strojník, který tvořil posádku spolu s řidičem (já byl na všechno sám). V bočním kastlíku vedle dveří řidiče pak byla uložena ovládací skříňka (cca30x20x10cm) na kabelu cca 10m dlouhém navinutém na zabudované špulce, pomocí tohoto ovládání se pak most pokládal. V kabině bylo samozřejmě druhé pevně zabuduvané ovládání (na fotce je vidět, je to ta skříňka uprostřed za předním oknem), ale to se nepoužívalo, nebylo to praktické protože z kabiny nebylo dobře vidět na pokládku mostu, což vyžadovalo trochu zručnosti a citu.
    Při štábních prověrkách jsem pokládal most přes překážku na čas. Počítalo se to z již připraveného mostu (opačně naloženému) vč. najetí k překážce, položení a odjetí od položeného mostu.


    Pro víc informací mi klidně pošlete e-mail a pokud někdo tento přepravník vlastníte, rád bych ho zase někdy viděl. E-mail: beebo@seznam.cz Samozřejmě bych uvítal i nějaké další fotky nebo manuál k mostu a jeho pokládce.


    L.Bílek, Plzeň


    Fotografie vlastní.



    Vážený pane kolego,
    dovolil jsem si sloučit vaše fotografie a text.


    Moderátor Jiří Tintěra


    Fotka z vojny - Janovice nad Úhlavou 1993

    Fotka z vojny - Janovice nad Úhlavou 1993
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#504036Verze : 0
    Avatar

    Citace - Lowpass :

    Konfigurace jistě odpovídá, leč postup, který vidíme na zmíněném obrázku, zcela jistě z rozložení mostu nevedl. Stačí se podívat na to, pod jakým úhlem je nyní most vůči zemi, pokud by se měl rozložit, tak by v tuto chvíli musel být již rozevřen, což není a tudíž se domnívám, že most je také jen složen na zem následné pro použití s MT-55.


    Jestli se spíše ten most takhle neskládá běžně... Víte někdo, jak doopravdy vypadá postup vyložení?



    Tato fotografie znázorňuje nakládání mostu na přepravník PM55.
    Jedná se o úkon, kdy bylo zadní podpěrou najeto do mostovky a kdy pomocí kladky na vztyčeném středovém sloupu a lana dochází k převrácení mostu na vozidlo. Takto obráceně naložený most je pak připraven k najetí k překážce a k jeho následnému položení.
    Celý tento úkon pak popisuji výše.
    S pozdravem L.Bílek
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#504082Verze : 0
    Avatar
    Našel jsem perfektní video, které vyčerpávajícím způsobem odpoví na všechny výše položené dotazy.





    S pozdravem L.Bílek, Plzeň
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13328#504085Verze : 0