SOV - GSP (pásové samohybné soulodí)

GSP (GSP-55)
(ГСП - Гусеничный самоходный паром)


Pásové samohybné soulodí je určeno pro přepravu těžké bojové techniky přes stojaté nebo tekoucí vodní překážky, sestává ze dvou samohybných polosoulodí (pravého a levého). Každé polosoulodí se skládá z nosiče, pontonu, rampy vozovky, stykového mechanismu a hydraulického systému.



Charakteristika a použitie:
Pásové samohybné súlodie GSP je určené pre prepravu tankov, samohybných diel a iných bremien do hmotnosti 52 t vlastným pohonom pomocou rámp súlodia.
Súlodie a sa skladá z dvoch samostatných polosúlodí - pravého a ľavého. Každé polosúlodie sa skladá z: - nosiča
- pontónu
- rámp
Pásové hnacie mechanizmus mu umožňuje samostatný presun po súši i po vode. V dopravnej polohe je pontón uložený nad nosičom a rampy sú zložené v strednom skosenom vybraní pontónu.
Pravé a ľavé polosúlodie a tiež ich nosiče a pontóny sa nedajú navzájom zameniť, odlišujú sa rozmiestnením uzlov a agregátov.


Rozvinovanie súlodí sa vykonáva iba na vode a to tak, že sa obe polosúlodia najprv spoja lanom, navijakom s ručným pohonom a špeciálnym mechanickým stykovacím zariadením (stykujú sa) a potom sa vyklopia pontóny a rampy (pätné a koncové) pravého a ľavého polosúlodia pomocou hydraulickej sústavy ovládanej z miesta vodičov. Základné operácie, stykovanie, vyklápanie pontónov a rámp, sú mechanizované a vykonáva ich osádka polosúlodí.
Súlodie GSP sa skladá z dvoch samostatných polosúlodí - pravého a ľavého. Každé polosúlodie má tieto hlavné časti:
- trup nosiča
- pontón s rampami
- poháňací mechanizmus
- prevodový mechanizmus
- podvozok
- propulzné zariadenie a kormidlá
- vozovku a rampy
- hydraulický systém
- stykovací mechanizmus
- zariadenie pre ovládanie pohybu na súši a na vode
- elektrickú výstroj
- zariadenie na čerpanie natečenej (stokovej) vody
- špeciálnu výstroj
- záložné diely, náradie a príslušenstvo


Trup nosiča
Trup nosiča slúži k rozmiestneniu agregátov a mechanizmov nosiča polosúlodia a k rozmiestneniu osádky. Zároveň prenáša všetky prevádzkové zaťaženia a zaisťuje plavebné schopnosti polosúlodia. Člení sa na 3 priestory:
- vodičský
- priestor poháňacieho mechanizmu
- zadný priestor nosiča
Základné časti trupu nosiča sú:
- kostra trupu
- dno trupu (s montážnymi otvormi)
- 2 tunely lodných vrtúľ
- 2 nosníky vozovky (predný a zadný)
- obšívka trupu
- krycie panely priestoru poháňacieho mechanizmu
- stykovací mechanizmus (člnok s puzdrom, vodiace puzdro, zatvárací mechanizmus, navijak a náhon zatváracieho mechanizmu a navijaku),
- žalúzie (k regulácii chladiaceho vzduchu na chladiče)
- ochranné sklá (2 predné odklopné a 2 pevné bočné)
- vlnolam
- vetrací otvor s krytom (pre prívod vzduchu vodičovi)
- odnímateľná sedačka vodiča a osádky


Pontón s rampami
Pontón je uzatvoreným celkom z oceľového plechu s výstuhami, jeho objem zabezpečuje potrebný výtlak. Je vyplnený doskami z penového polystyrénu o hustote 40 kg.m3. Je spojený kĺbom s nosičom polosúlodia a v prepravnej polohe je umiestnený nad nosičom v polohe dnom hore. Vnútri pontóna sú hydromotory s potrubím a sacie potrubie obvodu čerpadla stokovej vody, na ktoré sa pripevňuje koncovka ohybnej hadice.
Pontóny ľavého a pravého súlodia sa vzájomne líšia symetrickým rozmiestnením vozoviek, nie sú vzájomne zameniteľné.
Pontón sa skladá z:
- kostry tvorenej nosníkmi vozovky
- 28 rebier rámovej konštrukcie z uholníkov a výstuh kostry
- paluby
- dna
- obšívky


Rampy (na každom pontónu 2 - sú vzájomne spojené oceľovými lankami, ktoré zabezpečujú ich súčasné vyklápanie) slúžia k nakladaniu a vykladaniu bremien. Sú spojené kĺbmi s nosníkmi vozovky pontóna. Rampy sú riešené ako konštrukcia priehradového typu.
Každá rampa je tvorená:
- pätnou rampou
- koncovou rampou
- oceľovými ťahadlami, ktoré spojujú pätnú a koncovú časť


Elektrická výstroj
Elektrická výstroj zabezpečuje prípravu motora na prevádzku (predmazanie, ohriatie pomocou ohrievača), spúšťanie a kontrolu chodu motora, zvukovú a svetelnú signalizáciu, vnútorné a vonkajšie osvetlenie súlodia, napájanie rádiovej stanice a elektrického ovládacieho mechanizmu vyklápania pontónu, rámp a zámkov rámp, činnosť elektrického stierača skiel.


Do elektrickej výstroje patria:
- a.) zdroje elektrického prúdu:
- 2 akumulátory, každý 12 V, 140 Ah sériovo zapojené
- dynamo na jednosmerný prúd 1,5 kW pri 28 V s derivačným budením
- regulačné relé a odrušovacím filtrom
- b.) spotrebiče elektrického prúdu:
- elektrický spúšťač 11 kW 24 V
- elektromotor olejového čerpadla
- elektromotor plniaceho čerpadla PHM
- elektromotor a indukčná cievka ohrievača
- húkačka
- elektrický stierač skiel
- 6 elektromagnetov posúvačových rozvádzačov hydrauliky
- vnútorné, vonkajšie a núdzové osvetlenie
- c.) pomocné prístroje:
- odpojovač akumulátorov
- poistková skrinka s poistkami
- predná prístrojová doska (pred vodičom)
- bočná prístrojová doska s 9 tepelnými (bimetalovými) poistkami, prepínačmi svetiel a hydrauliky, kontrolnou žiarovkou ohrievača motora a voltampermetrom
- vypínače, tlačidlá, prepínače
- d.) kontrolné prístroje:
- tlakomer
- 2 elektrické teplomery (oleja a chladiacej kvapaliny motora)
- voltampérmeter (0 - 30 V a 30 - 0 - 60 A)
- elektrický otáčkomer motora
- e.) elektrická sieť polosúlodia
- elektrické vedenie
- armatúra (priechodky, zásuvky, rozdeľovače a pod.)


Záložné diely, náradie a príslušenstvo
Záložné diely, náradie a príslušenstvo patria do súpravy potrebnej pri technickom ošetrovaní a opravách súlodia, ďalej tiež náradie a príslušenstvo zabezpečuje prevádzku GSP.
Okrem toho sem patrí:
- vyväzovacie prostriedky
- záchranné prostriedky (3 + 2 záchranne vesty)
- kotva
- hasiaci prístroj (2 l, penový)
- plniace elektrické čerpadlo MZA-3 (na PHM, núdzovo tiež na dezaktiváciu a umývanie)




Technicko-taktická data
Celková hmotnost: 34 t
Hmotnost jednoho polosoulodí: 17 t
Maximální břemeno: 52 t


Osádka: 6 mužů (3 muži na jednom polosoulodí)


Motor: 8D6
- 6 válec, naftový, 4 dobý
- výkon: 176 kW


Motor 8D6 je odvodený od tankového motora V6 = 6 valcový, radový, štvortaktný, naftový s priamym vstrekovaním paliva a kvapalinou chladený. Je umiestnený v strednej časti nosiča polosúlodia.


Podvozok sa skladá z:
- pohybového mechanizmu
- závesného mechanizmu


Pohybový mechanizmus slúži na zmenu otáčavého pohybu hnacieho kolesa na priamočiary pohyb polosúlodia. Skladá sa z:
- 2 koľajových pásov
- 2 hnacích kolies
- 14 pojazdových kolies
- 2 napínacích kolies s napínacím mechanizmom pásov


Závesný mechanizmus zabezpečuje plynulú jazdu polosúlodia, pri jazde v teréne tlmí nárazy a otrasy od nerovností. Závesný mechanizmus je torzné (skrutne), nezávislé a skladá sa zo 14 uzlov, ktoré sú každé tvorené:
- držiakom
- vahadlom s pružným obmedzovačom a tlmičom
- torznou (skrutnou) tyčou


Rychlost:
- maximální: 40-45 km/h
- průměrná v terénu: 18 - 27 km/h
- maximální rychlost ve vodě: 6 - 10 km/h


Jízdní dosah: 200 - 350 km
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) -


SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) -


SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) -


SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#49195 Verze : 1
...
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) -


SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Stroje ČSLA (ATOM)

Stroje ČSLA (ATOM)
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#58592 Verze : 0
...
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Pravděpodobně íránský GSP-55 zachycený během Irácko-íránské války (Epic of Holy Defence - www.hemaseh.com)

Pravděpodobně íránský GSP-55 zachycený během Irácko-íránské války (Epic of Holy Defence - www.hemaseh.com)
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#99489 Verze : 0
Východonemecké súlodie na cvičení...
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - pib-11.de

pib-11.de
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#101889 Verze : 0
Zdroj : ATOM 1983 č.11
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Rozkladanie súlodia.

Rozkladanie súlodia.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#254681 Verze : 0
Pásové samohybné súlodie GSP bolo do výzbroje ČSĽA zavádzané od roku 1963, jednalo sa o 4 kusy.


Vysvetlivka :


GSP - " guseničnyj samochodnyj parom ".


parom = trajekt.


Zdroj : Československá lidová armáda na Rýnu - K. Štěpánek - P. Minařík NV Praha 2007
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#311393 Verze : 1
GSP-55 ve Vojenském historickém muzeu v Piešťanoch 2010.


Zdroj: vlastní foto
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Foto: Jaroslav Matoulek

Foto: Jaroslav Matoulek
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Foto: Jaroslav Matoulek

Foto: Jaroslav Matoulek
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#371413 Verze : 0
Pásové samohybné súlodie GSP je určené pre prepravu tankov, samohybných diel a tankov s mechanickými odmínovačmi – tralmi.


Mechanizácia súlodí :


- nakladanie tankov samohybných diel na súlodie – vlastným pohonom jazdou vpred pomocou rámp, nakladanie tankov s tralom jazdou vzad,
- vykladanie tankov a samohybných diel zo súlodia – pomocou rámp, vlastným pohonom, jazdou vpred,
- riadenie vyklopenia pontónu a rámp – diaľkové z miesta vodiča,
- spôsob spojenia polosúlodí v súlodie – lanom, navijakom s ručným pohonom.


Podvozok


- pásový – 2 pásy s malými článkami ( z tanku PT-76),
- počet článkov v každom páse : 104,
- šírka pásu : 360 mm,
- hnacie kolesá : 2 z dvoma ozubenými vencami ( z tanku PT-76),
- pojazdové kolesá : 14 – jednoduché s pryžovými obručami ( z tanku PT-76),
- počet torzných tyčí : 14.


Hlavné technické údaje :


Motor : typ 8D6


Obsah valcov : 19100 cm³
Výkon : 240 k pri 1800 ot./min.


Doba nepretržitej prevádzky : 13 -17 MH



Súlodie


Rozmery v mm:


Dĺžka : 12000
Šírka : 12630 po okraj pontónov / 21460 po okraj vyklopených rámp,
Šírka vozovky : 3540


Ponor : 970 bez zaťaženie / 1500 so zaťažením,


Min. hĺbka vody s nákladom : 1000


Hmotnosť v kg : 34000
Užitočné zaťaženie : 52000



Polosúlodie


Rozmery v mm:


Dĺžka : 12000
Šírka : 3240
Výška : 3200


Rozchod pásov : 2620
Svetlosť : 350


Ponor : 1540 k preveseným pásom
Min. hĺbka vody s nákladom : 1000


Hmotnosť v kg : 17000


Spotreba paliva : 28 – 35 l / MH


Osádka : 3 muži




Zdroj : Žen-24-8 Pásové samohybné súlodie GSP – predpis ČSĽA, Praha, 1966
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - GSP - popis.

GSP - popis.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Polosúlodie.

Polosúlodie.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Súlodie GSP.

Súlodie GSP.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Popis súlodia.

Popis súlodia.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Súlodie - pohľad zpredu.

Súlodie - pohľad zpredu.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Dno pontónu.

Dno pontónu.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Pontón - popis.

Pontón - popis.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - Trup polosúlodia.

Trup polosúlodia.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#373052 Verze : 0
Na snímke sú egyptské súlodia GSP nasadené v Arabsko-Izraelskom konflikte v roku 1973. V popise snímky je uvedené Soviet PT-8 Pontoon-Laying Tracked Carrien based on K-61 Persdonnal Carrying Vehicle.


Zdroj: AFV G2 Voleme 5 Number 1 (December 1974); Baron Publishing Company

SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - GSP-55, Egypt 1973

GSP-55, Egypt 1973
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#548526 Verze : 4

Diskuse

V službách armády SR.....


Citujem zo stranky tatratruck.sk


Dňa 25. júna 2003 v jednom nemenovanom meste menom Sereď dostali vojaci ženijného útvaru správu, že na železničnej stanici na nich čaká pásový nosič pontónov, ktorý treba dopraviť na útvar. Veliteľ zavelil, vojaci naštartovali T815, zapriahli vlek a hurá na stanicu. Na stanici prebehlo všetko bez závad. Súprava vyrazila na spiatočnú cestu. Pri výjazde na železničný nadjazd ale súprave z vedľajšej cesty vybehlo pod kolesá osobné auto bez ŠPZ s posádkou zloženou z našich tmavších spoluobčanov. Aby vodič ťahača nebol obvinený z rasizmu, súpravu "zašliapol" a zastavil prakticky na metri. Osobné auto zmizlo za zákrutou za rachotu padajúceho pontónového nosiča :


Uz iba doplním, že nasledovala zaujímava záchrana. Viac info na horeuvedenej stránke.
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - www.tatratruck.sk

www.tatratruck.sk
SOV - GSP (pásové samohybné soulodí) - www.tatratruck.sk

www.tatratruck.sk
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#99909 Verze : 0
A kdyz uz tady mame takove dve krasne fotky, dokonce oba pravoboky, muzete mi vazeni znalci sdelit, ktera cast soulodi je prava a ktera leva? Proste podle ceho se to na prvni pohled pozna.


Pokud to vidim spravne, pak horni obrazek je PRAVA a spodni LEVA cast. A cim se to spojuje?
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#371418 Verze : 0
Opraveno autorem, protože původní verze byla zavádějící.

Můžeme Very Happy
Pozná se to podle závěsů vyklápěcího pontonu.

Snímek 550-01 je záběr zprava na pravou část soulodí.
- jsou vidět závěsy upevňující ponton k trupu
- ponton se vyklápí směrem doprava (k fotografovi)
- můstky jsou složené pod pontonem

Snímek 550-02 je záběr zprava na levou část soulodí
- tímto bokem přiráží transportér k druhé části soulodí
- ponton se vyklápí směrem doleva (k plotu)
- je vidět mechanizmus vyklápění nájezdových můstků
- můstky jsou ty "desky" ve výřezu pontonu
URL : https://www.valka.cz/SOV-GSP-pasove-samohybne-soulodi-t13544#371421 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více