Messerschmitt Bf 109

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 591 příspěvků vloženo, 2202 editováno a 397 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Messerschmitt Bf 109

přehled verzí

    Avatar
    Messerschmitt Bf 109
    Přehled verzí


    Ne zcela úplná vývojová řada Bf 109 se stručným popisem rozdílů oproti předchozí verzi a pokusem o časovou následnost, což není dokonalé protože např. výroba G a K řady se časově překrývala. atd.




    Bf 109 V-1
    absolvoval první let v září 1935; jako motor byl použit motor Rolls-Royce Kestrel (695 koní).



    Bf 109 V-2 a V-3
    Na rozdíl od V-1 obdržely motor Junkers Jumo 210A a V-3 dva kulomety MG 17.



    Bf 109 B-0
    První předsériový letoun na bázi V-4 s dvěma kulomety na krytu motoru a jedním střílejícím osou vrtule.


    Bf 109 A



    Bf 109 B-1
    První sériový model s motorem Jumo 210Da, kulomet střílející osou vrtule je odstraněn kvůli přehřívání.



    Bf 109 B-2 (neoficiální označení)
    Dvoulistá dřevěná nestavitelná vrtule je nahratena kovovou stavitelnou též dvoulistou vrtulí. Verze byla bojově nasazena ve Španělsku.



    Bf 109 C-1
    Nový motor Jumo 210 G, do křídel zabudován další pár kulometů MG 17.



    Bf 109 C-2
    Doplněn kulomet střílející osou vrtule.



    Bf 109 D-0 a D-1
    Nový motor Daimler-Benz DB 600A (986 PS), třílistá vrtule, 20 mm kanon MG FF střílející osou vrtule, kulomety zredukovány na 2 nad motorem.


    Bf 109 D-2
    Kulomety doplněny o 2 v křídlech.



    Bf 109 D-3
    Kulomety v křídlech nahrazeny kanony MG FF.



    Bf 109 E-0
    Motor DB 601A s (1050 PS), výzbroj 4 kulomety MG 17.



    Bf 109 E-1
    Přímé vstřikování paliva do motoru, většina strojů vyzbrojena 2 kulomety MG 17 a 2 kanony MG FF v křídlech, část dle standardu E-0.



    Bf 109 T-0 a T-1
    Upravená verze pro službu na letadlové lodi se záchytným hákem (T-1), zesílenými brzdami a mírně větším rozpětím.



    Bf 109 E-3
    Nový motor DB 601Aa (1175 PS), v kabině zesílen ochraný štítek pilota, plánovalo se umístění kanonu pro střelbu osou vrtule.



    Bf 109 E-4
    Bez motorového kanonu, a zvýšená rychlost střelby křídelních kanonů.



    Bf 109 E4/N
    Nový motor DB 601N - zvýšeno oktanové číslo potřebného paliva. (1270 PS).



    Bf 109 E4/Trop
    Protiprachové filtry nasávání vzduchu do motoru zesíleny.



    Bf 109 E-5
    Fotoprůzkumná verze na bázi E-4 s kamerou Rb 50/30.



    Bf 109 E-6
    Fotoprůzkumná verze jako E-5 ale s motorem DB 601N.



    Bf 109 F-0
    Motor DB 601E, zjemněna geometrie krytu motoru, rozšířeny nosné plochy a zaobleny na koncích. Odstraněny podpěry na ocasních výškovkách.



    Bf 109 E-7
    Následník E-4, vybavený možností závěsu přídavné nádrže (250 l.) nebo bomby (250 kg SC) pod trup.



    Bf 109 E-8 a E-9
    S motorem DB 601E (1350 PS), E-9 ve fotoprůzkumné úpravě.



    Bf 109 F-1
    Znovu zaveden kanon střílející osou vrtule nahrazující křídelní kanony.



    Bf 109 F-2
    Kanon MG FF nahrazen MG 151/15.



    Bf 109 F-4
    MG 151/15 nahrazen MG 151/20, vylepšena ochrana samosvorných nádrží a pilotní kabiny.



    Bf 109 G-0
    Nový motor DB 605A.



    Bf 109 F-2/Trop
    S protiprachovými filtry.



    Bf 109 F-4/Trop
    S protiprachovými filtry.



    Bf 109 F-4/B
    Stíhací bombardovací verze se závěsy pro SC 250.



    Bf 109 F-3
    Motor DB 601E s benzínem o nižším oktanovém čísle než DB 601N u verzí F-1 a F-2.



    Bf 109 F-5
    Průzkumná varianta bez kanonu s vertilální kamerou.



    Bf 109 F-6
    Průzkumná varianta, bez žádné výzbroje, vybavená pouze kamerami.



    Bf 109 F-4/R1
    Dva MG 151/20 v gondolách pod křídly.



    Bf 109 G-1
    U motoru DB 605A-1 se používala přetlaková kabina.



    Bf 109 G-3
    Stejná jako G-1, rádiový přístroj FuG 7a nahrazen FuG 16z.



    Bf 109 G-2/R-1
    Pro větší světlost podvozku při startech z podvěšenou přídavnou nádrží nebo bombou používáno odhazovatelné kolo, které nahrazovalo ostruhové.



    Bf 109 G-4
    Stejný jako G-2, se změněným rádiovým vybavením jako G-3.



    Bf 109 G-1/Trop
    Kvůli chladícím problémům nahrazeny kulomety MG-17 za MG 131 ráže 13 mm.



    Bf 109 G-5
    MG 131 standardní výzbrojí, zařízení GM-1 na krýtkodobé zvýšení výkonu motoru).



    Bf 109 G-5/R-2
    Dva 30 mm kanony pro možnost zavěšení v gondolách pod křídly.



    Bf 109 G-6
    30 mm ráže pro kanon střílející osou vrtule.



    Bf 109 G-6/R-1
    Stíhací-bombardovací varianta.



    Bf 109 G-6/R2
    Podvěšeny rakery WfrGr21 pro nasazení proti bombardovacím svazům.



    Bf 109 G-6/R-4
    30 mm kanony Mk 108 do křídlových gondol.



    Bf 109 G-6/R6
    20 mm kanony Mk 108 do křídelních gondol.



    Bf 109 G-8
    Průzkumná verze vyzbrojená pouze motorovým kanonem a vertikální kamerou.



    Bf 109 H-1
    Úprava pro stíhání ve velkých výškách s prodlouženými křídly.



    Bf 109 G-7
    Pokusná verze na bázi modifikací U-2 a U-4.



    Bf 109 G-12
    Dvoumístná varianta pro výcvik, stejně se přestavěly některé G-1, G-5 a G-6.



    Bf 109 G-6/N
    Pro "Wilde Sau" upravená G-6/R6 s potlačenými výfukovými plameny a radarem FuG Naxos Z pro noční mise.



    Bf 109 G-14
    Vylepšená G-6 se zařízením MW-50 nebo GM-1 pro vstřikování do motoru.



    Bf 109G-10
    Motor DB 605D (2000 PS), u části zjednodušený kryt kabiny.



    Bf 109 G-10/R-1
    Stíhací-bombardovací varianta.



    Bf 109 G-10/R-2
    Motor DB 605DB, bez kulometů a s kamerou pro průzkumné účely.



    Bf 109 G-10/R-6
    Dodatečné 20 mm kanony pod křídly proti bombardovacím svazům.



    Bf 109 K-0
    Výzbroj 1x kanon Mk 120 v motoru a 2x kanon MG 151/15 nad motorem, zatahovatelné struhové kolečko.



    Bf 109 G-14/U4
    Zvětšený podíl dřevěných částí kormidla.



    Bf 106 G-16
    Pancéřovaný olejový chladič.



    Bf 109 K-2
    Motor DB 605ASCM nebo DB 605DBCM (s GM-1).



    Bf 109 K-4
    Přetlaková kabina, 30 mm kanon měl být změněn z Mk 108 na Mk 103.



    Bf 109 K-6
    Bitevní verze s 30 mm kanony v gondolách oproti verzi K-4 a s motorovými kanony 15 mm nahrezenými kulomety ráže 13 mm.



    Bf 109 K-14
    Motor DB 605L, výzbroj zredukována na 1x Mk 103 (kanon) a 2x Mk 131 (kulomety).




    Používané pojmy:


    /R (Rüstsatz - tovární) - doplňková výzbrojní nebo výstrojní sada
    /UR (Umrüstsatz - polní) - používá se častěji pouze jako /U, doplňková výzbrojní nebo výstrojní sada
    /Z - vstřikování kysličníku dusného (zařízení GM-1)
    /N - noční stíhací varianta
    /Trop - varianty pro službu v severní Africe vybavené protiprachovými filtry na vzduchovém sání
    /AS - pojmenování podle použité varianty motoru, v tomto případě optimalizovaného pro výšky


    MW-50 - vstřikování směsy methanolu a vody pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru
    GM-1 - vstřikování kysličníku dusného pro krátkodobé zvýšení výkonu motoru
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13712#50787Verze : 5
    MOD
    Avatar
    Bokorysy prototypů Bf 109 V


    Zdroj: Vojna v vozduche č.08 Messerschmitt Bf 109 časť 1


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13712#379930Verze : 0
    MOD
    Avatar
    U Bf-109G-2/R-1 ten popis poněkud nesedí. Jediná varianta Bf-109 (respektive Bf-109G) s odhazovací záďovou podvozkovou nohou se jmenuje Fieseler & Skoda FiSK 199. Odhazovací podvozková noha byla namontována pro potřebu podvěšení a nesení 500kg bomby na centrálním závěsníku. Letoun dále nesl dva podkřídelní závěsníky pro přídavné palivové nádrže.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/13712#201120Verze : 0