Mikulin AM-34

přehled verzí
Verzie motora Mikulin AM-34:


Spojené M-34
Projekt dvoch spriahnutých motorov M-34, ktoré mali poháňať spoločnú vrtuľu, boli určené pre projekt lietadla Kalinin K-7, nakoniec sa nevyrábal.


M-34F
Malokusová séria postavená v roku 1933 s výkonom 620 kW (830 HP).


M-34R
Verzia R (Reduktor) bola vybavená redukčnou prevodovkou. Motor mal výkon 600 kW (800 HP) a hmotnosť 670 kg. Štátnymi skúškami prešiel v máji 1933 a vo výrobe zostal do konca roka 1939.


M-34RD
Šlo o verziu M-34R (D ako Daľnyj) určenú pre lietadlá s veľkým doletom - ANT-25 a Tupolev TB-3, ktoré boli určené na transport VIP osôb. Bolo vyrobených okolo 50 motorov (10 ks pre ANT-25 a 50 pre TB-3), pri ktorých sa dohliadalo na kvalitu výroby a na menšie tolerancie. Boli vybavené karburátormi K-34RD. Otáčky motora boli zvýšené tak, aby motor dodával výkon 830 koní.


M-34N
(N ako Nagnetateľ "alebo preplňovaný) Jeho vývoj sa začal v roku 1931, ale konštrukcia jeho dvojstupňového kompresora sa ukázala nespoľahlivou. Ako náhrada bol vyvinutý v kancelárii CIAM jednorýchlostný odstredivý kompresor, ktorý sa začal testovať v novembri 1933. Jeho výroba začala v septembri 1934. Bol navrhnutý ako vymeniteľný modul a bolo ho možné inštalovať aj na iných verziách motora M-34. Motor mal menovitý výkon 610 kW (820 HP). V rokoch 1938-1940 bol pre motor vyvinutý a testovaný kompresor PTK, nakoniec však nebol prijatý do výroby.


M-34NA
Oproti verzii N došlo ku predĺženiu životnosti niektorých komponentov motora a drobným úpravám. Motor mal rovnaký výkon ako pôvodná verzia.


M-34RN
Na motor verzie R bol zamontovaný kompresor z verzie N. Motor dával rovnaký výkon ako verzia N. Počas štátnych skúšok motora v septembri 1934 došlo ku prepáleniu piestov motora.


M-34RA
Šlo o verziu M-34R s rovnakými zmenami a výkonom ako pri motore M-34NA.


M-34RNA
Verzia M-34RN so všetkými zmenami zavedenými u modelov NA a RA. Motor mal rovnaký výkon ako pred tým, ale jeho hmotnosť sa zvýšila na 748 kg. Prvý let s týmto motorom absolvoval TB-3 v máji 1935. Jeho výroba začala koncom roka 1935.


M-34NB
Šlo o vylepšenú verziu M-34NA, kde došlo k zosilneniu kľukovej skrine, odľahčeniu kľukovej hriadele, upraveným nosom a vylepšeným kompresorom. Výkon motora zostal rovnaký, ale jeho hmotnosť klesla na 638 kg. Na prototype lietadla Polikarpov R-Z bolo v roku 1936 testované turbodúchadlo TK-1.


M-34RNB
Reduktorová verzia modelu NB s odľahčenou reduktorovou prevodovkou. Motor mal rovnaký výkon, ale jeho hmotnosť klesla na 725 kg. Vyrábal sa od októbra 1935 do konca roka 1939).


M-34P
(P ako Pušečnyj). Šlo o verziu RN upravenú pre uloženie hlavne kanóna medzi radmi valcov a strieľajúci dutým hriadeľom prevodovky motora. Špecifikácie na motor boli vydané v auguste 1934, ďalšie podrobnosti ale nie sú známe.


M-34NV
(N ako Neprosredsvennyj vprysk) Verzia s priamym vstrekovaním paliva. Testovaním na pozemnej stolici prešiel motor v roku 1935 a prvý let absolvoval v roku 1937. Pre výrobu ale nebol prijatý. Jeho výkon dosahoval 735 kW (985 HP).


M-34RNV
Reduktorová verzia M-34NV.


AM-34RNV-TK
Prototyp bol postavený v roku 1938 vo verzii RNV s pridaním turbodúchadla TK-1. Menovitý výkon motora dosahoval 630 kW (850 HP) a jeho odhadovaná hmotnosť bola 810 kg


AM-34RS
Prototyp bol postavený v roku 1938 so zmiešaným chladením - vzduchom chladené rukávy(??) (sleeves) a etylén glykolom chladené hlavy valcov. Menovitý výkon motora dosahoval 890 kW (1200 HP).


AM-34NF
Prototyp s poháňaným odstredivým kompresorom a turbodúchadlom TK-1. Za letu bol testovaný v TB-3. Kompresný pomer bol 6,6:1 a výkon 735 kW (895 HP).


M-34N2B
Prototyp s turbokompresorom, dvoma turbodúchadlami a štyroma karburátormi K-4. Výkon motora 770 kW (1030 HP).


AM-34FRN
(F ako Forsirovannyj - zosilnený). Jeho vývoj začal v roku 1934, ale jeho vývoj nebol dokončený ani do roku 1938. Došlo k posilneniu kľukového hriadeľa, kľukovej skrine, súkolí a bočných spojov ojníc. Došlo k vylepšeniu kompresora a ku vybaveniu novými rozvodmi výfukových plynov. Karburátory sa presunuli za kompresor. Motor dosahoval výkon 890 kW (1200 HP). Bol vystavený na Parížskej leteckej výstave v roku 1937.


AM-34FRNA
Šlo o verziu M-34FRN vybavenú štyroma karburátormi.


AM-34FRNB
Verzia M-34FRN vybavená šiestimi karburátormi. Malá séria bola vybavená rozvodmi tlakového vzduchu dodávaného prostredníctvom externého kompresora. Systém ACN-2 (ACN - Aggregat centraľnogo nadduva) sa testoval na stroji Pe-8 v rokoch 1938-1939.


AM-34FRNV
Posledná hlavná varianta motora AM-34. Bola postavená v priebehu rokov 1938-1939. Došlo ku zmene konštrukcie kľukovej skrine, došlo k použitiu bronzových púzdier pre hlavné podpery. Nos kľukového hriadeľa bol dlhší, došlo k úprave mazacieho systému. Motor bol vybavený štyroma karburátormi. Odliatky ventilov boli zhotovené z horčíkovej zliatiny. Výkon motora zostal rovnaký, ale došlo k zvýšeniu jeho hmotnosti na 763,5 kg. Boli testované aj jeho varianty s priamym vstrekovaním paliva a dvoma turbodúchadlami TK-1, neboli však prijaté do výroby.

AM-34RB
Šlo o veriu RNB, pri ktorej došlo k odstráneniu kompresorov (v roku 1938-1939).




Námorné varianty motora M-34:


GM-34
Motor bol určený pre pohon torpédových člnov. Mal výkon 600 kW a hmotnosť 864 kg.


GAM-34F
Zosilnená verzia GM-34 s bronzovými hlavnými púzdrami. Kľukový hriadeľ, blok hláv a niektoré ďalšie komponenty boli použité z leteckého motora AM-34FRNV. Motor dodával menovitý výkon 750 kW (1000 HP) a mal hmotnosť 1080 kg. Mal kompresný pomer 7,3:1.


GAM-34FN
Verzia GAM-34F s s poháňaným kompresorom FN-25 a karburátorom K-4 karburátorom. Používal olejový systém z motora GAM-34BS a vo výrobe bol od roku 1939.


GAM-34BP
Verzia slúžila na pohon obrnených riečnych člnov.


GAM-34BS
Vylepšená verzia GAM-34BP. Menovitý výkon bol 630 kW (850 HP) s hmotnosťou 1045 kg.





Námorné verzie motora poháňali torpédové člny G-5, G-6, G-8 a SM-4 a riečne obrnené člny Projekt 1124 a Projekt 1125.


Motor poháňal aj tanky T-100 a SMK a samohybné delo SU-100Y.


Zroj:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mikulin_AM-34
URL : https://www.valka.cz/Mikulin-AM-34-t143164#462383 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více