Název: Name: | Jakovlev Jak-7B M-105PF | Yakovlev Yak-7B M-105PF |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-7Б М-105ПФ | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.08.1942-DD.12.1943 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk DD.05.1942-DD.07.1944 Tušinský letecký závod č. 82, Tušino | |
Období výroby: Production Period: | DD.01.1942-DD.05.1942 testy s výkonnějším motorem DD.05.1942-DD.07.1944 sériová výroba | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5120 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.05.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2490 kg | 5490 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3010 kg | 6636 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3219 kg | 7097 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 10in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,5in |
Výška: Height: | 2,750 m | 9ft |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 175,510 kg/m2 | 35.95 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 415 l | 91.3 UK gallons (109.6 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 588 km/h v 3650 m | 365.4 mph in 11975 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,37 m/s | 2828.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,8 min do 5000 m | 5,8 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9900 m | 32480 ft |
Dolet: Range: | 645 km | 400.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a 2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm nad motorem, levý 260 nábojů a pravý 140 nábojů. Pumový náklad: 2x 100 kg puma FAB-100 nebo 6x neřízená raketa RS-82. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and Two fixed forward-firing 0,5 inch UBS machine-guns in the cowling, left 260 rounds and right 140 rounds. Bomb load: Two bombs FAB-100 each of weight 220 lb or six rockets RS-82. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | – Na letounu bylo provedeno několik drobných aerodynamických úprav a byl nainstalován výkonnější motor M-105PF, výkon motoru byl zvýšen vyšším plnícím tlakem, motor byl optimalizován pro malé až střední výšky. - Konstruktérům se podařilo snížit hmotnost o několik desítek kilogramů, piloti nechávali často demontovat pravý kulomet pro další snížení hmotnosti. - Letouny vyrobené v Moskevském závodě měly vyšší hmotnost až o 30 kg a až o 15 km/h nižší rychlost než letouny vyrobené v Novosibirsku. - Do výšky 5 000 m byl mírně výkonnější než Bf-109 F. | Yakovlev suggested Klimov, the engine builder, some modifications that resulted in the M-105PF which was 130 bhp more powerful. With this modified engine the Yak-7B top speed was of 365 mph, it climbed much faster up to 16,500 feet and it was more manoeuvrable both in the horizontal and the vertical planes. Defects the engine M-105 (glycol and oil overheating, oil leaks etc.) persisted. |
Zdroje: Sources: | William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1 Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3. Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2 http://www.airpages.ru/eng/ru/yak7.shtml http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7b.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7B M-105PF |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7B M-105PF |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7B M-105PF |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7B M-105PF |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-7B M-105PF |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |