Název: Name: | Jakovlev Jak-9 (M-106) | Yakovlev Yak-9 (M-106) |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9 (M-106) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.08.1942-DD.10.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1942-DD.10.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 17.11.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2380 kg | 5247 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3050 kg | 6724 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,64in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 177,843 kg/m2 | 36.43 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-106-1sk kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 993 kW (1 350 k) při plnícím tlaku 1,56 barů (1,539 atm) a 993 kW (1 350 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-106-1sk twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,332 hp at 22.624 psi for take-off and combat power 1,332 hp at 6,562 ft, driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 440 l (322 kg) | 97 UK gallons (116.25 UK gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 602 km/h v 3400 m | 374.1 mph in 11155 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 390 km/h v 3400 m | 242.3 mph in 11155 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 15,43 m/s | 3037.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,0 min do 5000 m | 5,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10100 m | 33136 ft |
Dolet: Range: | 850 km | 528.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine, 200 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | Motor M-106P, nebo později označovaný jako M-106-1sk, se dal velice snadno instalovat do motorového lože motoru řady M-105, „stošestka“ měla vyšší výkon, ale byla nespolehlivá. Mezi nejčastější závady patřily tyto: přehřívání, úniky oleje, vibrace, pokles plnícího tlaku a selhávání zapalovacích svíček. Státní zkoušky proběhly v termínu od 27. ledna do 11. února 1943, letoun nebyl přijat do výzbroje, dobré výkony do výšky 5 000 m nedokázaly vyvážit poruchovost motoru. V květnu 1943 byly veškeré práce zastaveny. | Yak-9 (M-106) - Prototype with 1,332 hp Klimov M-106-1sk engine did not advance to production because of big problems with the engine. |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, AJ Press, Warszawa, Poland, 1999, ISBN 83-7237-019-2. William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9-106.html http://aviarmor.net/aww2/aircraft/ussr/yak-9.htm http://www.combatavia.info/index1yak9.html http://www.aviastar.org/air/russia/yak-9.php archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |