Jakovlev Jak-9S

Yakovlev Yak-9S
Яковлев Як-9C
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9S Yakovlev Yak-9S
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9C
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.05.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.05.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.05.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2347 kg 5174 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3130 kg 6900 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,550 m 28ft 0,66in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 182.507 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
180,525 kg/m2 36.97 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 949 kW (1 290 k).
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,272 hp for take-off,
driving a three-blade metal variable-pitch VISh-105SV-01 propeller od 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
662 l (484 kg) 145.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
583 km/h v 3750 m 362.3 mph in 12303 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s 2559.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,5 min do 5000 m 6,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9750 m 31988 ft
Dolet:
Range:
930 km 577.9 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm střílející osou vrtule, 60 nábojů a
2x pevný kanón B-20S ráže 20 mm nad motorem, po 120 granátech.
One fixed forward-firing 0.91 inch VYa-23 firing through the propeller spinner, 60 rounds and
two fixed forward-firing 0.79 inch B-20S canons in the fuselage above the engine, 120 rpg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Označení Jak-9S bylo označením neoficiálním. The designation Yak-9S been the unofficial designation.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9s.html
http://www.airpages.ru/ru/yak9m.shtml
http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9S-t146279#469773 Verze : 0
Stručná historie:


Prototypy tohoto letounu byly označeny pouze Jak-9, písmeno „S“ bylo spíše továrním označením. Oba letouny vznikly úpravou standardního stíhacího letadla Jak-9M, pozdější série tohoto typu byly již poháněny motory VK-105PF-2, tyto motory roztáčely vrtuli VIŠ-105SV-01, která byla, při shodném průměru, mnohem účinnější než starší VIŠ-61P.


Nejzásadnější změnou byla výzbroj, mezi válce motoru byl namontován účinný kanón VJa-23, jehož granát měl vysokou průraznost (obvykle stačil jediný zásah k vyřazení stíhacího letounu), tento kanón byl doplněn dvěma dvacetimilimetrovými synchronizovanými kanóny B-20S.
Tovární zkoušky proběhly v době od 10. do 28. května 1945, státními zkouškami prošly prototypy na přelomu srpna a září 1945 s vcelku kladným výsledkem. Výzbroj byla hodnocena jako účinná, ale výkony znatelně zaostávaly za Jaky-3 a 9 s motory VK-107A.



Použité prameny:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9s.html
archiv autora

Jakovlev Jak-9S -


Jakovlev Jak-9S -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9S-t146279#469776 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více