Boeing YB-40

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
Sraz říjen 2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Boeing YB-40

Boeing XB-40

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Boeing XB-40 Boeing XB-40
    Originální název:
    Original Name:
    Boeing XB-40
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.11.1942-DD.11.1942 Vega Aircraft Corp., Burbank, California
    DD.MM.1943-DD.MM.1943 Douglas Aircraft Co. Inc., Tulsa, Oklahoma
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.11.1942-DD.MM.1943
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    XB-40: 1, Vega (41-24342)
    YB-40: 20, Douglas (42-5732/5744, 42-5871, 42-5920, 42-5921, 42-5923/5925, 42-5927)
    TB-40: 4, Douglas (42-5833/5834, 42-5872, 42-5926)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    10.11.1942
    Osádka:
    Crew:
    10
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    16737 kg 36898 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    26308 kg 58000 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    28710 1) kg 632951) lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    31.62 m 103ft 9in
    Délka:
    Length:
    22.78 m 74ft 9in
    Výška:
    Height:
    5.82 m 19ft 1in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    131.92 m2 1420 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    4
    Typ:
    Type:
    Wright R-1820-65 o výkonu 895 kW Wright R-1820-65, power 1200 hp
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    6549+2990 l 1730+790 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    469.9 2) km/h v 7620 m 2922) mph in 25000 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    315.4 km/h v ? m 196 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    4 m/s 780 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    13.3 min do 3048 m 13.3 min to 10000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8900 m 29200 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    3959 km 2460 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    většinou 14x 12,7mm kulomet ve dvou hřbetních, jedné příďové a jedné ocasní věži a dvou bočních střelištích usually 14x .50 machine gun in seven positions: chin turret, two dorsal turrets, ball turret, two waist positions and the tail
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    YB-40:
    1) 28803 kg
    2) 458,7 km/h
    YB-40:
    1) 63500 lb
    2) 285 mph
    Zdroje:
    Sources:
    Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
    Jones, LLoyd. S. U.S. Bombers. Aero Publishers, Inc., Fallbrook 1974.
    Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
    http://joebaugher.com/usaf_bombers/b17_12.html
    http://www.americancombatplanes.com/b17_3.html
    www.nationalmuseum.af.mil
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/15136#465168Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Boeing XB-40 a YB-40


    YB-40 byla eskortní varianta sériového B-17, uvažovaná v době, kdy nebyly k dispozici doprovodné stíhače s dlouhým doletem a kdy ztráty bombardérů při denních náletech na Německo měly hrozivě narůstající tendenci. Podobnou tendenci můžeme ostatně od 30. let pozorovat i jinde, např. v SSSR, kdy těžké Tupolevovy TB byly přímo ověšeny střelišti, často vysouvacími, dokonce i pod křídly. Stejně jako vývoj parazitních stíhačů, viz Zvěno Aviamatka v předválečném SSSR, nebo i americké pokusy se vzducholoděmi Acron a Macon po válce. Myšlenka vypadala logicky a vycházela z analogie s námořnictvem - vybavit svaz "dopravních" bombardérů doprovodem "křižníků", které by jim zajistily bezpečí stejně, jako tomu bylo na moři. "Křižníkový" YB-40 byl připraven úpravou již vyráběného bombardéru B-17F, kterému byly pronikavě zvětšeny palebné možnosti a současně jeho dolet zůstal na úrovni standardních bombardérů.


    První prototyp byl vytvořen v listopadu 1942 v závodech Vega (divize Lockheedu). K úpravě byl použit stroj B-17F sériového čísla 41-24341. Stroj dostal v místě radiooperátora další hřbetní věž, vybavenou dvojicí kulometů kalibru 0.50 a všechna dosavadní střeliště, která dosud nesla jednoduché zbraně, byla vybavena jejich dvouhlavňovou variantou. Hřbetní věže byly od firmy Martin, spodní kulová od firmy Sperry, nová příďová od firmy Bendix. Celkový počet obranných zbraní dosáhl impozantního počtu 14 - 15 ks velkorážních kulometů. Posádka byla chráněna dodatečným pancéřováním i osobními prostředky - viz tzv. Flak-helma a Flak zástěra. Byla zrušena pumová výzbroj, jejíž ušetřená hmotnost byla využita pro dodatečné pancéřování a zvětšenou zásobu střeliva, která obnášela až 17 265 kusů na zbraň (v počtu nesených nábojů se prameny různí, viz dále z jiného zdroje). Protože hmotnost vzrostla příliš, byla mírně omezena i zásoba paliva.


    U firmy Douglas v Tulse, Oklahoma, bylo z B-17F vyrobených u Vegy upraveno 20 ks YB-40 a 4 cvičné TB-40. Byly na nich zkoušeny rozličné kombinace výzbroje. Některé YB-40 nesly čtyřhlavňové zbraně v příďové a zadní věži, jiné zkoušely 40mm kanon. Zkoušely se rozličné kombinace - až 30 ručně ovládaných zbraní různých ráží na různých místech nad i pod trupem, včetně dalších dodatečných střeleckých věží. (Pro modeláře je to obtížná situace, protože musí vycházet z fotografií konkrétních strojů, kterých není přehnaně mnoho.) Problémem je i fakt, že jednotlivé stroje měnily svou podobu podle momentálně zkoušené kombinace výzbroje. Existují i nákresy těchto strojů.


    První operační nasazení YB-40 bylo 29. května 1943 při náletu na Saint Nazaire. Celkem proběhlo 8 misí, poslední 4. července 1943. Výsledkem bylo 5 potvrzených a 2 pravděpodobné sestřely, dosažené palubními střelci, při ztrátě 1 stroje YB-40. Velmi rychle se zjistilo, že hmotnost dodatečné výzbroje a přídavného pancéřování výrazně mění letové vlastnosti B-17. To nevadilo na počátku akce, kdy všechny stroje byly těžce naloženy. Problémy nastaly, jakmile "standardní" B-17 odhodily pumový náklad. Pak se těžké YB, které stále měly své pancíře a střelivo, staly pro svaz vlastně přítěží - byly pomalejší a méně obratné než zbytek svazu. A odlehčené bombardéry se teď už obvykle dokázaly samy ubránit. Nakonec Velení letectva uznalo projekt YB-40 za slepou uličku a zrušilo jej.


    V literatuře někdy popisovaný případ úspěšného rozehnání německé kolony nebyl přijímán jako standart, protože se počítalo s momentem překvapení. Těžké bombardéry v přízemním letu měly příliš nevýhodné letové vlastnosti na běžné využití. Stíhačky s těžší výzbrojí či bitevníky si s podobnými úkoly dokázaly poradit lépe a s nižšími náklady. (Včetně předpokládaného rizika ztrát. Je menší škodou ztráta jedno či dvoumotorového bitevníku s jedním či dvěma letci oproti riziku ztráty čtyřmotorového stroje s cca 10 muži na palubě. Nemluvě o cenovém rozdílu takových strojů.)


    Poslední ranou projektu byl příchod těžkých stíhačů, (P-51, Thunderbolty, na britské straně Tempesty a Typhoony...), které definitivně projekt pohřbily. Přeživší stroje YB-40 byly zpět vráceny do standardní podoby bombardérů B-17F a několik bylo ve Státech použito jako "létající učiliště" pro palubní střelce B-17. Zkoušky prokázaly, že myšlenka není špatná, ale poněkud zbytečně komplikovaná a náročná. Prostě, že stejný výsledek lze získat s menší námahou a náklady. Jeden praktický význam však projekt přeci měl - jedna ze střeleckých věží - věž pod přídí, vyvinutá pro YB-40 - se dostala do výzbroje posledních verzí B-17F a budoucích B-17G. Podobně se jako užitečná prosadila boční střeliště, kde sice střelci byli vystaveni většímu riziku, ale s použitím osobních ochranných pomůcek se jejich šance na přežití výrazně zvýšily.


    Výzbroj: 15 x .50 kulomet Browning
    palebný průměr -
    příď - 2 200 ks
    přední horní věž - 2 500 ks
    přidaná horní věž - 3 300 ks
    spodní kulová věž - 300 ks
    boční střeliště - po 1 200 ks
    ocasní střeliště - 1 200 ks
    celkem - 10 700 ks


    prameny:
    moje poznámky a knihy:
    Edward Jablonski, Flying Fortress, Doubleday, 1965.
    Larry Davis, B17 In action, Squadron Signal No 84, 1984


    internet:
    www.aerofiles.com/_boe.html
    www.wpafb.af.mil/museum/research/bombers/b3-89.htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/15136#128043Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě pár obrázků a nákresů Cool
    Pocházejí z výše zmiňovaného In action o B-17.






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/15136#128049Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě něco obrázků, prameny shodné s uvedenými u textu předchozího příspěvku.










    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/15136#128047Verze : 0
    MOD
    Avatar
    YB-40 byl vyvinut za účelem vyzkoušení konceptu bombardovacího doprovodu modifikací stávajících bombardérů přidáním dodatečné obranné výzbroje.
    Tyto letouny měly doprovázet formace bombardérů a zajišťovat jejich ochranu před nepřátelskými stíhači. Bohužel, takto upravené stroje měly příliš omezenou manévrovatelnost, aby dokázaly ochránit velké formace. Byly současně „těžké na ocas“ a celkově přetížené. Obvyklé formaci bombardérů B-17F vracející se po svržení pum z náletu, eskortující YB-40 svou rychlostí nestačily.

    YB-40 se v roce 1943 zúčastnily pouze několika misí a pak byly z provozu vyřazeny.
    Prototyp XB-40 vznikl přestavbou v pořadí druhého sériového stroje B-17F-1-BO (S/N 41-24341). Obrannou výzbroj tvořilo čtrnáct kulometů ráže 0,50“ na sedmi stanovištích: přední střelecká věž, dvě hřbetní věže, dolní stř. věž, dvě boční střeliště a jedno zadní.
    První let XB-40 se uskutečnil 10. 11. 1942. Následovala objednávka dvaceti sériových strojů pod označením YB-40 a čtyř cvičných TB-40. Jejich výroba se přesunula do Douglasu.


    Na jaře 1943 obdržela 357. bombardovací peruť 92. bombardovací skupiny dvanáct letounů YB-40 pro operační zkoušky. První křest ohněm letouny čekal 29. 5. 1943 a po méně než deseti akcích byly z operačního nasazení staženy. Většina YB-40 pak byla konvertována zpět na standardní B-17F.
    Přední střelecká věž se pak požívala sériově na strojích B-17G.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/15136#56812Verze : 0
    Avatar
    Pohled na výzbroj:


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/15136#56814Verze : 0
    Avatar
    YB-40

    Na zábere vidno počet a presné rozmiestnenie zbraní a posádky.

    http://www.327th.org/327th-org/Greg/yb-40(2).htm
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/15136#127840Verze : 0
    MOD