Název: Name: | Supermarine Spitfire F Mk.VB | Supermarine Spitfire F Mk.VB |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire F Mk.VB | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1941-DD.MM.194R Vickers-Armstrongs Aircraft Ltd., (Supermarine Division), Eastleigh DD.MM.1941-DD.MM.194R Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich DD.MM.1941-DD.MM.194R Westland Aircraft Ltd., Yeovil | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1941-DD.MM.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 923 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2297 kg | 5064 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2956 kg | 6516 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3290 kg | 7253 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11.227 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 9,119 m | 29ft 11in |
Výška: Height: | 3,480 m | 11ft 5in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,48 m2 | 242 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 131,48 kg/m2 | 26.93 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin 46, kapalinou chlazený dvanáctiválec, nominální výkon 1 055 kW ve výšce 4 267 m. Vrtule trojlistá Rotol Type RX5/2 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 290 mm. | Rolls-Royce Merlin 46, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,415 hp at 14,000 ft, driving a three-bladed de Havilland Type 5/39 constant-speed propeller of 10ft 9in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386 l v interních nádržích a 136 l nebo 204 l v přídavné odhazovatelné nádrži nebo 408 l v neodhazovatelné (přeletové) nádrži pod trupem | 85 UK gallons in internal fuel tanks and 30 or 45 or 90 UK gallons in one drop tank under fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 592.2 km/h v 6858 m | 368 mph in 22500 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 505.3 km/h v 3048 m | 314 mph in 10000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14.1 m/s | 2780 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,65 min do 6096 m | 7,65 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12009 m | 39400 ft |
Dolet: Range: | 764.4 km | 475 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1842.7 km | 1145 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano Mk.I ráže 20 mm se 60 náboji na hlaveň a 4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s 350 náboji na hlaveň Pumový náklad: 1x 226 kg pod trupem nebo 2x 113 kg pod křídly | Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.I cannons in the wing leading edges, 60 rpg and four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wing leading edges, 350 rpg. Bomb load: One 500 lb bomb under the fuselage or two 250 lb bombs under the wing. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka:Note: | Supermarine Type 349 Výstroj: Zaměřovač: reflexní GM-2 Fotokulomet: G.42B Radiostanice: TR.1133 IFF: R.3002. Tato verze byla podobná a zároveň se i souběžně vyráběla s verzí Spitfire Mk.VA. Rozdíl byl v mohutnějším pancéřování 69 kg a v požití křídla typu "B". Výzbroj typu "'B" se stala standardní od června 1941. Na mnoho letadel Mk.V byly instalovány filtry Vokes, který byl v podbradku pod motorem, tyto filtry byly obvyklé nejen na letounech operujících v severní Africe, ale i ve Středomoří a na asijském bojišti. Koncem roku 1942 RAF přistoupila k pozměněnému označování svých letadel a ze Spitfiru Mk VB se stal Spitfire F Mk.VB a pokud byl upraven pro nízké operační výšky stal se z něj Spitfire LF Mk.V. Údaje zde uvedené se vztahují na verzi F Mk.V s výškovým motorem Merlin 46, který měl kompresor o větším průměru. | Supermarine Type 349 This version was basically similar to the Spitfire Mk VA apart from its 152 lb (69 kg) of armor plate and its 'B'-type armament of two 20 mm cannon and four 0.303 in (7.7 mm) machine guns. The ‘B’ type armament became standard from June 1941, and aircraft destined for service in hot and dusty theaters, such as that in North Africa, had a Vokes filter installed in a deep fairing under the forward fuselage. Toward the end of 1942 the RAF started to add role prefixes to the designation, and the Spitfire Mk VB then received the revised designation Spitfire F.Mk VB |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Ted Hooton, The Supermarine Spitfire V, Profile Publications No.166, UK, rok 1970 William Green and Gordon Swanborough, The Great Book of Fighters, St. Paul, Minnesota, MBI Publishing, 2001, ISBN 0-7603-1194-3. Wojtek Matusiak, Supermarine SPITFIRE Mk V, Mushroom Model Magazine Special, Yellow Series No 6111, ISBN: 83-917178-3-6 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 http://www.airwar.ru/enc/fww2/spit5.html wapedia.mobi http://www.spitfireperformance.com/spittest.html http://www.spitfires.ukf.net/home.htm www.xs4all.nl http://www.spitfireperformance.com/spitfire-V.html archiv autora |