McDonnell Douglas F/A-18 Hornet

Přehled verzí
McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet
Přehled verzí

F/A-18A (F/A-18A+)
Letoun F/A-18 Hornet vznikl v rámci programu amerického námořnictva VFAX (Naval Fighter-Attack, Experimental), jehož cílem cílem bylo do výzbroje zavést nový víceúčelový bojový letoun, který by nahradil letouny A-4 Skyhawk, A-7 Corsair II a svými vlastnostmi doplnil stíhací F-14 Tomcat. Hornet pak vznikl na bázi silně přepracovaného prototypu Northrop YF-17, který neuspěl v programu amerického letectva LWF (Lightweight Fighter), jehož vítězem se stal stroj YF-16. První let stroje F/A-18 proběhl 18. listopadu 1978. Po vojskových zkouškách u letek VX-4 a VX-5 začaly být Hornety zaváděny do výzbroje školních jednotek VFA-125, VFA-106 a VMFAT-101. První operační jednotkou přezbrojenou na typ F/A-18A se v lednu 1983 stala "mariňácká" VMFA-314, po které v březnu téhož roku následovala VFA-113 od námořnictva. Hornety byly poprvé bojově nasazeny na jaře 1986 proti Libyi (operace Prairie Fire a El Dorado Canyon), kde zajišťovaly potlačení nepřátelské PVOS a stíhací krytí. F/A-18A nemohly chybět ani v operaci Pouštní bouře v roce 1991, při které dva stroje ze sestavy VFA-81 dne 17. ledna sestřelily dvojici iráckých MiGů-21.
F/A-18 má dva motory General Electric F404-GE-400 a radiolokátor Hughes AN/APG-65. Výroba této verze skončila roku 1987 po zhotovení 371 sériových exemplářů a 9 prototypů/zkušebních letounů. V roce 1992 proběhla modernizace, kdy původní radary byly nahrazeny výkonnějšími AN/APG-73. Takto upravené stroje byly přeznačeny na F/A-18A+. F/A-18A používané v kanadském letectvu nosí označení CF-188A Hornet (resp. označení výrobce CF-18A). Španělé své F/A-18A provozují s označením C.15 (resp. označení výrobce EF-18A).

F/A-18B (TF-18A)
Jedná se o dvoumístnou, cvičně-bojovou variantu odvozenou od jednomístné verze F/A-18A. Přidání druhého kokpitu si vynutilo přemístění části avioniky a snížení zásoby neseného paliva o 6%. Tohoto provedení bylo vyrobeno 39 kusů. První vyrobené dvoumístné letouny byly zpočátku značeny jako TF-18A. F/A-18B používané v kanadském letectvu nosí označení CF-188B Hornet (resp. označení výrobce CF-18B). Španělé své F/A-18B provozují s označením CE.15 (resp. označení výrobce EF-18B).



F/A-18C
Modernizovaná jednomístná bojová verze dodávaná americkému námořnictvu od září 1987. Letoun je opatřen novými pohonnými jednotkami General Electric F404-GE-402 (stroje vyráběné do října roku 1992 měly verzi -400), vystřelovacími sedačkami Martin-Baker NACES, novými prostředky pro vedení REB nebo radarem AN/APG-73, který umožnil používat protiletadlové řízené střely AIM-120 AMRAAM a protizemní střely AGM-65F Maverick a AGM-84 Harpoon. Od listopadu 1989 začaly být námořnictvu a námořní pěchotě dodávány upravené letouny verzí C/D, známé také s přídomkem "Night Attack". Ty byly v kabině vybaveny barevnými displeji, obrazovkou digitální pohyblivé mapy a osvětlením umožňujícím použití brýlí pro noční vidění. Upravené letouny mohly rovněž používat střelecké kontejnery Loral AN/AAS-38 NITE Hawk a navigační podvěsy Hughes AN/AAR-50. Od roku 1993 byly stroje vybavovány vylepšeným přídavným střeleckým kontejnerem AN/AAS-38A NITE Hawk. Výroba verze F/A-18C byla ukončena v roce 1999.


F/A-18D
Dvoumístná, cvičně-bojová varianta odvozená od jednomístné verze F/A-18C. Přidání druhého kokpitu si vynutilo přemístění části avioniky a snížení zásoby neseného paliva o 6%. Poslední vyrobené F/A-18D byly v roce 2000 dodány americké námořní pěchotě. Americká námořní pěchota na konci devadesátých let odebrala verzi F/A-18D vybavenou elektro-optickým průzkumným systémem ATARS (Advanced Tactical Airborne Reconnaissance System) instalovaným v přídi na místo kanonu M61A1 Vulcan.

F/A-18E
Radikálně přepracovaná verze, kterou námořnictvo objednalo v roce 1992 s výhledem, že (v různých subverzích) postupně nahradí stroje F-14, A-6E, KA-6D, S-3 a EA-6B. Trup letounu byl prodloužen o 0,86 m, rozpětí křídla bylo zvětšeno o 1,31 m. Těmito modifikacemi vzrostla vnitřní zásoba paliva o 30%, čímž došlo k nárustu doletu až o 40%. První let Super Hornetu proběhl 29. listopadu 1995. Sériová výroba byla zahájena v září 1997. První jednotkou námořnictva, která na Super Hornetech dosáhla operační způsobilosti, se stala VFA-115 na Naval Air Station Lemoore v Kalifornii. Avionika a software prvních F/A-18E/F byly z 90% totožné s posledními sériovými F/A-18C/D. Původní radary AN/APG-73 převzaté z klasických Hornetů postupně od roku 2005 nahradil nový senzor AN/APG-79 s elektronicky vychylovaným paprskem. Hlavním elektro-optickým senzorem a střeleckým kontejnerem je AN/ASQ-228 ATFLIR. Super Hornet má oproti předchozím verzím sníženou efektivní radiolokační odraznou plochu. Pohonné jednotky jsou dvouproudové typu General Electric F414-GE-400. K prvnímu bojovému použití F/A-18E došlo v listopadu 2002, kdy jednotka VFA-115 v rámci operace Southern Watch provedla nálet na postavení prostředků PVO v oblasti Al Kut a velitelské stanoviště PVO na letecké základně Tallil. V roce 2003 nasadily do operace Iraqi Freedom své Super Hornety jednotky VFA-14, VFA-41 a VFA-115.

F/A-18F
Dvoumístná verze odvozená od F/A-18E. Oproti předchozím verzím Horneta se nejedná ani tak o cvičnou variantu, ale spíše dvoumístnou bojovou verzi. V zadním kokpitu sedí operátor zbraňových systémů. Stejně jako u většiny dvoumístných starších F/A-18D jsou knipl a další ovládací prvky odstraněny.

EA-18G Growler
Verze určená pro radioelektronický boj a umlčování / ničení nepřátelského systému protivzdušné obrany odvozená od varianty F/A-18F. Growler byl vyvinut jako nástupce palubních strojů EA-6B Prowler. Americké námořnictvo objednalo celkem 57 strojů EA-18G, jejichž výroba začala v roce 2007. Prvním útvarem používajícím tyto stroje se v červnu roku 2008 stala výcviková jednotka VAQ-129 "Vikings". První operační jednotka, VAQ-132 "Scorpions", má na Growlerech dosáhnout počáteční operační způsobilosti v roce 2009.

Článek McDonnell Douglas F/A-18 Hornet a jeho verze
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-A-18-Hornet-t15685#58337 Verze : 1
Kanadské lietadlá CF-188A/B sú výsledkom projektu New Fighter Aircraft Project ukončeného v roku 1980, v rámci ktorého Kanada hľadala náhradu svojich lietadiel CF-104 Starfighter, CF-101 Voodoo a CF-116 Freedom Fighter. CF-188A/B sú takmer identické s verziou F/A-18A/B, na prvý pohľad vidteľný rozdiel je inštalácia nočného identifikačného osvetlenia v dvierkach na nabíjanie zbraní na ľavej strane lietadla. Typickým znakom kanadských CF-188A/B bol aj falošný kokpit namaľovaný na spodnej strane lietadla, ktorý mal slúžiť na dočasné zmätenie protivníka, ale tento prvok sa postupne objavil aj na strojoch prevádzkovaných v iných štátoch.


Kanada v rokoch 1982-1988 získala dokopy 138 lietadiel, z toho 98 jednomiestnych CF-188A a 40 dvojmiestnych CF-188B. Lietadlá boli v kanadských službách 2 x modernizované a nasadené boli aj vo vojenských konfliktoch (Perzský záliv 1991, Bosna a Hercegovina 1997, 1998-2000, nálety na Juhosláviu v roku 1999, Líbya 2011, operácia proti ISIS/ISIL v roku 2014-2016). Postupne bol počet lietadiel v službe znížený na 75 lietadiel (43 lietadiel bolo vyradených z dôvodu technického stavu a ukončenia životnosti, 20 lietadiel bolo stratených pri nehodách) a preto bol stav v rokoch 2019-2021 doplnený o 18 lietadiel F/A-18A/B vyradených z výzbroje Austrálskych vzdušných síl.
V roku 2022 sú lietadlá CF-188A/B súčasťou celkom piatich taktických stíhacích perutí (vrátane jednej výcvikovej) 3. a 4. krídla (Letecká základňa Bagotville a Letecká základňa Cold Lake).


Zdroje: en.wikipedia.org
https://bmpd.livejournal.com/4505360.html
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-A-18-Hornet-t15685#694677 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více