Jermolajev Jer-2 2AČ-30B

Yermolayev Yer-2 2ACh-30B
Ермолаев Ер-2 2АЧ-30Б
     
Název:
Name:
Jermolajev Jer-2-2AČ-30B Yermolayev Yer-2 2ACh-30B
Originální název:
Original Name:
Ермолаев Ер-2 2АЧ-30Б
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.12.1943-24.08.1945 Irkutský letecký závod č. 39 J. V. Stalina, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1942-DD.09.1942 Jer-2-2M-40F
DD.MM.1943-DD.12.1943 2 sériové letouny / the first two serial aircrafts
DD.08.1944-24.08.1945 sériová výroba / serial production
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
391?
První vzlet:
Maiden Flight:
15.02.1944
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10900 kg 24030 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14910 kg 32871 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
18415 kg 40598 lb
Rozpětí:
Wingspan:
23,080 m 75ft 8,65in
Délka:
Length:
16,650 m 54ft 7,5in
Výška:
Height:
5,200 m 17ft 0,71in
Plocha křídla:
Wing Area:
79,06 m2 850.99 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
188,591 kg/m2 38.63 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Čaromskij AČ-30B kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný turbokompresorem o vzletovém výkonu 1103 kW (1 500 k).
Vrtule čtyřlistá typu AV-5LV-116 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 4 100 mm.
Charomskiy ACh-30B twelve-cylinder liquid-cooled turbo-supercharged diesel engine,
rated at 1,479 hp for take-off,
driving a four-blade variable-pitch Type AV-5LV-116 propellers of 13ft 5,4in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
6 145 l (5 160 kg) 1,352 UK gallons (1,623 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
415 km/h v 6000 m 257.9 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
330 km/h v 4000 m 205.1 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
18,6 min do 3000 m 18,6 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7200 m 23622 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
5300 km 3293.3 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm v předním střelišti NU-134, 195 nábojů,
1x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm ve spodním střelišti LU-MV-2B, 275 nábojů a
1x pohyblivý kanón ŠVAK ráže 20 mm ve hřbetní střelecké věži TUM-5, 200 nábojů.
Pumový náklad: do 5 000 kg. 2 000 kg pum (8x FAB-250 nebo 20x FAB-100) v pumovnici a až 4 000 kg na externích závěsnících (2x FAB-1000 nebo 2x FAB-2000). Pokud byly neseny dvě pumy FAB-2000 pod křídly bylo v pumovnici zavěšeno max. 1 000 kg pum.
One flexible 0.5 inch UBT machine-gun in nose position NU-134, 195 rounds,
one flexible 0.5 inch UBT machine-gun in ventral position LU-MV-2B, 275 rounds and
one flexible 0.79 inch ShVAK cannon in dorsal turret TOM-5, 200 rounds.
Bomb load: Up to 11,023 lb.
4,409 lb in the bomb bay (eight bombs FAB-250 or twenty bombs FAB-100) and 8,818 lb in external hardpoints (two bombs FAB-2000).
If you have carried two bombs FAB-2000 under the wings in the bomb bay was suspended from up to 1,000 kg of bombs.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Jermolajev Jer-2 byl střední bombardér dlouhého doletu. The Yermolayev Yer-2 was a long-range Soviet medium bomber.
Zdroje:
Sources:
Б. Л. Симаков, Самолеты страны Советов, 1917-1970, ДОСААФ, 1975
L+K 25/ 1991, Václav Němeček, Letadla 39-45, Jermolajev Jer-2,
http://www.airwar.ru/enc/bww2/er2.html
http://eng.polymus.ru/rv/?h=news
ww2drawings.jexiste.fr
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/yer-2.html
URL : https://www.valka.cz/Jermolajev-Jer-2-2AC-30B-t161333#490679 Verze : 0
Stručná historie:


Vladimír Grigorjevič Jermolajev se společně se svým OKB snažil zvýšit výkony svého dálkového bombardéru Jer-2, jehož výkony s motory Klimov M-105 nebyly příliš uspokojivé. S pokusy bylo započaty již před válkou, ale to byl teprve začátek. V září 1941 byla továrna evakuována na Sibiř a tam se pokračovalo intenzivněji. Nejprve byly zkoušeny motory konstruktéra Mikulina AM-35 a AM-37. Tyto motory se přehřívaly a jejich výkon byl silně degradován vrtulí VIŠ-22 o průměru 3 000 mm, jen malou nápravou bylo použití vrtule VIŠ-22AT o průměru 3 400 mm, vrtule s větším průměrem nebylo možno nainstalovat protože pro ní nebylo mezi motorem a trupem místo.


Plánované použití čtyřiadvacetiválcových motorů Dobrotvorskij MB-100 (zdvojené M-105) přineslo výsledky až v roce 1945, teprve tehdy se podařilo tyto motory doladit. Kladem bylo, že bylo vyřešeno chlazení těchto motorů a dále bylo prodlouženo rozpětí křídel a to pomocí delšího centroplánu, tak bylo možno posunout motorové gondoly dále od trupu a tak montovat vrtule o větším průměru.


Motory AM-38 s turbokompresory a AM-39 nebyly nakonec realizovány.


Již od roku 1940 bylo zvažováno použití vznětových motorů konstruktéra A. D. Čaromskáho, s pracemi bylo započato již v listopadu 1940, do upraveného letounu Jer-2 byly vestavěny vznětové motory M-40 F o výkonu 1 103 kW (1 500 k), tyto motory byly zkoušeny od dubna 1941 pouze na jediném prototypu, do druhého prototypu byly nainstalovány motory téhož konstruktéra M-30B (později označené AČ-30 B). Vývoj motoru M-40F byl brzy ukončen – probíhal v Leningradu.


První dva sériové letouny (dá-li se dvěma vyrobeným kusům takto říkat) byly dokončeny v prosinci 1943, další výroba byla zastavena a na obou letounech se velmi intenzivně odstraňovaly závady a dětské nemoci, ale zároveň byly, v tomto období, provedeny dosti zásadní změny. Nejvýznamnější bylo zavedení normální pilotní kabiny (původní byla úzká asymetricky umístněná) a rozšíření osádky o druhého pilota, další změnou byla montáž malé střelecké věže TUM-5 na hřbet trupu. Ve věži byl kanón ŠVAK ráže 20 mm.


Motory AČ-30 B měly stejný výkon jako M-40 F a díky ekonomickému chodu prodloužily dolet letounu s pumovou zátěží 1 000 kg z původních 4 100 km na 5 300 km, to bylo jistě vynikající, ale problémem těchto motorů byla velmi malá životnost (50 hodin) a také se spolehlivostí motorů byl velký problém, dále se tyto motory vyznačovaly velmi tvrdým chodem.
Všechny letouny byly sovětským letectvem vyřazeny ze služby v roce 1947.



Použité prameny:
Б. Л. Симаков, Самолеты страны Советов, 1917-1970, ДОСААФ, 1975
L+K 25/ 1991, Václav Němeček, Letadla 39-45, Jermolajev Jer-2,
http://www.airwar.ru/enc/bww2/er2.html
http://eng.polymus.ru/rv/?h=news
archiv autora

Jermolajev Jer-2 2AČ-30B -


Jermolajev Jer-2 2AČ-30B -


Jermolajev Jer-2 2AČ-30B -


URL : https://www.valka.cz/Jermolajev-Jer-2-2AC-30B-t161333#153742 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více