Supermarine Spitfire Mk.VB Floatplane

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 84.733,- Kč Chci přispět
Sraz 14.10.2017 Nelahozeves | US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Supermarine Spitfire Mk.VB Floatplane

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Supermarine Spitfire Mk.VB plovákový Supermarine Spitfire Mk.VB Floatplane
    Originální název:
    Original Name:
    Supermarine Spitfire Mk.VB Floatplane
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.09.1941-DD.11.1942 Folland Aircraft Ltd., Hamble
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.09.1941-DD.11.1942
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    3 (W3760, EP571 and EP574)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    12.10.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    plováky floats
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2728 kg 6014 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3438 kg 7580 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11.227 m 36ft 10in
    Délka:
    Length:
    10.770 m 35ft 4in
    Výška:
    Height:
    4.220 m 13ft 10in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    22.48 m2 242 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    152,936 kg/m2 31.32 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Rolls-Royce Merlin 45, kapalinou chlazený dvanáctiválec, nominální výkon 1 096 kW ve výšce 2 820 m.
    Vrtule trojlistá Rotol Type XH54D RM SS s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 280 mm
    Rolls-Royce Merlin 45, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,470 hp at 9,250 ft,
    driving a three-bladed Rotol Type XH54D RM SS constant-speed propeller of 10ft 9,1in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    364 l 85 UK gallons
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    521.4 km/h v 5944 m 324 mph in 19500 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    289.7 km/h v 1829 m 180 mph in 6000 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    12.4 m/s 2450 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4,4 min do 3048 m 4,4 min to 10000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10180 m 33400 ft
    Dolet:
    Range:
    540.7 km 336 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm se 120 náboji na hlaveň a
    4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm s 350 náboji na hlaveň
    Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons in the wing leading edge, 120 rpg and
    four fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II in the wing leading edge, 350 rounds each.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    Supermarine Type 335


    Továrna Supermarine se pokoušela o vývoj plovákové stíhačky již v květnu 1940, tehdy byl upraven jeden Spitfire Mk.I, plováky byly původně určené pro Blackburn Roc a Spitfiru absolutně nevyhovovaly, Spitfire dostal původní podvozek a byl odeslán k bojovým perutím.
    Další konverze na plovákový letoun začala v září 1941, kdy byly na Spitfira Mk.VB namontovány nové, pro Spitfira přímo navržené plováky vyrobené firmou Folland. Letoun byl o pouhých 50 km/h pomalejší nežli Spitfire Mk.VB se zatahovacím podvozkem. Ovladatelnost a také obratnost prý zůstala na velmi dobré úrovni. Vzadu pod trupem nyla namontována dodatečná ocasní plocha, která měla svou plochou zachovat boční stabilitu, tyto problémy byly definitivně odstraněny až instalací zahrocené ocasní plochy.
    Další dva letouny již upravila fa Folland. Oba nově upravené letouny letouny byly následně dopraveny do Egypta, kde operovaly na hladině Velkého hořkého jezera, jednalo se o nácvik operací, jejich úkolem bylo narušovat trasy německých zásobovacích letů a přerušovat tak tok potřebných zásob mezi Řeckem a Krétou, kterou obsadili němečtí výsadkáři. Plovákové Spitfiry měly mít tajnou základnu u některého z řady řeckých ostrovů, základna měla být zásobována ponorkami. Akce byla nakonec zrušena pro technické problémy obou Spitfirů - koroze konstrukce, problémy s chladiči a netěsnost plováků.
    Supermarine Type 335


    With the entry of Japan into the war was early 1942. A Spitfire V W3760 was fitted with a pair of floats 25 ft 7 in long, mounted on cantilever legs. This aircraft was powered by a Merlin 45 driving a four-bladed propeller of 11 ft 3 in diameter. A Vokes filter was fitted to the carburettor air intake and under the tail an extra fin extension was added. Other changes included external lifting points forward of and behind the cockpit and a spin-recovery parachute with a rudder balance-horn guard. The Spitfire floatplane was first flown on 12 October 1942 by Jeffrey Quill. Soon afterwards the Vokes filter was replaced by an Aero-Vee filter, similar to that on later Merlin 61 series aircraft, which was extended to prevent water entry, and full Mk VB armament was installed.


    Two more Spitfire VBs EP751 and EP754 were converted by Folland and all three floatplanes were transported to Egypt, arriving in October 1943. At the time it was thought that the floatplanes could operate from concealed bases in the Dodecanese Islands, disrupting supply lines to German outposts in the area. This scheme came to naught when a large number of German troops, backed by the Luftwaffe, took over the British held islands of Kos and Leros. No other role could be found for the floatplane Spitfires, which languished in Egypt, operating from the Great Bitter Lake.
    Zdroje:
    Sources:
    Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186
    William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter, An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
    Wojtek Matusiak, Supermarine Spitfire Mk V, Mushroom Model Magazine Special, Yellow Series No 6111, ISBN: 83-917178-3-6
    Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4
    Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
    Ted Hooton, Supermarine Spitfire V, Aircraft Profile No 166, Profile Publications, rok 1970
    Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117
    www.sas1946.com
    http://www.aer.ita.br/.../...FLOATPLANE.htm
    archiv autora





    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/164631#497748Verze : 1
    MOD