T-55AM2

     
Název:
Name:
T-55AM21) T-55AM21)
Originální název:
Original Name:
T-55AM2
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1985-DD.MM.1990 Opravárenský závod 025, Nový Jičín /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1985-DD.MM.1990 (?)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
450+ (?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1985 (?)
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
415002) kg 914922) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9000 mm 29 ft 6 ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
6200 mm 20 ft 4 ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
3760 mm 12 ft 4 in
Celková výška:
Overall Height:
24003) mm 7 ft 10 ½ in 3)
Světlá výška:
Ground Clearance:
340 mm 1 ft 1 ⅜ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa ? psi
Pancéřování:
Armour:
vychází z typu T-55A (T-54M), doplněné o:
DOV - doplňová ochrana věže
DOK - doplňková ochrana korby
ZOD - zvýšená odolnost dna
BOK - boční ochrana korby proti kumulativním střelám
SODA - ochrana proti účinkům zápalných látek (napalm)
based on the type used at T-55A (T-54M), supplemented with:
DOV - additional protection of turret
DOK - additional protection of hull
ZOD - improved pretection of lower hull
BOK - side protection of hull against HEAT projectiles
SODA - protection against incendiary materials (napalm)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-55AM2 (V-54AM2)
- čtyřtaktní vznětový s kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: (2404 ± 98) Nm při 1200 - 1400 ot/min
- hmotnost: 920 kg
V-55AM2 (V-54AM2)
- four-stroke, diesel, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: (1773 ± 72) lb.ft at 1200 - 1400 rpm
- weight: 2028 lb
Výkon:
Power:
456 kW při 2000 ot/min 611.5 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
504) km/h 314) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
205) km/h 125) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
5006) km 3116) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
3207) km 1997) mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 71 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,5 m 98 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,4 m 55 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón D10-T2SA/SK
- ráže: 100 mm
- náboje pro kanón: 38 kusů
- stabilizátor kanónu: CM-2


protitankový komplet 9K116 Bastion
- pouze některá vozidla
- počet střel: 5
D10-T2SA/SK gun
- calibre: 100 mm
- ammunition: 38 rounds
- gun stabilizer: CM-2


9K116 Bastion anti-tank complex
- only some vehicles
- number of missiles: 5
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet PKT
- ráže: 7,62 mm

protiletadlový kulomet DŠKM
- ráže: 12,7 mm
PKT coaxial machine gun
- calibre: 7.62 mm

DShKM anti-aircraft machine gun
- calibre: 12.7 mm
Uživatelské státy:
User States:














Poznámka:
Note:
1) pokud není uvedeno jinak, data platí i pro T-54AM2
2) T-55AM2: bez přídavných sudů 41500 kg, s přídavnými sudy 41900 kg
T-54AM2: bez přídavných sudů 41900 kg, s přídavnými sudy 42300 kg
3) se sklopeným snímačem SDIO, se vztyčeným snímačem SDIO 3030 mm
4) maximální rychlost
5) průměrná rychlost
6) s přídavnými sudy 650 - 715 km
7) s přídavnými sudy 410 - 450 km
1) unless otherwise stated, specifications are for T-54AM2 as well
2) T-55AM2: without auxiliary fuel barrels 91492 lb, with barrels 92374 lb
T-54AM2: without auxiliary fuel barrels 92374 lb, with barrels 93256 lb
3) with tilted SDIO sensor, with erected SDIO sensor 9ft 11in
4) maximum speed
5) average speed
6) with auxiliary barrels 404 - 444 mi
7) with auxiliary barrels 255 - 280 mi
Zdroje:
Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#338657 Verze : 0
T-54AM2 / T-55AM2

Tank T-55AM2 vznikl modernizací tanku T-55A. T-54AM2 je modernizovanou verzí tanků T-54M (T-54AM).

Při modernizaci byly použity a zastavěny modernizační prvky a systémy, které zvyšují celkovou bojovou hodnotu tanku. Konstrukce tanku, až na uvedené modernizační prvky, odpovídá provedení původních vozidel T-54M / T-55A. K nejzásadnějším úpravám patří použití systému řízení palby Kladivo, instalace systému detekce a indikace laserového ozáření SDIO a montáž přídavného pancéřování korby a věže. Modernizován byl stabilizátor kanónu, nová je i tepelná ochrana hlavně (TOH). Další úpravou je instalace nového střeleckého infrasvětlometu L-4.

Některé z tanků byly vybaveny protitankovým raketovým kompletem 9K116 disponujícím pěti střelami 9M117. Rozpoznávacím znakem těchto strojů byla absence zaměřovacího infradalekohledu TKN-1M-22, na jehož místě (před věžičkou velitele) byl instalován laserový značkovač cílů 1K13BOM. Z celkového počtu modernizovaných tanků T-54AM2 / T-55AM2 bylo kompletem 9K116 opatřeno pouze 27 vozidel.

Přidáno bylo dále zadýmovací zařízení Tuča a filtroventilační zařízení RADCHA 15/24. T-54AM2 / T-55AM2 není uzpůsoben pro montáž buldozerového zařízení BTZ-55. Nárůst hmotnosti modernizovaného tanku se mimo jiné projevil v montáži nových torzních tyčí.

Přídavné pancéřování čela korby má tloušťku 150 mm, čímž celková síla čelního pancíře vzrostla na 250 mm. Na bocích korby jsou umístěny gumové štíty o tloušťce 10 mm proti kumulativní munici. Pasivní ochrana věže byla doplněna o dva čelní snímatelné přídavné pancíře, které jsou svařeny z pancéřových plechů a vyplněny polyurethanem. Každý z pancířů važí 550 kg a k věži je připojen pomocí dvou šroubů ke konzolám navařeným na věži.

Původní pohonná jednotka byla upravena na provedení V-55AM2 (V-54AM2) o vyšším výkonu, jehož bylo dosaženo změnou úhlu před vstřikem paliva a úpravou sacího a výfukového potrubí. Dále došlo k instalaci účinnějšího chladiče, tlak v chladicí soustavě byl změněn na 180 kPa. Motor byl doplněn o diagnostické zařízení DIPOL, které optickou a zvukovou formou signalizuje havarijní stav teploty chladicí kapaliny, tlaku oleje, ztrátu oleje v mazací soustavě a množství paliva.

Vývoj systému řízení palby Kladivo se uskutečnil v rozmezí let 1981 až 1983. Přesnost zásahů při střelbě z místa se oproti nemodernizovaným tankům zvýšila 6,4krát a za krátkých zastávek 3,6krát. Vývoj tanku T-54AM2 / T-55AM2 proběhl mezi roky 1983 až 1986.

Modernizace tanků T-54M / T-55A na standard T-54AM2 / T-55AM2 byla ve VOP 025 Nový Jičín zahájena roku 1985. Jejich zavedení do výzbroje ČSLA proběhlo v roce 1987. V rámci 8. (1986 - 1990) a 9. (1991 - 1995) pětiletky mělo být na tento standard modernizováno 620 kusů T-55A a 630 kusů T-54M (T-54AM).



Zvýšení celkové bojové hodnoty tanku T-54AM2 / T-55AM2 spočívá ve:
- zvýšení palebné síly
- zvýšení odolnosti tanku a ochrany osádky
- zlepšení jízdních vlastností
- zvýšení ostatních technicko-taktických parametrů


Zvýšení odolnosti tanku a ochrany osádky zabezpečuje:
- systém detekce a indikace ozáření
- doplňková ochrana věže
- doplňková ochrana korby
- zvýšení odolnosti dna
- boční ochrana korby proti kumulativním střelám


Zlepšení jízdních vlastností zabezpečuje:
- zvýšení výkonu motoru
- zlepšení jízdních vlastností - charakteristik podvozku
- kolejový pás s kovopryžovým spojem


Zvýšení ostatních technicko-taktických parametrů zabezpečuje:
- ochrana proti účinkům zápalných látek typu NAPALM
- zadýmovací zařízení
- spojovací prostředky: radiové stanice R-173, R-173P
- připojení přídavných sudů do palivové soustavy

Podle oficiálních údajů se k 31. prosinci 1997 ve výzbroji AČR nacházelo celkem 394 "modernizovaných" tanků T-54 a T-55. Jejich postupné vyřazování začalo na přelomu tisíciletí. Všechny tanky T-54 a T-55 měly být do 31. prosince 2002 staženy od bojových útvarů do předem stanovených prostorů, kde měl následovat jejich odprodej, nebo fyzická likvidace. Na rozdíl od ostatní nadpočetné techniky, která byla nejprve odsouvána na základny Velitelství logistiky, byly tanky T-54AM2 a T-55AM2 odprodávány přímo od bojových útvarů. Přes překupníky s vojenským materiálem byly následně dodány do afrických a asijských zemí.

Zdroje:
1) VOP 025
2) www.vojenstvi.cz

T-55AM2 -


T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#63532 Verze : 1
Vývoz tanků T-54AM2 / T-55AM2 z ČR a SR

     
Rok uzavření kontraktuVerzeZemě původuZemě příjemcePrůběh dodávekPočet kusůPoznámka
2005?
T-55AM2
SR
USA
2005
2
původně dodané z ČR ?
2005?
T-55AM2
ČR
SR
2005
2

2002?
T-55AM2
ČR
Jemen
2002
35
součástí dodávky bylo 30 kanonů D 10-T2S
2001
T-54AM2 ? / T-55AM2 ?
ČR
SR
2001
1

2000
T-54AM2 / T-55AM2
ČR
Srí Lanka
2000-2001
36
11 kusů dodáno v roce 2000, 25 kusů v roce 2001
2000
T-54AM2 ? / T-55AM2
ČR
Gruzie
2000-2001
120
10 kusů dodáno v roce 2000, 110 kusů v roce 2001; součástí dodávky byly i vyprošťovací tanky VT-55A
1999
T-55AM?
ČR
Jemen
2000
97
přesná verze dodaných tanků není známa, alespoň část z nich byla typu T-55AM1
1999
T-55AM2
ČR
Lotyšsko
2001
5
tanky dodány jako vojenská pomoc
1999
T-55AM2
SR
Angola
1999-2000
205
150 kusů dodáno v roce 1999, 55 kusů v roce 2000
1995
T-55AM2
ČR
Srí Lanka
1996-1997
18
15 kusů dodáno v roce 1996, 3 kusy v roce 1997

Zdroje:
1) Foss, Ch. (ed.): Jane’s Armour And Artillery 2005-2006, Coulsdon, 2005
2) Korba, M.: Nezávislá správa o exporte zbraní zo Slovenska, Bratislava, nedatováno
3) www.deagel.com
4) http://disarmament.un.org
5) http://www.transparency.cz/index.php?lan=cz&id=757
6) http://zbrane.ecn.cz/cz/monitoring2.html

T-55AM2 - Na Srí Lance, cca 2007? (archiv)

Na Srí Lance, cca 2007? (archiv)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#248979 Verze : 1
T-55AM2 a Gruzie

Ve středu 3. října 2000 převzala gruzínská armáda prvních deset tanků T-55AM2 pocházejících původně z přebytků AČR (tanky byly vyrobeny v sedmdesátých letech jako T-55A a posléze v osmdesátých letech modernizovány na standard T-55AM2). Tyto stroje byly následně zařazeny do výzbroje 11. brigády dislokované v posádce Koda vzdálené asi 30 km od metropole Tbilisi. Zbývajících 110 exemplářů do Gruzie dorazilo v průběhu roku následujícího. Cena za kus měla údajně činit (v tehdejších cenách) 67 000 Kč. Součástí kontraktu v celkové výši 300 000 USD byla i dodávka náhradních dílů.
T-55AM2 - Na přehlídce (Militaryphotos.net)

Na přehlídce (Militaryphotos.net)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#147816 Verze : 1
Při procházení a třídění poněkud dezorganizovaného archivu výstřižků ze starých ATM jsem narazil na přiložené snímky T-55AM2 s přídavným dynamickým pancéřováním z IDETu 1993.
Bohužel článek nebyl úplný (protější strana chybí), ale alespoň nějaké údaje tam jsou:


Souprava sestává z lehké a těžké dynamické ochrany, dyn. ochrany stropního pancíře věže a z upevňovacích prvků.
Lehká DO je umístěna na bocích korby, bloky mají rozměry 460x153x23 mm a hmotnost 4,3 kg, deskový aktivní prvek
Těžká DO je umístěna na čele korby a čele a bocích věže a tvoří ji bloky o rozměrech 360x153x23 mm o hmotnosti 8,3 kg a 440x153x23 mm a 8,9 kg, deskový aktivní prvek
DO stropu věže je tvořena bloky s křížovým aktivním prvkem.


Jde o ATM 12/268, pravděpodobně ročník 93 nebo 94 (budu muset ověřit v knihovně).


EDIT: Při dalším prohrabování jsem našel další obrázek, tentokrát z ATM 17/395 (prosinec 1995). Přikládám.
T-55AM2 - T-55/DYNA zepředu shora

T-55/DYNA zepředu shora
T-55AM2 - boční a čelní pohled

boční a čelní pohled
T-55AM2 - stropní prvky DO

stropní prvky DO
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#235961 Verze : 0
T-54AM2 ("bílá 401"), Vojenské technické muzeum, Lešany, 2004.
T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#64021 Verze : 0
T-55AM2 vyřazený z výzbroje AČR (fotografie ©Radek Havelka)
T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#69933 Verze : 0
T-55AM2, VHM Piešťany, 16.6.2007






T-55AM2 - T-55AM2, VHM Piešťany (popis)

T-55AM2, VHM Piešťany (popis)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#225681 Verze : 1
T-55AM2 bez přídavného pancíře.
T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#292972 Verze : 0
Přelouč, vlastní foto
T-55AM2 -


T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#318534 Verze : 0
T-55AM2 z výzbroje jemenské armády na vojenské přehlídce v metropoli Sana'a v roce 2009.
T-55AM2 - (Yemen Press)

(Yemen Press)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#339660 Verze : 0
Tanky T-55AM2 byly použity srílanskou armádou při bojích s tamilskými tygry (LTTE) během občanské války, která na ostrově Srí Lanka probíhala v rozmezí let 1983 až 2009. Tanky na fotografiích zhruba z konce roku 2008 pochází z výzbroje 4. obrněného pluku (4th Armoured Regiment), což byl v této době jediný tankový útvar srílanské armády.
T-55AM2 - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
T-55AM2 - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
T-55AM2 - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
T-55AM2 - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#355216 Verze : 2
Tanky T-55AM2 srílanské armády na vojenské přehlídce v hlavním městě Colombo konané ke dni nezávislosti Srí Lanky, 4. února 2009.
T-55AM2 - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#356217 Verze : 0
V roce 2001 obdrželo Lotyšsko formou vojenské pomoci z ČR pětici tanků T-55AM2 (z toho dva zřejmě pouze jako zdroj náhradních dílů), které byly lotyšskou armádou používány pouze k výcvikovým účelům.
T-55AM2 - Lotyšský T-55AM2 (bílá 188) při veřejné prezentaci, zhruba 2008 (Militaryphotos.net)

Lotyšský T-55AM2 ("bílá 188") při veřejné prezentaci, zhruba 2008 (Militaryphotos.net)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#356221 Verze : 2
Východoněmecké T-55AM2


Na základě Rozkazu 80/86 vydaného východoněmeckým ministerstvem obrany mělo být v rozmezí let 1986 až 1989 pro potřeby východoněmecké armády (NVA) modernizováno 291 tanků řady T-55AM / T-55AM(P) vyrobených v Československu a Polsku (písmeno P v závorce ve východoněmecké nomenklatuře znamenalo, že tank byl vyroben v PLR) na standard T-55AM2 / T-55AM2(P). Z celkového počtu bylo 50 tanků (označených T-55AM2B / T-55AM2B(P)) dále opatřeno protitankovým raketovým komplexem 9K116. Samotnou modernizaci zajišťoval východoněmecký opravárenský závod RWN Neubrandenburg a její rozsah byl stejný jako v případě československých T-55AM2 (výkonnější motor u východoněmeckých "téček" nesl označení W-55U). Náklady na modernizaci jednoho tanku činily zhruba 1,4 milionu východoněmeckých marek (T-55AM2), resp. téměř 2 miliony v případě typu T-55AM2B. V roce 1985 byl do NDR dodán ze SSSR první vzorový kus T-55AM2, o rok později následoval další vzorový T-55AM2, který byl posléze upraven na provedení T-55AM2B.


Průběh dodávek tanků pro potřeby NVA byl následující:

     
Verze1986198719881989Celkem
T-55AM2
5
25
111
32
173
T-55AM2(P)
0
15
29
18
62
T-55AM2B
0
0
8
35
43
T-55AM2B(P)
5
0
2
13
20



Několik "Kladiv" z výše uvedené tabulky bylo dokončeno jako velitelské stroje v subverzích (K1) - vozidlo velitele roty, (K2) - vozidlo velitele praporu; a (K3) - vozidlo velitele pluku.


První protitankové řízené střely 9M117 byly do výzbroje Tankového pluku 4 (Panzerregiment 4, podřízen 4. motostřelecké divizi) a Tankového pluku 8 (Panzerregiment 8, podřízen 8. motostřelecké divizi) zavedeny v listopadu 1989. Kvůli politickým změnám však byly hned v následujícím měsíci vráceny do SSSR.


V roce 1987 byla jedna stará východoněmecká T-54 opatřena přídavným pancéřováním verze AM2 tak, aby následně posloužila jako terč pro ostřelování z tanku T-55 a T-72. Při zkouškách odolnosti dodatečného pancéřování se ukázalo, že proti podkaliberní munici ráže 125 mm je prakticky bezcenné.



Zdroje
1) NVA Forum




Zobrazený T-55AM2B v barvách Nationale Volksarmee je dnes vystaven v Panzermuseum Munster, léto 2009 (fotografie ©Radek Havelka).
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#369581 Verze : 1
Východoněmecký T-55AM2B "rozřezaný" jako výukový model ve vojenském muzeu. Tyto výukové modely byly vyrobeny celkem čtyři. Jeden z nich skončil na začátku devadesátých let v rukách nizozemské armády.
T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#379516 Verze : 0
T-55AM2 ("127") ze sbírek Vojenského muzea na demarkační linii, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


autor: Josef Holek

T-55AM2 -


T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#534661 Verze : 1
Zbývající tři lotyšské T-55 skončily v "kopřivách". Fotky jsou z roku 2018.
T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


T-55AM2 -


URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#666130 Verze : 1

Diskuse

Chtěl bych doplnit, že po krátké přípravě spočívající v zaizolování příklopů (provádělo se vazelinou),nasazení gumových návleků na kanon,průzor zaměřovače a střílnu spřaženého kulometu a namontování brodicího komínu o průměru 10 cm na velitelský příklop (tento otvor je vidět na obr.18 vpravo dole od úchytu) a těsnicích klapek na výfuk, je tank schopen překonávat vodní překážku do hloubky 5m. Udržování směru jízdy pod vodou prováděl řidič pomocí gyroskopu.
Při hlubokém brodění byla osádka vybavena tlakovými lahvemi připojenými na plynové masky se zásobou vzduchu na cca 20 minut.
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#148313 Verze : 0
Kladiva se samozřejmě montovala i do T-54 (viz T-54 AM2 Mr. Green), upravovaly se víceméně na standard T-55, Kladiva z T-54 se snadno poznají podle zavařeného otvoru po ventilátoru na stropě věže před pravým poklopem. Ten Lešanský na fotkách je opravdu T-54 AM2, prohlížel jsem ho, ale jde to poznat i z fotek tady, pánové...
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#171645 Verze : 0

Citace - ja.rici.t :

namontování brodicího komínu o průměru 10 cm na velitelský příklop (tento otvor je vidět na obr.18 vpravo dole od úchytu) .



No musím nesouhlasit, protože tento brodící komín se montoval místo pozorovacího přístroje nabíječe. Na velitelův poklop se montoval komín jedině u T-72. Tam je pro něj otvor. Prosím pozorně si prohlédni ten otvor u velitelského poklopu. Ten sloužil jen pro výstřel signální pistolí ( je moc malý na komín) a z vnější strany nemá nic na přidělání( díry pro šrouby a tak podobně)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#171671 Verze : 0

Citace - Lowpass :

Kladiva se samozřejmě montovala i do T-54 (viz T-54 AM2 Mr. Green), upravovaly se víceméně na standard T-55,...

Prvykrat som kladiva videl v Janoviciach v roku 86. Armada v tom case este ostatne musela upgr.na nove strelivo - podkaliberne strely, vo vsetkych starych T54 a T55 sa menil opticky element - záměrná deštička v tzv."teeškach" - dennych zameriavačoch, lebo strela mala inu balistiku. Bol som starsi infraoptik, absolvent PŠ v Opave, zvyšok PROTE Klatovy.
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#191878 Verze : 0
Ako je to s používaním munície ZUBK10-1 (9K116-1 Bastion) u T-55AM2? Mohla sa táto munícia používať u všetkých T-55AM2, alebo museli byť ešte tieto tanky niečím vybavené (teda bol zabezpečovalo Kladivo ožiarenie cieľa pre navedenie rakety, alebo slúžilo len ako diaľkomer?)
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#227280 Verze : 0
Bastiony se nedaly používat u všech našich tanků, byly na to upraveny jen některé, zvenčí se to pozná podle jiné boudičky na věži, Bastion "umí" třeba AM2, kterou mají v Rokycanech, v Lešanech jsou myslím všechny "bez".
URL : https://www.valka.cz/T-55AM2-t17300#235231 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více