Bell P-39N Airacobra

     
Název:
Name:
Bell P-39N Airacobra Bell P-39N Airacobra
Originální název:
Original Name:
Bell P-39N Airacobra
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.194R Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2095 všech subverzí
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2568 kg 5662 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3447 kg 7600 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4128 kg 9100 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.36 m 34ft
Délka:
Length:
9.19 m 30ft 2in
Výška:
Height:
3.78 m 12ft 5in
Plocha křídla:
Wing Area:
19.79 m2 213 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
1x Allison V-1710-85 o vzletovém výkonu 895 kW (1200 HP
Třílistá stavitelná vrtule Aeroproducts
1x Allison V-1710-85, take-off power 1200 hp
three-blade Aeroproducts propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
454 l nebo
329 l
120 US gal or
87 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
643.7 1) km/h v 2957 m 4001) mph in 9700 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,8 min do 4572 m 3,8 min to 15000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11735 m 38500 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
2012 km 1250 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 37mm kanón Oldsmobile M4 (T9) v ose vrtule, 30 nábojů
2x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 v trupu, 200 nábojů na hlaveň
4x pevný 7,62mm kulomet Browning v křídlech, 1000 nábojů na hlaveň


226kg bomba
1x fixed 1.46in Oldsmobile M4 (T9) cannon with 30 rpg
2x fixed fuselage-mounted .50 Browning M2 machine gun with 200 rpg
4x fixed wing-mounted .30 Browning machine gun with 1000 rpg


500-lb bomb
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
1) 531 km/h ve výšce 1524 m, 592 kmh ve výšce 7620 m 1) 330 mph at 5000 ft, 368 mph at 25000 ft
Zdroje:
Sources:
Pelletier, A. J.: Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8
Bartoszewski, Piotr: Samolot myśliwski P-39 Airacobra, TBiU Nr.85, Warszawa 1983
McDowell, Ernest: P-39 Airacobra in Action, Aircraft No.43. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1980. ISBN 0-89747-102-4
Dorr, Robert F., Scutts, Jerry C.: Bell P-39 Airacobra. Crowood Press Ltd., Marlborough 2000. ISBN 1-86126-348-1
Juszczak, Artur, Pęczkowski, Robert: Bell P-39 Airacobra. Mushroom Model Publications, Sandomierz 2003. ISBN 83-916327-9-2
http://home.att.net/~jbaugher1/p39_14.html
http://www.aerofiles.com/_bell.html
http://en.wikipedia.org/wiki/P-39_Airacobra
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#367266 Verze : 0
Bell P-39N Airacobra

Až do modelu N byly Airacobry vyráběny spíše v malých počtech, v mnoha odlišných sériích P-39N (Bell Model 26C a F) bylo vyrobeno celkem 2095 všech subverzí. Prvních 1100 P-39N byla ještě část z původní objednávky na verzi G, která byla rozdělena na malokusové série K, L a M, a zbývajících 995 N byla součást nových objednávek. Všechny P-39N byly poháněny motory V-1710-85 (E19) o vzletovém výkonu 895 kW a výkonu 831 kW ve výšce 4572 m. Od motorů V-1710-83, které poháněly P-39M, se lišily jiným převodovým poměrem na vrtuli a vrtulí Aeroproducts. Prvních 166 strojů mělo vrtuli o průměru 3,15 m, další stroje měly novou o průměru 3,53 m. Od 167. stroje došlo také ke zmenšení palivové nádrže, ze 454 na 329 litrů, kvůli zmenšení celkové hmotnosti. Ta poklesla z 4 128 na 3 968 kg, ale samozřejmě se zmenšil dolet. Proto vznikla sada, pomocí které mohly být odebrané čtyři palivové články v polních podmínkách namontovány zpět.

500 P-39N blo následováno 900 P-39N-1 (Model 26C). Rozdíl byl jen v menších vnitřníh změnách, které posunuly těžiště. Poslední sériovou subverzí bylo 695 P-39N-5 (Model 26C-5), které měly sníženu také hmotnost panéřování ze 105 na 87,5 kilogramů, například nahrazením neprůstřelného skla za pilotovou hlavou tvarovaným plechem. Tyto stroje dostaly také rádio SCR-695 a nový kyslíkový systém. Chybějící čísla mezi N-1 a N-5 byly různé polní úpravy pro pozemní podporu, které zahrnovaly dodatečné pancéřování a dvě fotografické kamery - N-2 bylo 128 upravených P-39N-1, N-3 35 strojů -39N a pravou 84 N-5 vznikla subverze N-6. Objednávka na dalších 205 sériových strojů byla zrušena.

Zdroj:
Pelletier, A. J.: Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8
Bartoszewski, Piotr: Samolot myśliwski P-39 Airacobra, TBiU Nr.85, Warszawa 1983
McDowell, Ernest: P-39 Airacobra in Action, Aircraft No.43. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1980. ISBN 0-89747-102-4
Dorr, Robert F., Scutts, Jerry C.: Bell P-39 Airacobra. Crowood Press Ltd., Marlborough 2000. ISBN 1-86126-348-1
Juszczak, Artur, Pęczkowski, Robert: Bell P-39 Airacobra. Mushroom Model Publications, Sandomierz 2003. ISBN 83-916327-9-2
http://home.att.net/~jbaugher1/p39_14.html
http://www.aerofiles.com/_bell.html
http://en.wikipedia.org/wiki/P-39_Airacobra
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#304806 Verze : 0
Doplnění:
P-39N-0 - od 167. letounu této verze bylo možno pod trup podvěsit přídavnou palivovou nádrž o objemu 284 l, což byla normální velikost, nově však bylo možno podvěsit i nádrž o objemu 665 l. Zavedením této nádrže chtěl výrobce eliminovat zmenšený počet křídelních nádrží, v praxi se příliš nepoužívala. Průzkumné stroje upravené z této verze byly označeny P-39N-3.


P-39N-1 - u této verze byly zavedeny vrtule Aeroproducts o průměru 3 510 mm a díky ní letoun dosahoval rychlosti 605 km/h ještě ve výšce 6 000 m. Průzkumné stroje upravené z této verze byly označeny P-39N-2.


Použité prameny:
Ivo Pejčoch, Bojové legendy, P-39 Airacobra, str. 26-27, Nakladatelství Jan Vašut s.r.o., Praha, rok 2008, ISBN 978-80-7236-573-9
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#370507 Verze : 0
Bell P-39N Airacobra z výzbroje 70th Fighter Squadron / 18th Fighter Group, Guadalcanal, 1943.

Zdroj: www.warbirdinformationexchange.org
Bell P-39N Airacobra -


URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#262823 Verze : 0
Bell P-39N-BE Airacobra "Bílá 100″ 42-9004. Stroj byl přidělen 16. GIAP v červnu 1943 a stal se osobním letounem gardového kapitána Alexandra Pokryškina. Na tomto stroji létal až do konce války.


Bell P-39 Airacobra Side view by Basil Zolotov
Bell P-39N Airacobra - Source : http://basilzolotov.com

Source : http://basilzolotov.com
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#369942 Verze : 1
Bell P-39N Airacobra pilotovaný majorem Sirotinem v roce 1944.
Bell P-39N Airacobra -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#412720 Verze : 0
.
Bell P-39N Airacobra - P-39N jednotky GC I/4 Navarre letectva Svobodných Francouzů, Alžírsko 1944. Stroj nese standardní americkou kamufláž - spodní plochy světle šedé, horní a boční olivově zelené.

P-39N jednotky GC I/4 Navarre letectva Svobodných Francouzů, Alžírsko 1944. Stroj nese standardní americkou kamufláž - spodní plochy světle šedé, horní a boční olivově zelené.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#471579 Verze : 0

Diskuse

P-39N byla nejvýkonnější sériově produkovaná verze Airacobry. Celkem vyrobeno 2095 ks verze N, z nichž 1113 dodáno do SSSR.


Airacobra se u spojenců netěšila dobré pověsti díky rychle klesajícím výkonům s rostoucí výškou. Bylo to zapříčiněno chybějícím turbokompresorem u motoru Allison. V přízemních výškách byla Airacobra výborným letounem. Velkou oblibu si získala u sovětských pilotů, kam byla dodávána na základě slmlouvy o Půjčce a pronájmu. Díky tomu, že vzdušné boje na východní frontě většinou probýhaly do výšky 5000 m, mohli sovětští piloti plně využít přednosti Airacober.
Airacobry se též osvědčily (díky svému 37 mm kanónu) jako vynikající útočníci proti pozemním cílům.
URL : https://www.valka.cz/Bell-P-39N-Airacobra-t17738#65129 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více