Nemecka lietadlova lod

Diskuse

Ma niekto s vas obrazky tejto nedokoncenej nemeckej lietadlovej lode.Technicke parametre,vyzbroj,velkost posadky,atd?
URL : https://www.valka.cz/Nemecka-lietadlova-lod-t17866#65599 Verze : 0
Mrkni se do sekce Lodě-Německo.
URL : https://www.valka.cz/Nemecka-lietadlova-lod-t17866#65622 Verze : 0
GRAF ZEPPELIN

Graf Zeppelin


Práce na projektu letadlové lodi začala v roce 1934. V roce 1935 podepsala Velká Británie dohodu, která povolovala Německu vlastnit flotilu na úrovni 35% stavu Royal Navy. Dohoda mimo jiné stanovila celkový výtlak německých letadlových lodí na 47 250 tun. Výtlak jedné lodě nesměl překročit 23 000 tun. Němci se však rozhodli pro stavbu dvou jednotek, každá o výtlak 23 530 tun, ovšem oficiálně měly lodě výtlak 19 250 tun.


Podle plánu "Z" vypracovaného štábem Kriegsmarine s výhledem do roku 1948, mělo mít německé námořnictvo povinně 4 letadlové lodě.


Stavba prvních dvou z nich - "Flugzeugträger A a B" byla povolena v roce 1937. Cena stavby první, jež obdržela jméno Graf Zeppelin, měla stát 60 miliónů německých marek. Cena byla bez výzbroje a spousty technických zařízení. Pro druhou loď bylo vybráno jméno Peter Strasser.


Trup letadlové lodě Graf Zeppelin byl spuštěn na vodu 8.12.1938. Na slavnostním ceremoniálu byli přítomni mimo jiné Adolf Hitler, Hermann Göring, von Blomberg a kmotrou se stala Hella von Branesten-Zeppelin, dcera známého stavitele vzducholodí po kterém byla loď pojmenována. V tom samém roce byly zahájeny práce i na sesterské lodi Peter Strasser.


V červnu 1940 byly zastaveny všechny práce nad letadlovými loděmi. Tou dobou byl Graf Zeppelin hotov z 90%. Němci se totiž během stavby setkali se značnými problémy technického charakteru, ať již to byl problém s katapulty, či se systémem přistávání.


Na konci roku 1941, loděnice Deutsche Werke v Kielu dostala povolení pokračovat ve stavbě lodě Graf Zeppelin. Rovněž dostala rozkaz, aby prozkoumala možnosti přestavby osobních lodí Europa a Potsdam a těžkého křižníky Seydlitz na letadlové lodě. S přestavbou křižníku Seydlitz se poté skutečně začalo.


Graf Zeppelin byl charakterizován velkou šířkou paluby. Dodatečně obdržel i protitorpédovou obšívku,a spolu s dalším vylepšením pancéřování pod vodoryskou poměrně značně stoupl ponor lodě. Přesto byla loď pancéřována jen slabě. Boční pancíř na úrovni hladiny byl 100 mm a pomalu se zužoval na 60 mm na přídi a zádi. Sklady bomb a zásobníky paliva na vodorysce chránil pancíř pouhých 60 mm, přečemž nad hladinou se pancíř zeslaboval na 40 mm. Pancíř mezi hangárem a letovou palubou měl tloušťku 20 mm.


Graf Zeppelin měl dva poměrně dlouhé a prostorné hangáry. Celkový prostor hangárů byla např. větší než na britské letadlové lodi HMS Ark Royal, která přesto pobrala o 18 letadel více !! Podle projektu mělo být na lodi 42 letadel rozdělených do 3 perutí. Dvě měly mít stíhací letadla BF-109T a třetí, průzkumně bombardovací peruť, měla obdržet letadla zpočátku typu Fi-167, později Ju 87 C. Hangáry byly s letovou palubou spojeny třemi výtahy, které měli rozměr 15,2 * 14,3 m. Na přídi letové paluby se nacházely 2 katapulty. Letadla měla startovat z těchto katapultů poměrně originálně. Měla být už v hangáru umístěna na speciální vozík, který se připojil ke katapultu. Katapult dal letadlu o startovací hmotnosti do 5000 kg rychlost 120 km/h.


Dělostřeleckou výzbroj reprezentovalo 16 děl ráže 150 mm, rozmístěných po dvou v kasematech a 12 děl ráže 105mm. Střední protiletadlovou výzbroj reprezentovalo uskupení 11 dvojhlavňových kanonů ráže 37 mm a 7 jednotlivých kanonů ráže 20 mm.


24.5.1945 ukořistila lehce poškozený Graf Zeppelin ruská vojska. Těsně předtím však stačili Němci zničit stroje. Loď byla uznána jako cenná kořist a byla odeslána do Ruska. V roce 1947 byla loď odtažena do Leningradu, ve Finském zálivu však tažená loď najela na minu a potopila se. V roce 1948 byl Graf Zeppelin vyzvednut ze dna a prodán na šrot.


O způsobu zániku se však dodnes vedou spory. Kromě výše uvedené verze se měl Graf Zeppelin převrátit a spolu s převáženými cenostmi potopit, jiná verze uvádí jeho potopení jako cvičný cíl.
- -----------------




- --------------------
Délka maximální
(Length OA) 251.5 m
Délka na hladině
(Length WL) 233 m
Šířka
(Beam) 31.3 m
Ponor standard
(Draft) 18.3 m
Letová paluba
(Flight deck) 240.7 × 26.97 m
Výtlak standardní
(Standard displacement) 19,250 t
Výtlak plný
(Full displacement) 28,100 t
Výzbroj
(Armament) 16 × 150mm (4×II, 8×I-/55-SK C/28 )
12 × 105mm (6×II-/65-SK C/33 )
22 × 37mm (11×II-/83-SK C/30 )
28 × 20mm (-/65-SK C/30)

Pohon
(Propulsion) 16 Schulz high pressure boilers, geared steam turbines, 185,000-200,000 shp, 4 hřídele (shafts)
Max. rychlost
(Speed) 32 uzlů (knots)
Zásoba paliva
(Bunkerage)
Dosah
(Range)
Pancéřování
(Armour) boky
(sides) 89mm
hangárová paluba
(hangar deck) 41mm
letová paluba
(flight deck) 19mm

Letouny
(Aircraft) max. 40
18+ × Ju 87C
22 × Me 109
Posádka max.
(Crew) 1,520 Navy + 650 Airwing


Graf Zeppelin Deutsche Werke, Kiel 28.12.1936 08.12.1938 - 06.1940 práce přerušeny (z 88% kompletní)
05.1942 částečné práce na letové palubě
částečně instalovány katapulty
01.1943 práce přerušeny
25.04.1945 potopena ve Štětíně vl. silami
1946 zabavena SSSR, zdvižena
25.08.1947 odtažena do Leningradu
16.08.1948 zakotvena u Swinemünde
URL : https://www.valka.cz/Nemecka-lietadlova-lod-t17866#67153 Verze : 0
V roce 1939-1940 byla upravena Avia B-534(přistávací hák) na zkouška pro letadlovou loď. Z těchto testu jsem viděl ve starším ročníku L+K dvě fotky.Nakonec bylo od dalších testů upuštěno.
URL : https://www.valka.cz/Nemecka-lietadlova-lod-t17866#85415 Verze : 0
Byly upraveny 3 ks Avií B 534, ale jak a přesně zkoušky probíhaly nevím.
URL : https://www.valka.cz/Nemecka-lietadlova-lod-t17866#138945 Verze : 0
Upravené stroje byly použity při zkouškách přistávání s přistávacím hákem. 3lo o stroje posledního výrobního bloku (s kabinou) podle některých zdrojů snad jeden ze strojů byl Bk 534 tedy kanonová verze. Stroje se používali na letišti kde byly postaveny navjáky brzdící lana a byly zkoumány možnosti zachycení a brždění. Není jasné zda byl zesílen trup.
URL : https://www.valka.cz/Nemecka-lietadlova-lod-t17866#138946 Verze : 0
Dík za upřesnění, ještě by mě zajímalo, jak to bylo s tou kapacitou, znám ofic udaj 42 ks, ale velikost hangaru by snad umožnila větší počet, byla by tu i možnost parkování na palubě.
Jedná se u tohoto udaje jen o papírový udaj, nebo je to skutečné vytížení?
URL : https://www.valka.cz/Nemecka-lietadlova-lod-t17866#138949 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více