Zeppelin (Staaken) R.XIVa

     
Název:
Name:
Zeppelin (Staaken) R.XIVa Zeppelin (Staaken) R.XIVa
Originální název:
Original Name:
Zeppelin (Staaken) R.XIVa
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1918-DD.MM.1918 Zeppelin-Werke GmbH, Berlin-Staaken /
DD.MM.1919-DD.MM.1919 Schütte-Lanz-Luftfahrzeugbau GmbH, Zeesen /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.MM.1919
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4 Staaken (R69-R72)
3 Schütte-Lanz (R84-R86, pouze R84 dokončen / only R84 completed)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10000 kg 22818 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
14250 kg 31857 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
42,20 m 138ft 5,42in
Délka:
Length:
22,50 m 73ft 9,83in
Výška:
Height:
6,30 m 20ft 8,03in
Plocha křídla:
Wing Area:
334,00 m2 3595.15 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
5
Typ:
Type:
Maybach Mb.IVa o výkonu 180 kW/245 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Maybach Mb.IVa, power 242 hp
two-bladed wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
135 km/h v 0 m 83.9 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
45 min do 3000 m 45 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m 12139 ft
Dolet:
Range:
1300 km 807.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pohyblivý kulomet LMG 14 na hřbetě
2x pohyblivý kulomet LMG 14 pod trupem
1000 kg pum
2x flexible 7,92 mm LMG 14 dorsal machine gun
2x flexible 7,92 mm LMG 14 ventral machine gun


2201 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Haddow, G. W.; Grosz, Peter M. The German Giants: The German R-Planes 1914-1918. Conway Maritime Press, London 1988. ISBN 0-85177-812-7.
Kroschel, G.; Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter; Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Cooksley, Peter. German Bombers of WWI in action, In action No.173. Squadron/Signal Publications, Carrollton 2000. ISBN 0-89747-416-3.
URL : https://www.valka.cz/Zeppelin-Staaken-R-XIVa-t180418#529231 Verze : 0
http://www.airwar.ru/enc/bww1/zsr14.html

Zeppelin (Staaken) R.XIVa -


Zeppelin (Staaken) R.XIVa -


URL : https://www.valka.cz/Zeppelin-Staaken-R-XIVa-t180418#529232 Verze : 0
Stroje R.XIVa byly posledními bombardéry řady R postavenými ve Staakenu. Šlo o vylepšenou variantu R.XIV, upravenou kvůli zlepšení dostupu. Kvůli tomu byly motory vybaveny redukcí, a hmotnost byla snížena změnami ve vnitřní konstrukci, odstraněním střelišť z horního křídla a kapotáže pumovnice. Jedinou další větší změnou byly rohově vyvážená výšková kormidla.


Idflieg objednal čtyři stroje, které obdržely sériová čísla R69 až R72. Kvůli programu výroby nebylo možné použít všechny konstrukční změny na R69, R70 již ale plně odpovídal nové odlehčené variantě. R69 byl letectvu předán 19. října 1919 a nestihl bojovou službu. R 70 a R71 byly dokončeny někdy na konci roku nebo počátkem roku 1919, a není známo, zda byl dokončen R72. V roce 1919 byl R69 pronajat ukrajinskou vládou k převozu peněz na Ukrajinu, a byl zabaven Mezispojeneckou kontrolní komisí při zpátečním letu na vídeňském letišti v Ošprech a následně předán italské vládě. R70 a R71 také létaly mezi Německem a Ukrajinou při převozu peněz. R70 byl 19. září 1919 zabaven rumunskou vládou po nouzovém přistání v Besarábii, R71 shořel po havárii s neznámou příčinou v lese poblíž slezské Ratiboře v létě stejného roku.


Další tři stroje R84-R86, byly objednány u firmy Schütte-Lanz v ceně 600000 marek každý, žádný ale nebyl před koncem války dokončen. V lednu 11919 byly stroje R84 a R85 ze tří čtvrtin hotové, zbylý stroj pak čekal na sestavení. Nakonec byl dokončen pouze R84, vzápětí byl ale společně s oběma rozestavěnými sourozenci sešrotován, v souladu s podmínkami smlouvy o příměří, a také aby nepadl do spojeneckých rukou.


Zdroje jsou uvedeny v tabulce.
URL : https://www.valka.cz/Zeppelin-Staaken-R-XIVa-t180418#529236 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více