Zajímavý snímek letounu C-2B

Diskuse

Kolegové!


Dovoluji se na vás obrátit s žádostí o informace k níže vyobrazenému snímku.
Do rukou se mi dostal snímek nouzového přistání letadla "československého bezpečnostního letectva".


Celý problém spočívá v tom, že k fotografii disponuji pouze následujícími kusými zprávami: "Údajně se jedná o nouzové přistání C-2B (Arada Ar 96)
bezpečnostního letectva, ke kterému mělo dojít v roce 1953 někde u Stříbra".


Jaký byl prosím oficiální název letectva SNB v roce 1953? Embarassed
Odpovídá zbarvení letadla danému období? Mám na mysli výsostné znaky, lemování čísel, popřípadě celkové zbarvení?


Děkuji za jakoukoliv informaci Wink .
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#71279 Verze : 0
Zbarvení bylo v barvě kovu - hliníku, jen čumák to mělo červený, státní znak ne kruhový, ale do špiček - (nevím teď, jak se to přesně jmenuje). No a myslím, že se to skutečně jmenovalo "Bezpečnostní letka".
Tyhle nouzáky byly poměrně časté - blbnul pístek palivového čerpadla. Vlevo je vidět regulátor automatického stavění listů vrtule - charakteristický "větrník".
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#71292 Verze : 0
Zbarvení je to naprosto typické. Červené byly také náběžné hrany křídel a vodorovných ocasních ploch. Je to dobře vidět na levém křídle (po směru letu) a ocase. Ten tvar znaků se pokud vím jmenuje sférický trojúhelník, prostě trojúhelník s vypouklými stranami (kruhové výseče). Písmena vypadají černá, možná ale taky červená (B-0222 asi přečetl každý).
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#71417 Verze : 0
Písmena B-0222 podle mě jsou skutečně červená. Bylo to i stanoveno předpisem. Jinak musím souhlasit s předchozími příspěvky Fantana a Aubiho. Čtyřmístné číslo za "B" se používalo až ke konci Bezpečnostního letectva a snímky s tímto označením jsou velice vzácné!
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#71490 Verze : 0
Nevím co bylo předpisem, ale taky bych se přiklonil k tý červený. Čísla jsou apoň podle mně ve stejným odstínu jako tráva(která je jak víme zelená Smile ) a na černobílejch fotkách se tyhle dvě barvy přece skoro shodujou.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73199 Verze : 0
Podíval jsem se do jedné knížky, tam byo schéma používané bezpečnostním letectvem popsáno jako horní plochy světle šedé, dolní o trochu tmavší, ty červené doplňky a ozančení OK-B... červené s bílým lemem. Znaky ve tvaru sférických trojúhekníků měly 1 cm tlustý bílý lem. Po změně značení mohla být základní barva letounu libovolná, zde tedy asi v barvě kovu, červené doplňky stejné, označení červené, znaky jako předtím. Avie C2 se prý používaly do roku 1950, to si ale musím ověřit.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73210 Verze : 0
S tím koncem používání v r.1950 se mi to nezdá - totiž tyhle éra s nezaměnitelným charakteristickým zvukem motoru (tedy přesněji nejen motoru, ale taky toho "větrníku" stavění vrtule) jsem často vídal u babičky v Roztokách - lítaly na Rakovník. A babička se do Roztok přistěhovala 1949 a odstěhovala v r. 1954. Myslím si, že jsem je určitě vídal lítat déle, než jen dvoje prázdniny.
V brožurce "921 - start povolen",Jurášek, J., vydal Magnet 1983 popisoval poválečný pilot, že takové nouzáky poté, co se zadřel pístek palivového čerpadla za letu, byly na denním pořádku.
"Někdy se podařilo přistát na podvozek - to pak přijelo auto s mechaniky a po vyčištění toho pístku odletělo éro za pár hodin vlastní silou. Většina nouzáků však končila přistáním na břicho, což se neobešlo bez zničené vrtule a poškození spodní části trupu. Nutno podotknout, že mechanici měli v opravách velkou praxi a vrtuli vyměňovali takřka po paměti".
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73230 Verze : 0
To musela bejt paráda s tím lítat. Very Happy Ne jako dnešní roury, na který když naprší tak můžou bejt vyřazený i na tři dny. Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73260 Verze : 0
Aubi, Fantan: Záleží na jednotce, ale dá se říci, že C-2B se v roce 1954 ještě poměrně hojně používaly. Jak u školních jednotek k pokračovacímu výcviku, kde byly nahrazeny C-11 (licenčními Jaky-11), tak u bojových jednotek (slp), kde byly přiděleny jako kurýrní letouny u jednotlivých letek.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73311 Verze : 0
Na jiné místo (Letadla Německo) jsem umístil oskenované stránky příručky "Fliegen lernen" z r.1944, vztahující se k tomuto letadlu.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73324 Verze : 0
Kolegové,


děkuji za vaše postřehy.
Takže k tomu nouzovému přistání zmíněného letounu "bezpečnostního letectva" až v roce 1953, jak jsem pochopil mohlo dojít?


Nebyly v roce 1953 již letadla SNB s trojúhelníkovýma" výsostnýma znakama zařazeny k letce "Ministerstva vnitra ČR"?


Také se síše domnívám, že trupové označení bylo červené barvy stejně tak, jako příď.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73403 Verze : 0
Ahoj Fridrichu Smile


Ta červená (tmavě) je na 100 %. Rok 1953 zkusím ještě ověřit. Mám doma nějaké prameny o BL, ale zatím jsem se na ně nedostal. Přiznám se, že rok zrušení BL z hlavy nevím (tuším právě nejdéle rok 1953), ale dá se říci, že tvůj původní komentář mi k té fotografii sedí (zda je to u Stříbra nebo není nedokážu z fotky rozluštit. To by musel nějaký místní Smile ).
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73438 Verze : 0

Citace - Radim Špalek :

Ahoj Fridrichu Smile


Ta červená (tmavě) je na 100 %. Rok 1953 zkusím ještě ověřit. Mám doma nějaké prameny o BL, ale zatím jsem se na ně nedostal. Přiznám se, že rok zrušení BL z hlavy nevím (tuším právě nejdéle rok 1953), ale dá se říci, že tvůj původní komentář mi k té fotografii sedí (zda je to u Stříbra nebo není nedokážu z fotky rozluštit. To by musel nějaký místní Smile ).



Nazdar Radime Very Happy


O to konkrétní místo nouzového přistání ani tak nejde. Confused O ostatní údaje určitě ano - předem díky, kdyby se podařilo nějaká fakta upřesnit. Wink
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73546 Verze : 0
Ještě jsem si vzpoměl, že jsem kdysi měl model tohole letadla (teda tamto se jmenovalo C199 nebo tak nějak) a tam bylo jedno z barevných schémat právě tohle - letoun v barvě kovu s červeným značením, takže to museí bejt červená. (Druhá varianta byla celá khaki)
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73877 Verze : 0

Citace - Radim Špalek :

Čtyřmístné číslo za "B" se používalo až ke konci Bezpečnostního letectva a snímky s tímto označením jsou velice vzácné!



Bezpečnostní letectvo navázalo na tradici předválečných Četnických leteckých hlídek. Po roce 1948 byla jeho činnost sledována dosti podezřívavě, oni ti piloti ze západu... Proto i ono odlišení odlišným tvarem výsostných znaků - místo kruhového znaku sférický trojuhelník. O to ale nejde. RŠ napsal o vzácnosti označení. V r. 1950 byl změněn systém označování letadel. Původní značení písmeno-číslo byla nahrazena jen číselnou kombinací. Původní stroje předválečných ČLH byly ve službách Ministerstva vnitra, proto nosily civilní imatrikulaci. Stejné to bylo i po válce. Sílící vliv komunistů se ale prosadil i tady, a stroje Bezpečnostního letectva se dostaly pod křídla Ministerstva národní obrany. Aby se odlišily od "běžných" vojenských strojů, dostaly pak před číselný vojenský kód písmeno B- jako bezpečnostní ( ostatně stejným způsobem se odlišovaly SPZ esenbáckých aut od těch "obyčejných"). Barva označení byla určena předpisem jako červená. Ani tento způsob dlouho nevydržel, nakonec bylo bezpečnostní letectvo zrušeno ( z hlavy si myslím také, že v r. 1953) a jeho činnost převzaly běžné armádní stroje. Pohraniční službu pohraničníci, SNB si vyžadovala spolupráci s armádou dle potřeb. A přepravu papalášů zajišťovala nově vytvořená zvláštní letka MV, která ovšem nedisponovala stroji bojovými, ale pouze dopravními. Ty zdědily i sférický trojúhelník na kýlovce SOP.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73883 Verze : 0
Aubis: S výše uvedeným souhlasím až na pár vyjímek. Jestli jsem to správně pochopil, tak si uváděl, že vojáci přešli v označování letadel z dvojpísmenné a dvojčíselné kombinace (např. MT-16) na čtyřčíslí (např. 1016) v roce 1950. To je však omyl, protože označení čtyřmístným číslem bylo v armádě předpisem zavedeno až v roce 1957.


Proto změna označení u BL v roce 1950 těžko mohla souviset s tímto opatřením. Nicméně na druhou stranu uznávám, že měla jistě co dočinění s označováním ostatní techniky u SNB v té době.


Označení "vzácné" jsem měl na mysli u dochovaných fotografií takto označených letadel jako Fridrichem zobrazená C-2B. Jinak je zřejmé, že takto označených létalo podle předpisu více strojů (namátkou S-199 apod.) po dobu cca. 2 roků. Dnes se doma zahrabu do materiálů a zkusím to do zítra přesně objasnit. Myslím, že to označení se měnilo u BL v roce 1951, ale kameny a dehet si prosím schovej až na zítřek Smile Smile Smile. Rád se kdyžtak omluvím a potvrdím tvůj údaj o roku 1950.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73890 Verze : 0
Aubis napsal: "... stroje Bezpečnostního letectva se dostaly pod křídla Ministerstva národní obrany. Aby se odlišily od "běžných" vojenských strojů, dostaly pak před číselný vojenský kód písmeno B- jako bezpečnostní ( ostatně stejným způsobem se odlišovaly SPZ esenbáckých aut od těch "obyčejných")."


Měl bych malou připomínku, vycházející z řečeného: Myslím, že se mýlíš. Podle mého názoru Bezpečnostní letka nikdy nespadala pod Ministerstvo obrany - tím míním, že "hospodaření s majetkem státu" nebylo svěřeno MNO.
Vycházím právě z tohoto označení "B" - na to letadlo tedy byla vystavena majetková karta - stejně jako na ty "esenbácká" auta a provázela ho od převzetí až do vyřazení a likvidace.
Veškerý materiál tohoto druhu - jako majetek státu, k němuž právo hospodaření náleží MV - byl Ministerstvem vnitra evidován na majetkových kartách pod "B - číslo".
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73898 Verze : 0
Netvrdím, že mám patent na rozum Embarassed . Vycházel jsem z informací, které vyšly před časem v seriálu o bezpečnostním letectvu v Letectví. Mohl jsem se dopustit nepřesností v interpretaci některých tvrzení. Takže když mě někdo opraví, tím lépěji (a radostněji Laughing ). Nikdy není pozdě se poučit.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73980 Verze : 0
Takže včera jsem prohlédl domácí archív a knihovnu a nalezl jsem toto v knize "Soumrak králů vzduchu" od J. Rajlicha:


Letectvo SNB, přesně pod tímto názvem, vzniklo 25. 3. 1946. Od 12. 12. 1947 se přejmenovalo na Bezpečnostní letectvo. Spadalo samozřejmě pod ministerstvo vnitra a mj. mělo za úkol ochranu státní hranice.


Od roku 1948 přibralo BL ke svým úkolům také dopravu vládních činitelů.


V dubnu 1950 se mění používaný systém označování strojů BL z původního (OK-BYK) na nové (B-7542).


Již k 15. 12. 1950 však veškerá zbylá technika BL spolu s personálem přechází do stavu nově vytvořeného 51. leteckého pluku v Líních.
Ten má opět za úkol ochranu státní hranice, i když stroje v podobě S-199 a C-2 již na tuto roli nestačí a jsou nahrazeny stíhacími leteckými pluky s Migy-15 (slp samozřejmě spadají již pod tehdejší min. národní obrany).


Oficiálně je BL zrušeno k 23. 12. 1950. Tímto se ti Aubisi omlouvám, neb tvůj včerejší údaj přeci jen nebyl tak daleko od pravdy Smile.


Od ledna 1951 vznikla na základně v Ruzyni "Bezpečnostní letka," která měla za úkol dopravu státních činitelů.


Už jen doplním, že barva, kterou se snažíme od začátku identifikovat na obrázku C-2B je oficiálně popisována jako "šarlatově červená."


Abych se vrátil na začátek. Takže podle všeho proběhlo to nouzové přistání C-2B někdy v létě 1950.


Stačí takto Fridrichu? Smile
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73982 Verze : 0
Bezpečností letectvo bylo zrušeno v roce 1950, asi půl roku poté, co bylo změněno značení. Tuto fotku lze tedy docela dobře datovat. Musím se podívat pořádnědo literatury (tedy jednoho sešitku, náhodou se zabývajícího zrovna koncem BL). C-2B se samozřejmě používaly dál, ale u vojenského letectva, kam byly přeřazeny s celým "létajícím četnictvem".
Hafner: Tohle letadlo má české označení C-2B, německé je Arado Ar 196B. Avia S-199 je předělaný Me 109 G/K, tedy něco úplně jiného. Oba jako ale modely vyráběly Kovozávody, a u obou tuším byla možnost postavit si stroj BL. Arada v každém případě.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#73994 Verze : 0
to Aubi pozor Arado Ar 196 je plováková mašina s hvezdicovým motorem Smile to co myslíš ty je Arado 96, cvičná mašina pro výcvik pilotů.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#74001 Verze : 0
Aubi: Vypadá to, že jsme oba nezávisle na sobě vydedukovali stejné závěry Smile Smile Smile.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#74011 Verze : 0
Bitaxe: na ja, malý přelkep Smile.
Radim: ups, to jsem přehlídl... No, ale mám pravdu, a to je hlavníSmile.
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#74034 Verze : 0

Citace - Radim Špalek :

Abych se vrátil na začátek. Takže podle všeho proběhlo to nouzové přistání C-2B někdy v létě 1950.
Stačí takto Fridrichu? Smile



Radime díky moc za mravenčí práci - stačí!
Ostatním přátelé také.
Popiska o datu toho "nouzáku" je napsána na zadní straně fotky, takže ten, kdo tam ten údaj zaznamenal se musel seknout (byl to pilot - pamětník).


Z celé debaty plyne: "Nevěřte vždy popiskám" Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#74103 Verze : 0

Citace - Bery :

Takže včera jsem prohlédl domácí archív a knihovnu a nalezl jsem toto v knize "Soumrak králů vzduchu" od J. Rajlicha:


Letectvo SNB, přesně pod tímto názvem, vzniklo 25. 3. 1946. Od 12. 12. 1947 se přejmenovalo na Bezpečnostní letectvo. Spadalo samozřejmě pod ministerstvo vnitra a mj. mělo za úkol ochranu státní hranice.


Od roku 1948 přibralo BL ke svým úkolům také dopravu vládních činitelů.


V dubnu 1950 se mění používaný systém označování strojů BL z původního (OK-BYK) na nové (B-7542).


Již k 15. 12. 1950 však veškerá zbylá technika BL spolu s personálem přechází do stavu nově vytvořeného 51. leteckého pluku v Líních.
Ten má opět za úkol ochranu státní hranice, i když stroje v podobě S-199 a C-2 již na tuto roli nestačí a jsou nahrazeny stíhacími leteckými pluky s Migy-15 (slp samozřejmě spadají již pod tehdejší min. národní obrany).


Oficiálně je BL zrušeno k 23. 12. 1950. Tímto se ti Aubisi omlouvám, neb tvůj včerejší údaj přeci jen nebyl tak daleko od pravdy Smile.


Od ledna 1951 vznikla na základně v Ruzyni "Bezpečnostní letka," která měla za úkol dopravu státních činitelů.


Už jen doplním, že barva, kterou se snažíme od začátku identifikovat na obrázku C-2B je oficiálně popisována jako "šarlatově červená."


Abych se vrátil na začátek. Takže podle všeho proběhlo to nouzové přistání C-2B někdy v létě 1950.


Stačí takto Fridrichu? Smile



Dovolím si upřesnit několik OMYLŮ:


A)
V dubnu 1950 se mění používaný systém označování strojů BL z původního (OK-Bxx) na nové B-xxxx (letoun s ozn. B-7542 NIKDY neexistoval. Tato kombinace byla použita jako příklad v NOTAMu a mnozí "malůvkáři" to pak dávali k "věření").


B)
Již k 15. 12. 1950 však veškerá zbylá technika BL spolu s personálem přechází do stavu nově vytvořeného 51. leteckého pluku na letišti Plzeň - BORY.
(Nikoliv tedy Líně. Ten název se sice "vžil", ale toto letiště s betonovou VPD bylo ve voj. dokumentaci správně ozn. DOBŘANY).


C)
I po předání letounů S-199 a C-2 k 51. lp, používá tento útvar k ozn. příslušnosti dle přílohy k nařízení čj. 0010941/51- díl 2.:
* vel. roj: B-05xx - (1.4.1951 - 2.6.1952)
* 1. letka: B-01xx - dtto
* 2. letka: B-02xx - dtto
* 3. letka: B-03xx - (1.4.1951 - 1.10.1953)


Že se tedy mohlo jednat o havárii z období i PO zrušení BL, svědčí na př. C-2B1.772 B-0114 z 8.2.1951 a to vč. bar. doplňků a sférického znaku.


C-2B1.626 B-0224 katastrofa ze 17.10.1951
C-2B1.834 B-0312 katastrofa z 9.8.1951
URL : https://www.valka.cz/Zajimavy-snimek-letounu-C-2B-t19070#293126 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více