CV - USS Intrepid (CV-11)

     
Název:
Name:
USS Intrepid USS Intrepid
Originální název:
Original Name:
USS Intrepid
Kategorie:
Category:
letadlová loď Aircraft Carrier
Třída:
Class:
Essex
Kódové označení:
Pennant Number:
CV-11
Loděnice:
Builder:
Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co., Newport News
Založení kýlu:
Laid Down:
01.12.1941
Spuštění na vodu:
Launched:
26.04.1943
Uvedení do služby:
Commissioned:
16.08.1943
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
15.03.1974 1)
Velitel:
Commander:
16.08.1943-28.03.1944 Sprague, Thomas Lamison (Captain)
28.03.1944-19.04.1944 Gaines, Richard Kenna (Captain)
19.04.1944-19.05.1944 Sample, William Dodge (Captain)
19.05.1944-30.05.1944 Gaines, Richard Kenna (Captain)
30.05.1944-15.02.1945 Bolger, Joseph Francis (Captain)
15.02.1945-31.01.1946 Short, Giles Elza (Captain)
31.01.1946-11.04.1946 Blick, Robert Edwin Jr. (Captain)
11.04.1946-04.11.1946 Sanchez, Henry Gabriel (Captain)
04.11.1946-22.03.1947 Giesser, Arthur Arlo (Commander)
09.02.1952-09.04.1952 Lovett, Benjamin Barnes Compton (Captain)
18.06.1954-26.05.1955 Easton, William Thomas (Captain)
26.05.1955-15.08.1955 Kohr, George Lester (Captain)
15.08.1955-21.09.1956 Blackburn, Paul Prichard Jr. (Captain)
21.09.1956-04.10.1957 Massey, Forsyth (Captain)
04.10.1957-04.10.1958 Kuhl, Joseph Howard (Captain)
04.10.1958-30.08.1959 Masterton, Paul (Captain)
30.08.1959-08.09.1960 Outlaw, Edward Cobb (Captain)
08.09.1960-24.05.1961 Minter, Charles Stamps Jr. (Captain)
24.05.1961-14.06.1962 Abbot, James Lloyd Jr. (Captain)
14.06.1962-20.04.1963 Morgan, Robert James (Captain)
20.04.1963-30.04.1964 Lawrence, John Creig (Captain)
30.04.1964-13.05.1965 Smith, Joseph Grant (Captain)
13.05.1965-15.07.1966 Macri, Giuseppi (Captain)
15.07.1966-26.06.1967 Fair, John Warren (Captain)
26.06.1967-22.06.1968 McVey, William Jefferson (Captain)
22.06.1968-22.11.1968 Kelley, Vincent Francis (Captain)
22.11.1968-18.12.1968 Wright, Whitney (Captain)
18.12.1968-01.08.1969 Kelley, Vincent Francis (Captain)
01.08.1969-01.04.1970 Moore, Horace Newland Jr. (Captain)
01.04.1970-30.04.1971 Linder, Isham Wiseman (Captain)
30.04.1971-22.12.1972 Williams, Charles Stanley Jr. (Captain)
22.12.1972-10.08.1973 Barker, Raymond Haydn (Captain)
10.08.1973-15.03.1974 Levenson, Lee Edward (Commander)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
1943: 2600 (posádka + palubní letecké křídlo / Crew + Air Wing)
1951: 3448 (posádka + palubní letecké křídlo / Crew + Air Wing)
1956: 1615 (posádka + palubní letecké křídlo / Crew + Air Wing)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
27535 2) t 27100 2) long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
36964 3) t 36380 3) long tons
Délka:
Length:
265,79 4) m 872 ft 4)
Šířka:
Beam:
44,96 5) m 147 ft 6 in 5)
Ponor:
Draught:
8,64 6) m 28 ft 4 in 6)
Pancéřování:
Armour:
1942:
- boky: 63,5-101,6mm
- hangárová paluba: 38,1mm
- paluba: 38,1mm
- přepážky: 101,6mm
- velitelská věž: 38,1mm
- kormidelna: 63,5mm
1942:
- Belt: 2.5-4.0 in
- Hangar Deck: 1.5 in
- Deck: 1.5 in
- Bulkheads: 4 in
- Connig Tower: 1.5 in
- Pilothouse: 2.5 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
8x kotel
4x parní turbína Westinghouse
8x Boiler
4x Westinghouse Steam Turbine
Výkon:
Power:
111855 kW při ? ot/min 150000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t ? long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
61,1 km/h 33 kt
Dosah:
Range:
37040 km při rychlosti 27,8 km/h 20000 nm at speed 15 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
Hlavňová výzbroj:
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 32 (4x II)
4x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 24 (4x I)
32x 40 mm L/56 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2/4 (8x IV)
46x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (46x I)


1944
Hlavňová výzbroj:
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 32 (4x II)
4x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 24 (4x I)
64x 40 mm L/56 kanon Mark 1 na lafetě Mark 2/4 (16x IV)
56x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě ? (56x I)


1954
Hlavňová výzbroj:
8x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 30 (8x I)
28x 76 mm L/50 kanon Mark 22 na lafetě ? (14x II)


1974
Hlavňová výzbroj:
4x 127 mm L/38 kanon Mark 12 na lafetě Mark 30 (4x I)
Guns:
8x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 32 Mount (4x II)
4x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 24 Mount (4x I)
32x 1.57"/56 Gun Mark 1 on Mark 2/4 Mount (8x IV)
46x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (46x I)


1944
Guns:
8x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 32 Mount (4x II)
4x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 24 Mount (4x I)
64x 1.57"/56 Gun Mark 1 on Mark 2/4 Mount (16x IV)
56x 0.79"/70 Gun Mark 4 on ? Mount (56x I)


1954
Guns:
8x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 30 Mount (8x I)
28x 76 mm L/50 kanon Mark 22 on ? Mount (14x II)


1974
Guns:
4x 5"/38 Gun Mark 12 on Mark 30 Mount (4x I)
Vybavení:
Equipment:
Radary:
SK (vzdušný vyhledávací 2D radar)

Letová paluba:
- rozměry: 265,79 x 44,96 m
- letadlové výtahy: 2 (+1 boční)
- katapulty: 2 (H4B)


1946
Radary:
AN/SPS-6 (vzdušný vyhledávací 2D radar)
AN/SPS-8 (radiolokační výškoměr)

Letová paluba:
- rozměry: 265,79 x 44,96 m
- letadlové výtahy: 2 (+1 boční)
- katapulty: 2 (H4B)


1954
Radary:
AN/SPS-10 (hladinový vyhledávací 2D radar)
AN/SPS-30 (vzdušný vyhledávací 3D radar)
AN/SPS-37A (vzdušný vyhledávací 2D radar)
AN/SPN-35 (radar pro přesné navádění přistávajících letadel)
AN/SPN-43 (radar pro kontrolu letového provozu)

Ostatní:
Mk-25 (systém řízení palby)
Mk-37 (systém řízení palby)
Mk-56 (systém řízení palby)

Letová paluba:
- rozměry: 274,02 x 46,33 m
- letadlové výtahy: 2 (+1 boční)
- katapulty: 2 (H8)


1974
Radary:
AN/SPS-10 (hladinový vyhledávací 2D radar)
AN/SPS-30 (vzdušný vyhledávací 3D radar)
AN/SPS-40 (vzdušný vyhledávací 2D radar)
AN/SPN-35 (radar pro přesné navádění přistávajících letadel)
AN/SPN-43 (radar pro kontrolu letového provozu)

Ostatní:
AN/SQS-23 (příďový protiponorkový sonar)
Mk-25 (systém řízení palby)
Mk-37 (systém řízení palby)
Mk-56 (systém řízení palby)

Letová paluba:
- rozměry: 271,27 x 59,74 m
- letadlové výtahy: 1 (+2 boční)
- katapulty: 2 (H8)
Radars:
SK (2D Air Search Radar)

Flight Deck:
- Dimension: 872 ft x 147 ft 6 in
- Aircraft Lift: 2 (+1 deck-edge)
- Catapults: 2 (H4B)


1946
Radars:
AN/SPS-6 (2D Air Search Radar)
AN/SPS-8 (Height Finding Radar)

Flight Deck:
- Dimension: 872 ft x 147 ft 6 in
- Aircraft Lift: 2 (+1 deck-edge)
- Catapults: 2 (H4B)


1954
Radars:
AN/SPS-10 (2D Surface Search Radar)
AN/SPS-30 (3D Air Search Radar)
AN/SPS-37A (2D Air Search Radar)
AN/SPN-35 (Landing Aid Radar)
AN/SPN-43 (Air Traffic Control Radar)

Others:
Mk-25 (Fire Control System)
Mk-37 (Fire Control System)
Mk-56 (Fire Control System)

Flight Deck:
- Dimension: 899 ft x 152 ft
- Aircraft Lift: 2 (+1 deck-edge)
- Catapults: 2 (H8)


1974
Radars:
AN/SPS-10 (2D Surface Search Radar)
AN/SPS-30 (3D Air Search Radar)
AN/SPS-40 (2D Air Search Radar)
AN/SPN-35 (Landing Aid Radar)
AN/SPN-43 (Air Traffic Control Radar)

Others:
AN/SQS-23 (Bow Sonar)
Mk-25 (Fire Control System)
Mk-37 (Fire Control System)
Mk-56 (Fire Control System)

Flight Deck:
- Dimension: 890 ft x 196 ft
- Aircraft Lift: 1 (+2 deck-edge)
- Catapults: 2 (H8)
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
50-103


- Grumman F4F Wildcat
- Grumman F6F Hellcat
- Vought F4U Corsair
- Douglas SBD Dauntless
- Grumman TBF Avenger
- Curtiss SB2C Helldiver
- Douglas AD Skyraider
- McDonnell F2H Banshee
- Grumman F9F Panther
- Grumman F-9 Cougar
- Vought F7U Cutlass
- Douglas A-4 Skyhawk
- ...
- Grumman S-2 Tracker
- Grumman E-1B Tracer
- Sikorsky CH-34 Choctaw
- Sikorsky SH-3 Sea King
50-103


- Grumman F4F Wildcat
- Grumman F6F Hellcat
- Vought F4U Corsair
- Douglas SBD Dauntless
- Grumman TBF Avenger
- Curtiss SB2C Helldiver
- Douglas AD Skyraider
- McDonnell F2H Banshee
- Grumman F9F Panther
- Grumman F-9 Cougar
- Vought F7U Cutlass
- Douglas A-4 Skyhawk
- ...
- Grumman S-2 Tracker
- Grumman E-1B Tracer
- Sikorsky CH-34 Choctaw
- Sikorsky SH-3 Sea King
Poznámka:
Note:
pojmenována po: USS Intrepid je tradiční jméno lodí (1798, 1874 a 1940)

16.08.1943-22.03.1947: CV-11
01.10.1952-01.09.1957: CVA-11
01.09.1957-15.03.1974: CVS-11

23.03.1982: vyškrtnuta z lodního rejstříku

Intrepid Sea, Air & Space Museum

1) 22.03.1947: vyřazena ze služby
09.02.1952: znovu zařazena do služby
09.04.1952: znovu vyřazena ze služby
18.06.1954: znovu zařazena do služby

2) v roce 1942
1951: 33631 t
1956: 31294 t
3) v roce 1942
1951: 40774 t
1956: 41252 t
4) v roce 1942
1951: 274,02 m
1956: 271,27 m
5) v roce 1942
1951: 46,33 m
1956: 59,74 m
6) v roce 1942
1951: 8,94 m
1956: 9,45 m
Named for: USS Intrepid is traditional name (1798, 1874 and 1940)

16.08.1943-22.03.1947: CV-11
01.10.1952-01.09.1957: CVA-11
01.09.1957-15.03.1974: CVS-11

23.03.1982: stricken from Naval Register

Intrepid Sea, Air & Space Museum

1) 09.01.1947: Decommissioned
09.02.1952: Recommissioned
09.04.1952: Decommissioned again
18.06.1954: Recommissioned again

2) in 1942
1951: 33100 long tons
1956: 30800 long tons
3) in 1942
v roce 1951: 40130 long tons
1956: 40600 long tons
4) in 1942
1951: 899 ft
1956: 890 ft
5) in 1942
1951: 152 ft
1956: 196 ft
6) in 1942
1951: 29 ft 4 in
1956: 31 ft
Zdroje:
Sources:
Pejčoch, Ivo - Novák, Zdeněk - Hájek, Tomáš: Válečné lodě [4] (1. vydání, Praha, nakl. Naše vojsko s. p., 1993, ISBN 80-206-0357-3)
Pejčoch, Ivo - Novák, Zdeněk - Hájek, Tomáš: Válečné lodě [5] (1. vydání, Praha, nakl. Naše vojsko s. p., 1994, ISBN 80-206-0414-6)
HRBEK, Ivan - HRBEK, Jaroslav: Loďstva států účastnících se druhé světové války (1. vydání, Praha, nakl. Naše vojsko s. p., 1994.ISBN 80-206-0245-3)
www.nvr.navy.mil
www.history.navy.mil
www.seaforces.org
www.seaforces.org
https://www.navsource.org/archives/02/11.htm
www.hazegray.org
https://www.navysite.de/cv/cv11.htm
http://www.uscarriers.net/cv11.htm
www.maritimequest.com
www.globalsecurity.org
www.globalsecurity.org
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Intrepid_(CV-11)
en.wikipedia.org



upravil: FiBe (12-JAN-2022)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Intrepid-CV-11-t20943#295930 Verze : 4
USS Intrepid (CV-11) - operační historie:
Postavena v loděnicích Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co. v Newport News, VA a zařazena do služby 16.08.1943. Interpid dorazila do Pearl Harboru 10.01.1944 a poprvé se účastnila akce při lednovém nájezdu na Kwajalein. Při útoku na Truk byla 17.02.1944 zasažena torpédem na pravoboku 4,5m pod čarou ponoru. Kvůli tomuto poškození zmeškala bitvu ve Filipínském moři, ale vrátila se včas, aby se mohla účastnit zásahu proti Palauským ostrovům v září 1944. USS Interpid (CV-11) se účastnila také Bitvy u Leyte a 30.10.1944 byla mírně poškozena letounem kamikadze. Dne 25.11.1944 byla těžce poškozena u Luzonu, kde byla zasažena dvěma kamikadze, a musela se vrátit do USA na opravu. Do boje se loď vrátila v březnu 1945, u Okinawy byla 16.04.1945 znovu zasažena kamikadze, který pronikl na hangárovou palubu. Toto poškození si vynutilo další návrat do USA. USS Interpid (CV-11) byla za války nejčastěji poškozenou letadlovou lodí třídy Essex. Do služby se ovšem znovu vrátila ještě v srpnu 1945. Odzbrojena roku 1947, po modernizaci opět ve službě od roku 1954. Sloužila tři turnusy ve Vietnamu a odzbrojena byla definitivně v roce 1974. Nyní je zachována jako pomátník v Intrepid Sea, Air & Space Museum, New York, NY .


Úpravy za Druhé světové války:
Při vstupu do služby byla USS Interpid (CV-11) identická s USS Yorktown (CV-10), ale měla jen čtyři rádiové stožáry. Předtím, než opustila loděnici, byl radiolokátor SK přesunut z radarové plošiny na plošinu na pravé straně komínu, což umožnilo zabudovat radiolokátor SM. Radiolokátor SC-2 byl přesunut na plošinu na levé straně komínu. Radar SG byl umístěn na vrchol stěžně spolu s naváděcím paprskemYE. V průběhu opravy v březnu-červnu 1944 byl upraven můstek a byly přidány všechny komplety kanonů ráže 40mm s výjimkou druhého čtyřčete na zádi. Katapult na hangárové palubě byl odstraněn a přidán druhý katapult na letovou palubu. Radarové plošina byla prodloužena, aby v její zadní části bylo místo pro SK. SC-2 byl přesunut na pravou stranu komínu. Nový tyčový stěžeň se zvětšenou plošinou přidali na zadní stranu komína, aby bylo možné umístit druhou anténu SG. Krátká oprava počátkem roku 1945 umožnila instalovat druhé čtyřče ráže 40mm na zádi. V roce 1945 byla upravena také baterie kanonů ráže 20mm z původních 55 jednotlivých na 38 jednotlivých a 19 dvojčat. Na lodi zůstaly čtyři rádiové stožáry.


Zdroj: Stille, Mark: Letadlové lodě námořnictva USA 1942-45 (Lodě postavené za 2. Světové války)
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Intrepid-CV-11-t20943#254601 Verze : 1
USS Intrepid (CV-11)


Ve svém příspěvku bych rád doplnil nějaké další zajímavosti o této lodi. Zejména dvě epizody, které rozhodně ze života USS Intrepid nejsou moc známy.


Ad. 1) V 31.03.1962 je Intrepid překlasifikován na CVS, tedy anti-submarine carrier. Došlo k menším úpravám na lodi zejména s ohledem na službu helikoptér a vylepšení protiponorkové výzbroje.
Nicméně již 24.05.1962, je Intrepid přiřazen k pomoci NASA při záchraně osádek z vesmírných misí. Konkrétně 24.05.1962, USS Intrepid (CV-11) zachraňuje posádku z Aurora 7 (program Mercury-Atlas 7). Helikoptéry z USS Interpid pak zachránily Scotta Carpentera, velitele druhé expedice s lidskou osádkou.
23.03.1965, zase helikoptéry z USS Intrepid zachraňují posádku Gemini 3, jmenovitě astronauty Johna Younga a Virgila "Guse" Grissoma. USS Intrepid se také podařilo zachránit jejich dvoučlenný modul, který tak byl okamžitě pojmenován "The Unsinkable Molly Brown".
Tato služba u NASA a protiponorkové ochraně končí v červenci 1965, kdy se Interpid vrací do loděnic v Brooklynu, kde dochází k procesu modernizace lodi známým jako FRAM (Fleet Rehabilitation and Modernization Refitting). Loď obdrží nové sonary, automatizovanou CIC a samozřejmě novou elektroniku. Stejně tak dochází k remodelizaci letové paluby.
USS Intrepid tak od 04.04.1966 slouží jako Special Attack Carrier a odslouží první ze svých tří turnusů ve Vietnamu.
Této epizodě (vesmírné) ze života USS Intrepid je věnována na palubě muzea jedna velká místnost.


Ad. 2) Druhou zajímavou epizodou ze života byla služba pro FBI.
Po útocích na "Dvojčata", Světové obchodní centrum, 11.09.2001, došlo ke zničení jednoho z důležitých center FBI. Stejně tak panovaly obavy o vnitrostátní bezpečí USA. FBI se proto obrátila na muzeum, zda by jim nezapůjčili letadlovou loď jako jejich plovoucí velitelství. Na palubě pak se nacházelo zhruba až 5 000 příslušníků FBI a organizace využívala i letové paluby po odlety vrtulníků a menších letadel. Tato služba trvala po dobu několika málo měsíců.


Stejně tak bych rád poznamenal k prvnímu příspěvku kolegy Makina, že letová paluba neměla v podstatě vůbec žádné pancéřování. Protože po celou dobu života měla pouze dřevěnou palubu, což je vidět na zachovalé části v muzeu (jeden z letových výtahu), stejně tak je to vidět na četných fotkách po útoku kakimaze, kdy jsou jasně vidět rozštípané části letové paluby.
Důvodem pro dřevěnou palubu na většině lodí třidy Essex byla váha a těžiště lodě (dopad na vyvážení).


V příloze fotky ze současné muzejní podoby Intrepidu.


Zdroj: vlastní foto - návštěva Intrepid Sea, Air & Space Museum

CV - USS Intrepid (CV-11) - USS Intrepid ukotven na mole 86 v New York City, v blízkost křižovatky 46. Street (West) a 12. avenue.

USS Intrepid ukotven na mole 86 v New York City, v blízkost křižovatky 46. Street (West) a 12. avenue.
CV - USS Intrepid (CV-11) - Hlavní velitelské stanoviště s kormidlem lodi a telegrafy rychlostí, apod.

Hlavní velitelské stanoviště s kormidlem lodi a telegrafy rychlostí, apod.
URL : https://www.valka.cz/CV-USS-Intrepid-CV-11-t20943#367661 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více