Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code:
14.06.1956-01.07.1957 01.07.1957-21.11.1958 3260
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning:
21.11.1958 zničen při nehodě
21.11.1958 destroyed in crash
Poznámka: Note:
Dne 21.11.1958 během létání v rámci kurzu nočního létání po systému OSP narazil při přistání v mlze do země 1500 metrů před začátkem dráhy letiště Košice. Letoun se převrátil, vybuchl a pilot kpt. Bohuslav Vintěra uhořel.
-
Zdroje: Sources:
Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-15: гроза летающих крепостей. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34477-2. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. Vraný, Jiří; Krumbach, Jan. Ilustrovaná historie letectví: MiG-15/Lavočkin La-5 a La-7/Fokker D.VII. Naše vojsko, Praha 1985. Котлобовский, Александр. Миг-15, реактивный бестселлер, Aviacija и Время 2013/02. ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bis-3260-t209639#592305
Verze : 0
14.06.1956-21.11.1958 standardní (high visibility)
14.06.1956-21.11.1958 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení: Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení: Camouflage and Color Scheme:
Kategorie: Category:
14.06.1956-21.11.1958 standardní vojenská
14.06.1956-21.11.1958 standard military
Barvy: Colors:
14.06.1956-21.11.1958 kov, stříbrná
14.06.1956-21.11.1958 metalic, silver
Poznámka: Note:
-
-
Zdroje: Sources:
Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-15: гроза летающих крепостей. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34477-2. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. Vraný, Jiří; Krumbach, Jan. Ilustrovaná historie letectví: MiG-15/Lavočkin La-5 a La-7/Fokker D.VII. Naše vojsko, Praha 1985. Котлобовский, Александр. Миг-15, реактивный бестселлер, Aviacija и Время 2013/02. ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bis-3260-t209639#592306
Verze : 3
Reklama
Letecká katastrofa
Stroj v době nehody dne 21. listopadu 1958 náležel ke 3. letce, 6. slp, 2. sld. Jednalo se o kurz instruktorů pro lítání za stížených povětrnostních podmínek. Pilot 3. třídy, kapitán Bohuslav Vintěra startoval k plnění úkolu č. 89 OBPSL v 18:20. Let měl probíhat v zóně ve výšce 12 000 m za NPP v noci. Ale už v 18:25 nařídil řídící létání kapitán Flejšhans přerušení létání z důvodu postupně se zhoršující se dohlednosti. Piloti letounů ve vzduchu dostali rozkaz přistát. Kapitán Vintěra se zařadil do okruhu za letadla pilotovaná pplk. Geletkou a kapitánem Valáškem. Mezitím průběžně docházelo ke zhoršování podmínek. V prostoru mezi DPRST A BPRST se vytvořila mlha až do výšky ca 200 metrů, o které nevěděli ani piloti, ani ŘL. Pplk. Geletka po vlétnutí do mlhy nepřešel na pilotáž podle přístrojů, přičemž až těsně na zemí spozoroval naváděcí světla a provedl opakování okruhu, nicméně došlo k tvrdému dosednutí na podvozek a jeho poškození. Což ale tento pilot hlásil jako náraz do něčeho ve výšce 200 m. Jeho hlášení bylo nepřesné a neúplné. Mezitím šel jako druhý na přistání kapitán Valášek, po vlétnutí do mlhy přešel na let podle přístrojů a v ca 50 m převedl letoun do horizontu. Podal rovněž nepřesné a neúplné hlášení ŘL, tomu sdělil na otázku proč opakuje okruh, že žák se netrefil na řadu. ŘL tak stále nevěděl o mlze mezi 4. zatáčkou a BPRST. Nyní šel na přistání kapitán Vintěra, po vlétnutí do mlhy provedl nesprávné rozhodnutí, pokračoval v klesání pod větším úhlem a dostal se do mírné pravé zatáčky směrem vpravo od přistávací osy. Z tohoto důvodu neviděl ani řada naváděcí řady a s letounem stále v pravém náklonu zachytil v 18:35 křídlem o zem, stroj se převrátil na záda a explodoval.
Vyšetřování došlo k závěru ža za nehodou bylo kromě zhoršení podmínek a malých zkušeností kapitána Vintěry s létáním za ZPP i špatná komunikace mezi piloty a ŘL. Piloti nenahlásili mlhu a ŘL nebyl dostatečně iniciativní, aby včas zjistil co vedlo k přerušení přistání dvou předcházejících letounů a rovněž dostatečně nezjistil příčinu "srážky" pplk. Geletky. Velitel kurzu pplk. Luska se dostatečně nevěnoval hodnocení povětrnostní situace. Rovněž ŘL a důstojník povětrnostní služby včas nezjistili možnosti vytvoření mlhy, k čemuž nevyužili všechny dostupné prostředky. Jako řešení bylo přijato zásadní přerušení klesání, přechod na let podle přístrojů, vystoupaní do bezpečné výšky, hlášení ŘL a důsledné se řízení jeho pokyny. Bylo rozhodnuto prodloužit naváděcí přistávací řadu až ke vzdálené radiostanici.
URL : https://www.valka.cz/MiG-15bis-3260-t209639#666094
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.