URL : https://www.valka.cz/Taran-Grigorij-Alexejevic-t209709#592474
Verze : 0
Reklama
Major Taran a Karol Šmidke
Z návrhu na udelenie titulu Hrdinu Sovietskeho zväzu vyplýva zaujímavá skutočnosť, majúca úzky súvis s našimi krajinami. Bola to totiž práve posádka pod velením majora G.A. Tarana, ktorá z Moskvy v noci zo 4. na 5. septembra 1944 priviezla na územie Slovenska delegátov Slovenskej národnej rady. Konkrétne v lietadle leteli Karol Šmidke, pplk. Dr. Mikuláš Ferjenčík a Šmidkeho syn Dragutin, ktorý v ZSSR absolvoval paradesantný a rádiotelegrafický výcvik a mal zabezpečiť trvalé rádiové spojenie s Moskvou. V lietadle boli aj ďalsí dvaja sovietsky rozviedčíci - Zinaida Borisovna Andrejevová a Valerij Konovaľov.
Skupina mala byť vysadená padákmi nad Prašivou, kde mali byť umiestnené svetelné signály. Let prebiehal za mesačnej noci a tak sa stroj pilotovaný skúseným kapitánom bez väčších problémov dostal nad stanovené miesto. Podľa komunistickej historiografie z dôvodu, že na Prašivej neboli žiadne svetelné signály "rozhodol súdruh Šmidke o zmene kurzu na letisko Tri Duby, kde bez problémov pristáli na vatrami osvetlenej pristávacej dráhe". Táto verzia, majúca zrejme za cieľ glorifikáciu Šmidkeho múdrosti a rozhodnosti, však kríva na obe nohy. Je len ťažko uveriteľnou predstava, že civilný cestujúci (hoci aj poslanec SNR) udeľuje rozkazy posádke vojenského lietadla na zmenu kurzu. Omnoho pravdepodobnejším a uveriteľnejším je popis situácie z cit. návrhu na udelenie najvyššieho sovietskeho vyznamenania.
Text je citovaný v pôvodnom znení aj s pravopisnými či zemepisnými chybami: „V noci zo 4. na 5. septembra 1944 ... vykonaný let do oblasti mesta Ružen-Berok (Slovensko) vysadenie na padákoch zodpovedných vedúcich národno-oslobodzovacieho boja Slovenska ... vzhľadom na zlý fyzický stav jedného z cestujúcich súdruh Taran si vyžiadal vysielačkou súhlas na pristátie a po jeho obdržaní vykonal šikovný let k úpätiam hôr pre spresnenie miesta pristátia a následne majstrovsky pristál...“ („...в ночь с 4 на 5 сентября 1944 года ... выполнен полет в район города Ружен-Берок (Словакия) выбросить на парашютах ответственных руководителеи народно-освободительной борьбы Словакии. ... Ввиду плохого физического состояния одного из пассажиров тов. ТАРАН запросил по радио разрешение на посадку и получив его, произвел искуссныи полет вдоль гор для уточнения площадки и мастерски произвел посадку...“)
Keď uvážime, že Šmidke mal v tom čase už 47 rokov a mal uprostred noci zoskočiť padákom, ktorým zrejme nikdy predtým neskákal, musel to byť práve on, kto bol označený za „cestujúceho v zlom fyzickom stave“. Takže žiadne „chýbajúce svetelné znamenia na Prašivej“ či „pokyn súdruha Šmidkeho“, ale normálna a ľudsky pochopiteľná obava o zdravie politika a jeho zjavná (ne)schopnosť vysadenia na padáku viedla posádku k pristátiu na povstaleckom území.
URL : https://www.valka.cz/Taran-Grigorij-Alexejevic-t209709#592489
Verze : 5
Major G.A. Taran zahynul nešťastným spôsobom. Ako vášnivý a skúsený poľovník si spoločne s priateľom vyšli na poľovačku. Po vystúpení z auta priateľ odišiel na jednu stranu, Taran na stranu druhú. Vtom pred ním z trávy vybehol zajac. Major Taran zacielil a vystrelil. Broky vystrelené z dvojhlavňovej brokovnice však zajaca len zranili. Taran na zranené zviera nechcel míňať ďalší náboj a zahnal sa naň pažbou. Pri údere však zbraň vystrelila a broky zblízka zasiahli poľovníka do brucha.
Michajlov, P.M.: 10000 časov v vozduche, Moskva, 1964 (Михайлов П. М. 10000 часов в воздухе. М., 1964)
URL : https://www.valka.cz/Taran-Grigorij-Alexejevic-t209709#592479
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.