Autogiro

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Autogiro

    Avatar
    Při práci na článku o historii přerovského letiště jsem narazil na zajímavou věc, o které jsem přiznám se neměl dosud tušení Embarassed - totiž stroj s názvem autogiro (nebo autogyro). Trochu jsem se po tom pídil (zajímavá stránka je tohle: www.jefflewis.net ) a není mi jasná jedna věc. Zhruba jsem pochopil na jakým principu to pracuje, ale nenašel jsem tam údaj o tom, jak se to vyrovnává s gyroskopickým momentem té vrchní vrtule (doufám že se tomu tak říká - prostě jaktože trup toho stroje při letu nerotuje v protisměru vzhledem k rotaci vrtule). Víte to někdo?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#79849Verze : 0
    Avatar
    Nooo,niesom odborník,ale.....ono ten vrchný rotor nieje poháňaný,ale pracuje na tzv.autorotácii,takže nieje nutné nejaké vyrovnávanie,resp.sa tak môže diať pomocou gyr.momentu otáčania hnacej,resp.tlačnej vrtule a ovládacích plôch.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#79851Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To nahoře je správně asi rotující křídlo, tedy rotor (stejně jako u vrtulníku. Předpokládám že u vás na letišti šlo o autogyro (český název je vírník) Cierva, a tam je to docela jednoduché, protože jde o normální motorový stroj je to varovnáváno nastavením ocasních ploch (ty jsou obtékané vzduchem od vrtule takže fungují i při malé rychlosti) které jsou na tak malou mašinu neúměrně velké. jedna strana té VOP je navíc v opačném provedení (tedy má tu plošší stranu nahoře) . Zkus se podívat na tohle : http://www.vrtulnik.cz/gyro/gyro3.htm
    pokud si do Google napíšeš vírník a dáš vyhledat česky tak ti toho vyplivne že se nestačíš divit Smile
    Jeden zachovaný kus Ciervy jsem fotil v Duxfordu, a podle všeho se u nás několik podobných potvor ještě provozuje.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#79852Verze : 0
    Avatar
    Díky, nevěděl jsem jak se tomu česky říká. Za odměnu tady máte obrázek toho stroje Wink
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#79863Verze : 0
    Avatar
    Myslím že je to Cierva C.19, ale ber to s rezervou ty verze jsou si dost podobné a já nejsem specialista na vírníky. O něco pozdější verze C30 byla používána RAF za války (myslím že ke kalibraci radarů)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#79867Verze : 0
    Avatar
    Môžem potvrdiť Bitaxove slová, že autogyrá boli cez WWII používané R.A.F. na kalibráciu radarov.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#79868Verze : 0
    Avatar
    takhle vypadá ten v Duxfordu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#79869Verze : 0
    Avatar
    Nechci se hádat, ale pokud mě má děravá paměť neklame...tak na vírnílu není co vyrovnávat z jednoho prostého důvodu...a to že rotor není poháněn, to má Brano pravdu,
    tudíž jediná síla, která má tendenci otáčet trupem je odpor v ložiskách rotoru (radiálních i axiálních) a ta je tak mrňavá že ji lze zanedbat.


    resp aerodynamický odpor trupu v bočním průřezu je natolik velký, že tuto sílu bohatě překoná (rozdíl je v řádech)


    důvod proč byly ocasní plochy asymetrické je stáčející se vír od vrtule (tehdy většinou tažné),


    ale ten je nutné vyrovnávat i u běžných letounů stačí se pořádně podívat na profil SOP některých jednomotorových letounů , nebo na jejich nastavení,
    na Blochu se to řešilo vyosením celého motoru
    němci dokonce dělali geometricky asymetrické letouny (aerodynamicky byly symetrické) http://forum.valka.cz/ftopic8581.html


    BTW v SSSR byly vírníky zařazeny i do operační služby a "bojově" nasazeny
    http://forum.valka.cz/ftopic857.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#82663Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ani já nejsem aerodynamik (hrozný slovo) ale k vyrovnání reakce vrtule by asi spíš sloužila SOP (u Ciervy docela tlustá a poměrně o velké ploše, tady je ale VOP na každé straně jinak (ne jedné "vzhůru nohama"), proč to nevím. Podle mne je to spíš proto že rotor při svém otáčení vyvolává proudění směrem dolů.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#82679Verze : 0
    Avatar
    aha tak to jsme si nerozuměli:(


    Ale už vím kde je sabaka zakopanáSmile


    když letí letadlo, tak obě křídla vykazují stejný vztlak, tedy aspoń v případě že s tím letí pilot spořádaně rovněSmile


    jenže potvora rotor má jednu neřest:(
    souvisí to s tím jak vzniká vztlak vysvětleno zde
    http://forum.valka.cz/ftopic410.html


    jednou složkou (dokonce dost podstatnou) která to ovlivňuje je rychlost


    no a při dopředném letu vírníku/vrtulníku se sčítají dvě rychlosti


    rychlost listu a rychlost vírníku/vrtulníku a to tak že na ustupujícím se přičítá záporná hodnoty dopředné rychosti (normálně se to odečte) protože list se v poloze kolmé k trupu pohybuje přesně opačnou rychlostí než vírník/vrtulník
    V úhlech mezitím je to znát více či méně, polle polohy listu...nebudu vás unavovat goniometrickými funkcemi


    a už je průšvih:)


    Disk rotoru totiž vytváří klopivý moment protože na straně ustupujících listů je menší vztlak


    a protože dotyčný kus neměl žádné křídlo, které by se dalo zkroutit a tím to vyrovnat (a angláni nevymyslí nikdy nic normálněSmile) tak to udělali tak že otočili jednu polovinu VOP a tím vytvořili klopivý moment kolem podélné osy na druhou stranu:)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#82689Verze : 0
    MOD
    Avatar
    dokonce na tom obrázku z Duxfordu je to vidět


    rotor se točí po směru hodinových ručiček (doprava)


    tzn. že ustupující listy budou vpravo a protože je tam menší vztlak bude mít vírník tendenci "viset" vpravo


    pravá polovina VOP je postavena stejně jako křídlo tedy vypouklou stranou nahoru takže bude vytvářet vztlak a pravou stranu jaksi "přizvedávat" a protože nemá buhví jakou plochu udělali to na levé polovině přesně opačněSmile


    jistě k nezměrné radosti těch co počítali konstrukci trupu:) protože museli kromě ohybu počítat i z torzním namáhánímSmile


    kouzelné na tom je to, že celá ta sranda, pokud je dobře spočítaná, je v podstatě samoregulační, protože vztlak a s ním i klopivý moment roste s čtvercem rychlosti jak na jedné straně rotoru, tak na VOP:)


    takže pilot nemusel s nárůstem rychlosti vírník převažovat Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#82691Verze : 0
    MOD
    Avatar
    tak přesně tohle jsem myslel a blbě napsal Smile , to s tím iorzním namáháním mne nenapadlo, ale angličani používali obvykle docela zajímavé triky a obvykle jim to solidně fungovalo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#82739Verze : 0
    Avatar
    Bitaxe napsal:
    "podle všeho se u nás několik podobných potvor ještě provozuje"
    Letecká amatérská asociace (www.laacr.cz ) má vedle UL, MZK, PG a dalších také vírníkovou sekci, vedenou dr. Deutschem, ale pokud tady nějaké vírníky jsou, jde většinou o italské konstrukce, kde je tohle vírníkové létání dost rozšířené - odstartuje to z volejbalového hřiště a je to pohodovější "Fly for fun" než motorové rogalo.

    Ilustrační fota ze srazu vírníků v Itálii.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#84317Verze : 0
    Avatar
    Také nejsem znalec aerodynamiky, ale když jsem psal o Kayba Ka-1, tak jsem si přečetl, že pro vzlet byl poháněn rotor i tažná vrtule a totéž bylo i při visu na místě. Za letu byl rotor poháněn autorotací. Další zvýšení výkonu mělo být raketovými motorky na koncích listů rotoru.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#102438Verze : 0
    MOD
    Avatar
    autogyrum lat. vrtulník
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131076Verze : 0
    Avatar
    Možná to latinsky vrtulník je, ale je to něco jiného, jak je psáno výše. Mimochodem, Cierva byl (myslím, teď si najednou nejsem tak jistej...) Španěl, takže z některých věcí neobviňujte Anglány Smile. Cierva C.30 byla testována i francouzským námořnictvem a jestli návod k modelu tohoto stroje (od jedné té značky v rámci MPM) nelže, měl být jeden nebo dva kusy testovány armádou i u nás (alespoň je tam obtisková verze s vojenským označením). Velkým průkopníkem v oboru vírníků byl také Heinrich(?) Focke, kde je navrhoval jak v rámci Focke-Wulfu, tak Focke- Achgelis. Pak samozřejmě přešel na klasické vrtulníky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131089Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Cierva byl opravdu španěl, celým jménem byl Juan de la Cierva (což navozuje myšlenku že byl možná šlechtic Smile ) ale od roku 1925 žil v Anglii kam se přestěhoval z rodné země. Zemřel už v roce 1936 při letecké nehodě (ne na virníku Smile ) Jestli byl v té době už poddaným britské koruny nebo i v anglii dál používal španělské občanství bohužel nevím.
    Pokud jde o latinu, ta samozřejmě žádné slovo pro vrtulník nemá (v době kdy to byl ještě živý jazyk tak ještě nebyly Smile slovo autogyro je složenina dvou slov kde auto má význam samo (ve smyslu samo něco činící) a gyro tedy otáčet se. Složenina tedy odpovídá jak vrtulníku tak vírníku. Jde o složeninu užívanou v první polovině dvacátého století (dnes už se moc neužívá) a nejsem si jist jestli se někdy vztahovala na vrtulník, možná v samých počátcích.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131135Verze : 0
    Avatar
    A když jsme v lé lingvistice, pak jen pro pořádek - nejde o latinu, ale o řečtinu. Řecké authos znamená sám , latinský ekvivalent by zněl ipsus, potažmo solis, což je ale spíše ve významu "jediný".
    Zde došlo zřejmě k nedorozumění, vyvolanému tím, že moderní terminologie je s oblibou "řeckořímská jak zápasy". Takhle vzniklo i označení pro automobily makarónština řeckého authos = sám a latinského mobilis = pohybující se, pohyblivý. Autogyro, česky za první republiky téměř zásadně varianta autogiro, je ale čistě řeckého původu.
    Jinak po stránce technické nelze než souhlasit s předchozími tvrzeními. Šlo o stroj s rotujícím křídlem, kde se vztlak získával při dopředném pohybu na disku samovolně rotující vrtule. Ta byla pro start roztočena pomocí motoru pro dopředný pohyb, po vzletu byl pohon odpojen, neboť odpor vzduchu rotor dále roztáčel sám. Šlo o myšlenku zkrátit délku startu a přistání, stejně jako umožnit letounu stání ve vzduchu. To ovšem autogira nedokázala, neboť pro udržení otáčení rotoru potřebovala dopředný pohyb. Proto byla rychle v předpokládaných funkcích nahrazena vrtulníky, které tyto požadavky splňovaly podstatně lépe.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131273Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Á, koukám, že Aubigang je tu komplet:). Díval jsem se trošku po těch německých autogyrách, a konkrétně to jsou například Focke-Wulf Fw 186, a dva trochu jinak pracující: transportní vírník-kluzák Focke-Achgelis Fa 225 (s trupem z kluzáku DFS 230) a námořní hlídkový (nebo tak podobně) Fa 330 Bachstelze- také bezmotorový, vlastně tažený "mateřskou" lodí. Tyhle dva ale nejsou zrovna moc "auto"gyra. Dalším Němcem působícím v tomto oboru byl například Walter Rieseler. Informace např. na www. germanvtol.de.tt . Co se týče poválečných pokusů, ty už jsou mimo můj zájem.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131331Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Myslím že autogyro je obecně jakékoli letadlo s rotujícím křídlem, ať už motorové nebo bezmotorové (tedy i třeba Rotabugy, Fl 330, a další podobné konstrukce). Motorové Autogyro jako je už zmíněná Cierva nebo třeba ruský A-7 (aspoň myslím že tak se jmenovala ta potvora dělaná těsně před válkou v sérii) je sice schopno samostatného startu ale princip je stejný, tedy rotující křídlo (podle mne tedy rotor Smile ) které se otáčí bez vlastního pohonu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131332Verze : 0
    Avatar
    Ta motorovost či bezmotorovost je ovšem zrádná. Autogira je charakteristická tím, že - na rozdíl od vrtulníku - nemá poháněný nosný rotor. Ten je pouze roztočen při startu, čímž právě vzniká disk, vyvozující vztlak. Proto také není schopna visení - disk roztočené vrtule by nevyvozoval vztlak, a ani by nevznikl, protože právě dopředný pohyb stroje vrtuli roztáčí. Teoreticky by autogira ve vzduchu dokázala stát za dostatečně silného protivětru. Ale to údajně uměl i Feiselerův Storch či jeho ruská kopie Antonovův Aist.
    Ta motorová či bezmotorová záležitost se týče dopředného pohybu. Základem trupu byly obvykle upravené trupy letadel s tažnou vrtulí, dnes mnohé ultralajty jdou opačnou cestou - mají vrtuli tlačnou.
    Nebo byl dopředný pohon zajištěn tažením - např. Bachstelze, kde dopředný pohyb zajišťovala dokonce ponorka. (A když se musela nouzově ponořit, tak prostě lano ustřihla a pilote, teď jseš pro změnu plavec Twisted Evil ).


    to Aubi - odkaz na germanvtol nefunguje. Vyhazuje mi to hlášku, že adresa je nekorektní.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131352Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě bych dodal, že některé starší modely - jako např. na ukázce typ Pitcairn-Cierva z r. 1920, měly pomocná křídla jako pojistku, kdyby při poruše motoru, zajišťujícího dopředný pohyb, selhalo přistání autorotací.


    A slíbená ukázka:


    prameny: u prvního obrázku www.centennialofflight.gov


    u druhého
    history1900s.about.com

    Typ Kellet K-1
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131355Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Měla by být www.germanvtol.de.tt , mě funguje (minule se tam připletla mezera). Pozor, nahazuje hromadu popupových oken!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131356Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to Aubis ten Kellet ovšem žádné křídlo nemá, to křídlo na obrázku patří letounu za ním (asi Lockheed electra od TWA) Kellet je celkem normální vírník jen s ocasními plochami bez dalších pomocných ploch vyvozujících vztlak.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131362Verze : 0
    Avatar
    Bitaxe - asi jsme si špatně rozuměli. Křídlo nemá Kellet, ale ten první stroječek - Pitcairn-Cierva. Jde tu o představu, že při poruše hnacího motoru stroj sestoupí autorotací. Tedy tak, že roztočený rotor vydrží v otáčkách tak dlouho, že se autogira dostane bezpečně na zem. Dnešní vrtulníky s něčím podobným ostatně počítají také. A první konstrukce se jistily i tímto křídlem. Kdyby selhala autorotace, toto křídlo, které by jinak samo o sobě k letu nestačilo, mělo umožnit plachtit na místo nouzového přistání.


    Ještě informaci z trochu jiného soudku. Je dobře znát, jak v počátku století byly terminologie neuspořádaná a nejednotná. V knihách mého oblíbence J.(ana) M.(atzala) Trosky se pojem autogira užívá nejen pro evidentní vrtulníky i stroje bez pohonu nosného rotoru. Ale označuje tak i létající aparáty, poháněné jím vymyšlenou hybnou silou - zemským magnetismem a statickou elektřinou. Tedy stroje bez nosných i pohonných vrtulí. Wink
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131642Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Myslím že J.M.Troska tak říká jen strojům s rotorem (samozřejmě jde o vynález českého inženýra) a to že k pohonu užívá ono neobjevené médium nazývané statickou elektřinou (je užita i k pohonu paprsků smrti) je jen třešnička na dortu Smile Aspoň si nevzpomínám na nic co by nebylo s rotorem a nazýváno autogyro (roboti mají křídla a jiný název, lodi v níž se cestuje vesmírem je také přezdíváno jinak) ale možná že jsem něco nečetl a nebo už zapoměl Smile tyhle knihy už kamsi odnesl čas a potomek Smile (měl jsem vydání z bolševické doby a novější už jsem pak nekupoval)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131643Verze : 0
    Avatar
    Myslím, že např. v románě Podzemní říše z cyklu Kapitán Nemo - tam jsou popisovány kapkovité létající aparáty, bez viditelných nosných ploch a vrtulí, používané k dálkovým letům uvnitř podzemní říše i na zemském povrchu. A i pro ně užívá název autogira. Ona statická elektřina - včetně kouzelných úvah na téma, že každá planeta má trochu jinou a jsou i různé způsoby, jak ji používat, je opravdu pozoruhodná. Škoda, že to není pravda. Moc by se hodila. Pan Troska má obrovskou fantazii a jeho svět je velmi propracovaný. MYslím, že je poněkud nedoceňován. Pravda, jeho odborná východiska jsou poněkud nesprávná (z dnešního pohledu). Jeho politologické názory jsou ovšem velmi zajímavé. Ale to do tématu autogir rozhodně nepatří.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131668Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Prolezl jsem pár stránek kolem toho Pitcairna a spíš než to že by na tom chtěl někam doklouzat se mi zdá že to používal jednak k řízení (rotor je dost primitivní vyztužený lany) a hlavně asi k tomu aby zvýšil vztlak. celá ta potvora váží skoro jeden a půl tuny a na těch křídlech by asi moc nedoklouzala. (i když kdo ví co je k tomu vedlo)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131673Verze : 0
    Avatar
    Na tom Pitcairnovi je dobře znát jeho původ z 20. let. Prakticky kompletní letadlový trup ( včetně klasických křídel, jen se zmenšeným rozpětím ), která evidentně měla posloužit i při letu vyvozováním dodatečného vztlaku. Jejich poměrně značná tlouš´tka i hloubka vcelku napovídá, že něco vztlaku rozhodně dokázala vytvořit. Asi ne na nějaké plachtařské rekordy Razz ,ale na bezpečné doklouzání z místu nouzového přistání zajisté ano.
    Je i znát jistá primitivnost nosného rotoru, kde křídla jsou evidentně pevná (navíc vyztužená lany), takže k řízení letadla slouží klasické řídící prvky na křídlech. Trup má také podstatně zvětšenou plochu kýlovky, evidentně proto, aby se maximálně eliminoval kroutící moment nosného rotoru. (Podobný problém měly i vrtulníky, tam se to řešilo buď vyrovnávacím ocasním rotorem, nebo použitím dvourotorové koncepce.)


    Ještě k panu Ciervovi. Nemám specializaci na občanství, ani nejsem právník 8.) , ale v materiálech se v souvislosti s Ciervou setkávám s konstatováním o v Anglii naturalizovaném Španělovi. Jen si nejsem jistý, zda ta "naturalizace" znamená pouze to, že tam prostě léta žije a vynalézá, nebo i udělení občanství Spojeného království.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131691Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Je otázkou jak se to tenkrát bralo Smile odešel v době kdy ve španělích začínala doba změn která vyústila o několik let později ve válku, už tehdy docházelo ke změnám které se mu možná nelíbily, zároveň byla doba krize (odešel na přelomu 20´a 30´let. Takže možná že i požádal o "naturalizaci"
    Ten Pitcairn je ostatně prototyp, některé pozdější měly ocasní plochy zdvojené (jako třeba B-25)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#131809Verze : 0
    Avatar
    Pro všechny, kteří se chtějí dozvědět něco více o této problematice, nabízím velmi pěkný materiál na adrese http://www.jefflewis.net/autogyros.html . Je to bohužel anglicky Rolling Eyes , ale to snad nebude vadit. Je tu i velmi pozoruhodný obrazový materiál.


    Pro zajímavost - v r. 1972 v konstrukční kanceláři N. I. Kamova vznikl - mimo plán - projekt zemědělského autogira podobného typu Ka-26. Předpokládaný zemědělský stroj měl být poháněn turbomotorem nové generace s tlačnou vrtulí. Měl mít vlastnosti STOL a vyšší bezpečnost při pomalém nízkém letu (převládající letový režim zemědělských strojů) než klasická letadla. Stejně jako ona nevyžadoval žádné přistávací vzletové dráhy. Projekt neopustil rýsovací prkna, existují pouze obrázky modelu (v příloze).

    zdroj: http://avia.russian.ee/vertigo/kamov_autogyro-r.html

    zdroj: http://avia.russian.ee/vertigo/kamov_autogyro-r.html

    zdroj: http://avia.russian.ee/vertigo/kamov_autogyro-r.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#132594Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě bych rád podotkl, že mé zásadní používání pojmu autogiro s -i- vychází z informace, že toto je původní podoba termínu, jak jej vytvořil J. de la Cierva na základě konstatování, že rotor jeho stroje je otážen pomocí "autogiration", tedy samorotací. Kolísání v rodě tohoto podstatného jména je také záležitostí převážně meziválečného období, v současnosti se ustaluje podoba v rodě středním - tedy spíše autogiro, než autogira. Psaní s -Y- je zřejmě vlivem angličtiny, kde jde o podobu převládající.
    Omlouvám se za lingvistický výlev, ale nějak se mi to vnucovalo do klávesnice. (V dnešní době říkat "do pera" je asi již anachronismem 8.) )
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#132598Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V sobotu jsem byl s několika dalšími kolegy (včetně těch z Války) ve Kbelích v Muzeu a při té příležitosti jsem tam vyfotil jeden vírník postavený v roce 1973 u nás v (tehdy ještě) ČSSR. šlo o upravenou konstrukci Bensen 8 a podle popisky nalétal v letech 1973 - 78 kolem 50 hodin bez jediné nehody. Osobně bych na to asi nesedl, ale to bych neudělal ani na rogalo Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#132660Verze : 0
    Avatar
    Hm tady tě musím opravit Smile
    To co je na obrázku ze kbel není autogyro, ale rotorový kluzák, z sprostého důvodu....nemá to motor Confused


    Tahalo se to na laně za autem, svého času byly v muzeu i fotky.


    Podobný konstrukční princip měly rotabuggy, jeepy s rotorem
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#152238Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to ICE ono to není tak jednoduché, to co je v muzeu je opravdu bez motoru, ale původně to motor mělo (nevím jestli tenhle konkrétní kus) někdo koncem šedesátých let bylo postaveno těchhle aparátů asi 5 - 10 (myslím že v Brně) podle vzoru amerického Bensena, na fotce pod exponátem je jich v řadě myslí 5, minimálně jedn (údajně víc) měl motor (stejně jako originál) fotky byly kdysi v letectví, další už motory nedostaly, snad byly zahraniční nevím. Právě to že je stejný jako "motorový" mne vedlo ke zveřejnění fotky Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#152304Verze : 0
    Avatar
    Tož to potom ano:)
    to bylo jen pro úplnost:) a upřesnění výkladu pojmůSmile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21032#152630Verze : 0
    MOD