CZK - Tatra 111

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

CZK - Tatra 111

    Avatar
    Motor : dieselový dvanáctiválec do V, vzduchem chlazený, o objemu 14.825 cm3 (OHV)
    Výkon motoru : 132 kW (177 ks) u válečné verze až 230ks
    Převodovka : manuální 4+1 s redukcí (tedy 8+2) uzávěrky diferenciálů
    Náhon : 6x6 (možnost vypnout přední nápravu - 6x4)
    Max. rychlost : 75 km/h
    Stoupavost : 54%
    Brzdy : vzduchové
    Podvozek : s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami
    Odpružení : listovými pružinami vpředu i vzadu
    Světlost : 270 mm
    Pohotovostní hmotnost : 9150 kg
    Nosnost : 6,5 – 10t (dle typu)
    Počet vyrobených ks : 33 690
    Vyráběn v letech : 1942 - 1962


    Je zajímavé že tento vůz , často představovaný jako symbol socialistické výstavby, má svůj původ v německém požadavku na vozidlo pro německou armádu na východní frontě. Původně mělo jít o vozidlo z nedeficitních surovina proto na stojedenáctce je užit rám z běžné oceli, nenajdeme zde téměř žádné barevné kovy a původní kabina byla z náhradních materiálů (především fíbr). Vůz vychází ze starší Tatry 81 a na přání zákazníka byl pro něj vyvinut nový motor, vzduchem chlazený diesel, chlazení je nucené dvěma ventilátory, původně poháněnými pomocí řetězů, u pozdějších (poválečných) modelů potom pomocí klínových řemenů. Pro němce byl nejdříve vyráběn vůz s nosností 6,5 tuny, později byla změnou per a jejich uchycení zvýšena nosnost na 8 tun, vozy s větší nosností lze rozeznat podle větších kol, kolik vozů němci dostali se mi nepovedlo zjistit. Válečné vozy neměly vysokou spolehlivost, další problém byla vysoká hlučnost motoru způsobená především větráky a jejich náhony. Po válce se výroba rozběhla už v roce 1945 a pro poválečnou výrobu byla nosnost dále zvýšena na deset tun. Spolehlivost se povedlo zvýšit snížením výkonu a obrátek motoru a také tím že poválečná výroba byla mnohem pečlivější, poválečné Tatry naopak od svých předchůdkyň prosluly svou spolehlivostí, díky níž jim byl dokonce postaven na Sibiři ve městě Bereg pomník. Po válce byla také nouzová válečná budka řidiče nahrazena novou kabinou s dřevěnou kostrou potaženou plechem, kabina byla vyvinuta v roce 1943, zajišťovala lepší výhled z vozu, její použití za války se mi nepovedlo kromě prototypů potvrdit. Později dostala stojedenáctka novou celokovovou kabinu původně konstruované pro T-128, jde o typickou kabinu s negativním sklonem skel (údajně proto aby se v nich neodráželo světlo a vůz se neprozradil nepříteli). Vozidlo bylo dodáváno naší armádě, kde sloužilo celkem spolehlivě dlouhá léta a poslední kusy z NZ zásob se vyřazovali až v osmdesátých letech. některé speciální nástavby (jeřáby nebo bagry) jsou vzácně k vidění ještě dnes, obvykle u stavebních firem. celkem bylo vyrobeno 33 690 kusů, mnoho jich bylo vyvezeno do 59 zemí světa, nejvíc do SSSR, kam bylo v letech 1956 – 62 vyvezeno 7300 kusů.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#84575Verze : 0
    Avatar
    TATRA - 111


    Těžký nákladní terénní automobil


    Všeobecné údaje


    Celková hmotnost 18.800 kg
    Pohotovostní hmotnost 8.600 kg
    Nosnost
    - na silnici 10.200 k
    - v terénu 7.200 kg
    Rozměry
    - délka 8,3 m
    - šířka 2,5 m
    - výška 3,05 m
    Rozvor 4,175+1,22 m
    Rozchod přední/zadní 2,08/1,8 m
    Světlá výška 0,29 m
    Ložná plocha 5x2,34x0,5 m


    Taktické údaje


    Maximální rychlost 61,5 km/h
    Stoupavost 54 %
    Nájezdový úhel
    - vpředu 45
    - vzadu 22°
    Spotřeba paliva 45 l
    Brodivost 0,8 m
    Palivová nádrž 160 l
    Pohon 6 x 6
    Motor
    - typ T-111 A
    - počet válců 12 do V
    - palivo nafta
    - výkon 132,5 kW
    - chlazení vzduchem
    Spojka suchá, dvoukotoučová
    Převodovka 4+1
    Přídavná převodovka 2°
    Nápravy výkyvné nezávislé
    Pérování listové pružiny
    Řízení šnek s kolíkem
    Brzdová soustava pneumatická
    Pneumatiky
    - rozměr 11,00-20
    - huštění individuál


    Automobil TATRA 111 byl vyvinut v roce 1943 pro německou armádu. Po válce se vyráběl dále a byl zařazen do výzbroje československé armády, která tímto získala kvalitní těžký automobil. Původní verze měla dřevěnou kabinu, nosnost 6 tun a měla nízkou spolehlivost. Různými úpravami a zlepšení kvality výroby se spolehlivost zvýšila a též se zvýšila nosnost. Nejrozšířenější verze v československé armádě byla T-111 N. Tento typ měl plechovou kabinu a naviják.


    ZDROJ: moje Bakalářská práce
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#193896Verze : 0
    Avatar
    ...


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#84559Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#89606Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tatra 111 ještě ve výzbroji Wehrmachtu


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#160614Verze : 0
    Avatar
    Motor : typ TATRA 111 A - naftový - štvortaktný - vzduchom chladený - 12 valcový


    Objem : 14825 cm3


    Výkon : 180 k - 1800 ot / min.



    Zdroj : www.tatraportal.sk

    Motor T 111 A

    Motor T 111 A - pohľad z boku
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#210356Verze : 0
    Avatar
    Valníkové T-111 se na začátku šedesátých let dostaly rovněž do africké republiky Mali (zda šlo o bývalé vojenské vozy mi není známo). V této zemi se například používaly pro dopravu zboží z přístavu Konakry do 1000 km vzdáleného Bamaka, kdy tuto činnost pravidelně zajišťoval konvoj 22 vozidel T-111.

    Na snímku z cca roku 1962 (Obrana lidu)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#236886Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jedna dobová momentka z roku 1968 - Slovensko
    (Archiv Marek Solar via Dolin)


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#236892Verze : 0
    Avatar
    Tatra-111, dnes již jako veterán.
    Zdroj: soukromý archiv


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#238881Verze : 0
    Avatar
    TATRA 111 s přepravní nádrží na pohonné hmoty NP - PH 7 novějšího provedení (rok 1968)


    Archiv p.Konvalina via Dolin


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#245223Verze : 0
    Avatar
    T 111 - zimný maskovací náter.


    Zdroj : Vojenská technika 1963 č.3

    Zimný maskovací náter na T 111 začiatkom šesťdesiatych rokov.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#299171Verze : 0
    Avatar
    Motor z T-111 vystavený v Tatra muzeu v Kopřivnici. Foceno 9.5.2009




    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#312646Verze : 0
    Avatar
    Pěknou T-111 lze vidět na Smíchovském nádraží s jeřábovou nástavbou. Snad neskončí ve šrotu, ale v muzeu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#331874Verze : 0
    Avatar
    Vážený pane kolego,
    není-li vám to proti mysli, nahlaste svůj nález a návrh oficiální cestou NTM v Praze, nebo TM v Brně.


    Národní technické muzeum
    Kostelní 42
    Praha 7 - Holešovice
    CZ-17078
    e-mail: info@ntm.cz


    Technické muzeum
    Purkyňova 105
    Brno - Královo Pole
    CZ-61200
    e-mail: info@technicalmuseum.cz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/21644#331886Verze : 0
    MOD