18. peruť RAF

No. 18 Squadron RAF - přehledové téma
18. peruť RAF
No. 18 Squadron RAF


období existence
18. peruť RFC [1915-1918]
18. peruť RAF [1918-1919]
18. peruť RAF [1931-1946]
18. peruť RAF [1946-1946]
18. peruť RAF [1947-1947]
18. peruť RAF [1947-1950]
18. peruť RAF [1953-1957]
18. peruť RAF [1958-1963]
18. peruť RAF [1964-1980]
18. peruť RAF [1981- ]


motto
Animo et fide (S odvahou a vírou / With Courage and Faith)


historie
Jednotka vzniká 11. května 1915 na letišti Northolt. V listopadu téhož roku se přesouvá do Francie, kde působí jako stíhací a průzkumná. V květnu 1917 se stává denní bombardovací perutí a v této roli působí až do konce války. Po uzavření příměří se stává součástí britských okupačních sil v Německu. V září 1919 se vrací do Velké Británie a poslední den toho roku je rozpuštěna.
20. října 1931 je opět zformována lehká bombardovací. Do bojů 2. světové války vstupuje jako součást 22. skupiny. Koncem září 1939 se přesouvá do Francie jako součást letecké složky Britského expedičního sboru a spolu s 57. perutí utváří 70. (bombardovací) křídlo. V období tzv. podivné války podniká převážně průzkumné lety. To se mění s napadením Francie, kdy začne napadat postupující německé jednotky, přičemž utrpí těžké ztráty. 20. květen 1940 se peruť vrací do Británie. Odtud atakuje nepřátelské cíle na kontinentě a především shromaždiště vyloďovacích člunů. Po pominutí nebezpečí invaze nadále útočí na cíle v okupované Evropě, v srpnu 1941 shodil jeden letoun perutě na základnu St. Omer náhradní protézy pro zajatého W/Cdr D. Badera.
12. října 1941 peruť začala s přesunem na Maltu, kde podnikala hlavně útoky proti lodím a přístavům, v lednu 1942 se zbytky perutě přesouvají do Egypta, kde je 21. března 1942 tato část perutě rozpuštěna.
Již 12. března 1942 začíná v Británii kolem původního pozemního personálu výstavba "nové" 18. perutě. V dubnu začne opět bojově létat a po přezbrojení na stroje Blenheim Mk.V se připravuje se na službu v severní Africe, kam se přesune v listopadu. Zde působí jako denní a později noční bombardovací jednotka. Po ukončení bojů v Africe se přesouvá do Itálie, kde až do konce války podniká denní nálety na nepřátelské cíle. V září 1945 se přesouvá do Řecka a zde je také 31. března 1946 rozpuštěna
1. září 1946 je 621. peruť námořního průzkumu přečíslována na 18. peruť, ale již 15. září 1946 je rozpuštěna.
Podobná situace se opakuje v následujícím roce. 15. března 1947 vzniká z 1300. (meteorologické) letky v Malajsii, ale 15. listopadu 1947 je opět rozpuštěna.
Delší kapitolou v historii perutě je období 1947-1950. 8. prosince 1947 vzniká jako dopravní jednotka, která se účastní zásobování obleženého Berlína. 20. února 1950 je rozpuštěna.
1. srpna 1953 peruť znovu vzniká ve Scamptonu jako bombardovací. V říjnu 1956 se část perutě přesouvá na Kypr a se svými Canberrami provádí 32 bojových letů proti egyptským cílům během Suezské krize, ale 31. ledna 1957 je rozpuštěna.
Roli strategické bombardovací jednotky vyzbrojené stroji Valiant, schopnými nést jaderné zbraně si její letci vyzkoušeli v období mezi 17. prosincem 1958 a 31. březnem 1963.
27. leden 1964 znamená pro Zkušební jednotky Wessexů (Wessex Trials Unit) přejmenování na 18. peruť a jejím hlavním úkolem je taktická přeprava pro armádu v Británii a Německu, kam se v srpnu 1970 stěhuje a kde je 20. listopadu 1980 rozpuštěna.
Zatím poslední kapitola v historii perutě začíná 4. srpna 1981 na základně Odiham, kde vzniká jako těžká transportní vrtulníková jednotka. V roce 1982 se detašmán jednotky účastní bojů o Falklandy (20. srpna 1983 se z něj stává 1310. letka), o rok později se peruť stěhuje do Německa, kde působí až do roku 1997 a samozřejmě se podílí i na bojích v Perském zálivu či Iráku. V současnosti má společně s dalšími dvěma jednotkami Chinooků HC.2 (7. a 27. perutí) domovskou základnu na letišti Odiham.


bojová ocenění
Western Front 1915-1918
Somme 1916
Somme 1918
Lys
Hindenburg Line
France & Low Countries 1940
Invasion Ports 1940
Fortress Europe 1940-1942
Channel & North Sea 1940-1941
German Ports 1940-1941
Malta 1941-1942
Egypt & Libya 1942
North Africa 1942-1943
Mediterranean 1943
Sicily 1943
Salerno
South East Europe 1943-1944
Italy 1943-1945
Gothic Line
South Atlantic 1982
Gulf 1991
Iraq 2003


zdroje
Halley, James J. The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth 1918–1988. Tonbridge, Kent, UK: Air Britain (Historians) Ltd., 1988. ISBN 0-85130-164-9.
Jefford, Wing Commander C.G., MBE, BA, RAF(Retd.). RAF Squadrons, a Comprehensive record of the Movement and Equipment of all RAF Squadrons and their Antecedents since 1912. Shrewsbury, Shropshire, UK: Airlife Publishing, 1988 (second edition 2001). ISBN 1-85310-053-6.
Rawlings, John D.R. Coastal, Support and Special Squadrons of the RAF and their Aircraft. London: Jane's Publishing Company Ltd., 1982. ISBN 0-7106-0187-5.
https://en.wikipedia.org/wiki/No._18_Squadron_RAF
http://www.rafweb.org/Squadrons/Sqn016-20.htm
https://www.raf.mod.uk/organisation/18squadron.cfm
http://www.18sqnassociation.co.uk/
www.raf.mod.uk
https://www.raf.mod.uk/rafodiham/aboutus/18sqn.cfm
www.historyofwar.org
http://www.epibreren.com/ww2/raf/18_squadron.html
URL : https://www.valka.cz/18-perut-RAF-t23836#238337 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více