Poradní forum pro sekci letadla

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Poradní forum pro sekci letadla

    Avatar
    Typ se ovšem nejmenuje (pro moderátory) Lancaster IV, nýbrž Lancaster Mk.IV, či Lancaster B Mk.IV...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#89648Verze : 0
    Avatar
    OK, jen se chci zeptat, proč např. na rentgenu v příspěvku http://forum.valka.cz//topic/view/6572 je psáno Lancaster I


    Co se týká "správného označení", pro mně osobně má psaní Mk.V, B Mk.V nebo jenom V stejný význam jako psaní Bf-109G-6 nebo Bf 109 G-6.


    Citace :

    a možná by bylo dobře ujednotit způsob, jakým se označení typů píše... Už kvůli zbytečnému zdvojování témat



    To už tady je - nepíše se Mk.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#89652Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Martin Smíšek :

    OK, jen se chci zeptat, proč např. na rentgenu v příspěvku http://forum.valka.cz//topic/view/6572 je psáno Lancaster I


    Co se týká "správného označení", pro mně osobně má psaní Mk.V, B Mk.V nebo jenom V stejný význam jako psaní Bf-109G-6 nebo Bf 109 G-6.


    Citace :

    a možná by bylo dobře ujednotit způsob, jakým se označení typů píše... Už kvůli zbytečnému zdvojování témat



    To už tady je - nepíše se Mk.



    Ad 1) Správné označení (viz. kupř. archivní materiály) je Mk.I (fakticky ovšem na takovémto náčrtku nerozeznáme rozdíl mezi Mk.I a Mk.III, neb ty se lišily pouze motory - což ovšem není jak poznat...) Surprised))


    Ad 2) Asi (...) bychom se měli přidržet správného označení, které se vyskytovalo kupř. v oficiálních dokumentech..? Jinak, díky „kvalitě“ práci mnohých redaktorů za chvíli budeme mít i Spitfire F.1 aj...


    A proč se nepíše Mk, pokud to je součástí označení..? Ehm.... To by vážně stálo za objasnění.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#89659Verze : 0
    Avatar
    Ad 1 - nevím jestli jsem tě správně pochopil, mně šlo jen o formální stránku zápisu (tedy I nebo Mk.I) a ne jaká verze je přesně na tom obrázku.


    Někde jsem četl, že v dobových (WWII) britských dokumentech se "Mk." prý nepoužívalo, takže jak to tedy bylo doopravdy?


    V literatuře se běžně Mk. uvádí pro typy WWII, kdežto dnes se nové typy (Tornado F.3, Harrier GR.7) uvádí bez onoho Mk. Tak co si o tom mám myslet?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#89678Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Martin Smíšek :

    Ad 1 - nevím jestli jsem tě správně pochopil, mně šlo jen o formální stránku zápisu (tedy I nebo Mk.I) a ne jaká verze je přesně na tom obrázku.


    Někde jsem četl, že v dobových (WW II) britských dokumentech se "Mk." prý nepoužívalo, takže jak to tedy bylo doopravdy?


    V literatuře se běžně Mk. uvádí pro typy WWII, kdežto dnes se nové typy (Tornado F.3, Harrier GR.7) uvádí bez onoho Mk. Tak co si o tom mám myslet?



    1) Formální stránka zápisu je jasná - jiná věc je, jak byla (resp. nebyla) dodržována v časopisech (třeba viz. dobová ilustrace z The Aeroplane, pokud se nemýlím - autorská práva nic, že ano...)


    2) Viz 1 - jedna věc je časopis, (či třeba zápis v bojovém hlášení), a druhá věc je správné (formálně správné) typové označení...


    3) Není nutrno si myslet nic, stačí trochu sledovat... Surprised) Označení Mk. zmizelo již po válce, nekdy v roce 1946, tedy nikoliv že by se tento způsob zápisu objevil až u současných typů... Stejně „zmizelo“ i používání římského číslování, resp. došlo k jeho nahrazení číslováním arabským. Jenomže k tomu nedošlo ze dne na den všude, nýbrž postupně - první na Mosquitech, kde ještě máme NF Mk.XXX, a PR Mk.32 je zapisováno již číslicemi arabskými. JENOMŽE - poté nedošlo ke ZPĚTNÉ změně starších, již existujících typových označení. Proto zůstaly Spitfiry Mk.V, Mk.IX či Mk.XIV, a nestaly se z nich Spitfiry Mk.5, 9 či 14. Obdobně Mosquita, Spitfiry, a také další typy... Čili, kupř., Spitfiry, které jsou nyní, v současnosti, ve stavu BBMF (Battle of Britain Memorial Flight) jsou pořád Mk.IX (či Mk.V), nikoliv Mk.9 či Mk.5 (či F.9 a F.5).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#89684Verze : 0
    Avatar
    Ovšem, pokud jde o nějaké formální sjednocení zápisu... Možná by se skutečně spíše vyplatilo věnovat se nějakému sjednocení formy zápisu, třeba už jen kvůli řazení témat. Kupř. »Bristol 142M Blenheim I« (tj. i s interním firemním označením Model 142) na straně jedné, a na straně druhé »Bristol Blenheim IF«... Čili buď systematicky používat i interní tovární označení (Model), třeba Avro 694 Lancaster B Mk.IV, a nebo jen jméno výrobce (bez čísla modelu) a bojovým jménem stroje??
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#89704Verze : 0
    Avatar
    V sekcii SSSR pri lietadlách Mig by bolo dobré zjednotiť názov výrobcu, lebo niekde je Mikojan-Gurevič a niekde Mikojan-Gurjevič, pričom pri niektorých typoch MiG-ov sú rôzne verzie pod jedným alebo druhým názvom a je to trochu neprehľadné (napr. hľadal som prehľadové fórum k MiG-23 a nenašiel som ho pri jednotlivých verziách, ale o pôl strany nižšie).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#98467Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to Elvis: sjednotil jsem to na Gurevič.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#98473Verze : 0
    MOD
    Avatar
    U názvů ve fóru je s psaním "Mk I" nebo "I" nebo "Model ... Mk I" ještě další problém. Kromě toho, že u některých typů se oficiální označení téměř nepoužívalo, nebo daleko méně než jiná (zkrácená) verze, ještě vstupují do hry i změny oficiálního označování - např. přečíslování a překódování v USA (např u UAV) i v jiných zemích.
    Osobně si myslím, že je sice víceméně jedno jaké přesné bylo formální označení (protože v některých (vyjímečných) případech to již ani není jasné, u některých variant také oficiální odlišné označení chybí vůbec) a nezáleží na zápisu Lancaster Mk.V nebo Lancaster V.
    Ve fóru je ten problém spíš v tom, že se musí dodržet jednotný formát, takže všechny verze musíme mít zapsané stejnou maskou a také v tom, že název fóra má omezenou délku. Čili pokud tam začneme přidávat jména modelů od výrobce (a to bych velice nedoporučoval, protože třeba u sovětských "izdělie" bychom dopadli brzo velmi špatně) tak nejenže bude problém, kde to sehnat (u méně známých letadel to dost těžko dohledáme), ale nevejdeme se délkově. Tenhle problém reálně nastal u balistických raket SSSR, kde se prostě nevejdeme do názvu kvůli výpisům rozdílných značení více verzí.


    Takže - názvy musí mít jednotný a také stručný formát, žádné modely výrobce apod. bych tam nedával. Nicméně zrovna diskutovaný případ - Lancaster Mk. V (a tady poznámka - oficiálně je s tečkou za "Mk" nebo bez ?) a jemu podobné - zavedený zápis je s Mk, takže bych to ponechával, protože asi všichni budou primárně hledat Lancaster Mk V a ne Lancaster V.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#98477Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace :


    To už tady je - nepíše se Mk.



    Martine, nejsem si jist, zdali to tu opravdu nekde je, zadnou takovou zminku jsem v pravidlech pro letadla nenasel. Myslim si, ze Algernon a Snake maji pravdu v tom, ze tam, kde se oznaceni Mk. pouzivalo, bychom jej meli zavest, protoze potom ten nazev neni presny, a to zhola v nicem. neni to ani zkraceny nazev bez modelu, tovarni oznaceni, ani nic podobneho. Je mi jasny, ze to nebude vsude stejny, ze nektera letadla budou mit Mk, nektera ne, ale bude to alespon odpovidat dobovemu oznaceni toho stroje. Navrhuji psat Mk. (tedy Em Ka tecka mezera).



    Zaroven bych navrhoval pouzivat obecnejsi jmena, nikoliv plne, napr. tovarni oznaceni vcetne modelu, viz algiho priklad celeho znaceni Lancasteru B ... to je podle me moc, stacilo by dat tam Avro Lancaster Mk. II a teprve do fora pridat toto plne oznaceni stroje.


    Nechapu co presne mysli Snake "pridavat jmena modelu od vyrobce", jestli to je to same, jako McDonnel Douglas F-4 Phantom ?
    V USA to funguje, delka nazvu prispevku neni takovy problem.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#98485Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to Admin: Nikoli. Myslím: Bristol !!"142M"!! Blenheim I. Tedy číslo, kterým si označuje interně výrobce své letadlo, obvykle je to pořadí projektu od vzniku projekční kanceláře/společnosti, někdy (SSSR) to mívá "politický" význam. To značení je odlišné od armádního ("Blenheim"), které je přidělené později. Zpravidla potom výrobce převezme armádní značení, ale není to pravidlem.


    Nejhorší by to bylo u strojů SSSR, protože všechno se u výrobce jmenovalo "izdělie XX", jiný kód používala projekční kancelář, jiný kód výrobní továrna (která se občas také podílela na následných projekčních pracích při výrobě/stavbě prototypu).
    Navíc - tahle označení (i u USA či GB) jsou prakticky neznámá a kromě podrobnějších monografií se ani nikde nevyskytují a nepoužívají, takže je uvádět do názvu fóra je zbytečné přidělávání si práce s jejich hledáním. To je práce pro přispěvovatele, aby to do nějakého příspěvku vložili...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#98486Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě poznámku - s těmi označeními od výrobců (Model 142) bychom taky narazili brzo na to, že výrobci občas číslují jednu armádní verzi (např. Boeing E-3C Sentry) více vlastními čísly, protože jednotlivé výrobní série se liší. Pokud by se do názvu psali i označení od výrobce, tak by tam musela být všechna.. A to bychom brzo všichni zešedivěli.


    Ještě s tím místem - u letounů to v podstatě nevadí. Problém je spíš u jiných zbraní (balistické rakety, radary), kde se například hodí dopisovat druh zbraně (co je to za radar..) nebo máme pro více verzí společné téma (balistické rakety) protože je nesmysl zakládat pro každou verzi vlastní téma, když tam je stejně jediný příspěvek ode mě Laughing .
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#98487Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ne, tak to je jasny, ty "142M" bych tam taky nedaval, to je to co jsem psal, ze bych dal spise dovnitr toho fora, pokud je to vubec znamo ...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#98488Verze : 0
    MOD
    Avatar
    OK,


    ty britská letadla jsem předělal.


    Teď už jenom zbývá vyřešit kauzu Gurjevič - Gurevič.


    A ještě něco - nalinkujte někdo tohle forum na odkaz, který je přímo v sekci Letadla - nefunguje to.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#102067Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mal by som ďalší nápad na zjednocovanie označení - práve teraz som si prezeral sekciu Letadla - Německo a všimol som si, že sú v nej názvy niektorých lietadiel písané s pomlčkou a niektoré bez nej - ako to teda vlastne má byť správne?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#113630Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V literatuře se to ve většině případů uvádí takto:


    např. Bf 109G-6
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#113633Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ja som tiež väčšinou videl túto formu bez pomlčky, ale na valke je to väčšinou s pomlčkou, preto sa pýtam. A tiež sa prikláňam skôr k forme zápisu bez pomlčky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#113636Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mě by prozměnu zajímalo, má-li cenu uvádět i projekty- případně jaké jsou přípustné a jaké ne, zda letadlo rozestavěné jo nebo ne, a podobně. Ne že bych se chystal sem naházet tunu projektů, ale je tu třeba už Messerschmitt 1111, což je čistě papírová záležitost.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#113729Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Chtělo by to uvádět jen věci, které byly alespoň skutečně postavené a pokud možno zalétané.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#113735Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Martine ty čs. motory jsou z mé strany hotové - časem to budu nějako doplňovat. Prolinkování je hotové směrem motor - letadlo opačný směr dodělám postupně. Tedy nebude-li některý z moderátorů rychlejší. Fotky mám slídeny od Bitaxe a Herra tak snad se tam časem doplní. Razz
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#137633Verze : 0
    Avatar
    Dobře, díky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#137666Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ahoj.
    Potřeboval bych si pokecat s někým, kdo moderuje (či upravuje) příspěvky v tomto fóru Exclamation
    Myslím, že se začíná do tohoto fóra vnášet trochu zmatek Exclamation
    Viz moje poslední vložené příspěvky o Corsairu Idea
    Potřebuji konzultaci, abychom se vyvarovali dalších zmatků Exclamation
    Havran
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#139621Verze : 0
    Avatar
    Díky. Teď už není co konzultovat. Razz
    Akorát bych se zeptal: V přehledovém fóru jaksi vysí Adminův příspěvek o F4U-5NL. Nedal by se přesunout do fóra s detaily a já bych tam přehodil ty výrobní čísla NL a upravil název mého příspěvku jen na F4U-5N místo původního F4U-5N (NL) Confused:
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#139626Verze : 0
    Avatar
    Koukal jsem na to a Adminovi fotky jsou v obou příspěvcích stejné. Takže zde je smažu a přesunu jen příspěvek od Dosého.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#139627Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Právě jsem na TO taky koukal Shocked . Máš pravdu. To bude nejlepší. Cool
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#139628Verze : 0
    Avatar
    Prosím o přejmenování Letadla/Německo/DFS 39 IVc na DFS 39 (Delta IVc), a Letadla/Německo/Blohm & Voss 155 na Blohm & Voss BV 155.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#148439Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to Aubi


    Hotovo.


    Dovolil som si odskočiť od ruských lietadiel k nemeckým a zaskočiť za kolegov z tejto sekcie. Dúfam, že ma za to nebudú biť. Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#148457Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Danke. A když už jsem tak otravnej, chtělo by to i odkazové fórum Letadla/Německo/Messerschmitt Me-155, které by odkazovalo na toho Blohm und Vosse Bv 155 (já k tomu nemůžu dát správnou ikonku).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#148500Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě k problematice přepisu ruských jmen. Pro přepis slov z jazyků, které neužívají latinku, má čeština jednoduchou pomůcku. Vychází ze zvukové podoby slova. Komplikuje to ovšem fakt, že některá cizí slova nám znějí přátelsky, neboť znějí podobně či shodně jako slova česká. A pak zvuk může splynout.
    Pravidla českého pravopisu říkají poměrně jednoznačně, že např ruské e se na začátku slova přepisuje jako je. Stejně tak po předcházejícím měkkém jeru. Jako e se přepisuje pouze v neruských slovech. Takže např. jméno spolukonstruktéra MiGů by mělo znít česky Gurjevič. Vsouladu s dnešní módou hrát si s cizími slovy se nám vkrádají prvky anglické či německé transkripce, což vyhlíží poněkud komicky. Už se "těším", až mi některý "světově se tvářící" mudrc nabídne např. významného ukrajinského spisovatele Tarase Shauchenka.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#157806Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Aubis :

    Pravidla českého pravopisu říkají poměrně jednoznačně, že např ruské e se na začátku slova přepisuje jako je. Stejně tak po předcházejícím měkkém jeru. Jako e se přepisuje pouze v neruských slovech. Takže např. jméno spolukonstruktéra MiGů by mělo znít česky Gurjevič.




    V tomto s tebou súhlasím a sám takto prepisujem mená do slovenskej transkripcie. Problém však vzniká vtedy, keď takto poslovenčené/počeštené meno chce niekto použiť pre účely napr. googlovania. Nedôjde totiž ďalej ako za naše humná.


    Preto je podľa mňa najlepší spôsob, ktorý používam ja (však ako inak Very Happy Very Happy ). Meno v slovenskej/českej podobe a v zátvorke ruský ekvivalent - V.S.Molokov (В.С.Молоков).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#157812Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Panzer - souhlas. Ono pro účely googlování je - specielně s cyrilicí - značná potíž. Člověk musí brát ohled na různé transkripce. Takže obvykle googluji navíckrát - s transkripcí anglickou, německou a francouzskou. Popřípadě si vložím originální znění v cyrilici.
    Přesto si myslím, že metoda použít přepis, nejlépe český/slovenský, a k němu přidat originální znění je super. Jen u nás, prostých smrtelníků, nemajících patřičnou klávesnici je to operace, protože jednotlivé znaky nutno vkládat systémem "vložit symbol". Takže ruská jména, složená z křesrtního, otěčestva a příjmení dávají člověku dost zabrat.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158190Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vždyť lze použít transkriptor - netřeba tedy datlovat po jednom symbolu. Wink Smile Dav vložil na forum i odkaz na jeden z nich. Bude to někde v odkazech. Wink Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158191Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Malá pomůcka pro přepis jmen psaných cyrilicí. Jde o výňatek z Pravidel českého pravopisu, tedy materiál normativní.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158498Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ja používam na písanie tento slovník, na ktorom sa dá prepínať klávesnica z latinky do cyriliky a opačne a potom už len ctrl c a ctrl v Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158531Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pěkný slovníček. Já ale potřebuju češtinu, což řeším touto výše uvedenou tabulkou. O slovenštině si stále ještě naivně myslím, že pro ni žádné slovníky nepotřebuji. Laughing
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158543Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ja to nepoužívam na prekladanie, na tom mám kvalitnejšie slovníky Laughing


    Ten slovník používam pre jeho ruskú klávesnicu, ktorá sa dá prepnúť tlačítkom РУС vpravo dole. Teda napíšem si myškou potrebný text - napr. Аубис Very Happy a potom si ho skopírujem do textu, s ktorým pracujem. Čím odpadá tebou popisovaná pracná metóda "vložit symbol" Понял? Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158547Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to Panzer: Понял. Спасибо. Merci beaucoup. Thanks. Danke a vůbec. Laughing Twisted Evil Wink
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158615Verze : 0
    MOD
    Avatar
    2 Aubis: Super, super, super. Tohle je přesně to, co jsem kdysi hledal (kvůli přepisu ruských jmen) a nenašel. Můžeš to hodit někam do samostatného topiku ? Obávám se, že tady se to za chvíli ztratí, utopí.


    Asi bych na to dokonce chtěl udělat časem i odkaz z pravidel Osobností.


    Díky, díky, super, super.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158621Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Link na slovník som dal do Pravidla psaní do fóra v sekci OSOBNOSTI .


    Pôvodný topic k tomu bol tu, ale je to tam trocha stratené a nenašiel som miesto kam by sa to dalo dať, aby to opäť nezaniklo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158624Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Myslím že tohle se netýká jen osobností, ale všech faktografických fór, mělo by to být podobně závazné jako třeba zkratky států a možná by tedy patřilo i do stejného místa. (ať už slovník nebo Aubisova pravidla)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#158630Verze : 0
    Avatar
    to robot - rád bych, ale nejsem si jist jednak jak to učinit Embarassed , jednak kam. Abych se zase neseknul, což je u mě věc poměrně snadno proveditelná Cool .
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159025Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A čo takto mapa znakov (program ktorý je súčasťou Windows)? Ten stačí len otvoriť, naťukať si potrebné znaky, dať kopírovať a je to.....(a niele pre cyriliku....)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159105Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jo, ale v tom, co vložil Aubis je i vysvětleno, jakou variantu kdy použít. Některá písmenka se třeba různě transliterují v závislosti na předchozím písmenku a tak.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159111Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Největším problémem rozličných programů (i Woknowých Cool ) je fakt, že volbu znaku provádějí buď nahodile, nebo to musí udělat člověk. No a právě tady je nutná znalost těch transliteračních pravidel. Anebo praktická znalost jazyka. Prostě si to přeříkat a pak foneticky zapsat. Bohužel znalost ruštiny je dnes skromná, a tak se objevují všelijaké zhůvěřilosti. Je to škoda. Stejně jako nelze odmítat němčinu, protože tak mluvil Hitler a jeho banda, je blbostí odmítat ruštinu, protože tak mluvil Stalin a jeho banda. A ruskojazyčný svět je obrovský a zajímavý. Kdyby nebyl, tak nám tento problém nevznikl Twisted Evil .


    Ale já osobně mám jiný problém. Týká se sekce vzducholodi a balóny. Zde je možné přejít jen na jeden článek. Mám něco materiálů o americké vzduchoplavbě, konkrétně k Akronu a Maconu, a rád bych je nabídl.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159165Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Aubis :

    Ale já osobně mám jiný problém. Týká se sekce vzducholodi a balóny. Zde je možné přejít jen na jeden článek. Mám něco materiálů o americké vzduchoplavbě, konkrétně k Akronu a Maconu, a rád bych je nabídl.

    Predpokladám, že sa to tu zíde. Vzducholode sú síce dosť špecifická, ale určite veľmi zaujímavá oblasť letectva o ktorej je tu zatiaľ (až na ten pomerne rozsiahly článok) skutočne dosť málo informácií.


    Už sme sa o tom niekedy dávno bavili, že by sa táto časť mohla nejako rozšíriť, ale okrem toho jedného článku sa asi nenašiel nikto, kto by sa do tejto sekcie pustil, taže je dobré, že sa konečne niekto taký našiel.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159201Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Já osobně bych uvítal, kdyby se spíš rozšiřovaly informace ve stávající sekci Letadla (myslíím, že na práci je tam toho pořád víc než dost) než tady tříštit úsilí ještě v části Vzducholodi. Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159234Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Myslím že už tu niekde je nejaký sovietsky balón (v ČSĽA, slúžil na výcvik zoskokov) - pôvodne som ho videl v technika ČSĽA, kde zostal aj zatiaľ zaradený (teda jeho fotka).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159298Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To je pravda, zatím však netuším, co s ním budeme dělat.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159329Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Letadla - ostatní, zatím nezařazeno?????????
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159336Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To radši ne - sekce Letadla je členěná podle států a ne podle typu letadel. Sad V části Letadla-Ostatní zatím nezařazeno je jeden nebo dva bezpilotní letouny a to by chtělo taky nějak vyřešit. Pokud už by se mělo zakládat něco nového pak jedině Bezpilotní bojové prostředky (nebo jak to vlastně nazvat).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159337Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Já na ty vzducholodě také narazil díky letadlům - ony ty mršky měly fungovat jako vzdušný ekvivalent letadlových lodí. Ale přeci jen - jsou to létající aparáty lehčí než vzduch, tak by se ke konkurenci - strojů těžších vzduchu - cpát neměly. A těch materiálů je mi zase líto nevyužít Cool .


    K bezpilotním letadlům - přimlouval bych se za jejich ponechání v sekci Letadla a vytvořit pro ně podsekci Bezpilotní bojové prostředky. Je to oblast dnes velmi se rozmáhající, takže určitě se příspěvky najdou. A já bych si skromně dovolit nabízet tvrzení, že "co má křídla ku létání, patří mezi létající aparáty a nikdy jinak". (Ptáci a netopejři se nepočítají Twisted Evil )
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159345Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Čo sa týka bezpilotných prostriedkov, tak nejaké materiály by sa našli........
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159400Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak jsem si prohlídl své poznámky k americké meziválečné vzduchoplavbě. Jen ztužené vzducholodi - bez obrázků a palubních letadel - dávají cca 10 stran Wordu. Takže to dávám do figury a podle situace nakouskuji do článků.


    to buko1- bezzpilotní jsou zajímavá, jen houšť.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#159960Verze : 0
    MOD
    Avatar
    K těm bezpilotním. Dovoluji si upozornit PT. obecenstvo, že ke staršímu materiálu - Chronologický přehled konstrukcí S. A. Lavočkina jsem doplnil poslední část - forum.valka.cz Jsou to právě jeho bezpilotní letounky, stavěné pro VVS SSSR.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#160876Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nebylo by lepší to dát zvlášť do nové sekce, kterou jsem zřídil? Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#160896Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to Martin Smíšek - přemýšlel jsem o tom. Jenomže to je víceméně integrální součást toho textu - CHronologický přehled...- a tady se líčí závěr "letecké" kariéry pana Lavočkina. Do sekce Bezpilotní prostředky na to přidám odkaz.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#160959Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Od vzducholodí, balónov a a bezpilotných prostriedkov sa vraciam späť k lietadlám:


    Citace - Elvis :

    Mal by som ďalší nápad na zjednocovanie označení - práve teraz som si prezeral sekciu Letadla - Německo a všimol som si, že sú v nej názvy niektorých lietadiel písané s pomlčkou a niektoré bez nej - ako to teda vlastne má byť správne?

    Citace - Martin Smíšek :

    V literatuře se to ve většině případů uvádí takto:
    např. Bf 109G-6

    Za ten rok, čo sme sa tým zaoberali sa s tým nič neurobilo, tak som sa pustil do toho zjednocovania označenia nemeckých lietadiel do tejto formy sám. Ani to netrvalo tak dlho a je to hotové Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#163161Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Super práce Exclamation Díky.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#163203Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mohol by niekto založiť fórum o vrtuľníku Mi-171? Mám vyníkajúce foto, ale nechcem zakladať fórum len s fotkami.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#163862Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - koba :

    Mohol by niekto založiť fórum o vrtuľníku Mi-171? Mám vyníkajúce foto, ale nechcem zakladať fórum len s fotkami.



    Tak to daj do galérie a neskôr, keď bude fórum tak tam dáš link na galériu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#163870Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Hej, chcem to dať do galérie, ale až bude to fórum. Veď ja počkám. Wink
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#163885Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Poraďte chlapi. kam mám píchnout MiG-15SB a MiG-15bisSB???
    Do Sovětského svazu pod MiG nebo do Československa pod Aero???
    Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused: Confused:
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#199332Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Moje stanovisko: Kdo ich vyrábal? Ak Aero tak je to jasné.... Aj keď boli iba ako licenčná výroba (máme tu už licenčné tanky T-55, T-72, T-34...) A uvedú sa prehľade verzií MiG-15.


    Aj ja mám otázku - kto vyrábal S-102 a S-103 (vyrábali sa aj v Československu, alebo ide iba o označenie, ako u Spitfirov?)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#199334Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Teď z hlavy si nejsem jistý jak S-102 (MiG-15), ale S-103 (MiG-15bis) se ve Vodochodech vyráběly určitě, stejně jako CS-102 (MiG-15UTI).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#199351Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Takže by mali byť vytvorené aj odkazové témy Aero S-103 a Aero CS-103 vedúce na MiG-15bis a MiG-15UTI....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#199359Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vykonám pán generálmajor! Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#199438Verze : 0
    MOD
    Avatar
    U Vickerse Vancouver je šipečka, přestože je dávno doplněný : forum.valka.cz .
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#221674Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Díky za upozornění, už jsem to opravil.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#221675Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Prosím o zrušení Nieuportu Nightjar a přesměrování odkazů na něj na Gloster Nightjar - protože Nightjar vycházel z produkce Nieuportu, někdo ho uvádí jako nieuport, přestože vznikl už u Glosteru.


    Podobně chci zrušit Westland Wapiti IV, protože tento typ existoval jen jako projekt, nemohl být tedy nikde nasazen, a přesměrování odkazů z něj buď na Wapiti IIA, což je nejrozšířenější a tudíž nejpravděpodobnější verze (pro odkazovanou letku mi jí navíc uváděl i jeden netový pramen), nebo na přehled verzí Wapiti.


    Mimochodem, zkoušel jsem, co se odkazuje na tu hromadu MiGů (SD, SU, ...) v příslušném chlívku letadel, a nějak to blbne- hází mi to odkazy z československých stíhaček 20. let.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#223260Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Aubi: mohol by si do textu svojho príspevku Gloster Nightjar doplniť svoju informáciu o tom, že lietadlo je v niektorých zdrojoch nesprávne označované ako Nieuport Nightjar? Príspevok Nieuport Nightjar som doplnil o túto informáciu a do príspevki odkiaľ sa linkovalo som doplnil odkaz na Gloster Nightjar.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#224314Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Hned jdu na to.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#224317Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nechal som ho založený hlavne preto, že na internete som našiel zopár stránok ktoré Nieuport Nightjar spomínajú.... Tak aby nám ho niekto znovu nezaložil....


    (hlavne ide o rôzne jazykové mutácie wikipedie, takže jeho založenie v budúcnosti by bolo docela možné, potom answer.com, navigator.rafmuseum.org a navigator.rafmuseum.org aj s fotografiami dvoch lietadiel...)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#224319Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To téma Wapiti IV jsem přejmenoval na správné Wapiti VI.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#225049Verze : 0
    MOD
    Avatar
    objevilo se několik příspěvků o UFO : forum.valka.cz
    Myslím že to do sekce zabývající se fakty nepatří.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#227843Verze : 0
    Avatar
    Dobrý den,


    Mám nějaké staré vrtule a jsou mi úplně na nic. Chtěl bych se zeptat jestli by šly např. prodat a jakou mají popřípadě cenu. Poradit třeba nějaká jina místa na webu než je aukro.cz.
    Byl by rád i za popis těch vrtulí. nevim o nich vubec nic. Jak sou treba stare apod.


    Messershmitt 109D, asi dural
    Fieseler Storch 156, dřevo
    Fokerr (ratier), dřevo


    Díky za odpovědi.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#229247Verze : 0
    Avatar
    Dovoluji si upozornit na diskuzi forum.valka.cz , konkrétně na forum.valka.cz , kde na Adminovu výzvu navrhuju standardní tabulku (jaká tu někde je zavedená), která by v budoucnu byla vkládatelná formou "tlačítka" v editaci příspěvku - takže okomentujte, co byste chtěli jinak. Je taky potřeba pořešit, které údaje by měly být označeny jako důležité a které méně důležité.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#240338Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Obávám se, že uvedená témata se nachází sekci pro "vyvolené", takže většina lidí se tam stejně nedostane. Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#240339Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nu vot, ti vyvolení si aspoň mohou vše pořešit, aniž by jim do toho mluvil plebs ... Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#240341Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nechcem rozbiť nejakú zabehanú štruktúru v oddelení "Technika ČSLA/Naše letadla", tak sa pýtam:


    Ako riešiť pridávanie fotiek modernizovaných strojov (L-39CM, MiG-29AS, MiG-21MFN.....)?
    LEBO: Keď vznikli slovenské L-39CMky, tak sa stroje prečíslovali a fotky sa pridávali k fóram modernizovaných verzií, aj keď boli tiež prelinkované na materský stroj. Podobný postup som iniciatívne spravil u MiG-29 A/AS a UB/UBS teda fotky modernizovaných som presunul pod topic modernizovaných. Ale teraz pozerám na MiG-21 MF/MFN a zisťujem, že tie fóra modernizovaných by mali byť prázdne, bo tam vždy je iba link na materskú verziu, ale z materskej na modernizovanú u 99% prípadov neni. A fotky oboch verzii su iba vo fore materskej.


    Ako teda? Lebo by som sa s tym pohral a popresuval, podľa potreby, aby vlastne bolo jasné, aké fotky nám chybaju a ake nie, ale ak to je takto zabehane...nechcem liezť do kapusty dakomu a robiť kopec zbytočnej roboty.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#247648Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No ten link u modernizovaných je tam hlavne kvôli tomu, aby bola nadväznosť. A u strojov ktoré som zakladal ja som sa snažil dať link aj na modernizovanú verziu.


    Čiste môj osobný názor je že to čo sa týka pôvodnej verzie by malo byť tam a čo sa týka modernizovanej, tak by malo byť u tej modernizovanej...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#247660Verze : 0
    MOD
    Avatar
    jj souhlas, fotky modernizovaných verzí by měly být v jejich "tématech" ... jedná se o nové verze.
    Domlouvali jsme se tam i s Darkfoldem, ale přiznám se, že jsem to už nějakou dobu nekontroloval.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#247664Verze : 0
    MOD
    Avatar
    OK, takže vzhůru do práce...
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#247709Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Maritne prosím mrkni do čs. letadel - Aero doplnil jsem trochu témata A-1, Ae-02, Ae-03 a Ae-04 mzslím že je v takovéto podobě můžeme pokládat za 100% . Postupně se pokusím doplňovat i další - chci ale vědět zda to takto opravdu mám dělat.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#249045Verze : 0
    Avatar
    Jo, takhle by to mohlo být OK.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#249100Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nechci zaplevelovat Pravidla pro sekci letadla, proto to nakousnu tady:

    Citace - dav :


    Typ letadla -
    kluzák sail plane
    kurýrní tourer
    pozorovací spotter


    Pro tyhle kategorie bych určitě použil jiné názvy:
    kluzák = glider
    kurýrní = liaison
    pozorovací = observation


    Možná bych doplnil ještě jednu kategorii:
    obojživelný = amphibian
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#255898Verze : 0
    MOD
    Avatar
    a není glider především větroň , mě na kluzák právě nejčastěji vypadne ten výraz co jsem uvedl
    to samé u observation zná jen ve spojení z balónem - observation plane jsem ve slovníku vůbec nenašel - no nechám to ještě na diskusi. Pokud k tomu má někdo další připomínky tak ať se vyjádří.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256111Verze : 0
    Avatar
    No můj slovník zná třeba observation aircraft - pozorovací letoun docela normálně (obecně je to pro letouny provádějící trvalé sledování třeba pro dělostřelectvo) a pro tyhle letouny bylo později používáno i air observation post (třeba pro austery AOP)alespoň u britů. A glider je podle slovníku jak větroň tak kluzák (a třeba glider bomb je kluzáková bomba) možná to v angličtině je stejné a není to rozlišeno jako v češtině na dvě kategorie.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256114Verze : 0
    Avatar
    tak aircraft jsem nezkoušel to se přiznám

    ok upravím to i když asi by to mělo být jedno - jak chcete
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256116Verze : 0
    Avatar
    Nějak mi tak napadá že o bojových letadlech je to spíš aircraft, kdysi jsem se kdesi učil že plane je spíš pro velká letadla (tedy ne pro nějaký prcek kroužící nad polem Smile ale možná si to špatně pamatuju. Ale určitě se častěji setkávám s termínem aircraft než plane.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256119Verze : 0
    Avatar
    Presne ako píše RoBoT.

    Klzák - Glider
    Závesný klzák - Hang glider
    Nákladný klzák - Cargo glider

    Vetroň - Sailplane, Glider

    zdroj:
    Slovenský letecký terminologický a výkladový slovník (Nedelka, M. a kol., Magnetpress,1998, ISBN 80-968073-0-7)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256125Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jinak pro Martina S. prosím tě při opravě témat v kategorii Avie jsem si uvědomil, že ty letadla nesou (a jsou v různých materiálech použity) dvě různé označení tovární BH-XY a pokud bylo letadlo přijato to armády tak armádní označení B-XY . Prozatím jsem to vyřešil tak že jako název tématu používám tovární označení a do druhé řádky vkládám armádní označení. Je to z důvodu že to BH bylo použit u více typů a je to tak i přehlednější. Pokud náš jiný názor tak to předělám.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256133Verze : 0
    Avatar
    Všechny velké mrchy, jako je Horsa, Hamilcar apod. jsou označovány jako glider. Observation aircraft je třeba letoun pro řízení dělostřelecké palby, jak psal Bitaxe, záležitost spíš 1. světové. Jinak půjde spíš o průzkumný, recconaisance aircraft. A když už jsme u toho, aircraft je obecnější, a proto podle mě správnější, je to prostě létadlo, kdežto plane už je pouze stroj těžší vzduchu s pevným křídlem.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256134Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dav: OK
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256136Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Lietadlo (Letadlo) - aspoň čiastočne riaditeľné zariadenie, ktoré je spôsobilé lietať, bezpečne uskutočniť vzlet a pristátie a niesť na palube osoby alebo iný užitočný náklad

    Letún (Letoun) - motorové lietadlo ťažšie ako vzduch s nosnou plochou, ktorá je v danej konfigurácii voči trupu nepohyblivá (pevná) a počas letu vytvára potrebnú vztlakovú silu na aerodynamickom princípe

    zdroj:
    Slovenský letecký terminologický a výkladový slovník (Nedelka, M. a kol., Magnetpress, 1998, ISBN 80-968073-0-7)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256138Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Co znamená pozorovací v češtině vím - nemám problém z terminologií v češtině , ale v angličtině.


    Add kluzák hledal jsem to pro označení kluzáku z dvacátých a třicátých let - tedy takových těch kluzáků co startovali z kopce - mimochodem velmi populární sport v Německu
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256139Verze : 0
    Avatar
    no to co myslíš tedy různé školní kluzáky jsou právě "glider" , mrkni sem : http://www.luftfahrtmuseum.com/htmi/itk/s3.htm
    myslím že je tam máš a je tam o nich psáno jako o gliders

    Jinak observation se používalo i mezi válkami (amíci měli třeba přímo takovou třídu) a samozřejmě i za WWII, Pro tohle frontové pozorování (a navedení palby) se používaly na straně spojenců třeba lehká letadla prioritně určená za spojovací a pro spolupráci(liaison) s pozemními jednotkami třeba Stinson, Piper a řada dalších, na německé pak třeba známé Storchy a rovněž řada dalších. Vzhledem k tomu že nebylo dělostřelectvo používáno pro dlouhodobé palby (jako ve WWI) byly samozřejmě jejich mise kratší a odpadlo kroužení nad cílem, ale fungovaly dál a k ondobné službě používaly američané lehké stroje ještě ve Vietnamu. Ostatně řada typů byla původně konstruována právě pro takovou činnost (Lysander, HS 126...) Obvykle se krom observer tedy pozorování označovali právě tím liaison tedy spolupráce (opět šlo o podporu pěchoty a spolupráci s ní, včetně pozorování pro dělostřelectvo).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256142Verze : 0
    Avatar
    Pozorovací letoun určitě Observation. Souvisí to s kategorií letounu typu Hs 126, Lysander, v USA např. O-46. Víeméně vlastně víceúčelové letouny, něco jako náš Š-328.Po dost neuspěšném nasazení v prvním roce války byla katagorie víceméně zavrhnuta a začala se používat normální průzkumná letadla. Na konci války pak USA pro řízení děl. palby používali lehčí typy kategorie L, spojovací.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256143Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No ona kategorie O nezanikla, byla znovu zavedena v roce 1962 a první letoun téhle kategorie byla známá Cessna Bird Dog, v armádním označení O-1 (Marines ji označovali OE a to už od padesátých let)Další O-2 tedy Cessna Super Skymaster.
    Přiznám se že nevím co je míněno tím "normální průzkumná letadla" ta se pro tyto účely nepoužívala, ono to totiž ani nejde, průzkumný letoun je obvykle rychlý stroj (i na úkor výzbroje) a působí běžně z větších výšek, pozorovací stroj je naopak spíše pomalý (hledá detaily) a působí z nízké výšky, třeba německý FW189 byl určen právě k pozorování (proto snaha o co nejlepší výhled a nevelká rychlost) a nejde určitě o typ ojedinělý, britové své Lysandery použili v poušti i v Barmě, koneckonců je vyráběli docela dlouho. Spíš je to o tom že na západě bylo málo příležitostí pro pozorování (nebyla zde pozemní fronta) a později se používaly lehké stroje (jedním z důvodů byla i schopnost přistání na malých plochách a nenáročnost na obsluhu). Jen tak na okraj, britové pro tuhle práci vyráběli Austery Mk.I - Mk.V a koncem války měli 19 squadron právě pro observation Smile výroba skončila až hluboko v padesátých letech a služba až koncem let šedesátých (tehdy je označovali jako Air Observation Post).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256148Verze : 0
    Avatar
    Letadla se používala (a asi i používají) i po tom co vrtulníky byly zavedeny masově, jsou prostě provozně levnější a mnohdy výhodnější (třeba právě ve Vietnamu Smile ) Dnes jsou to obvykle bezpilotní stroje, aspoň u těch kdo na to mají.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256149Verze : 0
    Avatar
    Z jiného soudku - zrovna jsem vytvořil přehledy pro Douglas C-47 a DC-3. Všechny armádní stroje, jako je C-53, C-117 a R4D jsem nacpal do přehledu C-47, ale dal jsem tam i přehled označení pro zabavené DC-3 používané armádou (např. C-48 atd.). Neměl bych to přehodit do přehledu DC-3? Nebo dokonce oddělit i C-53 a C-117?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256151Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Já bych se ještě vrátilk definicím:
    Především, ten slovenský výkladový slovník je sice celkem good, ale vychází ze staré normy, takže brát s rezervou.
    Momentálně platná je ČSN 31 0001, která v souladu s ICAO říká:


    - letadlo (aircraft) je zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře, z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu


    co z toho vyplývá? Letadlo je nejobecnější definice strojů určených k létání
    mezi letadly nepatří draky (používané před a během WWI), ekranoplány (WIG planes) a vznášedla, protože fungují jen v blízkosti země.
    Ale patří sem bezpilotní letadla, které nemusejí nutně nést osádku nebo náklad


    - letoun (aeroplane) je motorové letadlo, těžší než vzduch, u něhož je vztlak potřebný k letu vytvářený aerodynamickými silami na nosných plochách, které jsou v dané konfiguraci vůči letadlu nepohyblivé


    letounem tedy není kluzák (glider) ani větroň (sailplane), což je kluzák s vysokou hodnotou klouzavosti
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256236Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Kategorie O - Observation zdaleka neskončila válkou v Namu viz:
    www.valka.cz
    jen se "trochu" upravily požadavky v souladu s technickými možnostmi...
    dalším adeptem je OV-10 Bronco
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256237Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - bitaxe :

    No ona kategorie O nezanikla, byla znovu zavedena v roce 1962



    Já jsem přece nenapsal, že by zanikla, ale že byla zavrhnuta Smile (ve ww2)


    Citace - bitaxe :

    Přiznám se že nevím co je míněno tím "normální průzkumná letadla"

    Tím normální jsem myslel (a možná bylo lepší použít jiných kategorií), letouny, které nebyly stavěny s požadavky kategorie O, že jejich funkce přebíraly letouny jiných koncepcí a úlohy kategorie O si rozdělily. Podporu pozemních jednotek přebraly stíhací bombardéry, které někdy i řídily dělostřeleckou palbu (Normandie), navádění dělostřelectva pak letouny lehčí (L), které však na nepřítele neútočily.
    A samozřejmě jsem jen ve ww2 Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256291Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No já myslím, že bavit se o kategoriích a jejich překladě do angličtiny u latedal z anglicky mluvících států je tak trochu zbytečné - mě šlo o překlad letadel naší výroby. A rozdíl mezi průzkumné a pozorovací je opravdu vedlejší debata, protože ten celkem dobře chápu.


    Add zanikla x nezanikla - Bitaxe asi zachytil můj příspěvek, který jsem nísledně smazal. Tady byla návazvost pouze a jedině na naše letectví.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#256313Verze : 0
    Avatar
    Na DC-3 jsem se odpovědi nedočkal, takže jinak:
    Hraju si s přehledy amerických letadel, a dovolil jsem si nejprve doplnit, potom nacpat do tabulky Capssmanův příspěvek s bombardéry: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/85400#85400
    Líbí/nelíbí, mám podobně udělat další?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258019Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Mě líbí a klidně pokračuj Smile
    A myslím, že i ta DC-3 a spol je tak ok. Přímo u té DC-3 je odkaz na vojenské verze, takže podle mě žádný problém.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258026Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To Aubi: Je to dost dobré, pokud budeš pokračovat, SUPER!
    Nezapomeň: "Nikdo Tě nepochválí tak dobře, jako se pochválíš sám."Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258038Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pro nás egomaniaky není chvály nikdy dost! Jinak stejně jsem už udělal většinu stíhaček, zbytek a námořní letadla budou následovat. S pozorovacími, kurýrními a podobnými éry to bude horší, ty jsem zatím nikde vypsané nenašel, takže se budou muset dávat dohromady ručně.


    mimochodem, jak se obvykle překládá utility aircraft, případně utility transport aircraft? Zatím jsem psal víceúčelový.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258040Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Utility v tomhle významu je co se pamatuju "pomocný" (letoun) běžně je to třeba UC - Utility Cargo (třeba Norseman) kde byla řada typů původně civilních a později militarizovaných. Paradoxně je jako Utility označen i známý U-2 Smile údajně z důvodu utajení.
    Takže "utility transport aircraft" je letoun pro pomocnou dopravu (myšleno mimo hlavní dopravní spoje) a pro pomocný transport materiálu. Česky by to možná nejvíce vystihla podpůrná doprava, ale správně je to pomocná. Někdy se objevuje i překlad užitkový ale ten je obvykle v civilním významu, ale třeba UH je Utility Helicopter a jde třeba o původně transportní Iroquis UH-1 (zde by se spíš hodilo "podpůrný)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258045Verze : 0
    Avatar
    Hm. Tak to v těch seznamech potom upravím.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258055Verze : 0
    MOD
    Avatar
    pro "utility transport aircraft" by byl možná nejpřesnější překlad "pomocný transportní letoun" Smile


    V některých slovnících používají přímo pro termín "utility aircraft" překlad "víceúčelový letoun", takže ten Aubiho překlad je dá se říct přesný.


    Ovšem i Bitaxeho překlad "Utility" jako užitkový nebo pomocný je správný, takže spíš záleží, co si Aubi vybere Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258056Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Aubi sám neví, Aubi na to hází bobek a jde spát.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258058Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Aubi já bych asi (nechci ti radit Smile ) postupoval tak že bych český překlad dával podle české terminologie, tedy třeba pro Nrseman "lehký transportní letoun", pro U-2 "výškový průzkumný letoun" a podobně. sice by asi bylo správné se striktně držet překladu, ale občas by z toho mohly být pěkné paskvily Smile oni ti amíci a britové to mají občas označené podle svých zvyků a ty nemusí odpovídat u nás vžité terminologii.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258060Verze : 0
    Avatar
    Takhle, nikam jsem nepsal tyhle popisy přímo k letadlům, jde mi o správné obecné definice k přehledu kategorií - A- Attack - bitevní, B - bomber - bombardovací, atd. A ono to je někdy dcela sranda, odlišit Unammed Drone od Drone, nebo co to je kategorie Rotorcycle. Ale kiks v nějaké takovéhle okrajové kategorii nebude vadit tak, jako u běžného označení typu U, C apod.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258091Verze : 0
    MOD
    Avatar
    pokud to potřebuješ jako překlad obecné kategorie pak je to jednoznačně pomocné, česky to sice nevyjadřuje přesně ten účel co v angličtině ale je to ten správný název pro kategorii Utility.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258093Verze : 0
    Avatar
    Rotorcycle není to tak náhodou virník
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258095Verze : 0
    Avatar
    Nee, je to v podstatě takový ten druh vrtulníku, co o něm snili v padesátých letech, prostě motor a rotor, co si voják připne na záda a letí do akce, místo aby přistával na padáku nebo se nechal dovést kluzákem. Nanejvýš nějaká základní konstukce a sedadlo. Přeložil jsem to prostě jako lehký vrtulník.


    davidszondy.com
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258096Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Rororcycle vyvíjely nejméně dvě firmy, Girodyne a Hiler (možná i víc ale tyhle dvě pokud vím dostali věc do stavu letuschopného Smile ) dokonce to bylo nabízeno i na civilní trh (pod heslem odstartuj z trávníku před domem a přistaneš na střeše svého úřadu - vyhni se dopravním zácpám Smile ) myslím že dokonce několik podobných věcí sestavila v Anglii firma Saunders Roe. Navíc jsem někde viděl ještě minimalističtější verzi kdy to měl chlap jako ruksak na zádech, ale nejsem si jist jestli to reálně postavili a vyzkoušeli. pokud jo tak by to byl "závěsný vrtulník" Smile dle vzoru závěsný kluzák Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258112Verze : 0
    Avatar
    Když odkážu i na druhou fotku ze stejných stránek:
    davidszondy.com
    Tak to je zrovna Hiller, a je dokonce skládací (Rotorcycle - the scooter of the air).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#258126Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jak se tak přehrabuju v tom seznamu amerických letadel, zdá se mi, že už to téma dost nabobtnalo a ztratilo přehlednost. Navrhuju jeho rozdělení na tři části -
    - Přehled amerických letadel
    - Označení amerických letadel
    - Jména a přezdívky amerických letadel (původní téma).


    Něco podobného udělali Vláďa a Daniel Nemes u japonského letectva. Přehled a jména jsou v podstatě hotové (u námořnictva chybí seznam kluzáků a podobné "důležité" věci a chybí seznam strojů před rokem 1922), označení také, jen bych nahradil dosud oddělená témata značení bombardérů, stíhačů atd. klasickým rozdělením podle období a systému uživatele. Zároveň bych prolinkoval pojem z každého systému na příslušný příspěvek v seznamu (např. Fighter, Water-cooled na příspěvek s přehledem stíhačů).
    Co vy na to?


    (jinak je tu možnost od sebe oddělit také témata námořnictva a letectva/armády, ale osobně bych to nechal pohromadě)


    P.S.: Vše dám klidně dohromady sám, dostanu-li požehnání.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275147Verze : 0
    MOD
    Avatar
    OK. Wink



    Pripájam sa (buko1)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275150Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak jsem si dovolil nečekat na další ohlasy a přistoupil k činu. Udělal jsem, co jsem schopen, nyní ovšem musím poprosit někoho znalého, aby do sekce Letadla/USA doplnil kromě stávajícího odkazu Označování letadel USA (který je nutno také přejmenovat na Přehled letadel USA), založil odkazy na Značení letadel USA a Přehled jmen a přezdívek letadel USA.
    Postupně provedu další potřebné změny a kosmetické úpravy, případně doplním prameny.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275193Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Značení letadel USA a Přehled jmen a přezdívek letadel USA jsem založil, tak se na to mrkněte, jestli to funguje (je to poprvé, co v novém foru zakládám novou sekci, tak doufám, že jsem nic nepodělal ).


    Jak přejmenovat již existující sekci netuším, takže bude muset posloužit někdo zdatnější. Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275211Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Výborně. Co možná vytvořit rovnou novou sekci Přehled letadel USA a tu starou smazat?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275218Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Označování letadel USA (který je nutno také přejmenovat na Přehled letadel USA) - už o niekdo spravil....
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275221Verze : 0
    MOD
    Avatar
    malo by to byť. Ako sa to povie anglicky? (aby som to opravil aj v anglčtine).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275234Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Asi List of US Aircraft.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275236Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Technický dotaz.
    Nebude problémem založit příspěvek zhruba ve formě:


    "další zdroje


    Monografie, autor, L+K xx-xx/xxxx, pokud bude tak i ISSN
    Letadla 39-45, autor, L+K xx/xxxx, ISSN...
    revi č. xx-xx, ISSN...
    atd."


    popřípadě ještě doplnit číslo stránky?
    Něco jsem již odeslal, ale sichr je sichr.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275241Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Aubi: dik, doplnil som aj uvedený preklad.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275255Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Agnes:


    Nevím, jestli je to skutečně nezbytně nutné. Odkazy na literaturu můžou být sice pro některé lidi užitečné, ale já si myslím, že pokud někdo hledá nějakou konkrétní informaci, měl by ji nalézt přímo zde. Řekl bych, že nejsme rozcestník, ani PR agentura čs. vydavatelství. Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275264Verze : 0
    MOD
    Avatar
    A ještě jednou. Mohl by prosím někdo doplnit do anglické verze firmy Republic, Sikorski a Vultee?


    Edit: aha, ono toho chybí po různých zemích mnohem víc. Může tohle doplňovat každý moderátor (a když, jak?), nebo je to jenom pro vybrané osoby?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275266Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To Martin Smíšek:
    Šlo mi spíš o doplnění zdrojů, které se dají sehnat v místní (městské, technické...) knihovně, ne o aktuální čísla periodik. Navíc u některých nepříliš rozšířených typů mnoho informací, a to i na netu, není.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275279Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Aubi :

    A ještě jednou. Mohl by prosím někdo doplnit do anglické verze firmy Republic, Sikorski a Vultee?


    Edit: aha, ono toho chybí po různých zemích mnohem víc. Může tohle doplňovat každý moderátor (a když, jak?), nebo je to jenom pro vybrané osoby?




    Tie tri sú doplnené. Na zmeny v sekciách musíš mať rzšírené oprávnenia.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#275296Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak zase já Smile . Máme duplicitu v letadlech Anglie, konkrétně de Havilland a Airco. DH.2 je dvakrát, DH.5, DH.6 a další taky. Co s tím?
    Navíc, jak vlastně psát DH? Při linkování to vídám s tečkami za oběma písmeny (D.H.2), v obou sekcích je to ale s jednou tečkou (DH.2), ale třeba letadla RAF ze stejné doby mají také tečku za oběma písmeny (F.E.2).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#280515Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Airco a de Havilland sú dve rôzne firmy? Ak áno, tak potom by to malo byť OK - sú to rôzne lietadlá, aspoň označením nie?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#280523Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Problém je v tom, že Geoffrey de Havilland za 1. sv. války působil jako konstruktér u firmy Airco, kde vytvořil např. DH.2, ale po válce se osamostatnil. A ty prvoválečné stroje jsou v obou firmách, navíc některé z nich vyráběla jak Airco, tak jeho vlastní firma po válce.


    Mám pocit, že de Havilland byl přímo šéfkonstruktérem Airca, takže by se tyhle dvě témata asi mohla sloučit (jednotlivá letadla taky) a všechno by se tak vyřešilo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#280524Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Slučování by asi nebylo nejlepším řešením, de havilland nemá s aircem moc splečného. Rozdělil bych to tak jak to je na této stránce www.britishaircraft.co.uk/company.php
    tedy ty prvoválečné (přesněji do roku 1920) do Airca a u de havillandu dát odkazy na příslušné letouny, třeba pod názvem Airco/de Havilland.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#280529Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak jsem všechny dotčené de Havillandy přesunul a sloučil, vytvořil místo nich odkazy a přelinkoval.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#280547Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Potřeboval bych poradit jestli je tento Il-76 verze MD nebo MF (azbuku bohužel neovládám). Děkuji.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#283151Verze : 0
    Avatar
    Já jo. MD.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#283153Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - Aubi :

    Já jo. MD.

    Díky moc Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#283176Verze : 0
    Avatar

    Citace - Aubi :

    Navíc, jak vlastně psát DH? Při linkování to vídám s tečkami za oběma písmeny (D.H.2), v obou sekcích je to ale s jednou tečkou (DH.2), ale třeba letadla RAF ze stejné doby mají také tečku za oběma písmeny (F.E.2).

    Na túto otázku som hľadal otázku aj ja ale v podstate všade sa používa iné označovanie, videl som už okrem variantov D.H. alebo DH. aj verziu DH- prípadne bez bodky.


    Ako najpoužívanejší sa mi zdá byť ten prvý variant D.H. s bodkami ktorý som našiel napríklad aj v monografii Hornetu v Letectví + Kosmonautika, v knihe De Havilland Aircraft since 1909 od A. J. Jacksona alebo v zozname lietadiel múzea RAF. Preto som zvolil tento variant ktorý som použil aj pri vytvorení prehľadu lietadiel De Havilland a zároveň som doplnil ďalšie odkazy na lietadlá Airco. Ak to ostatným nebude vadiť tak upravím aj zvyšné príspevky do tejto podoby.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#284277Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zdravím! Mám jeden zvídavý dotaz... (jsem tady na fóru bažant Very Happy , tak se předem omlouvám za případné "primitivní" dotazy...). Všiml jsem si, že v sekci "letadla" je pro uvedení TTD u některých typů použitá velice pěkná a přehledná tabulka. Můžu se, prosím, zeptat, jak lze podobnou tabulku při vytváření nového příspěvku udělat? Děkuji.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#291506Verze : 0
    Avatar
    Ahoj Bing, vitaj na fóre aj v hodnostnej skupine RAF.


    Vloženie tabuľky je jednoduché. Po kliknutí na Nové téma v príslušnej sekcii sa dostaneš na stránku kde môžeš pridať nový príspevok. V jej pravej časti nájdeš kolónku pomocou ktorej môžeš vložiť šablónu a písať priamo do nej - viď obrázok.


    Poprípade odporúčam uložiť si text šablóny niekde u seba, vyplniť tabuľku v textovom editore a až potom ho skopírovať do príspevku aby si sa vyhol strate údajov napríklad keď sa vyskytne nejaká chyba pri odosielaní príspevku alebo aspoň si ho skopírovať do schránky pomocou Ctrl + C. Ak by bol nejaký problém tak sa kľudne ozvi.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#291510Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V sekci letadla ještě není automatické vkládání tabulky zprovozněné, ale pracuje se na tom. Tabulku samotnou posílám v příloze v txt, stačí dopisovat za značku (col) text, který jsi chtěl vložit.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#291512Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Takže vkládání tabulky by mělo být zprovozněno, kdyby to někde nechodilo, tak mi dejte vědět. Zároveň prosím o používání té verze tabulky, která je uložená v systému (udělal jsem tam jen nicotné kosmetické úpravy, aby to ladilo k ostatním tabulkám v jiných sekcích). Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#291514Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Perfektní! Very Happy Tisíckrát vám oběma děkuju za rady, ochotu a skvělou tabulku. Díky!
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#291515Verze : 0
    Avatar
    Mohl by prosím někdo přejmenovat americkou sekci Republic na Republic / Seversky? Severských už je asi šest. Přesunu to sám.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#328993Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Hotovo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#328994Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Teď bych prozměnu potřeboval vytvořit u Amíků sekci Thomas-Morse.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#330747Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Thomas-Morse hotovo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#330765Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Malá inspirace, co jde pomocí šablon - na to, že to jsou žabožrouti...


    www.avionslegendaires.net
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#338017Verze : 0
    MOD
    Avatar
    a vo vo vo vo tom to je Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#338019Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě jim tam chybí ty háčky z Dogfights Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#338021Verze : 0
    Avatar
    Proč je vlastně V-1 u letadel? Nemělo by tohle téma být někde u operačně taktických raketových systémů?
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353415Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V-1 je u letadel, protože jde o letounovou střelu a nikoli raketu. Pulzační motor není raketový Cool. Podle mého je umístění v sekci "Ostatní" naprosto v pořádku.Very Happy
    Jinak ta francouzská porovnávačka je móóóc a móóóc pěkná.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353481Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Nejde mi o pohon, ale o určení (hromada protizemních a protilodních raket má proudový nebo náporový motor). Tomahawk taky není mezi letadly.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353483Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na druhou stranu mi není znám jediný případ pilotovaného Tomahawku.U V-1 jedna verze pilotovaná byla (byť to moc slavné nebylo) takže bych se též přiklonil k ponechání.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353484Verze : 0
    Avatar
    Ano, čtyři kusy z 20000. To je silný důvod.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353485Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ne že bych vám chtěl kazit hru, ale kde by byly umístěny třeba americké kopie V-1? Pochybuji že do letadel. Jde jasně o taktickou střelu a nikoli o letadlo. To že bylo několik střel DODATEČNĚ, nikoli původně, přestavěno na pilotované není důležité. Úmysl i použití je jasné, jde o prostředek obdobný pozdějším taktickým střelám.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353487Verze : 0
    Avatar
    Asi podobně silný jako třeba u QF-4, které máme v letadlech i když by měly správně být v Bezpilotních prostředcích (kde ostatně také jsou).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353488Verze : 0
    Avatar
    Jenže QF-4 je přesně opačný případ.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353489Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vyprávění o pilotované verzi je v podstatě nesmysl. Jednotka vznikla v září a v říjnu byla zrušena. Není dokonce ani znám jediný let této jednotky. Znám je naopak pokud vím jen zkušební program kde na střele při hledání příčin nestability létala Hanna Reitsch, to bylo ale v počátcích vývoje, a nikterak to neměnilo užití zbraně, šlo o střelu a nikoli letadlo. Tak je ostatně všude uváděna, nápad s letadlem je tedy poněkud bizarní, je to asi jako by Mi-24 byl v letadlech neb má křídla je to tedy letadlo a nikoli vrtulník.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353491Verze : 0
    Avatar
    No podle mě to je nějaký zbloudilec.
    Patří to celkem jednoznačně sem: http://forum.valka.cz/index.php/f/500205
    a
    http://forum.valka.cz/index.php/f/844


    V letadlech může být tak akorát zmínka o pilotované verzi,
    a v letecké výzbroji v řízených protizemních střelách by mohla být zmínka o verzích vypouštěných z letadel.


    Ale hlavní údaje by měly být tady: http://forum.valka.cz/index.php/f/844
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353500Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Je to očividně pozůstatek doby, kdy tu byly nějaké tři sekce (Letadla, Lodě a Jednotky SS Smile). Už to někdo přemístil.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353501Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pekná diskusia o príspevku z roku 2004... Myslím že Aubiho vysvetlenie je správne.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353507Verze : 0
    MOD
    Avatar
    2 Aubi - Tady asi bude jádro pudla - V-1 bylo oficielně vnímáno a označováno jako "letounová střela", tedy nikoli raketa. Tomahawky jsou, jestli se nemýlím, označovány jako "rakety s plochou dráhou letu", tedy nikoli letouny. Toho bych se držel při zařazování. Ale je to jen můj osobní názor a mohu se mýlit. Jestliže mi někdo dá lepší argument, pak se nechám ukecat Cool. Ale zaatím to vidím takhle.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353530Verze : 0
    MOD
    Avatar
    To znamená dávat vzdušná torpéda mezi torpéda? Smile V-1 jako jeden z prvních zástupců svého druhu byl na světě dřív, než moderní terminologie, podle té ale v podstatě o střelu s plochou dráhou letu jde. (vzdušné torpédo je mimochodem to samé)
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353532Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Držel bych se toho letounu. Stroj se totiž opravdu choval jako letadlo - tedy letěl zhruba předem určeným směrem, neměnil rychlost, nemanévroval, prostě letěl, dokud mu časovač neřekl dost a on spadl (nebo mu k tomu pomohli stíhači nebo protiletadlovci Shocked). Střely s plochou dráhou letu jsou schopny reagovat na měnící se terén, manévrovat... Jde pravda o sofistikovanější technologii, ale přeci jen.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353533Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Predpokladám že pokiaľ by V-1 dostala navigačný systém a riadiaci počítač z Tomahawku, dokázala by tak isto manévrovať a meniť dráhu letu.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353535Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ještě jedna věc - V-1 možná operačně - taktický systém je - tedy spíše takticky než operačně - ale rozhodně není RAKETOVÝM systémem. Pohon obstarává pulzační motor a vztlak nutný pro let vytvářejí křídla - tedy chová se jako letadlo. Ale je to hnidopíchání, podstatné je, že Véčka máme pod kontrolou Laughing. A kam je zařadíme, to je tak trochu akademická debata.Cool


    A když už tak o tom hovoříme - zdá se mi, že navzdory mému "svatému přesvědčení" o letadlovitosti V-1 to patří do operačně taktických systémů. ICEho charakteristika složky je dosti návodná. Ale rád si rýpnu, tak ať to nikdo nebere osobně Smile .
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353536Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Hezký je argument "Stroj se totiž opravdu choval jako letadlo - tedy letěl zhruba předem určeným směrem, neměnil rychlost, nemanévroval, prostě letěl, dokud mu časovač neřekl dost a on spadl" to je totiž přesně chováni střely, letadlo je naopak řiditelný stroj který dle potřeby mění svůj směr. Právě naopak různé dělostřelecké komplety (a řada jich není raketová ale má náporový motor) se chovají přesně popsaným způsobem. Nakonec i ten Tomahawk, se chová dle předem zadaných prametrů byť je jeho řídící systém sofistikovanější. Letí totiž po určené dráze a když doletí tak spadne Smile Vítám tedy aubise mezi ty kdo vidí V-1 jako dělostřelecký systém a nikoli letadlo. Pokud vím sověti používali křídlatou střelu dokonce s tryskovým motorem, i tak to byla střela a nebyla považovýna za letadlo.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353547Verze : 0
    Avatar
    A kam bys Aubisi zařadil třeba střely S-2 ze systému SOPKA ? Letadlu se podobají mnohem víc než V-1.
    A jen tak mimochodem, Němci V-1 měly zařazenu u dělostřelectva, asi netušili že je to letadlo a že tedy patří pod Luftwaffe Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353556Verze : 0
    Avatar

    Citace - bitaxe :


    A jen tak mimochodem, Němci V-1 měly zařazenu u dělostřelectva, asi netušili že je to letadlo a že tedy patří pod Luftwaffe Smile



    Aniž bych chtěl řešit, kam V-1 zařadit, tak V-1 používaly jednotky flaků (respektive Flak-Regiment 155(W)) a ty pod Luftwaffe patřily Smile
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353565Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Používal je sice Flak regiment, což je ale stále dělostřelectvo a hlavně jako řada dalších byl přidělen k pozemním operacím (stejně jako řada Flak jednotek které sloužily pouze k pozemním bojům v druhé polovině války). Pod LW patřil pouze organizačně, velením spadal pod velitelství west. Rozhodně nikoli pod velení LW West. Původně se ostatně Fi 103 vyvíjela pod krycím účelem jako terč. To ale nic nemění na tom že šlo o střelu a nikoli letadlo (stejně jako Me 163 nebyl raketa).
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353570Verze : 0
    Avatar

    Citace :

    Sem vkládejte údaje o vlečených, samohybných nebo stacionárních ze země odpalovaných prostředcích určených k úderům na pozemní cíle s doletem 100 km - 1000 km, nezávisle na zemi vzniku a na použitém pohonu (raketový nebo proudový motor).


    konvence zápisu


    stát - označení prostředku


    SOV - 8K11



    Tak, tak ... když jsem řešil dělení sekcí, snažil jsem se postihnout všechny varianty.
    Tím neříkám, že mi nemohlo něco uniknout, ale myslím, že v tomto případě je to křišťálově jasné Very Happy Very Happy
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353571Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Upozorňuji na konec svého posledního příspěvku, kde jsem se nakonec "přiznal". A - konec konců - hezky jsem si zarýpal, a - jak jste si mohli všimnout - právě na ICEho charakteristiku jsem odkazoval, proč se nechávám "ukecat" k ústupu Cool.
    Ta bitaxem zmiňovaná ruská(tedy vlastně sovětská) okřídlená zařízení byla více typů. Část z nich - ta z dílny konstruktéra Lavočkina byla vlastně bezpilotními prostředky - viz. http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/20531 ,ta další, z dílny konstruktéra Tupoleva jimi byla také - viz http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/48371#48371. To, že nejsou v příslušné skupině je dáno logikou textu - oboje je součástí pokusu o nástin chronologie činnosti příslušných OKB Cool .
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353621Verze : 0
    MOD
    Avatar
    já si taky pěkně rýpnul Smile a ty sovětské mne napadly protože jsem je kdysi kdesi viděl jako pobřežní baterie, přiznám se že kdo je konstruoval jsem nikdy nepátral a jestli jsou na válce jsem nezjišťoval Smile Bral jsem je jako hezký příklad, nahrazovaly totiž dělostřelectvo. Stejně tak amíci pokud vím měli podobné potvory a myslím že i modifikovanou V-1
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353629Verze : 0
    Avatar
    Na milé Amíky mám už nějaký čas spadeno - ty trofejní V-1 se vyráběly u firmy Ford, posléze Republic jako JB - 2 "Loon" (jet bomb) poté, kdy Northropův projekt JB-1 začal váznout, a je hrdě prezentována jako "první do řadové služby nasazená americká letadlová střela". Mám na toto téma již něco rozpracováno, takže vbrzku se to objeví. Zatím jako závdavek malé pokoukáníčko: http://www.youtube.com/watch?v=skLTMziYQow #Shocked
    nebo také www.youtube.com


    bte. v dobovém žargonu se tomuto postupu - tak říkajíc Reverse Engineering - říkalo A China Copy. Ale vážně - JB vznikla řada verzí, dokonce i pro vystřelování z ponorek, ale nakonec vše skončilo zavedením první opravdu americké letounové střely Matador.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#353662Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Protože vrtulníky nemají vlastní poradní forum, rozhodl jsem se dát žádost sem.
    Může někdo z moderátorů přesunout příspěvek uživatele pažout s fotkou vrtulníku 5137 z Mi-14PL do Mi-14PS, kam patří?
    Kurňa tohle jediný mi chybí z moderátořiny (moci to udělat hned a sám) Sad
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#360103Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Přesunuto.
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#360104Verze : 0
    MOD
    Avatar
    PS: Bylo by ještě možné dodat tam tento text?


    Citace :

    Stroj Mil Mi-14PS 5137, 29 Darłowska eskadra lotnicza Marynarki Wojennej od 01.01.2003


    Předchozí jednotky:
    7 Pułk Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej (23.11.1990-01.04.1991)
    40 Eskadra Zwalczania Okretow Podwodnych i Ratownictwa (01.04.1991-01.07.1995)
    2 Darłowski Dywizjon Lotniczy (01.07.1995-01.01.2003)


    Zdroj:
    lotnictwo.net.pl



    a 29 Darłowska eskadra lotnicza Marynarki Wojennej prolinkovat
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#360114Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli mi někdo může pomoct s nalezením kvalitnějších snímků kabiny letadla sopwith triplane, konkrétně bych potřeboval hlavně přístrojovou desku. stavím papírový model a asi "zapomněli" na podrobnější návody
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#377702Verze : 0
    Avatar
    úžasný moc děkuju přesně tohle sem potřeboval a díky i za rychlou reakci, teď se můžu znova vrhnout na stavbu ještě jednou díky
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#377724Verze : 0
    Avatar
    Na Wikipedii http://en.wikipedia.org/wiki/Sopwith_Triplane je historická fotografie, která se s kokpitem replik trochu rozchází.


    Bohužel není přesně datována.

    Sopwith Triplane
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/24183#377728Verze : 0
    MOD