Název: Name: | PZL P.24F | PZL P.24F |
Originální název: Original Name: | PZL P.24F | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1937-DD.04.1938 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1937-DD.04.1938 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 12 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1937 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1329 kg | 2930 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1915 kg | 4222 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2000 kg | 4409 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,680 m | 35ft 0,47in |
Délka: Length: | 7,810 m | 25ft 7,48in |
Výška: Height: | 2,690 m | 8ft 9,9in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,85 m2 | 192.14 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 107,82 kg/m2 | 22.08 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnôme-Rhône 14N-07, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec, maximální výkon 714 kW v h= 4 600 m, nominální výkon 700 kW v h= 3 700 m při 2 360 ot/min. Vrtule Gnôme-Rhône trojlistá kovová a nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 600 mm. | Gnôme-Rhône 14N-07, fourteen-cylinder two-row air-cooled radial supercharged engine, rated 958 hp at 15,100 ft for maximum power and 938 hp at 12,140 ft for nominal power, driving three-blade metal variable-pitch Gnôme-Rhône propeller of the diameter 8ft 6,36in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 360 l | 79.2 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 420 km/h v 4250 m | 261 mph in 13944 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 350 km/h v 3700 m | 217.5 mph in 12139 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,4 m/s | 2244.1 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10500 m | 34449 ft |
Dolet: Range: | 700 km | 435 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Oerlikon FF ráže 20 mm v gondolkách pod křídlem (po 45 nábojích) 2x pevný kulomet Browning FN ráže 7,92 mm v křídle vně od kanónů (po 300 nábojích). Pumová zátěž: 4x 10 – 12,5 kg | Two fixed forward-firing 0.79 inch Oerlikon FF cannon in underwing gondolas, 45 rpg and two fixed forward-firing 0.311 inch Browning FN machine-gun in the wings 300 rpg. Bomb load: Up to 110 lb (four 22 or 27.5 lb) bombs. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | PZL P.24F a PZL P.24G tvořily hlavní sílu řeckého stíhacího letectva. V roce 1940 zaútočila Itálie na Řecko a tak obě tyto verze bojovaly proti italským bombardérům. Pilotní prostor byl částečně chráněn pancéřovánín o tl. 35 mm Bojovým křtem si tato verze prošla dne 1.11.1940, toho dne zaútočilo 10 bombardérů Savoia-Marchetti S.79 Sparviero z letiště v Tiraně na Řecko. | The PZL P.24F and PZL P.24G was the main Greek fighter at a time of the Italian attack in 1940, and engaged Italian bombers during the Greco-Italian War |
Zdroje: Sources: | Andrzej Glass, PZL P.24 A-G, Kagero 3007, Polish and English Publication, Monografie / Monographs, ISBN 83-89088-33-9 Andrzej Glass, PZL P.24, Wydawnictwo Militaria, Warszawa, 994, ISBN 83-86209-13-5 The P.Z.L. P-24, Profile Publications No. 170, Profile Publications Ltd. Leatherhead, Surrey, England, No ISBN L+K 22/1972, Letadla 1939-45 www.century-of-flight.net http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-24.php http://www.airwar.ru/enc/fww2/p24.html www.pilotfriend.com imansolas.freeservers.com archiv autora |