DD - ORP Błyskawica (1936)

ORP Błyskawica
ORP Błyskawica
     
Název:
Name:
ORP Błyskawica ORP Błyskawica
Originální název:
Original Name:
ORP Błyskawica
Kategorie:
Category:
torpédoborec Destroyer
Třída:
Class:
Grom
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
J. Samuel White & Co. Ltd., Cowes
Založení kýlu:
Laid Down:
01.10.1935
Spuštění na vodu:
Launched:
01.10.1936
Uvedení do služby:
Commissioned:
25.11.1937
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
01.01.1975
Velitel:
Commander:
27.11.1937-04.01.1938 Morgenstern-Podjazd, Tadeusz Józef Roman (Komandor porucznik)
04.01.1938-23.11.1939 Kodrębski, Włodzimierz (Komandor porucznik)
02.10.1939-01.11.1939 Gorazdowski, Tadeusz (Kapitan marynarki)
01.11.1939-16.02.1940 Umecki, Jerzy (Komandor podporucznik)
16.02.1940-28.07.1940 Nahorski, Stanisław Michał (Komandor porucznik)
05.06.1940-16.06.1940 Francki, Wojciech Roman (Komandor podporucznik)
16.06.1940-13.09.1940 Hryniewiecki, Stanisław (Komandor porucznik)
13.09.1940-28.09.1940 Gorazdowski, Tadeusz (Kapitan marynarki)
07.10.1940-04.04.1942 Francki, Wojciech Roman (Komandor porucznik)
20.03.1942-22.05.1942 Gorazdowski, Tadeusz (Komandor podporucznik)
14.07.1942-24.06.1943 Lichodziejewski, Ludwik (Komandor podporucznik)
24.06.1943-04.01.1945 Namieśniowski, Konrad Franciszek (Komandor porucznik)
04.01.1945-DD.11.1945 Lichodziejewski, Ludwik (Komandor porucznik)
10.11.1945-28.05.1946 Francki, Wojciech Roman (Komandor porucznik)
28.05.1946-20.06.1947 ?, ? ( )
20.06.1947-20.07.1947 Romanowski, Bolesław (Komandor podporucznik)
21.07.1947-DD.05.1948 Krzywiec, Wacław Zbigniew (Komandor podporucznik)
DD.05.1948-04.07.1950 Węglarz, Zbigniew (Komandor podporucznik)
04.07.1950-25.10.1952 Studziński, Zdzisław (Komandor podporucznik)
25.10.1952-23.11.1954 Mielczarek, Stanisław (Kapitan marynarki)
23.11.1954-18.01.1957 Kubera, Hieronim (Kapitan marynarki)
06.02.1957-18.08.1962 Lech, Kryspin (Porucznik marynarki)
18.08.1962-15.07.1963 Morzycki, Tadeusz (Kapitan marynarki)
12.09.1963-DD.08.1967 Żywczak, Józef (Kapitan marynarki)
DD.08.1967-DD.MM.1968 Kilans, Bolesław (Komandor podporucznik)
DD.MM.1969-DD.MM.1974 Saw, Zenon (Kapitan marynarki)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Posádka:
Crew:
mírová / peacetime:
- 12 důstojníků + 180 poddůstojníků a námořníků
- 12 Officers and 180 Enlisted

válečná / Wartime:
- 212
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
2007 t 1975 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
2479 t 2440 long tons
Délka:
Length:
114,00 m 374 ft
Šířka:
Beam:
11,30 m 37 ft 1 in
Ponor:
Draught:
3,30 m 10 ft 10 in
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
2x parní turbína Curtiss-Parsons
3x kotel Admiralty
2x Curtiss-Parsons Steam Turbine
3x Admiralty Water-tube Boiler
Výkon:
Power:
40267,8 kW při ? ot/min 54000 bhp at ? rpm
Šrouby:
Propellers:
2
Zásoba paliva:
Fuel Load:
356 t 350 long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
73,3 km/h 39.6 kt
Dosah:
Range:
6482 km při rychlosti 27,8 km/h 3500 nm at speed 15.0 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
6x 120 mm L/50 kanon SK M36/P na lafetě ? (3x II)
1x 120 mm L/50 kanon SK M36/P na lafetě ? (1x I)
4x 40 mm L/60 kanon Bofors wz. 36 na lafetě ? (2x II)
8x 13,2 mm kulomet Hotchkiss model 1929 na lafetě R4SM (4x II)
6x 550 mm torpédomet (2x III)
2x vrhač hlubinných náloží Thornycroft


1941
8x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (4x II)
4x 40 mm L/60 kanon Bofors wz. 36 na lafetě ? (2x II)
4x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (4x I)
4x vrhač hlubinných náloží Thornycroft


1942
8x 102 mm L/45 QF Mark XVI na lafetě Mark XIX (4x II)
4x 40 mm L/60 kanon Bofors wz. 36 na lafetě ? (2x II)
4x 20 mm L/70 QF Mark I na lafetě ? (4x I)
4x 533 mm torpédomet (1x IV)
4x vrhač hlubinných náloží Thornycroft


1951
8x 100 mm L/56 kanon B-34 vzor 1934 na lafetě B-34-U (4x II)
8x 37 mm L/67 kanon 70-K na lafetě V-11 (4x II)
2x 37 mm L/67 kanon 70-K na lafetě 70-K (2x I)
3x 533 mm torpédomet (1x III)
4x vrhač hlubinných náloží
6x 4.7"/50 SK M36/P Gun on ? Mount (3x II)
1x 4.7"/50 SK M36/P Gun on ? Mount (1x I)
4x 1.57"/56 Bofors Model 1936 Gun on ? Mount (2x II)
8x 13.2 mm Hotchkiss M1929 machine gun on R4SM Mount (4x II)
6x Torpedo-tube, cal. 21.65-in (2x III)
2x Thornycroft Depth Charge Thrower


1941
8x 4-in/45 QF Mark XVI on Mark XIX (4x II)
4x 1.57"/56 Bofors Model 1936 Gun on ? Mount (2x II)
4x 20mm/70 QF Mark I on ? Mount (4x I)
4x Thornycroft Depth Charge Thrower


1942
8x 4-in/45 QF Mark XVI on Mark XIX (4x II)
4x 1.57"/56 Bofors Model 1936 Gun on ? Mount (2x II)
4x 20mm/70 QF Mark I on ? Mount (4x I)
4x Torpedo-tube, cal. 21-in (2x IV)
4x Thornycroft Depth Charge Thrower


1951
8x M1934 B-34 Gun, cal. 3.9-in, on B-34-U Mount (4x II)
8x 70-K Gun, cal. 1.5-in, on V-11 Mount (4x II)
2x 70-K Gun, cal. 1.5-in, on 70-K Mount (2x I)
3x Torpedo-tube, cal. 21-in (2x III)
4x Depth Charge Thrower
Vybavení:
Equipment:
2x skluz hlubinných náloží
- 20 hlubinných náloží BH200
kolejnice pro 44-60 min wz. 08 anebo SM-5
2x Depth Charge Track
- 20 BH200 Depth Charges
Mine Rails for 44-60 M1908 Mines and/or SM-5 Mines
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
- -
Poznámka:
Note:
překlad jména: blesk

1) 2592,8 km při rychlosti 46,3 km/h


DD.09.1939-DD.MM.RRRR: ORP Błyskawica (H 34)
Name Translation: Lightning

1) 1400 nm at speed 25.0 kt


DD.09.1939-DD.MM.RRRR: ORP Błyskawica (H 34)
Zdroje:
Sources:
PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] - Druhá světová válka (ISBN 80-206-0357-3)
https://uboat.net/allies/warships/ship/5429.html
uboat.net
https://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_Błyskawica
pl.wikipedia.org
https://en.wikipedia.org/wiki/ORP_Błyskawica
https://en.wikipedia.org/wiki/Grom-class_destroyer
URL : https://www.valka.cz/DD-ORP-Blyskawica-1936-t26413#736645 Verze : 2

ORP Błyskawica




Účast ve WWII:

  • doprovod 83 konvojů
  • 108 hlídkových plaveb
  • ve spolupráci potopeny 2 hladinové jednotky, dalších 6 poškozeno
  • potopeny 2 obchodní lodě
  • poškozeny 3 ponorky (dvě z nich pravděpodobně potopeny)
  • setřeleny 4 letadla jistě a další 2 pravděpodobně
  • během bojových operací třikrát poškozen



Zdroj: archiv autora ...
URL : https://www.valka.cz/DD-ORP-Blyskawica-1936-t26413#95048 Verze : 1
ORP Błyskawica
- spouštění na vodu


Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/DD-ORP-Blyskawica-1936-t26413#95052 Verze : 1
ORP Błyskawica
- v průběhu zkoušek


Zdroj: archiv autora ...

URL : https://www.valka.cz/DD-ORP-Blyskawica-1936-t26413#95055 Verze : 1

Stručná historie ORP Błyskawica




Spolu se sesterskou lodí ORP Grom se stala ORP Błyskawica pýchou polského předválečného vojenského námořnictva. Oprávněně, protože se jednalo o ve své době velmi moderní, silně vyzbrojené a především nejrychlejší torpédoborce na světě.
Protože si velení mladého a nepočetného polského námořnictva realisticky uvědomovalo vlastní mizivé šance proti německé flotile na Baltu, rozhodlo, že v případě války s Německem lodě odplují do Británie a z jejích základen budou pokračovat v boji. Skutečně se tak stalo, i když opravdu na poslední chvíli.
Plavidla opustila gdyňský přístav 30.08.1939 ve 14.15, tedy doslova několik hodin před přepadením Polska. Do britského přístavu dorazila následující den a již 07.09.1939 zahájily oba torpédoborce bojové akce. V této souvislosti polské prameny uvádějí, že se ORP Błyskawica pravděpodobně stala prvním plavidlem, které ve 2. světové válce napadlo a poškodilo (či dokonce potopilo) německou ponorku. Tímto případem se začal odvíjet různý osud dvou stejných lodí.
Zatímco ORP Grom byl potopen 05.04.1940 při spojenecké operaci u Norska (bombardérem Heinkel He 111 z Bombardovací skupiny 100 (KGr. 100) pilotovaným kapitánem Gerhardem Korthalsem), ORP Błyskawica prošla tímto střetnutím stejně jako celou válkou bez významnější újmy. Proto ona občas používaná přezdívka "šťastná loď".
Válečných akcí rozhodně nebylo málo. Po Norsku následovala například evakuace britského expedičního sboru z Dunkerku (Operace Dynamo), pak přišly na řadu doprovodné úkoly v oblasti Islandu, kdy při jednom z nich doprovázela ORP Błyskawica i velkou zámořskou loď RMS Queen Elizabeth plnou spojeneckých vojáků.
Od DD.10.1942 loď sloužila ve Středomoří, v první polovině roku 1994 se opět vrátila do severních vod a konec války ji zastihl v docích při generální opravě.


Do Polska se loď vrátila po dlouhých osmi letech v roce 1947. Sloužila v polském lidovém námořnictvu bez problémů až do roku 1967. Z důvodu vady (resp. únavy) materiálu došlo v kotelně č. 2 k výbuchu parovodů. Naneštěstí se zaklínily i dveře a uvěznily zde 7 lidí. Neměli nejmenší šanci na přežití. Přehřátá suchá pára proudící z kotlů k turbínám torpédoborce má teplotu 3300° C. Tato tragická událost urychlila rozhodnutí vyjmout loď z prvoliniového nasazení, ke kterému nakonec došlo v roce 1969. Poté byla ORP Błyskawica ukotvena v přístavu Svinoústí a plnila roli plovoucí protiletadlové baterie. V roce 1975 byla upravena do dnešní podoby na plovoucí muzeum a následujícího roku v Gdyni definitivně ukončila svá putování po světových mořích. Urazila při nich celkem na 285.000 námořních mil, což je více než půl milionu kilometrů.


V době zařazení do výzbroje v roce 1937 měla 110 metrů dlouhá a 11,3 metrů široká ORP Błyskawica standardní výtlak 2144 tun. Výzbroj tvořilo sedm kanonů Bofors ráže 120 mm, čtyři protiletadlové 40 mm kanony Bofors, osm protiletadlových 13,2 mm kulometů Hotchkiss, šest torpédometů ráže 550 mm, dva vrhače hlubinných pum Thornycroft a až 60 námořních min s nárazovým roznětem.
V roce 1941 loď prošla v Británii přezbrojením. Sedm 120 mm děl bylo nahrazeno osmi britských kanony sice jen ráže 102 mm, avšak s náměrem až 85°, díky čemuž se výrazně posílila protiletadlová obrana lodi.


Pozoruhodnou vlastností torpédoborce byla mimořádná maximální rychlost 39,5 uzlů (73 km/h). Údajně však při zkuškách dosáhla rychlosti přesahujících 42 uzlů (78 km/h). Tu zajišťovala dvojice parních turbín o celkovém výkonu 39.700 kW. Páru pro ně vyráběla trojice kotlů Admiralty na mazut. Toho bylo v hlavních nádržích k dispozici 294 tun a dalších 64 tun pojaly pomocné nádrže. Zásoby to byly nezbytné, protože při plné rychlosti (která se využívala pouze v bojových situacích) kotle spotřebovaly každou hodinu 21 tun paliva. Při cestovní rychlosti 15 uzlů spotřeba dramaticky poklesla na "pouhé" 3 tuny za hodinu.
Pro zajímavost lze zmínit údaj, že na palubě torpédoborce byla zásoba 48 tun pitné vody a dalších 68 tun sladké vody pro kotle. V každém se měnilo 15 m3 vody na páru. Převést takový objem na páru s pracovním tlakem 27 atmosfér (podle dnešní měrové soustavy 2,7 MPa) pochopitelně nějaký čas trvalo. Proto potřebovala zakotvená loď asi 4,5 hodiny, než měla dostatek páry pro vyplutí.



Zdroj: archiv autora ...
URL : https://www.valka.cz/DD-ORP-Blyskawica-1936-t26413#164975 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více