Kokusai Ki 59 [Theresa]

Kokusai Ki 59/ 国際 キ59一式输送机
     
Název:
Name:
Kokusai Ki-59 Kokusai Ki-59
Originální název:
Original Name:
国際 キ59
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.12.1941 Japan International Air Industries, Ltd., Hiratsuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.12.1941 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
58 sériově vyrobených
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1939
Osádka:
Crew:
2-3 + 8 pasažérů
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2800 kg 6173 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4120 kg 9083 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4400 kg 9700 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16,980 m 55ft 8,5in
Délka:
Length:
12,530 m 41ft 1,31in
Výška:
Height:
3,050 m 10ft 0,07in
Plocha křídla:
Wing Area:
38,40 m2 413.333 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
107,30 kg/m2 21.98 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Hitači Ha-13a, vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 375 kW (510 k) a 331 kW (450 k) v h= 1 810 m.
Vrtule trojlistá s nastavitelným úhlem náběhu.
Hitachi Ha-13a (Ko) nine-cylinder air-cooled single-row radial engines rated at 503 hp for take-off and 444 hp at 5,938 ft,
driving three-blade variable-pitch propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
307 km/h v 1810 m 190.8 mph in 5938 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
276 km/h v 2000 m 171.5 mph in 6562 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
800 km 497.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
一式輸送機 / Isšiki-jusōki / armádní dopravní letoun typ 1
Spojenecké kódové jméno Theresa.


Viz historie typu
一式輸送機 / Isshiki-yusōki / Army Type 1 Transport
The Allied reporting name was "Theresa".


In 1937, at the request of the Air Division of the Ministry of Transport, Nippon Koku Kogyo Kabushiki Kaisha undertook to design an eight-to ten-seat commercial light transport for use on medium-range local services. Designated Teradakoken TK-3 and powered by a pair of 640 hp Nakajima Kotobuki 3, the aircraft was of high-wing design with long faired undercarriage attached to the engine nacelles and a fuselage of tapering square section. First flight was in June 1938, the aircraft have been criticized wrong flight characteristics and rate of climb was disappointing; consequently, only two prototypes were built.


The aircraft's performance, however, closely matched the requirements of the Japanese Army's pressing need for light transport aircraft. Imperial Japanese Army Air Force in 1939 the project designated Ki-59. In their initial form these aircraft differed little from their commercial forerunner with the exception of the installation of miliary interior fittings and equipment and the replacement of the Nakajima Kotobuki 3 engines by a pair of 450 hp Army Type 98 (Hitachi Ha-13a). Flight tests, which began in June 1939, revealed the need to modify the shape of the nose to improve pilot visibility and to alter the shape of the undercarriage fairings, and redesigned vertical tail surfaces of greatly imcreased area had to be fitted. With the incorporation of these modifications the flying characteristics of the aircraft improved markedly and the Ki-59 was placed in production in 1941 as the Army Type 1 Transport. Code-named 'Theresa' by the Allies the aircraft remained in production for a short period only, as it was replaced by the Tachikawa Ki-54c.


In December 1941 a Ki-59 was modified to become a glider (Kokusai Ku-8-II) by removing the engines and undercarriage and by fitting skids to the bottom of the fuselage.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Gordon L. Rottman a Akira Takizawa, Japanese Paratroop Forces of World War II, Osprey Publishing, rok 2005, ISBN: 1-84176-903-7
L+K č. 20/1994, Václav Němeček, Letadla 39-45, Kokusai Ki-59
www.csd.uwo.ca
http://pwencycl.kgbudge.com/K/i/Ki-59_Theresa.htm
members.fortunecity.de
http://www.hikotai.net/datasheets/ki59.htm
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/cww2/ki59.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-59-Theresa-t29050#102618 Verze : 0
Kokusai Ki-59


Historie:


Japonské císařské ministerstvo dopravy si v roce 1937 uvědomilo, že civilní dopravci v Japonsku mají nedostatek dopravních letadel a navíc je letadlový park beznadějně zastaralý, protože byl tvořen převažně archaicky vyhlížejícími dopravními Fokkery.


Veškeré výrobní kapacity velkých leteckých továren však byly plně využity dodávkami letadel pro armádní nebo námořní letectvo. Zbývalo tedy jediné - zadat vývoj civilních letadel malým továrnám a firmám, které ještě nebyly vytíženy výrobou vojenských letadel.
Jednou z takových továren byla malá továrna Nippon Koku Kogyo Kabushiki Kaisha ve městě Hiracuka, prefektura Kanagawa. Ministerstvo dopravy zde objednalo vývoj a stavbu dvou prototypů, tyto prototypy nesly označení Teradakoken TK-3. Letoun nepřinesl žádné novinky a nebylo to ani očekáváno, byl to hranatý dvoumotorový hornoplošník s pevným podvozkem. Letoun měl přepravní kapacitu osm pasažérů a osádka byl dvou - tříčlenná. Konstrukce letounu vycházela z konstrukce Fokkerových dopravních letadel, tedy letadel, která se v Japonsku licenčně vyráběla již více než deset let.


Oba prototypy byly v polovině roku 1938 předány ke zkouškám. Zkoušky nedopadly dobře, ministerstvo dopravy mělo výhrady k letovým vlastnostem, nejvíce vadila jeho malá stoupavost a tak sériovou výrobu nakonec ani neobjednalo.

Zájem projevilo, o několik měsíců později, Rikugun Koku Hombu, které hledalo lehký dopravní a kurýrní letoun. Továrna postavila na základě armádní objednávky další mírně upravený prototyp, který ještě v roce 1938 předala armádnímu letectvu ke zkouškám, armádní letectvo označilo tento projekt Ki-59. Zásadní změnou byla záměna pohonných jednotek, armádní prototypy byly poháněny motory Hitachi Ha-13a, kdežto civilní stroje měly motory Nakajima Kotobuki 3 s vyšším výkonem (640 koní). V červnu 1939 byl zalétán první prototyp Ki-59.


Technický odbor armádního letectva požadoval poměrně dost úprav a vylepšení, tyto úpravy a samotná příprava na sériovou výrobu zabraly téměř dva roky. Teprve v roce 1941 byl letoun přijat do výzbroje jako „Armádní transportní letoun typ 1“ a potom začala sériová výroba, ta byla po dokončení 58 letadel byly výroba ukončena, armádní letectvo upřednostnilo letoun modernější dopravní letoun Tachikawa Ki 54.

Továrna Nippon Koku Kogyo Kabushiki Kaisha se v roce 1941 spojila s dalším menším výrobcem a tak vznikla nová společnost s názvem Nippon Kokusai Koku Kogyo Kabushiki Kaisha. Letouny Ki-59 jsou proto označovány zkráceně Kokusai Ki-59.


Tento dopravní letoun byl operačně nasazen a spojenci mu přidělili jméno Theresa.


V prosinci 1941 byl Ki-59 použit pro vývoj nákladního kluzáku, po demontáži motorů, nádrží paliva, většiny přístrojového vybavení a nahrazení kolového podvozku výsuvnými ližinami, vznikl prototyp nákladního kluzáku Kokusai Ku-8, ale to je již jiná historie.


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
L+K č. 20/1994, Václav Němeček, Letadla 39-45, Kokusai Ki-59
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-59-Theresa-t29050#102619 Verze : 1
Theresa na fotografii.
Kokusai Ki 59 [Theresa] -


URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-59-Theresa-t29050#102620 Verze : 0
Tojpohledový náčrtek zdroj: web1.g076.green.fastwebserver.de
Kokusai Ki 59 [Theresa] -


URL : https://www.valka.cz/Kokusai-Ki-59-Theresa-t29050#109159 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více