Tento speciální zabezpečovací světlotechnický prostředek má označeni APM-90 a do ČSLA byl dodáván již v počátcích standardizace letecké zabezpečovací služby kolem r.1953. Postupně nahradil kořistní světlomety 200N / (200 cm Scheinwerfer 40) a 60N /(60-cm Scheinwerfer 36).
Původně byl APM-90 montován na automobily ZIS-150, ale z důvodů jejich mimořádně vysoké spotřeby PHM a kapalinou chlazeným motorem, byla speciální nástavba v Československu montována na automobily Praga V3S. Později byly nástavby APM-90 montovány na ZIL-130 (viz APM-90M).
V Československu vznikla verze zástavbou původní karoserie s kompletem světlometné stanice na podvozku automobilu Praga V3S.
Vyžádalo si to úpravy přídě - její prodloužení pro tam umístěný agregát elektrocetrály.
Později byl na plošinu montován agregát Triodyn (původně to byl svařovací agregát), aby se mohl světlomet napájet ze sítě 3x380V/50Hz.
Běžně měla jednotka - prapor pozemního zabezpečení navigace / radiotechnického zabezpečení (RTZ) na letišti "družstvo světlometných stanic", čítající 2 až 3 ks APM-90 a byly rozmístěny tak, že mohly osvětlit práh VPD a bod dosednutí ("T").
Zdroj: Předpis Let 51 - 70, r. 1967
URL : https://www.valka.cz/CZK-SOV-APM-90-letistni-svetlometny-majak-t29059#129390
Verze : 0
Automobilová svetlometná stanica APM 90 na automobile P V3S sa používa ako :
- prívodný svetelný maják k privádzaniu lietadiel do priestoru letiska, ako signalizačný prostriedok k označeniu akéhokoľvek bodu v teréne, - pristávací svetelný maják k osvetleniu pristávacej dráhy na letisku za sťažených poveternostných podmienok.
Svetlometná stanica APM-90 sa montuje s pôvodnou karosériou ZIS-150 na podvozok automobilu P V3S.
Jednosmerný generátor je poháňaný priamo motorom automobilu P V3S a je umiestnený pred motorom na rekonštruovanom predĺženom šasi.
APM 90 sa skladá z troch častí :
- svetlomet APM 90 o priemere zrkadla 900 mm + rozvodná doska + zrážací odpor, ktorý je zapojený do obvodu svetlometu pri svietení oblúkovou lampou. Táto časť je v nezmenenom usporiadaní umiestnená na pôvodnej karosérii ZIS-150, ktorá je namontovaná na podvozok P V3S.
- jednosmerný generátor typu PR-125 s elektromagnetickým regulátorom otáčok a silovým rozvodom el. prúdu.
- podvozok automobilu P V3S, ktorej motor je hnacou jednotkou generátoru PR 125.
Generátor typu PR-125
Je umiestnený v prednej časti automobilu ( pred motorom) na prdĺženom šasi. Generátor je priamo spojený s klukovou hriadeľou motoru P V3S pomocou sústavy unášaču ( Hardyho spojka).
Svetlomet APM 90
V APM 90 je použitý svetlomet zakrytého typu so skleneným parabolickým zrkadlom o priemere 900 mm s ohniskovou vzdialenosťou 366 mm.
Svetelný zdroj vo svetlomete je buď :
- Oblúková lampa s posunom uhlíkov buď ručným alebo automatickým s jemnou ručnou reguláciou.
El. údaje oblúku :
Napätie : 80±2 V Prúd : 150 A Prúdové zaťaženie : 0,75 / mm² Výkon : 12 kW
- Žiarovka typu PŽ-19
Žiarovka musí byť umiestnená do špeciálneho držiaku, ktorým sa nahradí držiak oblúkovej lampy v bubne svetlometu.
Elektrické údaje žiarovky :
Napätie : 110±2 V Prúd : 91 A Výkon : 10 kW Nominálna priemerná životnosť : 100 hod.
Na krytie prednej strany bubnu svetlometu je použité buď ochranné sklo alebo rozptylovač – podľa účelu svietenia.
Za rozptylovač je možné zasunúť farebné filtre.
V bubne je umiestnený ventilátor, ktorý chladí zariadenie a odvádza splodiny vznikajúce horením uhlíkov.
Svetlometom je možné ručne alebo pomocou motoru otáčať vo vodorovném roviny a kýval v rovine zviklej i vodorovném ( pri svištění žiarovkou sa nesmie svetlometom kývať).
Pri použití oblúkovej lampy sa nesmie svetlomet stavať do polohy kolmo hore ( tzv. svitečky), pretože horúce splodiny horenia uhlíku odkvapkávajú na plochu zrkadla a mohli by ho poškodiť.
Hlavné technické údaje :
Druh auta : nákladné Karoséria : valník ZIS-150
Rozmery s namontovanou stanicou APM 90 v mm:
Dĺžka : 7400 Šírka : 2420 Výška : 3540
Svetlosť : 400
Brodivosť : 800
Hmotnosť kg : 7130
Rýchlosť : 45 km/hod. ( na rovine)
Zdroj : Let-22-4Automobilová svetlometná stanica APM 90 na automobile P V3S Stručný popis a prevádzkové pokyny – predpis ČSĽA, Praha 1961
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
APM 90 v pochodovej polohe.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Uloženie generátoru.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Rozvodná skriňa svetlometu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SOV-APM-90-letistni-svetlometny-majak-t29059#354769
Verze : 0
Reklama
Praga V3S APM-90 od TL RTZ České Budějovice. r 1999
foto vlastní
Poznámka Fotografie ZIL-130 s APM-90M byly přemístěny do jiné sekce - viz forum.valka.cz
Jiří Tintěra, moderátor
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-SOV-APM-90-letistni-svetlometny-majak-t29059#201980
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/CZK-SOV-APM-90-letistni-svetlometny-majak-t29059#291558
Verze : 0
APM-90 na vozidle Praga V3S som nafotil na stretnutí vojenských vozidiel pod názvom "Sahara 2008". Zameral som sa hlavne na samotný pristávací svetlomet - maják na korbe.
Zdroj: vlastné foto
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Zadná časť svetlometu
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Pristávací svetlomet
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Pravá strana vozidla
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Ľavá strana svetlometu
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Ľavá strana vozidla
URL : https://www.valka.cz/CZK-SOV-APM-90-letistni-svetlometny-majak-t29059#292919
Verze : 0
Niekoľko detailov svetlometu APM-90 i vozidla Praga V3S nafotených na akcii " Sahara 2008".
Zdroj: vlastné foto
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Zväčšený priestor medzi kabínou a korbou.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Úprava prednej časti vozidla P V3S.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Mechanické komponenty ovládania svetlometu.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Detaily osadenia svetlometu na korbe.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Osadenie svetlometu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-SOV-APM-90-letistni-svetlometny-majak-t29059#292923
Verze : 0
Náhradní stacionární zdroj "Triodyn"
Světlotechnický prostředek APM-90 je konstruován jako mobilní (bez ohledu, zda na podvozku ZiS-150, P V3S či ZiL-130).
Standardní zdroje proudu - z elektrocentrály nebo generátoru PR-125 jsou uvedeny výše. Existoval však i "alternativní" zdroj - stacionární síť 380 V / 50 Hz. Nebyl však využit u všech souprav.
Organizačně byly jednotky RTZ členěny na roty k zabezpečení stálého letiště (2. rota) a pro záložní letiště pak 1. rota ("výjezdová").
Z praktických důvodů byly tedy "stabilní" prostředky uzpůsobovány k napájení z elektrické sítě. To byl hlavní důvod k zástavbě svařovacího soustrojí Triodyn K 320 (bez podvozku, výrobek MEZ Brumov) na plošinu automobilu P V3S jako zdroje proudu pro světlomet. Mimo soustrojí byla na plošině rozvodná skříň, umožňující "přepnutí" na napájení z generátoru PR-125. Nemusel tak "bručet" hnací motor automobilu, což určitě ovlivňovalo jednak jeho životnost a i provoz byl hospodárnější. Spotřeba asynchronního motoru "naprázdno" činila cca 1,5 kWh.
Zdroj: Velitel roty 5. prrtz
Technické parametry soustrojí Triodyn K 320 (MEZ Brumov)
Asynchronní motor: Výkon 14 kW Otáčky 2880 ot./min Napětí 380 V / 50 Hz
Dynamo: Jm. výkon 9,6 kW Trvalý proud 250 A (max. 315 A), proud lze nastavit regulátorem Napětí naprázdno 110 V Hmotnost soustrojí 320 kg