Kawasaki Ki 78

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 0,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 769 příspěvků vloženo, 2105 editováno a 1256 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Kawasaki Ki 78

Kawasaki Ki-78 / 川崎 キ78・研三中間機

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Kawasaki Ki-78 Kawasaki Ki-78
    Originální název:
    Original Name:
    キ78高速研究机
    Kategorie:
    Category:
    experimentální letoun experimental aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1942-DD.12.1942 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1938-DD.MM.1941 projektové práce
    DD.09.1941-DD.12.1942 vlastní stavba
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    26.12.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1930 kg 4255 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2300 kg 5071 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    8,000 m 26ft 2,95in
    Délka:
    Length:
    8,100 m 26ft 6,89in
    Výška:
    Height:
    3,070 m 10ft 0,87in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    11,00 m2 118.403 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    209,09 kg/m2 42.83 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Daimler-Benz DB 601Aa, kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o výkonu 864 kW (1 175 k), při vstřiku vody a metanolu krátkodobě 1 140 kW (1 550 k).
    Vrtule kovová trojlistá stavitelná o průměru 2 850 mm.
    Daimler-Benz DB 601Aa, twelve-cylinder inverted vee liquid-cooled engine, rated 1,159 hp, 1,529 hp for short duration,
    driving a three-blade metal variable-pitch propeller of the diameter 9ft 4in.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    250 l 55 UK gallons (66.04 US gal)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    699,6 km/h v 3527 m 434.7 mph in 11572 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8000 m 26247 ft
    Dolet:
    Range:
    600 km 372.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    žádná None
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    viz historie Begun in 1938 as a civil project for use in a hight-speed research programme and for a contemplated attempt to break the world air speed record, the KEN III (indicating Kensan III or Research III) project was taken over by the Imperial Japanese Army under the Ki-78 disignation Japan´s entry into the war.
    Designet by a team of the Aeronautical Research Institute of the University of Tokyo, led by Shoroku Wada and comprising Mineo Yamamoto, Eichiro Tani, Shojiro Nomura and Seichi Kurino, the Ki-78 introduced several advanced design features not previously used by the Japanese aircraft industry.
    A wooden mock-up of the KEN III was completed in May 1941 an production of two prototypes was entrusted to Kawasaki Kokuki Kogyo K. K., where Isamu Imashi took charge of the project. Eventually only the first prototype, construction of which had begun at Gifu in September 1941, was completed i December 1942.
    It was found extremely difficult to fly at low speeds, and take-off and landing speeds were repectively 127 mph and 106 mph. Furthermore, loaded weight and wing loading exceeded calculated values and elevator flutter was experienced at 395 mph. On 27 December, 1943, during its 31st flight, the Ki-78 reached a maximum speed of 434.9 mph at 11,539 ft. This was considerably less than the speed of 528 mph which had been set as the ultimate goal for the programme. To achieve the calculated performance too many airframe and engine modifications were required and the flight trials of the Ki-78 were suspended after the 32nd flight, on 11 January, 1944.
    Zdroje:
    Sources:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, p. 125, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, USA, Reprinted 1990, ISBN:0-87021-313-X
    Shigeru Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45 (Illustrated Warplane History 8), p. 78, Green Arrow, Japan, 2000, ISBN:4-76633-292-X
    Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945. Vol.4., Kawasaki Aircraft., Shuppan-kyodo rok 1960
    Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
    L+K 6/2005, str. 58, Letadla 39-45, Kawasaki Ki-78 Ken III
    http://www.tgplanes.com/planfile.asp?idplane=159
    www.letletlet-warplanes.com
    www.aviarmor.net
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29082#102906Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Kawasaki Ki-78
    研三 キ78高速研究机 / KEN III Ki-78 / -


    Historie:
    Je poměrně málo známou skutečností, že se svého času Japonsko snažilo vyrobit letoun, pomocí kterého chtělo získat rychlostní rekord. Projektové práce na tomto stoji označeném KEN III (Kensan znamená v japonštině výzkum) započaly v roce 1938 ve Výzkumném leteckém institutu při Tokijské univerzitě, jednalo se tedy o čistě civilní projekt. V čele výzkumného týmu Dr. Shoroku Wada, Mineo Yamamoto měl na starosti aerodynamické řešení tvaru trupu, konstrukci křídel s laminárním profilem navrhl Eichiro Tani a za instalaci motoru a za jeho chlazení byli zodpovědní konstruktéři Shojiro Nomura a Seichi Kurino.


    Konstrukční tým Tokijské univerzity vedl Dr. Shoroku Wada, který prokázal své kvality při návrhu rekordního dálkového letounu Koken-Ki a právě jednoznačný úspěch Kokenu, vedl vlastně k návrhu rychlostního stroje KEN III. Od tohoto týmu bylo očekáváno, že jejich návrh a celkové řešení rekordního letounu bude moderně a netradičně pojaté. Práce na projektu byly zahájeny v roce 1938.


    Pro pohon byl vybrán německý motor Daimler-Benz 601A, jednalo se o dovezený vidlicový invertní dvanáctiválec, jeho nespornou výhodou byl dostatečný výkon a malý čelní průřez. Co se výkonu týče, prošel tento motor úpravami, které umožnily značné jeho zvýšení, např. do sání kompresoru byla vstřikována voda s metanolem. Použitím tohoto zařízení (v Japonsku nebylo doposud použito) vzrostl výkon krátkodobě až na 1 550 koní, ovšem za cenu snížení jeho životnosti, to ale u rychlostního letounu příliš nevadilo. Chlazení motoru bylo nucené, vzduch byl hnán ventilátorem přes dva nepříliš vystupující chladiče kapaliny umístněných na bocích trupu za kabinou. Motor byl těsně kapotován tak, aby byl aerodynamický odpor vzduchu co možno nejnižší. Výkon motoru přenášela třílistá vrtule s plynule nastavitelným úhlem náběhu vrtulových listů, průměr vrtule byl 2 900 mm.


    Konstrukční lahůdkou bylo křídlo, díky tomu, že chladiče byly na bocích trupu, nebyl jeho rychlostní laminární profil ničím narušován a jeho odpor při proudění vzduchu byl velmi nízký. Rozměry křídla byly velmi malé s malou nosnou plochou, aby byla přistávací rychlost udržitelná na alespoň trochu přijatelné úrovni, vysouvaly se na odtokové hraně vztlakové klapky, které se podobaly nejvíce Fowlerovým kombinovanými s odštěpnými klapkami, ale i s použitím klapek byla očekávána přistávací rychlost dosti vysoká, což se později plně potvrdilo.


    Na Tokijské univerzitě byla do poloviny roku 1941 postavena dřevěná maketa, vlastní stavba dvou rychlostních letadel byla svěřena továrně 川崎航空工機業株式会社 - Kawasaki Kōkūki Kōgyō Kabushiki Kaisha v Kagamigahaře nedaleko Gifu (dále jen Kawasaki), zde měl stavbu letounu (mezitím bylo rozhodnuto, že bude postaven pouze jeden letoun) inženýr Isamu Imashi. Práce na stavbě započaly v září 1941 a dokončen byl v prosinci 1942 a ještě před koncem roku (26. 12. 1942) byl i zalétán. Stavba v továrně Kawasaki byla zahájena stále jako civilní zakázka, ale jakmile Japonsko vstoupilo do válečného stavu, převzala letoun KEN III armáda, která mu přidělila v systému Kitai označení Ki-78, od této doby armáda také převzala financování stavby letounu.


    V průběhu prvních zkušebních letů se potvrdily očekávané vlastnosti - špatná ovladatelnost a to zejména při nižších letových rychlostech, dále se naplnilo očekávání vysoké pádové rychlosti, která byla někde na hranici 170 km/h. Letoun procházel postupně úpravami, které měly odstranit silné vibrace a třepání vodorovných ocasních ploch, které se projevilo po dosažení rychlosti 635 km/h. Vysoké plošné zatížení překvapilo i samotné konstruktéry - jeho hodnota se přiblížila těsně pod 210 kg/m2, což bylo v Japonsku nevídané. Na letounu byly provedeny nejméně dvě další úpravy, které byly viditelné – nainstalováno bylo mírně odlišné výfukové potrubí a vyměněn byl čelní štítek nízké kabiny.


    Celkově však rychlostní letoun nesplnil očekávání do něj vkládaná, k vypočtené rychlosti 850 km/h se ani zdaleka nepřiblížil, nejrychlejším letem se tak stal jeho 31. let, kdy bylo krátkodobě dosaženo rychlosti 700 km/h (přesně 699,6 km/h). Posledním letem byl jeho následující let, který byl uskutečněn dne 11. ledna 1944. Po tomto letu byl veškerý další vývoj ukončen a letové testy zastaveny, všem angažovaným bylo jasné, že pro další zásadnější růst rychlosti by bylo nutné provést zásadní úpravy draku a zároveň by bylo nutné instalovat výkonnější typ motoru, žádné takové práce již nebyly požadované.



    Použité prameny:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis, Maryland, USA, Reprinted 1990, ISBN:0-87021-313-X
    oldmachinepress.wordpress.com
    http://www.airwar.ru/enc/xplane/ki78.html
    japaneseaircraft.devhub.com
    www.historyofwar.org
    www.letletlet-warplanes.com
    archiv autora
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29082#102908Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...a ještě jednu fotečku


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29082#107317Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Přikládám ještě fotografii Kawasaki Ki-78

    Na této fotografii jsou dobře vidět chladiče na bocích trupu.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29082#107316Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie Kawasaki Ki-78 KEN III při zkouškách


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29082#107454Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Sehnal jsem barevné schéma rychlostního Kawasaki KEN III


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29082#149505Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Náčrtek - trojpohled.


    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29082#102914Verze : 0
    MOD