F. Schichau GmbH [1837-1945]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.400,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

F. Schichau GmbH [1837-1945]

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    F. Schichau GmbH F. Schichau GmbH
    Originální název:
    Original Name:
    F. Schichau GmbH
    Historie názvů:
    History of Names:
    DD.MM.1837-DD.MM.1941 F. Schichau GmbH
    DD.MM.1941-DD.01.1945 F. Schichau AG
    DD.MM.1837-DD.MM.1941 F. Schichau GmbH
    DD.MM.1941-DD.01.1945 F. Schichau AG
    Obory výroby:
    Production Subjects:
    loděnice, železnice shipyards, railway
    Sídlo hlavního závodu:
    Headquarters:
    DD.MM.1837-DD.01.1945 Elbląg /
    DD.MM.1837-DD.01.1945 Elbing /
    Názvy a sídla poboček:
    Subsidiary Name and Location:
    DD.MM.1889-DD.MM.19RR Pilava /
    DD.MM.1892-DD.MM.1941 Gdaňsk /
    DD.MM.1930-DD.MM.1941 Královec /
    DD.MM.1941-DD.MM.1945 Schichau Werft GmbH, Gdaňsk /
    DD.MM.1941-DD.MM.1945 F. Schichau GmbH Königsberg, Královec /
    DD.MM.1889-DD.MM.19RR Pillau /
    DD.MM.1892-DD.MM.1941 Danzig /
    DD.MM.1930-DD.MM.1941 Königsberg /
    DD.MM.1941-DD.MM.1945 Schichau Werft GmbH, Danzig /
    DD.MM.1941-DD.MM.1945 F. Schichau GmbH Königsberg, Königsberg /
    Vznik:
    Founded:
    DD.MM.1837
    DD.MM.1837
    Zánik:
    Cancelled:
    DD.01.1945
    DD.01.1945
    Produkty:
    Products:
    DD.MM.1877-DD.MM.1877 SMS Otter
    DD.MM.1884-DD.MM.1897 SMS S 1/S87
    DD.MM.1886-DD.MM.1894 SMS D 1/SMS D9
    DD.MM.1886-DD.MM.1886 SMS Sperber
    DD.MM.1886-DD.MM.1886 SMS Habicht
    DD.MM.1886-DD.MM.1887 56S
    DD.MM.1887-DD.MM.1887 SMS Meteor
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 SMS Blitz
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 SMS Komet
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 Aquila
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 Sparviero
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 Falco
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 Nibbio
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 Avvoltoio
    DD.MM.1888-DD.MM.1888 SMS Rabe
    DD.MM.1889-DD.MM.1889 Adler
    DD.MM.1889-DD.MM.1889 SMS Kukuk
    DD.MM.1889-DD.MM.1889 SMS Staar
    DD.MM.1889-DD.MM.1889 SMS Krähe
    DD.MM.1889-DD.MM.1891 SMS XXXIV/SMS XXXIX
    DD.MM.1890-DD.MM.1890 Panne
    DD.MM.1890-DD.MM.1890 Pedro Affonso
    DD.MM.1890-DD.MM.1890 Pedro Ivo
    DD.MM.1890-DD.MM.1890 Pernambuco
    DD.MM.1890-DD.MM.1890 Silvado
    DD.MM.1891-DD.MM.1891 USS Somers
    DD.MM.1892-DD.MM.1892 SMS Satellit
    DD.MM.1893-DD.MM.1893 SMS Gefion
    DD.MM.1893-DD.MM.1895 22-go/25-go
    DD.MM.1895-DD.MM.1895 KNM Komet
    DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Valkyrjen
    DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Hval
    DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Delfin
    DD.MM.1896-DD.MM.1896 KNM Hai
    DD.MM.1896-DD.MM.1896 SMS Magnet
    DD.MM.1896-DD.MM.1896 SMS Natter
    DD.MM.1898-DD.MM.1898 SMS Iltis
    DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Jing
    DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Lung
    DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Hola
    DD.MM.1898-DD.MM.1898 Hai Nju
    DD.MM.1898-DD.MM.1898 SMS Jaguar
    DD.MM.1899-DD.MM.1899 Lampo
    DD.MM.1899-DD.MM.1899 Freccia
    DD.MM.1899-DD.MM.1901 SMS S 90/SMS S 107
    DD.MM.1899-DD.MM.1899 Shirataka
    DD.MM.1900-DD.MM.1900 Dardo
    DD.MM.1900-DD.MM.1900 Strale
    DD.MM.1900-DD.MM.1900 Euro
    DD.MM.1900-DD.MM.1900 SMS Kaiser Barbarossa
    DD.MM.1900-DD.MM.1900 Novik
    DD.MM.1900-DD.MM.1901 31-go/61-go
    DD.MM.1901-DD.MM.1901 SMS Wettin
    DD.MM.1901-DD.MM.1901 Ostro
    DD.MM.1902-DD.MM.1905 SMS S 114/SMS S 131
    DD.MM.1903-DD.MM.1903 SMS Elsass
    DD.MM.1903-DD.MM.1903 Gilyum
    DD.MM.1903-DD.MM.1903 Saiki
    DD.MM.1904-DD.MM.1904 SMS Lothringen
    DD.MM.1904-DD.MM.1904 Sirio
    DD.MM.1905-DD.MM.1905 Sagittario
    DD.MM.1905-DD.MM.1905 Spica
    DD.MM.1905-DD.MM.1905 Scorpione
    DD.MM.1905-DD.MM.1905 Saffo
    DD.MM.1905-DD.MM.1905 Tir-i-Zafer
    DD.MM.1906-DD.MM.1906 SMS Schlesien
    DD.MM.1906-DD.MM.1907 SMS S 138/SMS S 149
    DD.MM.1906-DD.MM.1906 Vesile-i Nusret
    DD.MM.1908-DD.MM.1908 SMS Kolberg
    DD.MM.1909-DD.MM.1909 Muavenet-i Milliye
    DD.MM.1909-DD.MM.1909 Yadigar-i Millet
    DD.MM.1909-DD.MM.1909 Numune-i Hamiyet
    DD.MM.1909-DD.MM.1909 Gayret-i Vataniye
    DD.MM.1909-DD.MM.1909 Seyf-i Bahri
    DD.MM.1910-DD.MM.1910 SMS Oldenburg
    DD.MM.1910-DD.MM.1910 SMS S 176/SMS S 179
    DD.MM.1910-DD.MM.1911 SMS S 165/SMS S 168
    DD.MM.1910-DD.MM.1910 Córdoba
    DD.MM.1911-DD.MM.1913 SMS S 13/SMS S 24
    DD.MM.1911-DD.MM.1911 Tumleren
    DD.MM.1911-DD.MM.1911 Chang Feng
    DD.MM.1911-DD.MM.1911 La Plata
    DD.MM.1912-DD.MM.1912 SMS König Albert
    DD.MM.1912-DD.MM.1912 Fu Po
    DD.MM.1912-DD.MM.1912 Fei Hung
    DD.MM.1913-DD.MM.1913 SMS Lützow
    DD.MM.1913-DD.MM.1914 SMS S31/SMS S36
    DD.MM.1913-DD.MM.1914 SMS S 31/SMS S 36
    DD.MM.1914-DD.MM.1914 SMS Pillau
    DD.MM.1914-DD.MM.1914 SMS Elbing
    DD.MM.1915-DD.MM.1915 SMS Baden
    DD.MM.1915-DD.MM.1916 SMS S 49/SMS S 66
    DD.MM.1916-DD.MM.1917 SMS A 26/SMS A 55
    DD.MM.1917-DD.MM.1917 SMS Graf Spee
    DD.MM.1917-DD.MM.1917 SMS A 68/SMS A 79
    DD.MM.1917-DD.MM.1917 SMS S 131/SMS S 139
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 SMS S 113
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 SMS A 92/SMS A 95
    DD.MM.1918-DD.MM.1918 SMS S 113/SMS S 115
    DD.MM.1938-DD.MM.1939 Torpedoboot 1935
    DD.MM.1941-DD.MM.1942 U-431/U-450
    DD.MM.1941-DD.MM.1944 Flottentorpedoboot 1939 (Elbing)
    DD.MM.1942-DD.MM.1943 U-731/U-750
    DD.MM.1944-DD.MM.1944 U-825/U-826
    DD.MM.1944-DD.MM.1944 U-827/U-828
    DD.MM.1944-DD.MM.1944 U-3501/U-3530
    DD.MM.1944-DD.MM.1945 Seehund
    DD.MM.1944-DD.MM.1945 Minensuchboot 1943
    Poznámka:
    Note:
    1837 vznik jako továrna na lisy a zemědělské stroje, později parní stroje a lokomotivy
    1854 postavena loděnice
    1889 postavena malý dok na opravy a údržbu v Pilavě
    1892 postavena loděnice pro stavbu velkých lodí v Gdaňsku
    1929 kvůli hrozícímu krachu společnost odkoupena německou vládou
    1930 koupena malá loděnice v Královci a vagonka Union Giesserei
    1945 po obsazení Rusy část původního vedení a zaměstnanců zakládá novou F. Schichau AG v Bremerhavenu
    - ze závodu v Elblagu se stávají Zakłady Mechaniczne Zamech, ze závodu v Královci loděnice Jantar, loděnice v Gdaňsku součástí Zjednoczenie Stoczni Polskich jako Stocznia nr 2
    1947 se Stocznia nr 2 slučuje do loděnic Stocznia Gdańska
    -
    Zdroje:
    Sources:
    www.gedanopedia.pl
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Schichau-Werke
    https://de.wikipedia.org/wiki/Schichau-Werke
    https://en.wikipedia.org/wiki/Schichau-Werke
    www.uboat.net
    www.werkbahn.de
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29948#544136Verze : 1
    MOD
    Avatar
    F. Schichau GmbH, Danzig


    V této loděnici bylo spuštěno 94 ponorek které byly převzaty Kriegsmarine.
    první dokončená ponorka: U-431 2. února 1941
    poslední dokončená ponorka: U-3529 26. ledna 1945
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29948#107625Verze : 0
    Avatar
    dokončené a předané ponorky:


    Typ ponorky Ponorka Zakázka číslo Stavěny v letech
    VIIC U-431 - U-434 1472 - 1475  1939 - 1941
    VIIC U-435 - U-438 1477 - 1480  1939 - 1941
    VIIC U-439 - U-442 1490 - 1493  1940 - 1942
    VIIC U-443 - U-444 1498 - 1499  1940 - 1942
    VIIC U-445 - U-448 1505 - 1508  1940 - 1942
    VIIC U-449 - U-450 1520 - 1521  1940 - 1942
    VIIC U-731 - U-734 1522 - 1525  1940 - 1942
    VIIC U-735 - U-740 1532 - 1537  1941 - 1943
    VIIC U-741 - U-746 1544 - 1549  1941 - 1943
    VIIC U-747 - U-750 1557 - 1560  1941 - 1943
    VIIC U-825 - U-826 1588 - 1589  1942 - 1944
    VIIC U-1191 - U-1210 1561 - 1580  1941 - 1944
    VIIC/41 U-827 - U-828 1590 - 1591  1942 - 1944
    XXI U-3501 - U-3530 1646 - 1675 1943 - 1945
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29948#194779Verze : 0
    Avatar
    ponorky které byly spuštěné na vodu ale zůstaly nedokončeny nebo nebyly převzaty: U-3531; U-3532; U-3533; U-3534; U-3535; U-3536; U-3537


    rozestavěné – nedokončené ponorky:


    Typ ponorky Ponorka Zakázka číslo Objednány roku
    VIIC/41 U-829 - U-838 1592 - 1601  1942
    VIIC/41 U-839 - U-840 1604 - 1605  1943
    VIIC/42 U-2301 - U-2318 1616 - 1633  1943
    XXI U-3538 - U-3554 1683 - 1699  1944
    XXI U-3558 - U-3571 1703 - 1716  1943
    XXI U-3572 - U-3684 1726 - 1838 1944
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29948#194781Verze : 0
    Avatar
    F. Schichau GmbH, Danzig


    Ferdinand Schichau založil původní továrnu v roce 1837. Ta vyráběla stroje a lokomotivy z části též malé torpédovky. Poloha továrny ale neumožňovala stavět větší lodě. Nová velká loděnice vznikla roku 1890. Zde již mohla být stavěna velká plavidla. Stavbu provázely komplikace s podmáčeným terénem a další problémy. Stavitelem byl Gdaňský stavitel Alex Fey. Loděnice měla 6 skluzů. Největší lodě (řadové lodě a křižníky) se stavěly na skluzu č. 4. První lodí která byla v loděnici kompletně postavená byla korveta Gefion. V roce 1898 byl zahájen program výstavby loďstva. Díky tomu byly v loděnici postavěny lodě jako "Kaiser Barbarossa" (1900), "Wettin" (1901), "Elsass" (1903), "Lothringen" (1904) a "Schlesien" (1906). Díky levnější pracovní síle mohla loděnice lépe konkurovat západoněmeckým loděnicím. Před 1. světovou válkou byly spuštěny další lodě: "Oldenburg" (1911) i "König Albert" (1913) a také bitevní křižník "Lützow" (1915). Loděnice také stavěla velké pasažérské lodě. Stavby byly určeny hlavně pro rejdařství Norddeutscher Lloyd.
    Významné pasažérské lodě postaveny loděnicí byly tyto:
    "Grosser Kurfürst" - 2400 pasažérů
    "Cincinnati" - 3000 pasažérů.
    "Columbus" - stavba zastavena během 1. sv. války dokončen v letech 1922-1924
    "Homeric" - stavba zastavena během 1. sv. války dokončen v letech 1922-1924


    Jakmile vypukla 1. světová válka byly práce na civilních plavidlech zastaveny. Prioritu dostala válečná výroba. Loděnice postavila největší loď tehdejší doby - bitevní loď SMS Baden. Další velká stavba - bitevní křižník Graf Spee zůstal nedokončen. Loděnice také stavěla množství torpédovek. Dále byla obdržena objednávka na několik desítek ponorek. Žádná však nebyla dokončena. Po podepsání Versailleského míru byla veškerá stavba válečných lodí ukončena a nedokončené lodě byly sešrotovány.


    Po válce nastaly krušné časy. Loděnice nesměla stavět válečná plavidla navíc vysoká inflace a hospodářské problémy v Německu ji činili obrovské problémy (jako tehdy všem).
    Před pádem loděnici zachránili nový majitelé (původní majitelé zemřeli 1924 a 1927). Stali se jím Německo (60%), Prusko (20 %), Gdaňsk (10%) a Elblag (10% - později převzato Prusy). Loděnice začala stavět lodě pro Sovětský svaz, později dostala zakázky pro Dánsko, Velkou Británii, Holandsko a Norsko. Loděnice postavila také lodě pro Filipíny a Čínu. I přes tyto zakázky byl další osud nejistý.
    Probuzení nastal až s blížícím se příhodem 2. světové války. I když loděnice nemohla stavět válečná plavidla tajně spolupracovala s Kriegsmarine. Postavila zásobovací lodě "Ermland", "Dithmarschen" a "Westerwald" které byly maskovány jako běžná obchodní plavidla. Dále postavila cvičnou dělostřeleckou loď "Castor" která byla kamuflována jako ledoborec.


    Po vypuknutí 2. světové války stavěla loděnice téměř výhradně válečná plavidla. Prioritu dostaly ponorky. Ke konci války pro zabezpečení dostatku dělníku byl u loděnice postaven koncentrační tábor Stutthof. V loděnici pracovalo ž 1100 vězňů. To umožnilo velké navýšení produkce. Na konci války obsadili loděnici Sověti. Padlo jim do ruk velké množství hotových a téměř hotových plavidel. Po válce byla loděnice sloučena s loděnicí Danziger Werft AG, Danzig. Loděnice pak byly přejmenovány na "Stocznia Gdaňska" - Loděnice Gdaňsk nebo též na "Stocznia im. Lenina" - Leninova loděnice.



    ________________________________________________________



    Prameny:
    internet: www.uboat.net, www.wikipedia.org, http://www.rzygacz.webd.pl a další
    archiv autora

    mapa loděnice F. Schichau GmbH, Danzig použita ze stránek rzygacz.webd.pl

    spouštění bitevního křižníku Lützow v loděnici F. Schichau
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/29948#197368Verze : 0